دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122The effect of schema therapy on obsessive- compulsive personality disorderبررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر علایم اختلال شخصیت وسواسی- جبری1135256710.22059/japr.2013.52567FAJournal Article20120115<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر افراد دارای علایم اختلال شخصیت وسواسی- جبری می </span><span style="line-height: 99%; font-size: 9.5pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;"></span></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">باشد. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. به منظور انجام این پژوهش تعداد 20 نفر از افرادی که خودشان به مراکز مشاوره مراجعه کرده و بر اساس مصاحبه بالینی توسط روانپزشک و پرسشنامه چندمحوری میلون-3 مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی- جبری تشخیص داده شده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه طرحواره درمانی (آزمایش= 10)، و گروه انتظار (کنترل=10) قرار گرفتند. شرکت کنندگان در این پژوهش به پرسشنامه های چندمحوری میلون-3 و پرسشنامه طرحواره یانگ (فرم بلند) پاسخ دادند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که طرحواره درمانی بر کاهش علایم اختلال شخصیت وسواسی- جبری ( 01/0></span><span style="line-height: 99%; font-size: 9.5pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">P </span></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">)، و اصلاح طرحواره های ناسازگار تشخیص داده شده در اختلال شخصیت وسواسی- جبری (01/0></span><span style="line-height: 99%; font-size: 9.5pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">P</span></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">) موثر بوده است. </span>دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122Relationships between Mother’s Marital Satisfaction and Children’s Anxiety Disorders in Normal, Chaotic and Divorced Familiesرابطه بین رضایت زناشویی مادران و اختلال های اضطرابی کودکان در خانواده های سالم، آشفته و طلاق15285256810.22059/japr.2013.52568FAJournal Article20111231<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">بررسی های اخیر نشان داده اند که تعارض های زناشویی تأثیرات عمیقی در کودکان بر</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">جای گذاشته و سلامت آنان را به خطر می اندازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های رضایت زناشویی در والدین و اختلال های اضطرابی کودکان طراحی شده است. نمونه این تحقیق شامل 140 کودک دختر ( 6-12 ساله)، و 125 مادر در تهران است که به شیوه در دسترس در سه گروه سالم، آشفته و طلاق انتخاب شدند. برای ارزیابی رضایت زناشویی مادران از پرسشنامه های انریچ (فرم 35 سوالی)، و روابط زناشویی سالم (دین مدارانه) بهرامی احسان و همکاران استفاده شد. همچنین به منظور ارزیابی میزان اضطراب کودکان از پرسشنامه تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (دارای دو فرم کودک و والد) استفاده شد. نتایج ضرایب همبستگی و تحلیل واریانس نشان داد که بین رضایت زناشویی مادران و اختلال های اضطرابی کودکان رابطه منفی معنی دار وجود دارد و کودکان گروه آشفته و طلاق در دو خرده مقیاس اضطراب فراگیر و وحشت زدگی نمرات بیشتری نسبت به کودکان گروه سالم داشته اند. این یافته ها بر نقش سلامت مناسبات در بروز اختلالات کودکان تصریح کرده و نقش پویایی های خانواده را در این میان نشان می دهد.</span>دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122Factorial Structure of Self- Compassion Scale in Iranساختار عاملی مقیاس شفقت خود در ایران29415256910.22059/japr.2013.52569FAJournal Article20110509هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی و ساختار عاملی نسخه ی فارسی مقیاس شفقت خود نف (2003آ)، در جامعه ایرانی است. 238 دانشجوی دانشگاه تهران (125 مرد و 113 زن)، مقیاس های خودشناسی انسجامی، شفقت خود، ارضای نیازهای بنیادی روانی، ارزش خود (حرمت خود)، افسردگی، اضطراب و سبک های دینداری را تکمیل کردند. تحلیل عاملی تاییدی ساختار شش عاملی این مقیاس در مطالعات غربی را تایید نکرد، اما تحلیل عاملی اکتشافی در فرهنگ ایرانی با یک الگوی 4 عاملی تحمل خود، نظرگاه بهوشیار به خود، مهربانی با خود و خود آرام گری مقابلهای برازش داشت. دو عامل تحمل خود و نظرگاه بهوشیار به خود بیش از سایر عوامل با ارضای نیازهای بنیادی روانی ارتباط داشتند. همچنین تنها عامل نظرگاه بهوشیار به خود با دو بعد جهت <span style="font-family: Times New Roman;"></span>گیری دینی درونی و بیرونی شخصی ارتباط مثبت نشان داد، که چنین ارتباطی با توجه به تاکید متون اسلامی بر خودشناسی قابل تبیین است. یافته ها نشان می دهد که ساختار سازه ی شفقت خود باید با توجه به شرایط فرهنگی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122On the Reliability of Formal Elements of Art Therapy Scale (FEATS) to Identify Internalized Symptoms in Adolescentاعتباریابی مقیاس عناصر صوری هنردرمانی (FEATS) در تشخیص نشانگان درونی سازی شده نوجوانان43595257010.22059/japr.2013.52570FAJournal Article20120115هدف این پژوهش اعتباریابی مقیاس عناصر صوری هنردرمانی در تشخیص نشانگان درونی سازی شده در نوجوانان ایرانی بود. روش پژوهش توصیفی- مقایسهای، و حجم نمونه 60 دانشآموز (30 دختر و 30 پسر) دبیرستان های شهر بیرجند با و بدون نشانگان های درونی سازی شده بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. نمونه ها بر اساس سن، جنس، پایه تحصیلی، معدل و شغل پدر و مادر همتاسازی شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ی خودگزارشی نوجوان (<span style="font-family: Times New Roman;">YSR</span>)، مقیاس عناصر صوری هنردرمانی (<span style="font-family: Times New Roman;">FEATS</span>)، آزمون نقاشی فردی ترسیم کن که در حال چیدن سیب از درخت است (<span style="font-family: Times New Roman;">PPAT</span>)، و چک لیست مشاهدات رفتاری آزمودنی ها استفاده شد. یافته ها نشان داد بین نمره گذاری ارزیابان در ده عنصر مقیاس به استثناء عنصر جزییات اشیاء و محیط همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد به استثناء عنصر منطق، در سایر عناصر مقیاس تفاوت معناداری بین دو گروه دانش آموزان با نشانگان درونی سازی شده و بدون نشانگان درونی سازی شده وجود دارد. از سوی دیگر، فقط در عنصر کیفیت خط تفاوت های بین دختران و پسران از نظر آماری معنادار بود.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122The Effect of Animal-Assisted Therapy on Core Features of Autism in Childrenتأثیر درمان با کمک حیوانات بر نشانه های اصلی اتیسم در کودکان61765257110.22059/japr.2013.52571FAJournal Article20111223<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi;" lang="FA">اتیسم اختلال عصبی رشدی است که با نقص در تعاملات اجتماعی، برقراری ارتباط و رفتارهای محدود و تکراری همراه است. اهداف اصلی در درمان کودکان مبتلا به اتیسم، کاهش این نقائص و پریشانی مرتبط با آن در خانواده، و افزایش کیفیت زندگی و استقلال عملکردی در آنان می باشد. درمان به کمک حیوانات شامل استفاده از حیوانات برای بهبود عملکرد اجتماعی، عاطفی و شناختی است. در این مطالعه از حیوانات خانگی با هدف اثربخشی آموزشی و انگیزشی به منظور افزایش تعامل بین کودک اتیستیک و درمانگر، و کاهش نقائص اصلی در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای محدود و تکراری استفاده شده است. بدین منظور دوازده کودک مبتلا به اتیسم، ساکن در استان گلستان، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از اجرای برنامه مداخله ای، فهرست ارزیابی درمان اتیسم (</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8.5pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi;" dir="LTR">ATEC</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi;" lang="FA">) توسط والدین آن ها تکمیل گردید. در تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاصله مؤید تأثیر روش درمانی بر بهبود نقائص اصلی بود. بنابراین، می توان گفت که درمان با کمک حیوانات سبب رشد مهارت های ارتباطی، اجتماعی، روابط متقابل عاطفی و همچنین کاهش رفتارهای کلیشه ای و تکراری کودکان اتیستیک می گردد. </span>دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122compare Effectiveness of Multi- axial model by Theory of constraints and compromises on Entrepreneurial behaviorمقایسه اثربخشی الگوی چندمحوری با نظریه محدودیت و سازش بر افزایش رفتار کارآفرینانه77925257210.22059/japr.2013.52572FAJournal Article20110916<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8.5pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">اصطلاح کارآفرینی به معنای فرایند شکار فرصت های شغلی توسط افراد کارآفرین بدون در نظر گرفتن کمبود منابعی است که در اختیار دارند. هدف این مطالعه، تعیین و مقایسه <span style="letter-spacing: 0.3pt;">اثربخشی</span> الگوی چند محوری شفیعآبادی با نظریه محدودیت و سازش گاتفردسون بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان کارشناسی ارشد داوطلب شرکت در کلاسهای <span style="text-transform: uppercase;">کارآفرینی</span> در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی بودند. 45 نفر به طور تصادفی انتخاب، و در سه گروه کنترل و آزمایش 1 و 2 جایگزین شدند. بعد از 8 جلسه آموزش داده ها به وسیله تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن فرونی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین نمره رفتار کارآفرینانه گروه کنترل و گروههای آزمایش 1 و2 تفاوت وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد اثربخشی آموزش کارآفرینی بر اساس الگوی چند محوری شفیع آبادی بیشتر از اثربخشی آموزش بر اساس نظریه محدودیت و سازش گاتفردسون است. بنابراین، پیشنهاد می شود از مفاهیم بنیادی هر دو مدل به ویژه االگوی چند محوری شفیع آبادی برای افزایش رفتار کارآفرینانه دانشجویان علوم انسانی استفاده شود.</span>دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122The relation between mobile Educational peripherals and Learning English Language Skills in University studentsرابطه امکانات آموزشی موجود در تلفن همراه دانشجویان با یادگیری مهارت های زبان آموزی توسط آنان931065257310.22059/japr.2013.52573FAJournal Article20110602هدف پژوهش بررسی رابطه امکانات آموزشی موجود در تلفن همراه دانشجویان با یادگیری مهارت های پنج گانه زبان آموزی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 بودند و با روش نمونه گیری تصادفی تعداد 200 نفر انتخاب، و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل پذیرش فناوری استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل صورت گرفت. نتایج نشان داد بین امکانات اختصاصی موجود در تلفن همراه دانشجویان برای زبان آموزی و مهارت های پنجگانه زبان آموزی رابطه وجود دارد. بین استفاده عمومی از تلفن همراه و این مهارت ها رابطه معناداری مشاهده نشد. نوع استفاده از تلفن همراه نیز با این مهارت ها رابطه معناداری داشت. بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری از نظر متغیرهای پژوهشی وجود نداشت. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که تلفن همراه و امکانات آموزشی موجود در آن می تواند به یادگیری زبان انگلیسی کمک کرده و آن را تسهیل نماید. با این حال، این امر تا حدودی وابسته به انگیزش دانشجویان برای یادگیری زبان انگلیسی نیز می باشد، چرا که هر چه انگیزش آنان برای یادگیری زبان بیشتر باشد، امکانات جانبی بیشتری را روی تلفن های همراه خود داشته باشند.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122Relationship between Marital Satisfaction & Thinking Style among Married Women Teachers in Tehranبررسی رابطه رضایت مندی زوجیت و سبک های تفکر معلمان متأهل زن در شهر تهران1371526368010.22059/japr.2013.63680FAJournal Article20130413رضایت زناشویی یکی از مهمترین مؤلفههای عملکرد سالم در خانواده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رضایتمندی زوجیت با سبکهای تفکر معلمان متأهل زن در شهر تهران به اجرا در آمد. برای این منظور، نمونهای به حجم 200 نفر از معلمان متأهل زن در مدارس راهنمایی و متوسطه شهر تهران انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بود. پرسشنامه رضایتمندی زوجیت افروز و پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ - واگنر به معلمان متاهل زن شهر تهران داده شد. 169 پرسشنامه مورد تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی دو مقیاس فوق حاکی از آن است که بین رضایتمندی کلی با برخی مؤلفههای سبک تفکر از قبیل تفکر قانونگذار، قضایی، پایورسالار، کلینگر، آزاداندیش در سطح اطمینان 99 درصد (01/0)=P با سبکهای اجرایی، فردسالار و بروننگر در سطح اطمینان 95 درصد (05/0)=P رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین رضایت کلی زوجیت افروز با بعضی از مولفهها از جمله تفکر جزیینگر و دروننگر ارتباط معناداری یافت نشد. همچنین بین بیشتر مؤلفههای رضایتمندی زوجیت و مؤلفههای سبکهای تفکر، در سطح اطمینان 95 و 99 درصد رابطه معنادار و مستقیم وجود داشت و در برخی دیگر رابطه معناداری یافت نشد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81264320131122study of components of behaviour and performance (Case Study(کاوشی در مولفه های رفتار و عملکرد (مطالعه موردی)1211366368310.22059/japr.2013.63683FAJournal Article20110714هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی مولفههای نظری بر رفتار و عملکرد رفتار و عملکرد مدیریتیِ مدیران در سازمانهای آموزشی میباشد. تحقیق حاضر بین رشتهای و از نوع بنیادی- کاربردی است. یافتههای توصیفی با مراجعه به مراکز علمی و کتابخانهها، و دادههای آماری، به شیوه میدانی و توزیع پرسشنامه محقق ساخته بین مدیران و اعضای هیأت علمی مراکز دانشگاه پیام نور استان مرکزی جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss صورت گرفته است. نتایج نشان داد که بین مولفه های نظری با تمام مولفههای عملکرد مدیریتی رابطه معنیداری وجود دارد.