دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261220110220Effectiveness of Training Life Skills on Decreasing Symptoms of Conduct Disorder: Teacher reportاثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علایم اختلال سلوک: گزارش معلمان11252327FAJournal Article20090404<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="line-height: 99%; font-size: 7.5pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">Conduct disorder is a repetitive and persistent pattern of behavior in children and adolescents in which the rights of others or basic social rules are violated,</span><span style="line-height: 99%; font-size: 7.5pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">that, is one of the most difficult and intractable mental health problems in children and adolescents</span><span style="line-height: 99%; font-size: 7.5pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">,that, very common among children and adolescent.So, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of life skills training on decreasing conduct disorder. From those who had acquired higher scorein </span><span style="line-height: 99%; font-size: 7.5pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">Child Symptoms Inventory-4 (CSI-4) (teacher form)</span><span style="line-height: 99%; font-size: 7.5pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';"> 30 students were selected using multistage clustersampling. They were, then, randomly assigned to two groups (experimental and control). The experimental group attended life skills training (coping with violence, interactions and being a responsible citizen) for 10 sessions. The control group did not receive any treatment. After administrating the post-test, the results of ANCOVA revealed that the life skills training significantly decreased the symptoms of the conduct disorder (F=62/69, P < 0.001). The results revealed that life skills training can be employed as an effective method for conduct disordered students in schools and educational and therapeutic centers. </span><span style="line-height: 99%; font-size: 7.5pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">This result has implications in systems, and which calls for consoling and psychological services to prevent conduct disorder in schools. This very issue can be useful in planning, budget allocation and educational polices.</span></span>اختلال سلوک الگوی پایدار و تکراری از تعرض به حقوق دیگران یا قوانین اجتماعی است. اختلال سلوک یکی از مشکل ترین و رایج ترین مسائل بهداشت روانی کودکان و نوجوانان است که در بین آنان بسیار رایج می باشد. بنابراین، پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علایم اختلال سلوک دانشآموزان مبتلا به اختلال سلوک انجام گرفت. با استفاده ازروش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 30 دانشآموز طبق پرسشنامه علایم مرضی کودکان (<span style="font-family: Times New Roman;">CSI-4</span>) (فرم معلم) که نمرات بالای نسبت به دانشآموزان دیگر داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایشی در 10 جلسه تحت آموزش مهارتهای زندگی (مهارت مقابله با خشم، برقراری ارتباط و شهروند مسوول بودن) قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اجرای پس آزمون نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای زندگی برای گروه آزمایش موجب کاهش معنادار علائم اختلال سلوک گردیده است (69/62=<span style="font-family: Times New Roman;">F</span>، 001/0<span style="font-family: Times New Roman;">P<</span>). نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای اثر بخش برای دانشآموزان مبتلا به اختلال سلوک در مدارس، مراکز آموزشی و درمانی به کار رود. این نتیجه برای موقعیتهای آموزشی دارای مضامین کاربردی است و بیانکننده آن است که مدارس برای پیشگیری و درمان اختلال سلوک، نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره هستند. این موضوع در برنامه ریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی میتواند سودمند باشد.https://japr.ut.ac.ir/article_52327_beea125fb1373f6cb947bfb372589022.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261220110220The effect of cognitive behavioral training (CBT) on perfectionism in a non-clinical Populationتاثیر آموزش شناختی- رفتاری (CBT) بر کمالگرایی در یک جمعیت غیر بالینی132852329FAJournal Article20091226<span style="font-family: Times New Roman;">The present study examined the effect of cognitive behavioral training</span> <span style="font-family: Times New Roman;">(CBT)</span> <span style="font-family: Times New Roman;">in reducing levels of perfectionism</span> <span style="font-family: Times New Roman;">and its dimensions in a non-clinical sample</span>.<span style="font-family: Times New Roman;"> The participants were selected and placed randomly in case and control groups with pre, post, and follow up tests. The population includes all master students in Al-Zahra university that at first, 167 master students were selected by means of cluster sampling and filled out Frost Multi Perfectionism Scale. Thirty students who got the highest scores were selected and randomly divided into two groups (15 experimental and 15 in control groups). The experimental group participated in workshop series held over 6 weeks. At the end of training, both experimental and control groups had a test again. Data were analyzed by using t test and repeated measures test. The results showed that the cognitive behavioral intervention caused significant reduction (p<0.01) in total perfectionism, concern over mistakes, personal standards, and doubting of action. These results were persistent in a measurement taken one month later. Based upon the results of current research, cognitive behavioral training</span> <span style="font-family: Times New Roman;">(CBT)</span> <span style="font-family: Times New Roman;">can be used as an efficient way to improve perfectionism in non-clinical population.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman;"> </span>پژوهش حاضر تاثیر آموزش شناختی- رفتاری (CBT) را در کاهش کمالگرایی و ابعاد آن در یک نمونه غیر بالینی بررسی میکند. این پژوهش یک مطالعه تجربی همراه با انتخاب و گمارش تصادفی آزمودنیها، در گروههای آزمایش و کنترل به همراه پیش آزمون، پس آزمون و مطالعه پیگیری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا بود که ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 167 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی فراست را تکمیل کردند و سپس 30 نفر از دانشجویان که بالاترین نمرات را در مقایسه با سایرین کسب کرده بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل). گروه آزمایش در یک کارگاه آموزشی شناختی- رفتاری در طی 6 هفته شرکت کردند. در پایان آموزش هر دو گروه آزمایش و کنترل مجددا مورد آزمایش قرار گرفتند. دادهها از طریق آزمون t و آزمون اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اجرای مداخله شناختی- رفتاری تفاوت معناداری (0.01 (p< را در کاهش کمالگرایی کل، نگرانی از اشتباهات، استانداردهای شخصی و تردید درباره عمل گروه آزمایش موجب شده است. این نتایج در اندازهگیری یک ماه بعد ماندگار بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، روش آموزش شناختی- رفتاری (CBT) میتواند به عنوان روشی کارآمد به منظور کاهش کمالگرایی در نمونههای غیر بالینی مورد استفاده قرار گیرد.https://japr.ut.ac.ir/article_52329_b9f8d7d07f54a1bb9adcacba36343600.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261220110220Relation between Identity, Self efficacy and Basic needs with General Health in Students: A Canonical Correlationرابطه هویت، خودکارآمدی و نیازهای بنیادین با ابعاد سلامت عمومی دانشآموزان: یک همبستگی بنیادی294452332FAJournal Article20100226<span style="font-family: Times New Roman;">The main puropose of this research was to study the role of identity, self-efficacy and components of basic needs(love, power, survival, freedom and fun) in middle class students' physical and mental health. Puplation of this study included all of students (girls and boys) in middle class that lives in Tarem from Ghazvin proviance.140 students, included both girls (70 cases) and boys (70 cases) were selected by accessible sampling method. Samples were answered Student's Need Survey, Identity scale, Self-efficacy and General Health questionnaire. Data analyzed by Simple Pearson’s correlation and multivariate canonical correlation. Results showed that two canonical correlations revealed. In one hand Identity as a basic predictor and depression as a criterion in first set, and the other hands fun as a predictor and social dysfunction as a criterion in second set, revealed as basic elements for students’ physical and mental health.</span>
<span style="font-family: Times New Roman;"> </span>پژوهش حاضر به روش همبستگی و با هدف بررسی نقش هویت، خودکارآمدی و مؤلفههای نیازهای بنیادین (عشق، قدرت، بقا، آزادی و تفریح) در ابعاد سلامت عمومی دانشآموزان مقطع متوسطه انجام پذیرفت. کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه طارمِ استان قزوین، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهند. گروه نمونه 140 نفراز دانشآموزان (70 دختر، 70 پسر ) بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای«نیازهای بنیادینِ دانشآموزان (SNS)»، «هویت احمدی»، «خودکارآمدی جروسلم و همکاران» و «پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ» بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری همبستگی بنیادی استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت از متغیرهای پیشبین و افسردگی از متغیرهای ملاک، بیشترین نقش را در ایجاد اولین همبستگی بنیادی داشته است. علاوه بر این نتایج نشان میدهد که از متغیرهای پیشبین، تفریح و از متغیرهای ملاک، اختلال در کارکرد اجتماعی، بیشترین نقش را در ایجاد دومین همبستگی بنیادی داشتهاند. با این توصیف به نظر میرسد در رابطه بین این دو مجموعه متغیر، میتوان یک رابطه بنیادین بین دو ساختار به دست آورد.https://japr.ut.ac.ir/article_52332_637a4f0b0d68501773b1ac4857e448c2.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261220110220Protective and risk factors of substance abuse among state universities studentsعوامل خطرزا و محافظتکننده مصرف مواد در بین دانشجویان دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری456252337FAJournal Article20100311<span style="font-family: Times New Roman;">Identifying variables that affect substance abuse is one of necessary actions to design any prevention programs. This study has been performed among students of state universities to investigate through protective and risk factors in case of substance abuse (cigarette, hookah, opium, and alcoholic drinks). Current research is basic research according to aim and causal- effect according to method. Research population consisted all of bachelor students of state universities. Sample of study was selected by using multistage stratified random sampling method. The sample included 8373 students who were randomly selected considering sex, faculty, and dormitory distribution factors. As data collection instrument, Substance Abuse Prevalence Questionnaire (Bolhari, Taromian & Peiravi, 1385) was used.The collected data are analyzed by t-test and Chi-Square. The findings showed that being male, age between 18-21, single parent experience, psychological and economic problems are of risk factors lead to substance abuse. Attending parents, family emotional support and acceptance, religious attitudes, religious and cultural activities were of protective factors to prevent individual from substance abuse. Based on the study findings, universities, by implementing proper creational, cultural and religious programs, could play a protective role in preventing students from substance use.</span>شناسایی متغیرهای مؤثر در مصرف مواد از اقدامات ضروری برای طراحی هر برنامه پیشگیری است. این پژوهش به منظور بررسی عوامل خطرزا و محفاظتکننده مصرف مواد (سیگار، قلیان، تریاک و مشروبات الکلی) در بین دانشجویان دانشگاههای دولتی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش بنیادی و از نظر روش، علی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی کشور است. برای انتخاب گروه نمونه از شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده گردید. نمونه مورد بررسی شامل 8373 نفر است بر مبنای توزیع جنسیت، دانشکده و خوابگاهی بودن انتخاب شدند. از پرسشنامه شیوعشناسی مصرف مواد (بوالهری، طارمیان و پیروی، 1385) برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز استفاده گردید. از شاخصهای آماری خی 2 و t مستقل برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که پسر بودن، قرار داشتن در دامنه سنی 21-18 سال، تجربه فقدان یا غیبت پدر و مادر، مشکلات روانشناختی، مشکلات اقتصادی و تفریحات ناسالم از عوامل خطرزای موثر در مصرف مواد بوده است. حضور مؤثر پدر و مادر، حمایت عاطفی خانواده، پذیرش و تایید توسط خانواده، نگرشهای مذهبی، تفریحات سالم، فعالیتهای مذهبی و فرهنگی از عوامل محافظتکننده مؤثر در بازداری از گرایش به سمت مواد میباشند. بر اساس دادههای این پژوهش، دانشگاه ها با اجرای برنامه های مناسب تفریحی، فرهنگی و مذهبی میتوانند به عنوان یکی از عوامل محافظتکننده در برابر سوء مصرف دانشجویان عمل نمایند.https://japr.ut.ac.ir/article_52337_9c6c8ef3e60305339d1534c6968166e4.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261220110220Effectiveness of integrative and instrumental reminiscence therapies on depression symptoms reduction of Institutionalized elder adultsاثربخشی درمانهای خاطرهپردازی انسجامی و ابزاری در کاهش نشانههای افسردگی افراد سالمند مقیم سرای سالمندان637652338FAJournal Article20100213<span style="font-family: Times New Roman;">Depressionis a common symptom in many older adults.The degree of depression is higher between older adults living in sanitarium than older adults who live in the society. Reminiscence therapy is a psychological intervention which is specifically designed to address the issues of particular relevance to older adults such as depression. The aim of this study was to examine the therapeutic effectiveness of integrative and instrumental type of reminiscence for the treatment of depression in institutionalized older adults women in Kermanshah. This study was experimental with a pretest -posttest control group design. Institutionalized older adult’s with mild, moderate to sever symptom constituted the sample. They were randomly assigned into three groups containing two experimental (instrumental and integrative reminiscence) and one control group(active social group).The intervention were implemented in a short –time group format. Each group was consisted of six sessions . Each session was held </span>90<span style="font-family: Times New Roman;"> minutes weekly. The instrument for collecting the data was Geriatric Depression Scale (GDP) and Mini Mental State Examination (MMSE). The data was analyzed through Analysis of variance. Analysis of data showed that integrative reminiscence therapy led to significant reduction in symptoms of depression.</span> <span style="font-family: Times New Roman;">There was no significant difference between instrumental reminiscence therapy group and control group. Basedonthe findings of this study, it can be concluded that integrative therapy reminiscence can be applied along with current therapies.</span>شایعترین نوع اختلال روانپزشکی در بین سالمندان افسردگی است و میزان آن در بین سالمندان مقیم مراکز سالمندی بیشتر از افرادی است که در جامعه با خانواده زندگی میکنند. خاطرهپردازی مداخلهای روانشناختی است برای کاهش علائم افسردگی در سالمندان و براساس چارچوب نظری انواع مختلفی از خاطرهپردازی مورد اشاره قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی سودمندی خاطرهپردازی انسجامی و ابزاری در کاهش نشانههای افسردگی سالمندان بود. این پژوهش از نوع آزمایشی، طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیهای این پژوهش 30 سالمند با حداقل 60 سال سن مقیم آسایشگاههای سالمندان بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه، دو گروه آزمایشی (خاطرهپردازی انسجامی و ابزاری) و گروه کنترل (بحث مسائل اجتماعی) تقسیم شدند. مداخلات به شکلی کوتاهمدت و برای هر گروه شامل شش جلسه 90 دقیقهای بود که به صورت هفتگی برگزار شد. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون معاینه مختصر وضعیت روانی (<span style="font-family: Times New Roman;">MMSE)</span> و پرسشنامه افسردگی سالمندان (<span style="font-family: Times New Roman;">GDS</span>) بود. دادهها به روش تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیلها نشان داد که روش خاطرهپردازی انسجامی اثربخشی معناداری در کاهش نشانههای افسردگی افراد سالمند داشته است. تفاوت معنیداری بین روش خاطرهپردازی ابزاری و گروه کنترل مشاهده نشد. با توجه به یافتهها برای کاهش علائم افسردگی در سالمندان در کنار روشهای دیگر درمانی از روشهای خاطره پردازی انسجامی استفاده شود.https://japr.ut.ac.ir/article_52338_bb3c4ee1f8d9a0e87e1adf74f2fe5c53.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261220110220Eclectic and Coherent Combination in Psychological and Educational Theoriesترکیبهای سازوار و التقاطی در نظریههای روانشناختی و تربیتی778852339FAJournal Article20100510<span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; font-weight: normal;">Providing a synthesis of psychological and educational theories is an inevitable necessity. However, there is always a risk in doing so. This risk is consists of combination of incoherent and contradictory parts of theoeirs due to the underlying and implicit layers or basic assumptions of the theories. Combination of theoretical and practical findings of theories that have different basic assumptions leads to incoherent and finally shaky structures and this is what referred to as eclectic combination. In this article, I have tried to clarify the basic differences between eclectic and integrated combination and to articulate the phases needed for providing an integrated combination. Because of the analytic nature of the discussion, the method used in this article is analytic. In this article, three types of eclectic combination are distinguished under the rubrics of methodical, explanatory, and foundational. In contrast to eclectic combination, there is the coherent combination. This article suggests three phases for providing a coherent combination: setting a metalanguage for theories concerned, deciding which theroies can be combined, modification of the chosen theoreies, and reexamining the new synthesis.</span> <br /><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; font-weight: normal;"> </span>
ترکیب میان نظریههای روانشناختی و تربیتی، ضرورتی اجتنابناپذیر است. اما همواره مخاطرهای در کمین ترکیب نظریهها قرار دارد. این مخاطره عبارت از برآمیختن ناهمگن پارههای مختلف و چه بسا متخالف نظریههاست که خود ناشی از وجود لایههای زیرین و نامحسوس در پیکر نظریههای علمی است که به منزله مفروضات بنیادی آنها محسوب میشود. ترکیب یافتههای نظری و عملی نظریههایی که دارای مفروضات بنیادی متفاوتی هستند، به برساختن پیکرههایی ناموزون و سرانجام ناپایدار منجر میشود که از آن به عنوان ترکیب التقاطی یاد میشود. در این مقاله سعی بر آن است که تفاوتهای اساسی میان ترکیب التقاطی و سازوار مشخص گردد و مراحلی برای فراهم آوردن ترکیب سازوار پیشنهاد شود. به سبب ماهیت تحلیلی بحث، روشی که در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته روش تحلیلی است. در خصوص یافتههای اصلی تحقیق، موارد زیر قابل بیان است: سه شکل از ترکیب التقاطی تحت عنوانهای ترکیب التقاطی روشی تبیینی، و مبنایی بازشناسی شده است. در مقابل ترکیب التقاطی، ترکیب سازوار قرار دارد. در این مقاله، برای انجام ترکیب سازوار میان نظریهها، مراحل زیر پیشنهاد شده است: فراهم آوردن یک فرازبان برای نظریهها، مشخص کردن نظریههای قابل ترکیب، تعدیل نظریههای گزیده شده و بازبینی یا آزمون ترکیب جدید
<span style="font-family: Mitra; font-size: 9pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-no-proof: yes;" lang="FA" dir="RTL"> </span>https://japr.ut.ac.ir/article_52339_a563aa5b54fe57c9a0c42acb7095ab93.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81261220110220A Structural Model of Studying National and Religious Identity Relationships with Self-esteem Regarding the Mediatiton Role of Identity Statusبررسی مدل ساختاری رابطه مؤلفههای هویت ملی و دینی با حرمت خود با توجه به نقش واسطهای منزلتهای هویتی8910852340FAJournal Article20100409<span style="line-height: 95%; font-size: 8pt; font-weight: normal;"><span style="font-family: Times New Roman;">This study was aimed to investigate the structural model of national identity, religious identity, with self esteem and the mediating role of ego identity status. In present study the fitness of the two models were tested. In the both models the role of identity status as a mediator variable was measured. The first model was designed to examine the relation of accepting national identity and religious identity with self esteem. The second model was designed to explore the relation of rejecting national identity and rejecting religious identity with self esteem. All participants were asked to complete National and Religious Identity Questionnaires (developed by Rahiminezhad and Ahmadi, 1995), Farsi Version of Adams’ Ego Identity Questionnaire (1986; EOM-EIS 2), and Farsi translated Cooper Smith Self Esteem Scale (1981). Using path analysis revealed that there were good fitness for the first model and rather good model for the second one Other findings revealed that in the model one, the highest amount of the indirect positive effect of accepting religious identity on self-steem with mediating role of identity achievement status equaled to 0.44. In the model two, also the highest indirect coefficient for the negative effect of rejecting identity on sefl-steem was -0.06.</span></span>
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری هویت ملی و هویت دینی با حرمت خود با واسطگی منزلتهای هویت من بوده است. در مطالعه حاضر برازش دو مدل مورد آزمون قرار گرفت. مدل اول رابطه پذیرش هویت ملی و دینی با حرمت خود به واسطگی هویت یافتگی و دنباله روی بود. مدل دوم نیز رابطه نفی هویت ملی و نفی هویت دینی با حرمت خود به واسطهگی سردرگمی و بحران زدگی بود. تعداد 352 نفر از دانشجویان سال اول تا چهارم رشتههای علوم انسانی و علوم تربیتی شرکت داشتند. در این مطالعه از مقیاسهای هویت ملی (ایرانی) و نفی هویت ملی، هویت دینی (اسلامی) و نفی هویت دینی (رحیمینژاد و احمدی، 1374)، از پرسشنامه منزلت هویتی من (EOM-EIS2؛ آدامز و بنیون، 1989؛ رحیمی نژاد، 1379) و پرسشنامه حرمت خود بزرگسالان کوپر اسمیت (دادستان، 1377) استفاده شد. با استفاده از روش تحلیل مسیر و بررسی شاخصهای برازش، هر دو مدل دارای برازش بود. نتایج دیگر پژوهش حاضر در مدل اول حاکی از بیشترین ضریب بتا (44/0) برای اثر مثبت هویت دینی بر حرمت خود با واسطگی هویت یافتگی فردی بود. در مدل دوم نیز بیشترین ضریب بتا (06/-) برای اثر منفی نفی هویت دینی بر حرمت خود با واسطگی سردرگمی بود.
<span style="line-height: 99%; font-family: Mitra; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA"> </span>https://japr.ut.ac.ir/article_52340_2a7951a842dea5ce76a1382e4bbfeea5.pdf