دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Explore the impact of choice theory and reality therapy interventions
on couples` marital satisfactionاثربخشی مداخلۀ مبتنی بر تئوری انتخاب و واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی (پژوهش مورد منفرد)1235775610.22059/japr.2016.57756FAJournal Article20130614The aim of this study is to explore the impact of choice theory and reality therapy interventions on couples` marital satisfaction. This study applied the single - subject method with AB design. The participants of the study were two couples who were selected as a purposeful sample to participate at the intervention program of 8 sessions of training of choice theory and reality therapy. In order to assess marital satisfaction, “Enrich Couple Scale” (Olson, 1989) was used in this study. The data was analyzed with effect size and visual analysis. The result shows the significant impact of choice theory training and reality therapy on marital satisfaction and its domains during sessions and follow-up sessions. Finding indicates that the change was increasingly developed in both men and women, but the process effect is observed in satisfaction more for men compared to their spouses.<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف "تعیین اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر تئوری انتخاب و واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی زوجین" انجام شد. در این پژوهش، از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح AB </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">استفاده شده است. بدین منظور تعداد 2 زوج (4 نفر) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و برای هر زوج 8 جلسه آموزش مفاهیم تئوری انتخاب و واقعیت درمانی ارائه گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه زوجی اینریچ (السون، 1989) برای ارزیابی رضایت زناشویی زوجها بود. یافته های پژوهش طی تحلیل دیداری نمودار داده ها بر اساس شاخص های تحلیل دیداری و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق، اثربخش بودن مداخلۀ مبتنی بر تئوری انتخاب و واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی را در هر دو زوج در طول جلسات مداخله و پیگیری نشان داد و نشان دهندۀ این بود که روند اثربخشی مداخله در زنان و مردان تقریبا یکسان است و در هر دو جنس تغییر روند صعودی، در متغیر رضایت زناشویی در طی مداخله و پیگیری نسبت به خط پایه نشان داده می شود. اما از نظر میزان پیشرفت، مردان در رضایت، رشد بهتری را نشان داده اند.</span>https://japr.ut.ac.ir/article_57756_050b90f5af20ab776d77006e269db307.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Psychometric Properties of the Short Form Competitive State Anxiety Inventory (CSAI-2R)ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس اضطراب حالت رقابتی25405775710.22059/japr.2016.57757FAJournal Article20150215Valid objective measure that can be easily carrying for assessment of competitive anxiety is not available in Iran. Competitive State Anxiety Inventory-2R (CSAI-2R) is introduced as a quick and easy diagnostic tool for competitive anxiety. The aim of this study was to determine the psychometric properties of CSAI-2R in the part of Iranian society. The study population included all volleyball, handball and basketball athlete of Tabriz city in 2012. From this population, 184 students (69 volleyball players, 61 basketball players, and 54 handball players) were randomly selected. The reliability results showed that the reliability of three aspects of CSAI-2R with Cronbach's alpha method were 0.79 to 0.84. Convergent and construct validities were confirmed validity of the CSAI-2R. The results of factorial analysis as main form the CSAI-2R, were revealed the three separate but correlated factors for Competitive State Anxiety Inventory-2R: cognitive anxiety, somatic anxiety, and self-confidence. Based on these results, we can say that the CSAI-2R is reliable and valid instrument for measuring competitive anxiety in Iranian culture. Considering the short revised form of CSAI-2R and lack of long-scale problems in that scale, its use is recommended for future researchبرای سنجش اضطراب رقابتی، مقیاس عینی معتبری که قابلیت اجرای آن آسان باشد، در ایران در دسترس نیست. مقیاس اضطراب رقابتی (CSAI-2R) به عنوان یک ابزار مناسب برای تشخیص سریع و آسان اضطراب رقابتی معرفی شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس مذکور در بخشی از جامعه ایران بود. جامعه آماری این مطالعه را کلیه ورزشکاران رشتههای والیبال، هندبال و بسکتبال شهر تبریز در سال 1391 تشکیل میداد. از بین ورزشکاران رشتههای فوق 184 نفر (69 نفر والیبالیست، 54 نفر هندبالیست و 61 نفر بسکتبالیست) به طور تصادفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از اعتبارسنجی نشان داد که اعتبار ابعاد سهگانه CSAI-2R بر اساس آلفای کرونباخ بین 79/0 تا 84/0 است. بررسیهای مربوط به روایی همگرا و روایی سازه CSAI-2R نیز تائیدکننده روایی مقیاس مذکور بود. یافته های حاصل از تحلیل عاملی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزا را برای مقیاس اضطراب رقابتی آشکار ساخت که عبارتند از: اضطراب شناختی، اضطراب جسمانی و اعتماد به خود. با توجه به کوتاه بودن CSAI-2R و به دور بودن آن از مشکلات مقیاسهای طولانی، میتوان گفت CSAI-2R ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش اضطراب رقابتی در فرهنگ ایران بوده و استفاده از آن به محققین توصیه میشود.https://japr.ut.ac.ir/article_57757_0602b20225b6f298cab349a05f95ec20.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Comparison of implicit learning and academic achievement in multiple grade classes in primary schoolsبررسی و مقایسه یادگیری ضمنی و پیشرفت تحصیلی در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی41565819010.22059/japr.2016.58190FAJournal Article20150812<span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">According to interactions in multiple grade classes, the present study aims to compare different class compositions in three different groups of fourth-grade multiple grade students in implicit learning and academic achievement. Statistical population consists of all fourth grade public elementary school students in Piranshahr. 3 groups of students including 8 girls and 8 boys were randomly selected. This research used a Causal Comparative method. Four researcher made questionnaires in mathematics and science courses for fourth and fifth grades were used to collect data. Data were analyzed using descriptive statistics; analysis of variance and Sheffe's test. Findings showed that there weren’t significant differences in academic achievements between multi grade students. Other findings showed that there was significant difference in implicit learning among three groups and this difference was beneficent for fourth and fifth grade students. Also there wasn’t a significant difference in academic achievement due to implicit learning between boys and girls.</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">با توجه به تعاملات موجود در کلاس های چندپایه، هدف تحقیق حاضر مقایسه ترکیبهای متفاوت کلاسی در سه گروه از دانش آموزان کلاس چهارم چندپایه از نظر میزان یادگیری ضمنی با پیشرفت تحصیلی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دبستان های دولتی شهرستان پیرانشهر بودند که </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">سه گروه 16 نفری متشکل از 8 دختر و 8 پسر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">تحقیق به شیوه علی _ مقایسه ای انجام شد. </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">برای جمع آوری دادهها از چهار آزمون محقق ساخته در دروس ریاضی و علوم پایههای چهارم و پنجم استفاده شد. دادههای گردآوری شده با کمک شاخصهای آمار توصیفی، همچنین تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه تفاوت معنادار وجود ندارد. یافتههای دیگر تحقیق نشان داد که بین میزان یادگیری ضمنی در سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفع دانش آموزان گروه چهارم با پنجم است.</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> همچنین بین پیشرفت تحصیلی ناشی از یادگیری ضمنی در دختران و پسران تفاوت معناداری </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">مشاهده نشد.</span>https://japr.ut.ac.ir/article_58190_c27b0dc2a5c848200f2e5a147f14ea7b.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420The Comparison of Self-Talking-Based Cognitive Therapy Considering the Iranian-Islamic Models with Common Self-Talking-Based Cognitive Therapy on Marital Conflicts of Womenمقایسه شناخت درمانی مبتنی بر خودگویی بر اساس الگوی ایرانی- اسلامی با شناخت درمانی رایج مبتنی بر خودگویی بر کاهش تعارضات زناشویی57695775910.22059/japr.2016.57759FAJournal Article20150203<span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 7pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">The main purpose of present study was to comparison of self-talking-based cognitive therapy considering the Iranian-Islamic models with common self-talking-based cognitive therapy on marital conflicts of married women. This study was a semi-experimental research with post and pretest with control group. 42 women who referred to a counseling center in Meybod city were selected by available sampling and then randomly assigned in 2 experiment and 1 control groups (2 participant cannot finished the study). The first experimental group received self-talking-based cognitive therapy considering the Iranian-Islamic models, and second experimental group received common self-talking-based cognitive therapy (both of them have 7 sessions). The control group didn't receive any intervention. Before and after the experiment, all groups answer to marital conflict questionnaire. Finally, data analyzed by one-way ANOVA. The results show that both of interventions in experimental groups significantly decrease marital conflicts of participants, but intervention based on Iranian-Islamic models than intervention based on self-talking-based cognitive therapy have greater effect on improving of the marital conflicts (p < .01). Therefore, we can conclude that in self-talking-based cognitive therapy, common models should be replaced by teachings witch roots in Islamic and Iranian Models. </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه شناخت درمانی مبتنی بر خودگویی بر اساس الگوی ایرانی- اسلامی با شناخت درمانی رایج مبتنی بر خودگویی بر کاهش تعارضات زناشویی زنان متأهل بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. 42 نفر از زنان مراجعه کننده به یکی از مراکز مشاوره شهرستان میبد به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آزمایش اول، دوم و گروه کنترل جایگزین شدند (در ادامه، 2 نفر در هر دو گروه آزمایش از پژوهش انصراف دادند). گروه آزمایش اول شناخت درمانی مبتنی بر خودگویی بر اساس الگوی ایرانی</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">-</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> اسلامی و گروه آزمایش دوم شناخت درمانی رایج مبتنی بر خودگویی (هر کدام به مدت هفت جلسه دو ساعته) دریافت کردند و گروه کنترل هیچ برنامه مداخله ای دریافت نکرد. قبل و بعد از اجرای برنامه درمانی، شرکت کنندگان هر سه گروه، پرسشنامه تعارضات زناشویی را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هم مداخله مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی و هم مداخله شناخت درمانی رایج مبتنی بر خودگویی، در کاهش تعارضات زناشویی آزمودنی ها تأثیر معنی داری داشتند، اما مداخله مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی در کاهش تعارضات زناشویی مؤثرتر از مداخله رایج بود (01/0></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">p </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">). بنابراین، می توان گفت در مداخلات شناخت درمانی مبتنی بر تغییر خودگویی بهتر است آموزه هایی جایگزین مدل های رایج شود که انعکاسی از الگوهای ایرانی و اسلامی باشد.</span>https://japr.ut.ac.ir/article_57759_f41e522a9ab2ee40be0408d4413a9e7f.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Relationship between Marital Satisfaction & Thinking Style
among Married Women Teachers in Tehranبررسی رابطه رضایتمندی زوجیت و سبکهای تفکر معلمان متأهل زن در شهر تهران71885776010.22059/japr.2016.57760FAJournal Article20141215Marital satisfaction is one of the most important components of healthy function in the family. The current study was aimed to review the relationship between marital satisfaction & thinking style among married women teachers in Tehran. For this purpose, a sample of 200 married female teachers of secondary schools in Tehran were selected. It was a multi stage random sampling method. Research tools were Afrooz marital satisfaction scale (110 questions) and Thinking Styles of Strenberg Wagner scale (104 items). Statistical data were gathered from 169 questionnaires. The results of this study through correlation analysis showed that there is direct and meaningful relationship in confidence level of 99 percent p= (0/01) between general marital satisfaction and some components of thinking style such as: legislator, judicial, hierarchical, global, liberal thinking styles, and also with executive, individual-based, extrovert thinking style in confidence level of 95 percent (p=0/05). Also there was not meaningful relationship between general marital satisfaction with local & internal thinking styles. Also there was direct and meaningful relationship between most components marital satisfaction and thinking style in confidence level of 99 & 95 percent and there was no relation between the rests.رضایت زناشویی یکی از مهمترین مؤلفه های عملکرد سالم در خانواده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رضایت مندی زوجیت با سبک های تفکر معلمان متأهل زن در شهر تهران به اجرا در آمد. برای این منظور، نمونه ای به حجم 200 نفر از معلمان متأهل زن در مدارس راهنمایی و متوسطه شهر تهران انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای بود. پرسشنامه رضایت مندی زوجیت افروز و پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ - واگنر به معلمان متاهل زن شهر تهران داده شد. 169 پرسشنامه مورد تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی دو مقیاس فوق حاکی از آن است که بین رضایت مندی کلی با برخی مؤلفه های سبک تفکر از قبیل تفکر قانون گذار، قضایی، پایورسالار، کلینگر، آزاداندیش در سطح اطمینان 99 درصد (01/0)=P با سبک های اجرایی، فردسالار و برون نگر در سطح اطمینان 95 درصد (05/0)=P رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین رضایت کلی زوجیت افروز با بعضی از مولفه ها از جمله تفکر جزیی نگر و درون نگر ارتباط معناداری یافت نشد. همچنین بین بیشتر مؤلفه های رضایت مندی زوجیت و مؤلفه های سبک های تفکر در سطح اطمینان 95 و 99 درصد رابطه معنادار و مستقیم وجود داشت و در برخی دیگر رابطه معناداری یافت نشد.https://japr.ut.ac.ir/article_57760_aaf31a97da431f83d1d05090dfcf2971.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420اثربخشی بازپروری شناختی ......... خواندناثربخشی بازپروری شناختی ......... خواندناثربخشی توانبخشی شناختی بر خواندن و حافظه فعال دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری خواندن8910057761FAJournal Article20151004اثربخشی بازپروری شناختی ......... خواندنهدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر خواندن و حافظه فعال دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری خواندن بوده است. طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر تهران بود. از این جامعه آماری 30 نفر بهصورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون در دو گروه، گروه آزمایش تحت مداخلات بازپروری شناختی 15 جلسهای قرار گرفت. سپس پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش نسخه نوین هوش آزمای تهران–استنفورد بینه، مقیاس هوشی وکسلر نسخه چهارم و آزمون خواندن "نما" بوده است. تحلیل یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت. بر اساس یافتهها بازپروری شناختی و افزایش توانایی فرد در پردازش و تفسیر اطلاعات و بازپروری فرایندهای تحولی شناختی از قبیل حافظه دیداری و شنیداری، دقت و تمیز دیداری و شنیداری، استدلال، سازماندهی و توالی دیداری، تفکر منطقی و پرورش حرکتی سبب ارتقا خواندن و بهبود حافظه فعال میگردد. همچنین یافتهها نشان داد، بازپروری شناختی بر ارتقا حافظه فعال و مولفههای خواندن کلمات، تمیز زنجیره کلمات، درک متن و خواندن ناکلمات در سطح معناداری 01/0 =P موثر بوده است.https://japr.ut.ac.ir/article_57761_3b746d627ff783ce4a17705aaa9f4fa6.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Effects of psycho-social skills training on vocational and psychological stress in bus driversتأثیر آموزش مهارتهای روانی اجتماعی بر مدیریت استرس شغلی و روانشناختی رانندگان اتوبوس1011145795710.22059/japr.2016.57957FAJournal Article20150815<span style="line-height: 98%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">The present research was done to examine the efficacy of psychosocial skills training on psychological and job stress management of bus drivers. Accessible sampling method was utilized and the sample consisted of 157 bus drivers in the city of Tehran. The research method is quasi- experimental with pretest-posttest. Job Stress Inventory and Stress Response Inventory were administered before and after the training. Experimental group was trained in nine sessions of 1 1/2 hours duration per week. Psychosocial skills training emphasized on cognitive behavior therapy. Gathered data were analyzed by Multivariate analysis of variance method. Result suggested that psychosocial skills training lead to decrease occupational and psychological stress of bus drivers.</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای روانی اجتماعی بر مدیریت استرس روانشناختی و شغلی رانندگان اتوبوس انجام شده </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">است. نمونهگیری از نوع در دسترس و گروه نمونه شامل 157 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوس</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">رانی شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیش</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آزمون- پس</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آزمون تک گروهی است. برای جمع</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آوری داده</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ها از سیاهه استرس شغلی و سیاهه پاسخ به استرس در مراحل قبل و بعد از آموزش استفاده شد. گروه آزمایشی در نه جلسه، هفتهای یک بار و هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم آموزش دیدند. آموزش مهارتهای روانیاجتماعی رانندگان با تاکید بر رویکرد شناختی-</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">رفتاری صورت گرفت. داده</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های جمع</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای روانی اجتماعی به کاهش استرس روانشناختی و شغلی رانندگان اتوبوس منجر میگردد</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span>https://japr.ut.ac.ir/article_57957_c0c3be75f127db31dc078b594b6e1b05.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Analysis of Cognitive themes of professors' lived experience about the quality of virtual education coursesتحلیل مضامین شناختی تجربه زیسته استادان در خصوص کیفیت دورههای آموزش مجازی1151366259410.22059/japr.2016.62594FAJournal Article20150711Nowadays the information and communication technologies has caused many transformations in every aspects of human life. The outbreak and development velocity of this evolution in the education systems has been outstanding; therefore the necessity of recognizing its shortcomings and improving them has risen to a much higher level. For this purpose, using an interpretative approach, an analysis and a representation of perceptions and lived experience of professors and teachers in Virtual education of University of Tehran, Efforts have been made to reassess the quality of virtual education system. Thus, by using a hemi-structured interview technique and the acquired narrative data from the interview with 11 professors and teachers and their analyses, an effort was made not only to understand the case study phenomenon from their point of views but to produce considerable results and increase the reliability of the findings. Consecutive and continuous caparison derived from the interview with professors and teachers resulted in extraction and representation of the seven main themes including ((interaction, feedback, flexibility, content, accessibility, evaluation, creativity)). Using the narratives of the participants, in this essay each of these seven main themes is analyzed and represented.ادراک و تجربه زیسته استادان و مدرسان از مهمترین مولفههای روانشناختی تاثیرگذار بر عملکرد آنان در فرایند یاددهی یادگیری در کلاس درس به شمار میرود. این پژوهش با درک ضرورت شناسایی ابعاد و زوایای دیدگاه شناختی استادان و مدرسان دوره آموزش مجازی دانشگاه تهران با استفاده از رویکرد شناختی ـ تفسیری، به تحلیل و بازنمایی این ادراکات، در خصوص کیفیت آموزش مجازی پرداخته است. بدینمنظور تلاش گردید تا مبتنی بر دادههای روایتی برگرفته از 11 مصاحبه نیمهساختارمند با استادان و مدرسان، ضمن درک پدیده مورد مطالعه از منظر آنان، نتایج پرمایهای تولیدشده و باورپذیری یافتهها، ارتقا یابد. مقایسه متوالی و مستمر دادهها، به استخراج و بازنمای هفت مضمون اصلی شامل «تعامل، بازخورد، انعطافپذیری، محتوا، دسترسپذیری، ارزشیابی، خلاقیت» منتج گردید. در این مقاله هر یک از هفت مضمون اصلی، با استفاده از روایتهای مشارکتکنندگان، مورد واکاوی و بازنمایی قرار گرفته شده است.https://japr.ut.ac.ir/article_62594_9bdbf4b8451dd4c3a72d92747a56c591.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420The nature of knowledge in the viewpoints Schleiermacher and its psychological and educational aspectsماهیت فهم در دیدگاه اشلایرماخر و ابعاد روانشناختی و تربیتی آن1371546259510.22059/japr.2016.62595FAJournal Article20150215The purpose of this study and criticizing the viewpoints Schleiermacher about the nature of knowledge and its psychological and educational aspects. The research is used analytical method. Result of this research indicated that Schleiermacher believed that explanation of knowledge is more than anything, dependent to language and expressions understanding is due to re experienced mental use of authors text and interpretation means rebuild personal thought From interpretation point of view. Schleiermacher hermeneutics is overseeing two different ways to interpret. He called this two-way grammatical or manner method and psychological or technical method. He believes that in the same way that every word has a reciprocal relationship; similarly, in understanding the word is two dimensions. Schleiermacher in psychological interpretation focuses on the reconstruction of the text by reconstructing author thoughts. With his emphasis on understanding the educational process, allowing trainee in understanding and the trainer will be able to understand the perspective of the audience. Thus the trainer and trainee to reach a common language. He knows full restoration of historical context possible while the critics we can never fully reconstruct past events and interpretation is mediator between the events of its past. In total for the trainer and trainee understanding and mutual understanding in the education system are in need of explanation and understanding. Accordingly, by applying the principles of hermeneutics especially relying on the psychological dimension can be to overcome education problems.<strong><sup>هدف از تحقیق حاضر بررسی و نقد دیدگاه اشلایرماخر در مورد ماهیت فهم و ابعاد روانشناختی و تربیتی آن میباشد. در این پژوهش از روش تحلیلی استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اشلایرماخر بیان دانش را بیش از هر چیزی وابسته به زبان میداند و از نظر او فهم عبارت از تجربه دوباره اعمال ذهنی مؤلف متن است و تفسیر به معنای بازسازی تفکر شخصی از نظر تأویل میباشد. هرمنوتیک اشلایرماخر ناظر بر دو شیوه متفاوت تفسیر است. او این دو شیوه را روش دستوری یا نحوی و روش روانشناختی یا فنی تفسیر نام نهاده و بر این باور است که به همان صورت که هر کلامی رابطهای دوسویه دارد، هم با کل زبان و هم با مجموع تفکرات گوینده، به همانسان نیز در فهم کلام دو بعد موجود است. اشلایرماخر در تفسیر روانشناختی، بر بازسازی متن از طریق بازسازی افکار مؤلف تاکید دارد. با تاکید وی بر فهم در جریان تعلیم و تربیت به متربیان امکان درون فهمی و به مربیان امکان درک نقطهنظر مخاطب داده میشود. بدینسان مربی و متربی به زبان مشترکی میرسند. وی بازسازی کامل زمینه تاریخی را امکانپذیر میداند درحالیکه از نظر منتقدان ما هرگز نمیتوانیم وقایع گذشته را کاملاً بازسازی کنیم و تفسیر میانجی بین واقعه گذشته و بازسازی آن است. در مجموع برای استفاده و استنباط از منابع علمی و درون فهمی و درک متقابل مربی و متربی در نظام تعلیم و تربیت نیازمند تفسیر و فهم درست هستیم. بر این اساس میتوان با به کارگیری اصول حاکم بر هرمنوتیک به ویژه با تکیه بر بعد روانشناختی آن بر مشکلات تعلیم و تربیت فائق آمد.</sup></strong>https://japr.ut.ac.ir/article_62595_88ef7f863e29cda657ae0974c041f3e0.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420The effect of group Cognitive-Behavioral Therapy on the Obsessive Rumination and Anxiety in patients with Multiple Sclerosisتاثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس1551676259610.22059/japr.2016.62596FAJournal Article20150510Aim of the study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral group Therapy on the obsessive rumination and anxietyin patients with Multiple sclerosis (MS). The sample consisted of 30 (15 group control and 15 group experimental) of political sclerosis patients who were recruited for sampling and available to him. Research projects pretest- posttest control group and the management tools that include obsessive rumination questionnaire Nolen, Hocsma and Morrow (1991) and beck Anxiety inventory (BAI) responded. The date from the analysis of covariance (MANCOVA)was used. The results of data analysis showed that cognitive-behavioral group Therapy significantly reduced obsessive rumination and anxiety in patients with Multiple Sclerosis (MS) experimental group compared with the control group were stable and made of after than a month.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از بیماران مبتلا به ام اس بود که به صورت نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود و به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه نشخوار ذهنی نولن، هوکسما و مارو (1991) و پرسشنامه اضطراب بک (BAI) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، گروه درمانی شناختی- رفتاری باعث کاهش معنادار نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران مبتلا به ام اس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. یافتهها بعد از یک ماه نیز پایدار بودند.https://japr.ut.ac.ir/article_62596_fbbd5fe0ecf1c12d26651be15b3c46e0.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Communication behavior skills of Muslims with non-Muslimsبررسی الگوی رفتار ارتباطی مسلمانان با دیدگاه های متفاوت1691826683710.22059/japr.2015.66837FAJournal Article20150826The principle of efinitiveness is a true and fair communication skill and behavior pattern within every field of human interaction such as economic, political, social and etc.It is based on four principal factors including honesty, frankness, mutual respect and having win-win situation in relationships as well as avoiding dominance and subordination. The study of verses and Sunnah clarifies that having good and amicable behavior with non-muslims in community life and coexistence based on tolerance was an obligatory communication behavior of muslims with non-muslims. Tolerance means admission and endurance of adverse ideas in other religions which are unacceptable in our view. The Islamic Tolerance is accompanied with pure respect, magnanimity and religious liberty.Establishing universal peace, avoiding to treat non-muslims as second class citizen and achieving the genuine truth are the most important theoretical principles of tolerance in Islam.. This study using an analytic-descriptive and psychological method investigates tolerance and its theoretical foundations with an approach towards communication behavior skills. <br /><strong>Keywords:</strong> tolerance, charity and communication behavior skillبرقراری تعامل مبتنی بر اصل قاطعیت از الگوی رفتار ارتباطی سالم و پایدار در همه حوزههای تعاملات بین فردی است. مولفههای بنیادی این نوع الگوی رفتاری عبارتند از صداقت، صراحت، احترام متقابل و داشتن نگرش برد_ برد به روابط، و نیز پرهیز از اصل سلطهگری و سلطهپذیری. عطف توجه به این مولفهها در تنظیم رفتار ارتباطی با دیگران بر مبنای تسامح که از دیدگاه اسلام به مفهوم قبول و تحمل دیدگاههای متفاوت و دیگر ادیانی است که از نظر ما باطل است نه مجامله و مجادله با اندیشههای مخالف، اجتنابناپذیر است. بر اساس تسامح، تخلق به اخلاق نیکو و داشتن رفتار مسالمتآمیز با دیدگاههای متفاوت در زندگی دستهجمعی از وظایف رفتار ارتباطی الزامآور مسلمانان با آنان میباشد، مشروط بر اینکه این الگوی رفتار ارتباطی با احترام اصیل، کرامت ذاتی انسان و به رسمیت شناختن آنان همراه باشد. این نوشتار با مطالعه تحلیلی_ توصیفی و با رهیافت روانشناختی، تسامح و مبانی نظری آن را با رویکرد به مهارتهای رفتار ارتباطی به ویژه در عرصه سیاست خارجی که در تشریح اصول 13 و 14 قانون اساسی و همچنین بند ج اصل2، بند 16 اصل 3، اصول 152، 153 و 154 آمده و راهگشاست، بررسی میکند.https://japr.ut.ac.ir/article_66837_e85060c95ee2fe8091f538843fd0c764.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Developing a conceptual model for improving college students' identity formation for Islamic Azad Universities in Tehranارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکل گیری هویت دانشجویان1831986899310.22059/japr.2016.68993FAJournal Article20150215The purpose of this study was to design a conceptual model for identity formation among college students. Therefore, five objectives were taken into account: identifying the dimensions and characteristics of identity formation, determining the effective factors for identity formation, comparing students’ identity status between the first and last terms in ideological dimension, comparing students’ identity status between the first and last terms in interpersonal relationship dimension and developing a model for the role of universities in improving students' identity. A mixed applied research method was chosen for this study. Utilizing archival method, 4 dimensions and 36 components of students' identity formation were identified. Using a survey method and stratified-cluster sampling, a 65-item questionnaire was administered among 613 first/Last-semester students. Data were analyzed by binominal test, independent t-test, multivariate analysis of variance and chi square test. The findings showed that the identity status of last-semester students was lower than first-semester students. A model for improving students’ identity formation was designed. The degree of fit of the final model was approved by 24 faculty members, administrators and academic experts.هدف این مطالعه طراحی مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان بود. از اینرو، پنج هدف جزیی شامل شناسایی ابعاد و ویژگیهای هویت، تعیین مؤلفههای تأثیرگذار دانشگاهی بر شکلگیری هویت، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد ایدئولوژیکی، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد روابط بینشخصی و ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان مد نظر قرار گرفت. روشی ترکیبی برای اجرای این پژوهش در نظر گرفته شد. ابتدا با روش کتابخانهای، 4 بعد و 36 مؤلفه شکلگیری هویت شناسایی شدند. دادهها با بهکارگیری روش پیمایشی، نمونهگیری طبقهای-خوشهای و توزیع پرسشنامهای 66 سؤالی بین 613 دانشجو گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری دو جمله ای، t مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و خیدو صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت هویت دانشجویان در ترم آخر کمتر از دانشجویان ترم اول بود. در نهایت مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان طراحی شد و درجه تناسب مدل نهایی توسط 24 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران و متخصصان دانشگاهی تأیید گردید.https://japr.ut.ac.ir/article_68993_c819ab7a218e139f08dc9806229f43ca.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Comparison of effectiveness of neurofeedback and mindfulness techniques on improvement of the attention and performance in free throw in nonprofessional athletesمقایسه اثربخشی دو روش نوروفیدبک و ذهن آگاهی بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در ورزشکاران نیمه ماهر1992106899410.22059/japr.2016.68994FAJournal Article20150809Achieving the optimal performance of attention is the most important goals among athletes in the race. The purpose of this study was to compare the effectiveness of neurofeedback and mindfulness methods on performance in free throw shooting in nonprofessional athletes. The method was quasi – experimental and had pre- post- test as well as control and experimental groups. Thirty six nonprofessional athletes participated in this study and divided in to three groups. In the pre- test, SELECTIVE AND DIVIDED ATTENTION TEST and also basketball free throw test was performed. Neurofeedback group practice alpha/ theta and SMR/ theta protocols for ten sessions, mindfulness group also practice MSPE protocol for six sessions. then post- test was performed. Data were analyzed using two related samples tests and paired sample T Tests, K independents samples tests and ONE WAY ANOVA. The results showed that the difference in mean score of the experimental and control groups in attention and also in performance was significant (p<0.05). but there is no significant differences between the experimental groups. It is suggested to sport psychologists that use these methods for improve attention and performanceرسیدن به عملکرد بهینه توجه از مهمترین اهداف ورزشکاران در مسابقه است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش نوروفیدبک و ذهن آگاهی بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در ورزشکاران نیمه ماهر است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون میباشد. 36 ورزشکار در این طرح شرکت کردند که در سه گروه قرار گرفتند. در پیش آزمون، آزمون توجه انتخابی و توزیع شده و نیز پرتاب آزاد بسکتبال از آزمودنیها به عمل آمد. گروه نوروفیدبک به مدت 10 جلسه، پروتکل های آلفا/تتا و SMR/ تتا را انجام دادند و گروه ذهن آگاهی طی شش جلسه پروتکل MSPE را انجام دادند. سپس از آزمودنیها پس آزمون گرفته شد. دادهها با آزمونهای ویلکاکسون و تی همبسته و کروسکال والیس و تحلیل واریانس یک سویه تحلیل شدند. نتایج نشان داد توجه و عملکرد آزمودنی ها در هر دو گروه آزمایش بهبود پیدا کرده است، ولی بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. به روانشناسان ورزشی توصیه میشود که از این راهبردها برای افزایش توجه و تمرکز و در نتیجه بهبود عملکرد استفاده کنند.https://japr.ut.ac.ir/article_68994_939c69604d0563af87f99ecec817e75a.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420Phenomenological analysis of Anxiety in Mathematics From the perspective
of studentsتحلیل پدیدارشناسانه اضطراب در درس ریاضی از منظر دانشآموزان2112316899510.22059/japr.2014.68995FAJournal Article20150516Learning math provides a suitable context to the growth of analytical thinking and problem-solving skills. In regard to the role of perceptions and beliefs of students in their academic performances, the need to explain the "live experiences" of students seems to be essential. Therefore, due to the presence of anxiety in math lesson rather than others, and as a tangible and serious obstacle in the development of education, this study was done with the objective representation and "lived experiences" of students to the concept of anxiety in mathematics. Purposing sampling was used to select 12 students (16-18 years old). Semi- structured interviews were the main data collection technique. Data were analyzed based on Colaizzi's strategy. Health and credibility findings were reviewed and approved on four criteria "real value, applicability, consistency and being based on facts". Data analysis led to the extraction of 102 primary codes, 19 subthemes and 7 main themes including "beliefs and attitudes ","ignorance and lack of knowledge", "anxiety", "judgment", "and the role of learning environment "," the role of both teachers and parents". The results could provide a clear image from the perspective of students who have experienced the phenomenon of math anxiety The student's experience of anxiety shows that their painful feelings have affected their mental processes and that they have also been prevented from operating and functioning correctly and properly. The findings show that the intensification of this phenomenon causes formation of weakness and also strengthens this feeling learned helplessness and reduces self confidence in students and endangers their health and academic achievements.فراگیری درس ریاضی، زمینه مناسب برای رشد تفکر تحلیلی و توسعه مهارتهای حل مسئله را فراهم میآورد. با توجه به نقش ادراک دانشآموزان در عملکرد تحصیلی آنها و وجود اضطراب بیشتر در درس ریاضی به نسبت بقیه دروس، تبیین تجربه زیسته دانشآموزان، ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف بازنمایی تجربه زیسته دانشآموزان پیرامون پدیده اضطراب در درس ریاضی انجام گرفت. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختارمند با 12دانشآموز 18-16سال ساکن شهر تهران که مبتنی بر روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بود، گردآوری شده و بر پایه راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی تحلیل گردید. صحت و باورپذیری یافتهها بر پایه چهار ملاک «ارزش واقعی، کاربردی بودن، تداوم و مبتنی بر واقعیت بودن» مورد بررسی و تایید قرار گرفت. یافتههای حاصل شده در 102 کد اولیه، 19 زیرمضمون و 7 مضمون اصلی شامل «باور و نگرش دانشآموزان»، «ناآگاهی و عدم شناخت»، «اضطراب امتحان»، «قضاوت»، «محیط آموزشی»، «نقش آموزگاران» و «نقش والدین»، طبقهبندیگردید. نتایج به بازنمایی تصویری روشن از ادراک دانشآموزانی که همگی پدیده اضطراب ریاضی را تجربه نمودند، منجر گردید. تجربیات دانشآموزان از این پدیده نشان میدهد که آنان اضطراب ریاضی را حسی رنجآور میدانند که فرایندهای ذهنیشان را تحت تاثیر قرار داده و مانع از انجام عملکرد صحیح میگردد. یافتهها نشانمیدهد تشدید این پدیده، میتواند زمینه شکلگیری و تقویت احساس ضعف، درماندگی آموخته شده و کاهش اعتماد به نفس در دانشآموزان را فراهم ساخته و سلامت فرد و پیشرفت تحصیلی وی را به مخاطره بیندازد.https://japr.ut.ac.ir/article_68995_d3eb665a4cabdae6e6444ecf12631257.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81267120160420A Comparison of Theory of Mind in Individuals with Anxiety Disorders and Normal Controlsمقایسه نظریه ذهن در بیماران مبتلا به اختلال های اضطرابی و افراد عادی2372476728410.22059/japr.2016.67284FAJournal Article20151007نظریه ذهن یا ذهنی سازی به توانایی تشخیص و قضاوت در مورد حالت های ذهنی و هیجانی خود و دیگران اشاره دارد. این توانایی بعد حیاتی شناخت اجتماعی است و نقشی عمده در فرایند جامعه پذیری و تعامل با انسان ها و گروه های اجتماعی دارد. با توجه به نقص در تعاملات اجتماعیِ بیماران مبتلا به اختلال های اضطرابی، هدف از این مطالعه مقایسه نظریه ذهن در این بیماران با افراد عادی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بوده که در آن 52 بیمار مبتلا به اختلال های اضطرابی با 52 نفر از نمونه عادی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج انتخاب و با استفاده از آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم بارون-کوهن و همکاران (2001) (RMET) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نیز برای تحلیل یافته ها استفاده شد. نتایج مبین تفاوت معنادار در توانایی نظریه ذهن افراد مبتلا به اختلال های اضطرابی و جمعیت عادی بود. مطابق با این یافته ها افراد مبتلا به اختلال های اضطرابی در نمرهی کلی آزمون ذهن خوانی، به طور معناداری عملکرد پایین تری نسبت به افراد عادی دارند. علاوه بر این، هر چند این بیماران در تشخیص حالت های ذهنی منفی در قیاس با همتایان عادی عملکرد مناسب تری داشتند، اما در تشخیص حالت های ذهنی مثبت و خنثی عملکرد پایین تری نشان دادند. مطابق با نتایج به دست آمده بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی از توانایی نظریه ذهن کافی در درک وضعیت ذهنی و هیجانی دیگران برخوردار نیستند. بنابراین، می توان با ارزیابی و متعاقباً آموزش این توانایی گام درمانی مؤثری برای بهبود تعاملات اجتماعی این بیماران برداشت. https://japr.ut.ac.ir/article_67284_291adc80f818f1650345dc125561403f.pdf