دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923The Components of Mental Health and Test Anxiety in Talented and Normal Schools Studentsمؤلفههای سلامت روانی و اضطراب امتحان در دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی1175226810.22059/japr.2014.52268FAJournal Article20130619The aim of this study was to investigate the relationship between test anxiety with mental health and implicit-explicit self esteem. The comparison of these constructs between talented and normal schools students was assessed as well. 112 talented school male students and 96 normal school male students from Khorasan Razavi were selected by convenience sampling and completed the package of instruments including: Test Anxiety Scale (TAS; carver & shyer, 1981), General Health Questionnaire-12 (GHQ-12; Goldberg, 1972), Pope Self-Esteem Scale (PSES; Pope, 1989) and Implicit Association Test (IAT; Greenwald, McGhee, & Schwartz, 1998). Results showed a negative association between explicit self-esteem and mental health with test anxiety, but no significant association for test anxiety and implicit self-esteem. In addition, there was no significant difference between two schools in test anxiety and implicit self-esteem. But the mental health of talented school students was higher than the mental health of normal school students. The findings of this study showed that the academic and social context of students is essential for determination of their level of mental health and self-esteem and dominance on academic challenge and hence, reduce their test anxiety.هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سلامت روانی و حرمت خود آشکار و پنهان با اضطراب امتحان، و همچنین بررسی وضعیت سلامت روانی، حرمت خود و اضطراب امتحان میان دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی بود. تعداد 112 دانش آموز پسر مدرسه استعدادهای درخشان و 96 دانش آموز پسر مدرسه عادی در خراسان رضوی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا جهت سنجش اضطراب امتحان، سلامت روانی و حرمت خود آشکار، شرکت کنندگان به سه مقیاسِ اضطراب امتحان (TAS)، سلامت عمومی-12 (GHQ-12) و حرمت خود پپ (PSES) پاسخ دادند. در مرحله بعد نیز برای بررسی حرمت خود پنهان، از آن ها با استفاده از یک نرم افزار رایانه ای، آزمون تداعی پنهان (IAT) به عمل آمد. نتایج نشان داد که بین اضطراب امتحان با حرمت خود آشکار و سلامت روانی دانش آموزان همبستگی منفی وجود داشت. بین اضطراب امتحان و حرمت خود پنهان دانش آموزان رابطه معناداری دیده نشد. علاوه بر این، بین اضطراب امتحان دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. مشکلات روانشناختی (شامل اضطراب و افسردگی و فقدان اطمینان) دانش آموزان مدرسه استعدادهای درخشان از دانش آموزان مدرسه عادی کم تر بود و حرمت خود بالاتری را نیز گزارش دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که محیط تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان در تعیین میزان سلامت روانی و ابعاد مختلف حرمت خود آن ها و غلبه بر چالش های تحصیلی و از این رو، کاهش اضطراب امتحان آن ها با اهمیت است.https://japr.ut.ac.ir/article_52268_b79904b9028fecd1cf54be8de24e9b15.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923A Comparative Study of Critical Thinking from the Viewpoint of Robert Ennis and Henry Giroux Considering Its Application for the Modification of Teacher Training Systemبررسی تطبیقی تفکر انتقادی از منظر رابرت انیس و هنری ژیرو با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تربیت معلم19385228210.22059/japr.2014.52282FAJournal Article20130915Critical thinking is one of the major aims of education, and its prerequisite is to have thoughtful teachers with critical thinking viewpoints. There have been numerous models for critical thinking including two major psychological and socio-political ones. The present article has considered a comparative study of critical thinking from the viewpoints of Robert Ennis and Henry Giroux considering its application for the modification of teacher training system. Findings declare that although considering critical thinking, Robert Ennis has drawn a little attention to action. In contrast, Giroux claims that the target of critical thinking is social action occurring in parallel with social justice. From Giroux's viewpoint, critical thinking has been blended by culture, ethics and politics, and teachers as transformative intellectuals undertake a major mission in developing critical thinking training in pupil and, also, its expansion in society. According to Giroux and Ennis’s thinking, some of the policies of teacher training system in should be improved in the direction of: corporative and dynamic management, transformation of educational contents, critical thinking skills training, providing teachers with possibility of communication with educational policy makers , academic institutes and finally by putting some emphasis upon cultural studies.پرورش تفکر انتقادی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت است و پیش نیاز این امر، داشتن معلمانی فکور و دارای مهارت تفکر انتقادی است. برای پرورش تفکر انتقادی مدل های مختلفی ارائه شده است که در دو گرایش عمده ی روانشناختی و سیاسی- اجتماعی هستند. در این مقاله، تفکر انتقادی از دیدگاه روانشناختی رابرت انیس و دیدگاه سیاسی- اجتماعی هنری ژیرو با نظر به کاربرد آنها برای اصلاح تربیت معلمان مورد تطبیق قرار گرقته است. نتایج نشان میدهد که رابرت انیس با وجود اینکه به صورت عملیاتی به پرورش تفکر انتقادی پرداخته است، ولی او توجه کمی به عمل نشان داده است. در مقابل ژیرو هدف تفکر انتقادی را عمل اجتماعی می داند که در راستای تحقق عدالت اجتماعی رخ می دهد. از منظر ژیرو، تفکر انتقادی با فرهنگ، اخلاق و سیاست در هم آمیخته شده است و معلمان به عنوان روشنفکران تحول آفرین، رسالت عظیمی در پرورش تفکر انتقادی در مدرسه و همچنین گسترش آن در جامعه به عهده دارند. بر اساس تفکر ژیرو و انیس، استقرار نظام مدیریتی پویا و مشارکتی، تحول در محتواهای آموزشی، پرورش مهارت های تفکر انتقادی، ایجاد امکان گفت وگوی معلمان با سیاست گزاران تربیتی و نهادهای دانشگاهی و تاکید بر مطالعات فرهنگی از جمله راهکارهای اصلاح نظام تربیت معلم در ایران است.https://japr.ut.ac.ir/article_52282_79af8524b5cb9f40707a46fea1f85de3.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923Goals Prioritization, Mental Health and Irrational Beliefs of the Studentsاولویتبندی اهداف، سلامت روانی و باورهای غیرمنطقی دانشجویان39535228710.22059/japr.2014.52287FAJournal Article20120711goals prioritization, mental health and irrational beliefs are concept much discussed nowadays. This study aims to compare the goals prioritization of the students and its relation to mental health and irrational beliefs. This study was designed and completed descriptively. The sample included 216 students of AllamehTabatabai University. Students completed the Goals and Aspirations, Mental Health and Irrational Beliefs questionnaires.Although there was no significant difference between the goals prioritization and total scale of mental health and irrational beliefs and just in the symptoms of depression and helplessness against the change subscales differences were significant and the number of people who had given priority to the physical goals, were significantly more than other people. According to the mean of data in terms of mental health and the irrational beliefs, people who had given priority to the self superiority goals, are better than those of their priorities is related to physical goals.اولویتبندی اهداف، سلامت روانی و باورهای غیرمنطقی از جمله مفاهیمی هستند که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه نسبت اولویتبندی اهداف دانشجویان و رابطه آن با سلامت روانی و باورهای غیرمنطقی آنها بود. نمونه شامل 216 نفر (120 دختر، 96 پسر) از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودند. پرسشنامههای اهداف و آرزوها (GAQ)، سلامت روانی (GHQ) و باورهای غیرمنطقی (4IBFA) توسط دانشجویان تکمیل شد. آزمون خیدو نشان داد که بین اولویت اول اهداف کل دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد این تفاوت معنادار نبود. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین اولویتبندی اهداف و نمره کلی مقیاس سلامت روانی و باورهای غیرمنطقی رابطه معناداری وجود ندارد، اما در مؤلفههای نشانههای افسردگی و درماندگی در برابر تغییر بین دانشجویان با اولویتبندی اهداف متفاوت، تفاوت معنادار وجود داشت. با توجه به میانگین دادهها کسانی که اهداف خودبرتری را در اولویت قرار دادهاند از لحاظ سلامت روانی و باورهای غیرمنطقی بهتر از کسانی هستند که اولویت آنها مربوط به اهداف فیزیکی است.https://japr.ut.ac.ir/article_52287_7d31b3102c1b81f453209d932ba7e97d.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923Situation of Graduate Employment in the Field of Psychology in Iran and Canada: University of Tehran and University of Albertaوضعیت اشتغال دانشآموختگان رشته روانشناسی در ایران و کانادا: مورد دانشگاه تهران و دانشگاه آلبرتا55705504610.22059/japr.2014.55046FAJournal Article20151001این مطالعه وضعیت دانش آموختگان رشته روانشناسی را در دو دانشگاه بزرگ در ایران و کانادا در قالب دو مطالعه به روش آمیخته و کیفی بررسی کرد. جامعه آماری در مطالعه اول شامل دانش آموختگان گروه روانشناسی سال های 1380 تا 1387 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بود. نتایج نشان داد میزان اشتغال دانش آموختگان سال 1380 بیشتر از سال 1387 است، وضعیت اشتغال دانش آموختگان از نظر میزان اشتغال، تناسب شغلی، نوع اشتغال و اجبار برای ادامه تحصیل رضایت بخش است، طول دوره بیکاری دانش آموختگان بین 1 تا 3 سال است، حقوق سالانه آنان بین 4 تا 6 هزار دلار و شبکه های دوستی مهمترین راهبرد شغل یابی است. نتایج مصاحبه آنلاین نیز این نتایج را تایید نمود. نمونه های پژوهش در مطالعه دوم از بین دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آلبرتا در سال های 2004 تا 2010 انتخاب شدند. عدم تناسب شغلی و تمایل به اشتغال در بخش خصوصی و عدم اجبار برای ادامه تحصیل مشهود بود. طول دوره بیکاری حدود 2 سال، چشم انداز شغلی نسبتا عالی و میانگین حقوق سالانه بین 70 تا 80 هزار دلار بود. شبکه های دوستی مهمترین راهبرد شغل یابی و کار پاره وقت و داوطلبانه مهمترین عامل اشتغال بود. https://japr.ut.ac.ir/article_55046_3fe717cddc1b21f9f66f495e822c9b9f.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923Factorial structure and psychometric properties
of The Pain Anxiety Symptoms Scale (PASS-20)ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نشانگان اضطراب درد71945230710.22059/japr.2014.52307FAJournal Article20130405The Pain Anxiety Symptoms Scale (PASS-20) has been developed as a general measure of anxiety and fear in individuals with various chronic pain disorders by McCracken and Dhingra (2002). Short-Form scale of PASS-20 has been extracted from 40 items of DASS which published in 1992. This study aimed (1) to examine the factor structure of a Persian language version of the PASS-20 (IRPASS-20); (2) to examine reliability and construct validity of the IRPASS-20. With regard this objective, Persian version of PASS-20 along with The Tampa scale for Kinesiophobia TSK scale, pain catastrophizing scale (PCS), depression and anxiety scales of DASS-21, pain self-efficacy beliefs and pain behavior questionnaire administrated amongst 310 injured worker at a big industrial company. A result of exploratory factor analysis with maximum likelihood extraction method and oblimin rotation has been showed a three factorial solation with 55.3 percentage of variance. Confirmatory factor analyses showed that all the three-factor solutions tested met the minimum acceptable fit criterion. The results of correlation analysis among PASS-20 and its subscales TSK scale, PCS, scales of DASS-21, pain self-efficacy beliefs and pain behavior questionnaire support both the convergent and divergent validity. The findings provide preliminary support for the reliability and validity of the IRPASS-20.مقیاس نشانگان اضطراب درد PASS-20 برای سنجش ترس و اضطراب افراد مبتلا به انواع درد مزمن توسط مک کراکن و دیهینگرا (2002) منتشر شده است. این مقیاس نسخه کوتاه از نسخه چهل سوالی توسعه یافته در سال 1992 است. هدف از مطالعه حاضر وارسی ساختار عاملی مقیاس و نیز رواسازی آن بود. به این منظور، مقیاس PASS-20 به همراه مقیاس های DASS-21، ترس از حرکت تمپا، فاجعه آمیزی درد، خودکارآمدی درد و رفتار درد در بین 310 نفر از کارگران سانحه دیده شغلی یک واحد تولیدی بزرگ پس از یک هفته (بطور متوسط) از سانحه شغلی اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مولفه های اصلی با چرخش متمایل ساختار سه عاملی را با 30/55 درصد از تبیین واریانس آشکار کرد. عامل ها به ترتیب فرار-اجتناب، ترس از درد و نشانگان جسمی نامیده شد. تحلیل عاملی تائیدی شاخص های نیکویی برازش مناسب تری برای ساختار سه عاملی در مقابل ساختار چهار عاملی نسخه اصلی و ساختار تک عاملی نشان داد. روایی همگرا مقیاس با مقیاس های افسردگی و اضطراب، ترس از حرکت، فاجعه آمیزی درد و رفتار درد از نظری آماری معنی دار بود. وارسی روایی واگرای مقیاس با خودکارآمدی درد نشانگر همبستگی منفی معنی داری بود. در مجموع مقیاس دارای خصوصیات روانسنجی مناسبی برای سنجش اضطراب درد با اهداف درمانی و پژوهشی در بین افراد جامعه ایرانی می باشد.https://japr.ut.ac.ir/article_52307_e611d065f22cdf4c343c2c6ec5a22ba6.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923Construction and Validation of Smoking Abstinence Self – Efficacy Scaleساخت و اعتباریابی مقیاس خودکارآمدی پرهیز از سیگار951105229110.22059/japr.2014.52291FAJournal Article20130202Smoking is the most common addictive drug and is the main gate for other substance abuse. Relapse is one of the main problems in smoking cessation programs. Smoking abstinence self-efficacy plays a basic role in preventing of re-addiction or relapse after quitting smoking. The aim of this study was to construct and validate smoking abstinence self-efficacy scale for Iranian population. At the first, a questionnaire with 52 questions was constructed based on four international scales. Two hundred students who had a history of smoking were randomly chosen at the University of Birjand and completed the questionnaire. Since Bartlett's test of sphericity was significance (KOM= .88), a factorial exploratory analysis was applied on the scale. Using a factor analysis with Varimax rotation and method of items analysis, 23 questions were chosen. With factorial confirmatory analysis, a scale with 13 questions and in two factors derived. The concurrent validity of the scale was calculated with General Self-Efficay (GSE10). The results showed there was a significant positive correlation among them. These findings show the abstinence self-efficacy scale with 13 questions is a valid tool and can be used in smoking cessation and other drug abuse prevention programmes in Iran.سیگار رایجترین ماده مصرفی اعتیارآور، و درگاه اصلی سوء مصرف سایر مواد است. از مشکلات اساسی برنامههای ترک سیگار بازگشت مجدد فرد به مصرف است. خودکارآمدی پرهیز از سیگار عاملی است که در جلوگیری از اعتیاد، یا بازگشت مجدد به آن پس از ترک سیگار نقش اساسی ایفا میکند. هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس خودکارآمدی پرهیز از سیگار است. برای ساخت این ابزار با استفاده از چهار مقیاس معتبر خارجی، مقیاسی 52 سؤالی تهیه شد. این مقیاس روی 200 دانشجوی سیگاری دانشگاه بیرجند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، اجرا گردید. با توجه معنادار شدن آزمون کرویت بارتلت ((88/0=KMO)، تحلیل عاملی اکتشافی روی این مقیاس انجام شد. با استفاده از تحلیل عاملی با روش چرخش واریماکس و روش تحلیل گزینه ها 23 سؤال انتخاب شدند. با تحلیل عاملی تأییدی، مقیاسی 13 سؤالی با 2 عامل استخراج گردید. روایی همزمان با پرسشنامۀ باورهای خودکارآمدی عمومی (10-GSE) محاسبه شد. نتایج نشان داد بین پرسشنامة خودکارآمدی پرهیز از سیگار و پرسشنامۀ باورهای خودکارآمدی عمومی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مقیاس 13 سؤالی پرهیز از سیگار برای جامعه ایرانی میتواند به عنوان ابزاری معتبر در زمینه پیشگیری یا ترک سیگار مورد استفاده قرار گیرد.https://japr.ut.ac.ir/article_52291_c6ad79063ddbc77d53a58c6d5fb23b7b.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923The Effectiveness of Pivotal Response Treatment (PRT) on Decrease
Of Clinical Symptoms in Children with Autism and their Parental Stressاثربخشی روش درمانی پاسخ محور بر کاهش نشانگان اتیسم کودک و تنیدگی والدینی آنها1111255230610.22059/japr.2014.52306FAJournal Article20130815Trying to reduce clinical problems in children autism through education of parents in recent years has been addressed by researchers. This study aimed to investigate the effectiveness of training of pivotal response treatment (PRT) to mothers with 6 to 12 year old autistic children on reducing the autism symptoms. Also, the impact of PRT on reduction of parenting stress was addressed in this study. In a clinical trial work, 14 mothers of autistic children in a rehabilitation clinic for autistic children in Tehran city, selected. They were randomly assigned to intervention and comparison groups. The intervention group received treatment programs in addition of routine programs of clinic within 12 training sessions. The Autism Evaluation Treatment Checklist (Rimland and Edelson, 2005) and Parental Stress Questionnaire (Berry and Jones, 1995) were used for measuring autism symptoms and parenting stress, respectively. The results of covariance analysis revealed that this treatment method is effective in reducing the parental stress of mothers of autistic children (P ≤ 0.01). Furthermore, this method resulted in an improvement in communication abilities, social interaction, cognitive-sensory ability, and behavior of autistic children (P ≤ 0.01).تلاش در جهت کاهش مشکلات بالینی کودکان اتیسم از طریق آموزش والدین در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف آموزش روش درمانی پاسخمحور به مادران کودکان مبتلا به اتیسم 12-6 ساله و بررسی اثربخشی این روش بر کاهش نشانگان اتیسم کودک و همچنین کاهش تنیدگی والدینی مادران آنها انجام شد. در یک کارآزمایی بالینی 14 تن از مادران کودکان اتیستیک یکی از کلینیک های توانبخشی اتیسم واقع در شهر تهران بر اساس ملاک های ورود به مطالعه انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 12 جلسه برنامه درمانی را بر اساس روش پاسخمحور علاوه بر برنامه های رایج کلینیک دریافت کرد. گروه کنترل صرفا برنامه های رایج کلینیک را دریافت نمود. ابزارهای اندازه گیری این پژوهش شامل فهرست ارزشیابی درخودماندگی (ریملند و ادلسن، 2005) و پرسشنامه تنیدگی والدینی (بری و جونز، 1995) بود. تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد این روش درمانی بر کاهش تنیدگی والدینی مادران کودکان مبتلا به اتیسم مؤثر است (<span style="font-family: Times New Roman;">P≤0/01</span>). همچنین باعث بهبود توانایی های ارتباطی، تعامل اجتماعی، آگاهی حسی شناختی و رفتاری کودکان اتیسم می شود (<span style="font-family: Times New Roman;">P≤ 0/01</span>).https://japr.ut.ac.ir/article_52306_a2c7b9929b03494d38e1a257682f3fa7.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923School Context, Identity and Problem Behaviors in early Adolescenceبافت مدرسه، هویت و رفتارهای مشکلآفرین در اوائل نوجوانی1731906178110.22059/japr.2014.61781FAJournal Article20140416 The purpose of this research was to examine relationships among school functioning, personal identity and problem behavior in a sample of 564 (287 females, 277 males) students between the ages of 12 and 13 from middle schools of 1, 13, and 19 educational districts in Tehran city. The multiple-stage sampling method was used. School functioning was operationalized in terms of school bonding, teacher support, peer support, and GPA. Problem behavior was operationalized in terms of aggressive behavior, rule breaking behavior , and attention problems. The data were analyzed using the advanced statistical method of structural equation modeling. Structural equation models indicated that 39% of the total (direct and indirect) relationships between school functioning and problem behavior operated through identity variables (identity coherence and identity confusion), and identity confusion partially mediates the relationship between school functioning and early adolescent problem behavior. The present findings indicated that both school functioning and identity may play important roles in directing young adolescents toward or away from problem behavior. The findings suggested implementation of comprehensive mental health education programs (parents education, teachers education, adolescents education) in school environment and effective intervention for improving identity formation.هدف این پژوهش شناخت روابط کنشوری مدرسه، هویتشخصی و رفتار مشکلآفرین در نمونهای متشکل از 564 دانشآموز (287 دختر، 277 پسر) 12 تا 13 ساله از مدارس راهنمایی دولتی بود. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری چند مرحلهای از مناطق آموزشی 1 ، 13، و 19 شهر تهران انتخاب گردیدند. کنشوری مدرسه بر حسب نشانگرهای پیوند با مدرسه، حمایت معلم، حمایت همسال و معدل نمرات تحصیلی، و رفتار مشکلآفرین با نشانگرهای رفتار پرخاشگرانه، رفتار نقض قانون و مشکلات توجه عملیاتی شدند. دادهها با روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 39 درصد از کل رابطه (مستقیم و غیرمستقیم) بین کنشوری مدرسه و رفتار مشکلآفرین به واسطة دو متغیر هویت (انسجام هویت و سردرگمی هویت) عمل میکند و سردرگمی هویت به طور نسبی رابطة بین کنشوری مدرسه و رفتار مشکلآفرین را واسطهگری میکند. یافتهها مطرح ساختند که هم کنشوری مدرسه و هم هویت نقش مهمی در هدایت نوجوانان به سمت رفتار مشکلآفرین یا دور شدن آنها از چنین رفتارهایی دارند. بر اساس یافتههای پژوهش، اجرای برنامههای مداخلاتی در قالب آموزش جامع بهداشت روانی (آموزش والدین، آموزش معلمان، آموزش نوجوانان) در محیط مدرسه و مداخلات مؤثر برای ارتقاء شکلگیری هویت پیشنهاد میشوند.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923Instruction of Interpersonal Problem Solving for Preschool and Primary Elementary Children: A Cognitive Approach to Preventionکارآیی آموزش حل مساله اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی: اصلاح رفتار با رویکرد شناختی2132286873110.22059/japr.2014.68731FAJournal Article20140213In the present study, effectiveness of social problem solving training to improve interpersonal relationships, social desirability, and executive functions were examined. This study was conducted using a quasi-experimental method with pretest-posttest without control group. A total of 85 subjects, preschool children and first and second- grade students, using available sampling procedure, participated in the study. The cognitive program ICPS was taught in each class for five months by the trained classroom teachers. The program was presented to the subjects twice a week. Measures used were the Early Childhood Behavior Rating Scale-Teacher Form, Wisconsin Card Sorting Test, and Social Desirability Inventory. The results using descriptive statistics and repeated measures to compare pre-test and post-test scores indicated that the intervention program was significantly effective in decreasing scores of Overt Physical Aggression, Relational /Emotional Aggression, and increasing scores of Social Desirability. In addition, the findings indicated that the intervention program was significantly effective in increasing Categories Achieved and decreasing Perseverative Errors. Results of the present study were consistent with other research and confirmed the effectiveness of interventions based on cognitive problem solving in social relationships. At the end, importance of problem solving skills training, as part of school’s curriculum were discussed.هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسأله اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی، مقبولیت اجتماعی و کارکرد اجرایی درکودکان پیش دبستانی و دانشآموزان پایههای اول و دوم دبستان است. مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون اجرا شد. گروه نمونه (85 نفر) شامل دانشآموزان پیش دبستانی، پایههای اول و دوم از دو مدرسه دخترانه و پسرانه بود که به صورت نمونه در دسترس برای پژوهش انتخاب شدند. برنامه حل مسأله در هر کلاس به صورت گروهی، طی پنج ماه، توسط معلمان آموزش دیده اجرا گردید. به منظور ارزیابی برنامه مداخله از مقیاس درجهبندی رفتارکودکی اولیه-فرم معلم، پرسشنامه مقبولیت اجتماعی و آزمون ویسکانسین استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل اندازهگیری مکرر استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که برنامه مداخله در کاهش پرخاشگری آشکار و پرخاشگری ارتباطی و افزایش مقبولیت اجتماعی دانشآموزان موثر بوده و تفاوت میانگینها به لحاظ آماری معنادار است. همچنین برنامه مداخله در کاهش خطای درجاماندگی و افزایش تعداد طبقات در آزمون ویسکانسین به طور معنادار موثر بوده است. درخاتمه لزوم توجه به آموزش مهارتهای حل مسأله بین فردی به عنوان بخشی از برنامه درسی مدارس و از سویی به عنوان یک راهکار پیشگیرانه مورد بحث قرارگرفته است.https://japr.ut.ac.ir/article_68731_b393aeaee07b10c98ee69df2ff7c2c08.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923Predicting satisfaction of school based on academic self-efficacy and achievement goals among studentsپیش بینی رضایت از مدرسه بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانش آموزان1912026178210.22059/japr.2014.61782FAJournal Article20141004The main object of this study was to Predict satisfaction of school based on academic self-efficacy, and student achievement goals. The research was practical according the purposes, based on the data was quantitative, and In terms of nature was correlational. In the present study population consisted of all students in seventh grade female high school first, Region 4 Education in Tehran. This number includes 11871 students. samples were 373 people by using kocran formula. Measures in this study were school satisfaction (MSLSS) Scott Huebner, self efficacy of students Jerry Jing and Morgan (MJSES) and achievement goals Midgley et al questionnaires. Data collected analyzed by using descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics including Pearson correlation and multiple regression analysis. The Kolmogorov-Smirnov test was used to verify the normality of the study variables. The results obtained from this study shows that, academic self-efficacy, mastery objects and performance objects are able to predict Satisfaction of School. Accordingly, The academic self-efficacy was able to predict 59% of the variation satisfaction of school score and mastery objects was able to predict 50% percent of the variation school satisfaction score.هدف کلی پژوهش حاضر پیشبینی رضایت از مدرسه بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر دادهها کمی و از نظر ماهیت همبستگی بوده است. جامعه پژوهش حاضر عبارت بود از تمامی دانشآموزان دختر پایه هفتم دوره متوسطه اول منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران که شامل 11871 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران معادل 373 نفر به دست آمده است. ابزارهای اندازهگیری در این پژوهش بدین شرح است: مقیاس رضایت از مدرسه (MSLSS) اسکات هوبنر، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جری جینگ و مورگان (MJSES) و پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998). دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و کجی و کشیدگی) و همچنین شاخصهای موجود در آمار استنباطی از جمله همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین به منظور بررسی نرمال بودن متغیر پژوهش از آزمون کالموگروف اسمیرنف بهره گرفته شده است. بر اساس یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر، خودکارآمدی تحصیلی، اهداف تبحری و اهداف عملکردی توانایی پیشبینی رضایت از مدرسه را دارا میباشند. از سوی دیگر، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف تبحری در تعامل با یکدیگر توانایی پیشبینی رضایت از مدرسه دانشآموزان را دارا میباشند. بر این اساس، خودکارآمدی تحصیلی قادر به پیشبینی 59 درصد از تغییرات نمره رضایت از مدرسه و اهداف تبحری قادر به پیشبینی 50 درصد از تغییرات نمره رضایت از مدرسه است. https://japr.ut.ac.ir/article_61782_55a0d8ba32c3ed4cc65be46a96d55fbf.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265320140923Compare emotion regulation strategies and assertiveness in high school male students with and without stutteringمقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود در دانش آموزان2032116178310.22059/japr.2014.61783FAJournal Article20140303The aim of this study is to compare the expression of emotion regulation strategies and presence in high school male students with and without stuttering city is Kuhdasht. Methods comparative study population includes all high school students with and without stuttering in the city Kuhdasht. Of the population of 30 students with and30 students without stuttering available sampling stuttering were selected. In order to collect the data, emotional regulation and scale Garnfsky assertiveness (assertiveness) Gmbryl and Ritchie were used. Data obtained through multivariate analysis of variance were analyzed. The results of this study showed that students with stuttering in emotion regulation strategies and assertive with their normal peers are major differences, this means that they were lower than their normal counterparts With regard to the role of emotion regulation strategies and self-expression in social and education in order to succeed in a variety of matters, It is recommended that clinicians and counselors to children with stuttering disorder training for emotional regulation, emotional management, application and give expression to them. <br /> <br /><strong>Keywords:</strong>هدف از این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز و جود در دانش آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت مقطع متوسطه شهرستان کوهدشت بود. روش پژوهش علی مقایسهای و جامعه آن تمامی دانش آموزان با و بدون اختلال لکنت در مقطع متوسطه شهرستان کوهدشت بود که مشغول به تحصیل میباشند. از میان جامعه آماری تعداد ۳۰ نفر دانشآموز با اختلال لکنت و ۳۰ دانشآموز بدون اختلال لکنت به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و مقیاس ابراز وجود (جرات ورزی) گمبریل و ریچی استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دادند که دانش آموزان با اختلال لکنت در راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود با همسالان عادی خود تفاوت عمدهای دارند، بدین معنی که آنها پائینتر از همتایان عادی خود بودند. با توجه به نقش اساسی و کاربردی راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود در محیطهای اجتماعی و تحصیلی در جهت موفقیت در امور گوناگون، پیشنهاد میشود متخصصان بالینی و همچنین مشاوران به کودکان مبتلا به اختلال لکنت آموزشهایی جهت تنظیم هیجان، مدیریت هیجان، کاربرد آن و ابراز وجود به آنها ارائه دهند.https://japr.ut.ac.ir/article_61783_6c510a59832ca5a1f0e111ca2e494fc7.pdf