دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265220140723Risking Psychological Factors Causing Health Problems
of Professional Athletesعوامل روانشناختی خطرساز در ایجاد مشکلات سلامت ورزشکاران حرفه ای1155254810.22059/japr.2014.52548FAJournal Article20120813Health problems and sudden death is common among athletes. The main purpose of this study was, investigating number of risk factors that related to heart disease and injuring duration of exercise for champions. The samples were comprised of 50 sport teachers and 63 competitive athletes that were selected from candidates being ready fornational championship. Burn out, anxiety, hostility and anger, motivation and vitality were assessed in samples Data were analyzed by using of independent T-test and canonical correlation. Results showed that there were significant difference between two groups in burn out, anxiety, hostility and anger, motivation, vitality and heart disease and injuring during the exercise. In addition, canonical correlation analysis revealed that there was correlation between main variables significant in the whole and in the details. Results of the study showed that anger and hostility, anxiety and motivation were important in this correlation. So It can be concluded that competitive sports endanger athlete’s health by negative emotions. psychological intervention is recommended to prevent these these health problem risks.مشکلات سلامت و مرگ ناگهانی بین ورزشکاران حرفه ای شایع است. در این پژوهش در نظر بود تا بررسی شود که عوامل روانشناختی مرتبط با ورزش های رقابتی و شدید می توانند زمینه ساز بیماری های جسمی از قبیل اختلالات قلبی و جراحات وارد شده حین تمرین های ورزشی باشند. در این پژوهش 50 معلم ورزش و 63 ورزشکار حرفه ای که برای مسابقات کشوری آماده می شدند، شرکت کردند. پرسش نامه فرسودگی شغلی مستاچ، پرسش نامه نشانگان اضطراب، مقیاس خشم و خصومت رقابتی مکسول و موریس، پرسش نامه انگیزه نیوتون و مقیاس سرزندگی کارملی برای سنجش متغیرهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. داده ها از طریق T مستقل و همبستگی کانونی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت بین دو گروه در ویژگی های روانشناختی معنادار بود. همچنین شاخصه های روانشناختی با مشکلات روانشناختی رابطه معناداری داشت. خشم و خصومت، اضطراب و انگیزه بیشترین میزان همبستگی را به خود اختصاص دادند. ورزش های رقابتی از طریق هیجان های منفی سلامت ورزشکاران را به خطر می اندازد. برای پیشگیری مداخله های روانشناختی توصیه می شودhttps://japr.ut.ac.ir/article_52548_42b10fa966d0f039a9cf0a2509e97a4e.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265220140723Relationship of Patience to Personality, Mental Health and life Satisfactionرابطه صبر با رضایت از زندگی، سلامت روانی و شخصیت17285254910.22059/japr.2014.52549FAJournal Article20120925The present study aimed to examine the relationships of patience with life satisfaction, depression, anxiety, mental health, and personality factors, among a group of Iranian university students. In doing so, 252 university students (including 123 female and 129 male) filled out “the 3-Factor Patience Scale”, “Satisfaction with Life Scale”, “General Health Questionnarie-12”, “Anxiety and Depression Scales”, and “Mini-International Personality Item Pool-Big Five”. Analysis of the data showed that the three types of patience (namely: Interpersonal, Life Hardship, and Daily Hassles patience), were positively associated with life satisfaction and the Big Five factors of personality, and negatively associated with depression, anxiety and psychological dysfunction. Patience showed moderate relationships with the Big Five, and after controlling for the Big Five, patience managed to explain additional unique variance in life satisfaction, depression, anxiety, and psychological dysfunction. A possible neurological substrate of patience has been discussed.<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه صبر با رضایت از زندگی، افسردگی، اضطراب، سلامت روانی، و عامل</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> های شخصیت در گروهی از دانشجویان بود. بدین منظور 252 دانشجو (شامل 123 زن و 129 مرد) به «مقیاس سه عاملی صبر»، «مقیاس رضایت از زندگی»، «پرسشنامه سلامت عمومی-12»، «مقیاس های اضطراب و افسردگی» و «نسخه کوتاه خزانه بین المللی گویه های شخصیت- </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">پنج عامل بزرگ» پاسخ دادند. تحلیل داده ها نشان داد که سه نوع صبر (یعنی صبر بین شخصی، صبر در دشواری </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های زندگی، و صبر در مشکلات روزانه)، با سطوح بالای رضایت از زندگی و پنج عامل بزرگ، و سطوح پایین افسردگی، اضطراب و بدکاری روانشناختی رابطه داشتند. صبر رابطه متوسطی را با پنج عامل بزرگ شخصیت نشان داد و پس از کنترل شخصیت توانست رضایت از زندگی، افسردگی، اضطراب، و بدکاری روانی را پیش بینی کند. این یافته</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ها نشان می </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">دهد که رگه صبر پیش بین یگانه سلامت روانی است. مبنای محتمل عصب شناختی صبر بحث شد.</span>https://japr.ut.ac.ir/article_52549_a81a7d9458ff5b18c58e832222fe6554.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265220140723The Relation between Mothers’ Personality Traits and Daughters’ Creativityرابطۀ ویژگی های شخصیتی مادران با خلاقیت دختران29465255010.22059/japr.2014.52550FAJournal Article20120508<span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 7pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">One of the influential factors totally in whole life is creativity. With respect to great importance of creativity in human activities and functions, exploring the components of this construct becomes a research appeal. Therefore, the aim of the present study is investigating the relation of personality characteristics of the mothers with their daughters’ creativity. 360 female high school students of Qazvin city were selected by multi-session random sampling months. They Administered the Abedi Creativity Assessment Test in one session. In addition, their mothers filled out NEO-FFI-R. The results of Pearson’s correlation test showed that there were significant positive relations between mothers’ extraversion with flexibility and total creativity scores of their daughters and mothers’ contientiousness with innovation, fluidness, flexibility, expansion and total creativity scores of their daughters. Moreover, mothers’ neuroticism had negative significant relations with innovation, fluidness, flexibility and total creativity scores of their daughters. In conclusion, the findings of the present study indicate mothers’ extraversion and contientiousness to have positive relations with their daughters’ creativity and mothers’ neuroticism has negative relationship with their daughters’ creativity. In other words personality profile of mothers plays a main role in the formation of creativity of theirs daughters.</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">از جمله عوامل موثر در فرایندهای حل مسئله و اساساً زندگی، خلاقیت است. با توجه به اهمیت گسترده خلاقیت در فعالیت ها و کارکردهای بشری، شناسایی عوامل موثر و دخیل در آن به یکی از جذابیت های پژوهش بدل شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی مادران و خلاقیت دختران است. نمونه پژوهش مشتمل بر 360 زوج مادران و دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر قزوین بود. برای جمع آوری داده ها از آزمون سنجش خلاقیت عابدی و پرسشنامه پنج عاملی نئو (</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">NEO-FFI-R</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">) استفاده شده است. نتایج با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون نشانگر ارتباط معنادار مثبت بین ویژگی های شخصیتی برون گرایی مادران بـا انعطاف و نمرات خلاقیت کلی دختـران و نیز وظیفه شناسی مادران با ابتکار، سیالی، انعطاف، بسط و نمرات خلاقیت کلی دختران است. عامل شخصیتی روان رنجورگرایی مادران نیز با ابتکار، سیالیت، انعطاف و نمرات کلی خلاقیت همبستگی منفی دارد. یافته های پژوهش حاضر نشان دادند که عامل های شخصیتی برون گرایی و وظیفه شناسی مادران با خلاقیت دختران در ارتباط مثبت و عامل روان رنجورگرایی مادران در ارتباط منفی با خلاقیت دختران است؛ به عبارت دیگر، نیمرخ شخصیتی مادران در شکل گیری و بروز خلاقیت در دختران ایشان دخالت تام دارد.</span>https://japr.ut.ac.ir/article_52550_cd67e4859109fbd79d21195f2e129401.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265220140723The Effect of Gymnastics Training on Executive Functions Children with Developmental Coordination Disorderتأثیر تمرینات ژیمناستیک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی47645255110.22059/japr.2014.52551FAJournal Article20130710<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="line-height: 97%; font-size: 7.5pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">The aim of this study was to investigate the possible effects of gymnastics training on executive function and sensory - motor developmental coordination disorder in children aged 8 to 10 in Tehran.</span><span style="line-height: 97%; font-size: 7.5pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">This study was a quasi-experimental study. 34 children with coordination disorders 8-10 years of growth, the availability of objective, were selected and randomly divided into two groups (n=19) and controls (n=15) groups. Research tool for screening, Developmental Coordination Disorder Questionnaire and the Raven's Progressive Matrices test. The dependent variables for the assessment questionnaire nerves- psychological Conner was used. The experimental group received an eight-week program for locomotor intervention gymnastics. Statistical analysis was performed using MANCOVA P≤0.05 significant level.Significant differences between control and experimental groups on all variables, functions Executive (P≤0.05- F=492.454<sup>a</sup>) Was detected. Results Research Show The Program Training Gymnastics can effect On Improving Executive Functions of Children with New Disorder Coordination Effective growth. It is recommended that schools use the gymnastic exercises can be reduced in children with developmental coordination disorder helped.</span></span>هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر کارکردهای اجرایی کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی 8 تا 10 ساله شهر تهران، و یک مطالعه نیمه تجربی بود. 34 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی 8-10 ساله، به صورت در دسترس و هدف مند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار تحقیق جهت غربالگری، پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی و آزمون هوش ریون بودند. همچنین جهت ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامه عصب-روانشناختی کانرز استفاده شد. سپس گروه آزمایش برنامه حرکتی مداخله ای ژیمناستیک را برای هشت هفته دریافت کردند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از MANCOVA در سطح معناداری 0.05P≤ انجام شد. بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری در تمامی متغیرهای کارکردهای اجرایی (0.05P≤، <sup>a</sup>492.454F=) مشاهده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که برنامه تمرینی ژیمناستیک می تواند بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی مؤثر باشد. از این رو، به مدارس پیشنهاد می شود که با استفاده از تمرینات ژیمناستیک می توان به کاهش اختلال هماهنگی رشدی در این کودکان کمک کرد.https://japr.ut.ac.ir/article_52551_8467fb7c74d817f532b9a4ca7af261c5.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265220140723Investigating Efficacy of “Working Memory Training Software”
on Students Working Memoryبررسی اثربخشی "نرم افزار تقویت حافظه فعال" بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان65805255210.22059/japr.2014.52552FAJournal Article20130525The purpose of the present study is developing “Working Memory Training Software”, and investigating the efficacy of this computerized cognitive training on students working memory. This study is in R&D research category, and It is performed in a semi-experimental design. Its data were collected from students of the third grade (30), fourth grade (30), and fifth grade (12) of primary school. The children attended in intervention program for 10 sessions. The subtests of working memory in “Tehran- Stanford-Binet Intelligence Scale” and “Wechsler intelligence scale for children” were conducted in all three groups on the pre-test and post-test. After eliminating the pre-test effect, Paired-Samples T-Test on total scores of subtests of working memory in “Tehran-Stanford Binet Intelligence Scale” (t=10.869, df=71, r=0.967& P<0.05) and in “Wechsler intelligence scale for children” (t=16.809, df=71, r=0.983& P<0.05) revealed a significant difference in post-test scores. Based on this study The “Working Memory Training Software” causes significant improvement in students working memory performance.هدف از پژوهش حاضر که در دسته پژوهش های "تحقیق و توسعه" است و در قالبِ یک طرح شبه آزمایشی انجام شد، طراحی "نرم افزار تقویت حافظه فعال"، و بررسی اثربخشی آن بر حافظه فعال دانش آموزان است. داده های این مطالعه از دانش آموزان پایه سوم (30 نفر)، پایه چهارم (30 نفر) و پایه پنجم (12 نفر) دبستان جمع آوری شد. این کودکان به مدت 10 جلسه در برنامه مداخله ای شرکت کردند. خرده آزمون حافظه فعالِ "مقیاس هوش آزمای تهران- استنفورد بینه" و "مقیاس هوشی وکسلر کودکان" بر روی هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. پس از حذف اثر پیش آزمون، آزمون t وابسته در مورد نمره آزمون حافظه فعال "مقیاس هوشی تهران-استنفورد بینه" (05/0P< و 967/0,r=71df= , 869/10t=-) و "مقیاس هوشی وکسلر کودکان" (05/0P< و 983/0,r=71df= , 809/16t=-) بیان گر تفاوت معنادار نمرات پس آزمون می باشد. بر اساس این پژوهش "نرم افزار تقویت حافظه فعال" موجب بهبودی معنادار عملکرد حافظه فعال دانشآموزان می شود.https://japr.ut.ac.ir/article_52552_efdbb9a2c7d80f5be27e99818098ddc3.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265220140723Structural Model of Relation between Parenting Styles
with Identity Styles and Identity Commitment Adolescentsمدل ساختاری روابط میان سبک های فرزندپروری والدین با سبک های هویت و تعهد هویت نوجوانان81995255310.22059/japr.2014.52553FAJournal Article20130724This research examines the casual relationship between parenting styles with identity processing styles and identity commitment in adolescent girls. 391 female students in third grade of high school completed two measures: Perceived Parenting Style Scale ( Bury, 1991) and Identity Style Inventory( Berzonsky, 1997). Two structural equation modeling for fathers and mothers had good fit with data and showed complex interaction between family context and identity processing styles in adolescence. results of this research indicated that multivariate models help us understand the complex procces of identity formation.<span style="font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">این پژوهش مدل ساختاری روابط علی میان سبک های فرزندپروری والدین را با سبک های پردازش هویت و تعهد هویت دختران نوجوان آزمون می کند. 391 دانشآموز دختر سال سوم دبیرستان به پرسشنامه های سبک فرزندپروری والدین (بری، 1991) و پرسشنامه سبک های پردازش هویت (برزونسکی، 1997) پاسخ دادند. دو مدل معادلات ساختاری برای سبک فرزندپروری پدران و مادران، تناسب خوبی با داده ها داشت و نشان داد که تعامل پیچیده ای بین بافت خانواده و متغیرهای هویتی نوجوانان وجود دارد. یافته های پژوهش نشان داد که آزمون مدل های چند متغیری می تواند به درک فرایند پیچیده شکل گیری هویت کمک کند. </span></span>https://japr.ut.ac.ir/article_52553_080f05bb44b055608b985365ba34479a.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265220140723Effectiveness of Matrix Therapeutic Model on Emotion Regulation and Relapse in Methamphetamine Abusersاثربخشی مدل درمانی ماتریکس بر تنظیم هیجانات و لغزش سوءمصرفکنندگان متآمفتامین1892036676710.22059/japr.2014.66767FAJournal Article20140421هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مدل درمانی ماتریکس بر بهبود تنظیم هیجانات و لغزش سوءمصرفکنندگان متآمفتامین بود. پژوهش حاضر از جمله طرحهای پژوهشی نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل تمامی سوءمصرفکنندگان متآمفتامین بودند که به سه مرکز درمان سرپایی اعتیاد در منطقۀ 8 تهران مراجعه نموده بودند. در مجموع با 71 بیمار مراجعهکننده به این مراکز مصاحبه نیمه ساختاریافته شدت اعتیاد برای تعیین معیارهای ورود به پژوهش انجام شد. از 31 نفری که شرایط ورود به پژوهش را دارا بودند، بهطور تصادفی 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گواه گمارده شدند. تمامی شرکتکنندگان قبل و پس از درمان شاخص شدت اعتیاد و پرسشنامه دشواریهای تنظیم هیجانات را کامل نمودند. برای گروه آزمایش جلسات درمانی ماتریکس هفتهای دو بار به مدت 90 دقیقه برگزار شد و برای گروه گواه مداخله خاصی صورت نگرفت. در ضمن تست ادرار مرفین و متآمفتامین، هفتهای یکبار، بدون اعلام قبلی توسط پرستاران مراکز از بیماران گرفته و در پرونده ثبت شد. یافتهها نشان میدهند که از نظر مهارت تنظیم هیجان بین میانگین گروه آزمایشی و کنترل در پسآزمون تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما این تفاوت برای رفتار لغزش معنیدار بوده است. مدل درمانی ماتریکس بر بهبود تنظیم هیجانات مؤثر نیست، اما میتواند بهخوبی رفتار لغزش بیماران را کاهش دهد.https://japr.ut.ac.ir/article_66767_f657fac0ff2457227badec12637e8b67.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81265220140723The Relationship between Cultural Context, Thinking Styles & Achievement Motivation with Academic Achievementرابطه بافت فرهنگی، سبک های تفکر و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی1011165255410.22059/japr.2014.52554FAJournal Article20130812The purpose of present study was to investigate the relationship of cultural context, thinking styles and achievement motivation with academic achievement among behavioral sciences students from university of Tehran. Three hundred and three students (96 boys, 207 girls), selected through stratified sampling method, answered a questionnaire, which consisted individualism / collectivism & power distance scale, thinking styles inventory (TSI), and achievement motivation scale – revised (AMS_R). In this study, the average of previous semesters was indicator of academeic achievement. Research data was analyzed by regression coefficient. Results indicated that contextual variable of individualism / collectivism and complex thinking styles ( also known as type 1 styles ) & achievement motivation to avoid failure were positively correlated with academic achievement and the situation / task - dependent thinking styles ( also as known type 3 styles ) were negatively correlated with academic achievement. Also, there is no significant associatin between contextual variable of power distance & achievement motivation to approach success with one. The study showed the role of contextual and environmental variables & independently of ability variables on academic achievement. Moreover, it emphasized on understanding of effective factors on academic performance. هدف مطالعه حاضر، شناسایی رابطه بافت فرهنگی، سبک های تفکر و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، تعداد 303 دانشجو (207 دختر و 96 پسر) پردیس علوم رفتاری دانشگاه تهران انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای ارزیابی متغیرهای پژوهش از مقیاس فردگرایی/ جمع گرایی و مقیاس فاصله قدرت، سیاهه سبک های تفکر (TSI) و مقیاس انگیزش پیشرفت (AMS-R) استفاده شد. همچنین در این مطالعه معدل دروس دانشجویان به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین جمعگرایی/ فردگرایی و سبک تفکر نوع اول و ترس از شکست با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، در حالی که سبک تفکر نوع سوم با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین رابطه بین مولفه فرهنگی فاصله قدرت با پیشرفت تحصیلی و مولفه انگیزشی امید به موفقیت با پیشرفت تحصیلی معنادار نبود. این نتایج بیانگر نقش متغیرهای بافتی و محیطی و متغیرهای مستقل از توانایی در پیشرفت تحصیلی می باشند و بر لزوم شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی تاکید می ورزند.