دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261120101122Religiosity measuring model and reparation of religiosity scale to Iranian populationمدل سنجش دینداری و ساخت مقیاس آن در سطح ملی12452308FAمحمدخدایاری فردتهران، خیابان جلال آل احمد، روبروی کوی نصر، خیابان دکتر کاردان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران0000-0002-2878-4324عباسرحیمی نژاددانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-5882-2996باقرغباری بناباستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه تهرانمحسنشکوهی یکتااستاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران ، ایرانJournal Article20090228<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;">The present study overcomes the methodological and psychometric shortcomings in formulating existing religiosity instruments, lack of provincial, regional, and national norms, and also lack of standardized method in administrating and scoring related scales. The purpose of study was to develop a standardized scale for measuring religiosity for Iranians, who live in Iran as a religious society., the structure and the content of the scale were drawn from Quran and Hadith (narratives). A theoretical model was thus defined for measuring religiosity in Iran. The theoretical model included multi-components .Based on the model pool of components and items were developed. Research design of the study was descriptive one (non-experimental), developing a measurement type, preparation religiosity scale, and measuring religiosity among Iranians throughout Iran. Statistical population of the present study included members of the Muslim families, with age range 19-60 years old from thirty provincial capital cities in Iran. The participants had to at least graduate from secondary schools and tended to complete the questionnaire. The total size of the sample included 20000 participants. In the first stage, preparation one, in terms of different schools of thoughts (Shia and Sunni), geographical variation (northern, southern, western, and eastern areas of Iran), economical status (the poor-the rich), and language, 4403 participants were selected randomly through stratified sampling method. The second stage included 15386 participants, from throughout Iran, which were selected randomly through the same method used at the first stage. The questionnaire used was included 154 items, 93 items was drawn from the Khodyari’s Religiosity Questionnaires, forms A and B (1385/2006), and the rest were developed. In preparation stage, the items were split into two sections, namely part one and part two. Then each of them was administrated on 4403 participants from twelve provinces. Factor analysis revealed eight factors. In the second stage, the two parts, namely one and two, were combined. This made up a questionnaire including 117 items. This questionnaire was administrated on 100 participants. The findings indicated that the scale had proper psychometric</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;">features including construct validity, concurrent criterion validity, and also reliability by employing test-retest method. <span style="color: black;">The standardized norms for total score of religiosity, and related components were presented</span></span>وجود ایرادات روششناختی و روانسنجی در تدوین ابزارهای دینداری موجود، فقدان هنجار استانی، منطقه ای و ملی و نبود شیوه استاندارد و وحدت رویه ای در اجرا و نمره گذاری دلیل انجام این مطالعه است. هدف مقاله حاضر، تولید مقیاس استانداردی برای سنجش دینداری جامعه ایران است. بر این اساس، ساختار و محتوای مقیاس سنجش دینداری مبتنی بر آیات قرآن و احادیث تعریف شد. الگوی نظری سنجش دینداری چندمؤلفهای است و بر اساس آن خزانه سؤالات تهیه شد. روش پژوهش مقاله از نوع توصیفی- روششناختی است. جامعه آماری پژوهش، افراد 19 تا 60 ساله خانوارهای مسلمان ساکن در سی (30) شهر مراکز استانهای ایران بودند که دارای تحصیلات سیکل به بالا و برای تکمیل پرسشنامه تمایل داشتند. با حجم 20000 نفر از جامعه، 4403 نفر بر اساس متغیرهای نوع مذهب (تشیع- تسنن)، پراکندگی جغرافیایی (شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکزی)، وضعیت اقتصادی (برخوردار- محروم) و زبان از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، برای اجرای مطالعه آمادهسازی انتخاب شدند. منبع اصلی ساخت ابزار پرسشنامه سنجش دینداری، پرسشنامههای فرم الف و ب مطالعه خدایاری فرد و همکاران (1385) بوده است. با استفاده از 93 سؤال مناسب پرسشنامههای خدایاری فرد و همکاران (1385) و تدوین 61 سؤال دیگر، در نهایت پرسشنامهای با 154 سؤال نهایی شد. در مرحله آمادهسازی مقیاس، سؤالات به دو قسمت یک و دو تقسیم شد. پس از اجرای پرسشنامههای 1 و 2 در گروه نمونه 4403 نفری در 12 استان کشور و تحلیل عوامل آنها که 8 مؤلفه را در هر پرسشنامه آشکار کرد، برای اجرای نهایی، هر دو پرسشنامه با هم ترکیب و پرسشنامه واحدی با 117 سؤال آماده شد. این پرسشنامه هم در جمعیت 100 نفری مطالعه و در پایان 105 سؤال با اضافه کردن 5 سؤال سنجش نحوه وانمود اجتماعی فرد برای اجرا آماده شد. اجرای نهایی برای سنجش دینداری در سطح اقشار مختلف در گروه نمونه 15386 نفری در دوازده استان کشور انجام شد. یافتههای این مرحله ضمن تایید خصوصیات روانسنجی مقیاس از جمله روایی سازه و روایی همزمان، دارای اعتبار مناسب با روش بازآزمایی نیز بود، پرسشنامهای با 97 سوال را برای اجرای گروهی در بین اقشار مختلف و در سطح ملی ارائه کرد.https://japr.ut.ac.ir/article_52308_a47ae9ab6264239754e4c0765b182a40.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261120101122A study on the blood groups of parents of children with Down Syndromeبررسی گروههای خونی والدین کودکان با نشانگان داون254052341FAغلامعلیافروزاستاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-2386-3223فاطمهنصرتیدانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.داریوشفرهوداستاد ژنتیک، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.باقرغباری بناباستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه تهرانعلی اکبرموسوی موحدیاستادبیوشیمی- بیوفیزیک (IBB)، دانشگاه تهران. تهران، ایران.Journal Article20100308<span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">This study aimed at evaluating the combination of blood groups of children and parents of adolescents with Down syndrome and comparison with parents with normal children, to evaluate the relationship between these variables on the frequency of Down syndrome was conducted in Tehran.</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">To determine the type of blood group of parents, with the relevant licensing organizations and managers working in schools and exceptional education centers (slow step), step slow all schools in Tehran were studied. Slow steps in schools, all parents of students with Down syndrome through invitations to schools and 640 people were invited from parents of children with Down syndrome</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA;"> using sampling</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">, the ABO blood group detection scheme voluntarily participated. Compared to normal samples, with the cooperation of Tehran Blood Transfusion Organization of normal blood group distribution index in Tehran in 1386, was used as control.</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">Research tools, blood group card (BLUTYPE <sup>TM</sup>), was used to detect blood group A, B, and O.</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">Research data using descriptive statistics (frequency and frequency) and inferential (chi-square), were analyzed.The results indicate that between blood group types of mothers, fathers and parents of blood group combination of children with Down syndrome and their children suffering Down syndrome, there is a significant relationship.</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">Therefore, according to the study results between blood group types of mothers, fathers and parents of blood group combination of children with Down syndrome and normal difference there. -O blood group distribution in mothers of children with Down syndrome compared with normal mothers is higher</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA;">. </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">The frequency of blood group combinations Mather and father</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6.5pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: Mitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">(O- & O) and (O- & O-), is higher and many more combinations of blood Mather and father (O & O), (O & A) & (O & B), is less.</span>این پژوهش با هدف بررسی ترکیب گروههای خونی والدین کودکان و نوجوانان با نشانگان داون و مقایسه آن با والدین دارای کودکان عادی، برای بررسی رابطه این متغیرها بر فراوانی نشانگان داون در شهر تهران صورت گرفت. به منظور تشخیص نوع گروههای خونی والدین، با دریافت مجوز از سازمانهای مربوطه و همکاری مدیران مدارس و مراکز آموزش استثنایی (آهستهگام)، کلیه مدارس آهستهگام در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. در مدارس آهستهگام، کلیه والدین دانشآموزان با نشانگان داون از طریق دعوتنامه به مدارس دعوت شدند و 640 نفر از والدین کودکان با نشانگان داون با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، به صورت داوطلبانه در طرح تشخیص گروههای خونی شرکت کردند. به منظور مقایسه با نمونههای عادی با همکاری سازمان انتقال خون شهر تهران از شاخص توزیع طبیعی گروههای خونی در تهران در سال 1386، به عنوان گروه کنترل استفاده شد. ابزار پژوهش حاضر، کارت گروه خونی (BLUTYPE<sup> TM</sup>)، در تشخیص گروههای خونیA, B, و O استفاده شد. دادههای پژوهش، با استفاده از روش آماری توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و استنباطی (خی دو)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که بین نوع گروههای خونی مادران، پدران و ترکیب گروههای خونی والدین کودکان با نشانگان داون و ابتلای فرزندان ایشان به نشانگان داون، رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بین توزیع فراوانی نوع گروههای خونی مادران، پدران و ترکیب گروههای خونی والدین کودکان با نشانگان داون و عادی، تفاوت وجود دارد. توزیع فراوانی گروه خونی (O-) در مادران کودکان با نشانگان داون در مقایسه با مادران عادی بیشتر است. فراوانی ترکیبهای گروههای خونی (مادر O- و پدر O+) و ) مادر O- و پدر O-)، در والدین کودکان با نشانگان داون بیشتر و فراوانی ترکیب گروه خونی )مادر O+ و پدر O+)، )مادر O+ و پدر A+) و )مادر O+ و پدر B+)، کمتر است.https://japr.ut.ac.ir/article_52341_815666a4a6efad89b7424d91849868c6.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261120101122The Relationship between Academic Procrastination and Classroom Structure: The Role of Motivational Beliefs and Learning Strategies of Self-Regulationرابطه تعللورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس: نقش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی415652342FAJournal Article20091231<span style="font-family: Times New Roman;">The present study investigates the relationship between procrastination and perception of classroom structure and explained the role of self-regulation (motivational beliefs and learning strategies of self-regulation) and gender in this relationship. The research method was correlation (multiple regressions) and the research population was the all students of the second grade in high schools of Birjand city. The research sample were 400 (200 girls and 200 boys) were selected randomly with cluster sampling method. The data collected by Procrastination Assessment Scales-Students (PASS, Solomon & Rothblum, 1984), Blackburn's Perception of Classroom Structure Questionnaire (1998) and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pentrich & et al, 1991). The data were analyzed were by multiple regression and multivariate analysis of variance. The results showed that gender, mastery evaluation, test anxiety and metacognition strategies predicted significantly procrastination. In addition, there were statistically significant differences between male and female students in the components of the perception of class structure (except for motivational assignments), motivational beliefs and self-regulated learning strategies. Furthermore, motivational assignments and support from autonomy were significant predictors of self-regulaiton.</span>هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعلل ورزی با ادراک از ساختار کلاس درس و تبیین نقش خودتنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی) و جنسیت در این ارتباط است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی (چندگانه) بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایۀ دوم متوسطه شهر بیرجند بودند و گروه نمونه 400 نفر (200 دختر، 200 پسر) به شیوه خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. مقیاس تعلل ورزی تحصیلی نسخه دانشآموز (<span style="font-family: Times New Roman;">PASS</span>، سولومون و راتبلوم، 1984)، ادراک از ساختار کلاس درس بلک برن (1988)، و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با روش رگرسیون چندگانه همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای جنسیت، ارزشیابی تبحری، اضطراب امتحان و راهبردهای فراشناختی پیش بینی کننده های معنادار تعلل ورزی هستند. همچنین دانش آموزان دختر و پسر در مؤلفه های ادراک از ساختار کلاس (به جز مؤلفة تکالیف انگیزشی)، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با هم تفاوت دارند. به علاوه، تکالیف انگیزشی و حمایت از خودمختاری از مؤلفههای ادراک از ساختار کلاس درس، پیش بینی کننده خودتنظیمی هستند.https://japr.ut.ac.ir/article_52342_6e940db53e06bb512807a646c23f9b92.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261120101122Mediation effects of self-confidence and sport self-efficacy on the relationship between dimensions of anger and anger control with sport performanceتاثیر واسطهای اعتماد به خود و خودکارآمدی ورزشی بر رابطه بین ابعاد خشم و مهار خشم با عملکرد ورزشی577252343FAJournal Article20081230<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Traditional Arabic'; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-no-proof: yes;">The aim of this study was to examine mediation effects of self-confidence and sport self-efficacy on the relationship between dimensions of anger and anger control with sport performance in a sample of Iranian athletes. A total of 246 volunteer athletes (149 boys, 97 girls) were included in this study. All participants were asked to complete </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Traditional Arabic'; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-no-proof: yes;">Tehran Multidimensional Anger Scale (TMAS; Besharat, 2007) and Sport Self-Efficacy Scale (SSES; Besharat, 2008). </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Traditional Arabic'; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-no-proof: yes;">To measure the athletes' sport performance, their coaches were asked to complete the Sport Achevement Scale (SAS; Besharat, Abbasi, & Shojaoldin, 2002). The results revealed that self-confidence and sport self-efficacy mediated the relationship between dimensions of anger and anger control with sport performance. Analysis of the data revealed that mediation effects of self-confidence for the association of anger with sport performance were partial for dimensions of anger and full for dimensions of anger control. Analysis of the data also revealed that mediation effects of sport self-efficacy for the association of anger with sport performance were full for dimensions of both anger and anger control</span>هدف اصلی این پژوهش، مطالعه تاثیر واسطهای دو متغیر اعتماد به خود و خودکارآمدی ورزشی بر رابطه بین ابعاد خشم و مهار خشم با عملکرد ورزشی در نمونهای از ورزشکاران ایرانی بود. دویست و چهل و شش ورزشکار (149 پسر، 97 دختر) از فدراسیونهای مختلف ورزشی به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از ورزشکاران خواسته شد مقیاس خشم چندبعدی تهران (<span style="font-family: Times New Roman;">TMAS</span>; بشارت، 1386) و مقیاس خودکارآمدی ورزشی (<span style="font-family: Times New Roman;">SSES</span>; بشارت، 1387) را تکمیل کنند. به منظور سنجش عملکرد ورزشی ورزشکاران، از مربیان آنها خواسته شد مقیاس موفقیت ورزشی (<span style="font-family: Times New Roman;">SAS</span>; بشارت، عباسی و شجاع الدین، 1381) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد به خود و خودکارآمدی ورزشی، بر رابطه بین ابعاد خشم و عملکرد ورزشی تاثیر واسطهای دارند. تحلیل این نتایج نشان داد که اعتماد به خود، تاثیر ابعاد خشم بر عملکرد ورزشی را به صورت جزیی و تاثیر ابعاد مهار خشم بر عملکرد ورزشی را به طور کامل کاهش میدهد. تحلیل این نتایج در مورد خودکارآمدی ورزشی نشان داد که این متغیر، تاثیر ابعاد خشم و مهار خشم بر عملکرد ورزشی را به طور کامل کاهش میدهد. <br /> https://japr.ut.ac.ir/article_52343_9b1e7725c7a902e55b5fd7f395fb11a9.pdf