دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Relationship between Executive Function and Cognitive Distortions on Delinquent Juveniles and Non-Delinquent Juvenilesبررسی رابطه کارکردهای اجرایی و باورهای غیر منطقی در نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار1145456210.22059/japr.2015.54562FAJournal Article20140712The purpose of this ex-post facto research is study about relationship between executive function and cognitive distortion on delinquent juveniles and non-delinquent juveniles in Tehran. Statistical sample are 62 delinquent juveniles selected by purposeful selection from “the center of modification and training” and 82 people of non-delinquent juveniles selected by method of random sampling from students of middle and high school of Tehran. Irrational test of belief test (IBT) (jones, 1968) is used for studying cognitive distortion and gathering data about executive function used from the Coolidge personality and neuropsychological inventory test (CPNI). Statistical method include: independent t-test, correlation coefficient, one way analyze of variance and multi way analyze of variance. The results showed that the rate of executive function in delinquent juveniles is fewer than the juveniles that aren’t delinquent and also the rate of cognitive distortion in delinquent juveniles is more than non-delinquent juveniles. So there is no relation between executive function and cognitive distortion in the two groups. It seems that one of the determinative variables of delinquency causes the defect in executive function and cognitive distortion. <br /> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کارکردهای اجرایی با باورهای غیر منطقی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار پسر در قالب یک طرح پژوهشی پس رویدادی انجام گرفته است. نمونه مورد بررسی 62 نفر از نوجوانان بزهکار بودند که به روش نمونه گیری در دسترس (گزینش هدفمند) از بین مددجویان کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و 82 نفر نوجوان غیر بزهکار به روش نمونه گیری تصادفی از میان دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در رابطه با باورهای غیر منطقی از آزمون باورهای غیر منطقی جونز، و در زمینه کارکردهای اجرایی از آزمون عصب- روانشناختی کولیج استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری t مستقل، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان میدهد که میزان کارکردهای اجرایی در نوجوانان بزهکار، ضعیف تر از نوجوانان غیر بزهکار می باشد، و میزان باورهای غیر منطقی در نوجوانان بزهکار بیشتر از نوجوانان غیر بزهکار است. همچنین بین کارکردهای اجرایی و باورهای غیر منطقی در هر دو گروه رابطه ای دیده نشد. به نظر می رسد نقص در کارکردهای اجرایی و باورهای غیر منطقی زمینه ساز بزهکاری می باشند.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723General health and personality characteristics: the criteria to determine compatibility and incompatibility of the perfectionism’s typeسلامت عمومی و ویژگی های شخصیتی: ملاک هایی برای تعیین سازگاری و ناسازگاری انواع کمال گرایی15375456610.22059/japr.2015.54566FAJournal Article20140315Perfectionism is a personality characteristic that is defined in various forms but in most of these definitions, willingness to complete and superiority are common. Segmentation of perfectionism to two kinds: positive or negative, adaptive or maladaptive and healthy or unhealthy and or to various kinds, began by Hamachek (1978) and so far, several theorists have attempted to verification, completion or modify the types mentioned by him. The newest division is 2*2 model of perfectionism by Gaudreau & Thompson (2010) that has divided perfectionism into four types. The main aim of the present study was to evaluate the compatibility of various components of perfectionism based on the general health components and personality characteristics. In this study causal-comparative as a descriptive method was used. 198 MA students of Allameh Tabatabaee University selected by cluster random sampling method and divided into four groups based on perfectionism’s types. Then, these four groups were compared using multivariate analysis of variance (MANOVA) in terms of personality characteristics and components of general health that respectively were measured with NEO personality inventory and GHQ-28.Given that the criteria for determining the compatibility and incompatibility types of perfectionism in this research were general health component and characteristics of personality’s scores, especially nervousness, the findings are as follows: a) Mixed perfectionism is the most maladaptive type of perfectionism; b) self-evaluative perfectionism is more maladaptive than conscientious perfectionism and non-perfectionism; c) conscientious perfectionism is more adaptive than all types of perfectionism. According to the results, we can say that self-evaluative perfectionism is maladaptive anyway and even conscientious perfectionism not only can’t neutralize its negative effects but makes it negative effects, more. The reason for this result is probably that conscientious perfectionism of who have both perfectionisms (mixed perfectionism) is extremist and inflexibleکمال گرایی یک ویژگی شخصیتی است که به شکل های گوناگونی تعریف شده، اما در اکثر این تعاریف تمایل به کامل بودن و برتر بودن مشترک است. تقسیم بندی کمال گرایی به دو نوع مثبت و منفی، سازگارانه و ناسازگارانه و سالم و ناسالم و یا به انواع گوناگون، از سال 1978 توسط هاماچک آغاز شد و تاکنون چندین نظریه پرداز اقدام به تأیید، تکمیل یا تغییر انواع ذکر شده توسط او کرده اند. جدیدترین تقسیم بندی، مدل 2*2 کمال گرایی گادریو و تامپسون (2010) است که کمال گرایی را به چهار نوع تقسیم کرده است. مهم ترین هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان سازگاری انواع کمال گرایی بر اساس مؤلفه های سلامت عمومی و ویژگی های شخصیتی بود. در پژوهش حاضر از روش علی-مقایسه ای به عنوان یک روش توصیفی استفاده شد. 198 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با استفاده از آزمون کمال گرایی هیل، بر اساس نوع کمال گرایی به چهار گروه تقسیم شدند. سپس این چهار گروه با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA)، از نظر ویژگی های شخصیتی و مؤلفه های سلامت عمومی که به ترتیب با آزمون شخصیتی نئو و آزمون سلامت عمومی (28 سؤالی) با یکدیگر مقایسه شدند. با توجه به اینکه ملاک های تعیین سازگاری یا ناسازگاری انواع کمال گرایی در پژوهش حاضر، نمرات دانشجویان در مؤلفه های سلامت عمومی و ویژگی های شخصیتی به خصوص عصبیت (N) بود، یافته های حاصل بدین شرح هستند: الف) کمال گرایی ترکیبی ناسازگارانه ترین نوع کمال گرایی است. ب) کمال گرایی خود-ارزیابانه از کمال گرایی وجدانی و عدم کمال گرایی، ناسازگارانه تر است. ج) کمال گرایی وجدانی از تمام انواع کمال گرایی سازگارانه تر است. با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که کمال گرایی خود-ارزیابانه در هر صورت، ناسازگارانه است و نه تنها کمال گرایی وجدانی (در نوع کمال گرایی ترکیبی)، قادر به خنثی کردن اثر منفی آن نیست، بلکه این اثر منفی را بیشتر می کند. دلیل این امر این است که احتمالاً کمال گرایی وجدانی در افرادی که هر دو نوع کمال گرایی را با هم دارند (کمال گرایی ترکیبی) از نوع افراطی و غیر قابل انعطاف است.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723The effect of mindfulness-based cognitive therapy on marital satisfaction
and quality of life in couplesتأثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در رضایت زناشویی و کیفیت زندگی زوجین39605456410.22059/japr.2015.54564FAJournal Article20140604The purpose of this study was to evaluate the effect of cognitive therapy based on mindfulness on martial adjustmentand life quality of couples. Method: This experimental study had been done by pre-test and post-test method, with control group. The sample population included students who visited Urmia psychological and counseling service clinics in the second half of the year 2013 to receive professional assistance related to their marital problems. At first, in order to implement the project, six centers were randomly selected from among the list of counseling centers in city of Urmia. Participants were eligible to enter the study if they were aged between 30-50 years; had married for at least one year, and had a diploma degree. As such, 28 people were randomly assigned to the experimental and control groups. Experimental group participants took part in eight 2-hour weekly sessions of mindfulness-based cognitive therapy. The control group received usual care. Data was collected by Marital Satisfaction Scale and the Quality of Life Scale. To analyze the data, multivariate analysis of covariance method was used. Results: The data obtained were analyzed to evaluate the efficacy of treatment. The results of multivariate analysis of covariance between the experimental and control groups showed that participants in the two groups showed significant differences in quality of life and marital satisfaction. The results show that mindfulness-based cognitive therapy seems to have positive effect on quality of life and marital satisfaction. The highest levels of intervention effects on quality of life and marital satisfaction were 0.66 and 0.93 respectively. Conclusions: It appears that mindfulness-based cognitive therapy influences participants' cognitive structure and information processing, hence increasing participants’ awareness of the present moment through use of abilities like breathing and body awareness, that puts them in the state of here-and-now. Based on apparent positive effect of using mindfulness-based cognitive therapy on marital satisfaction and couple's reported quality of life, its use, especially in counseling couples is recommended <br /> پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در سازگاری زناشویی و کیفیت زندگی زوجین انجام گرفته است. این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوه پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر زوجین مراجعه کننده به کلینیک های خدمات روانشناختی و مشاوره شهر ارومیه در نیمه دوم سال 1392 جهت دریافت کمک های تخصصی در زمینه مسائل زناشویی می باشند. از لیست زوجین متقاضی دریافت خدمات روانشناختی و واجد سه پیش شرط: حداقل طول مدت ازدواج یک سال، حداقل میزان تحصیلات دیپلم و قرار داشتن در طیف سنی 30-50 سال به حکم قرعه 28 نفر انتخاب، و مجدداً در دو گروه گواه و آزمایش مورد تحلیل قرار گرفتند. گروه آزمایشی طی هشت جلسه هفتگی دو ساعته تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفت. گروه گواه هیچگونه آموزش درمانی ویژه ای دریافت نکرد. ابزارهای گردآوری اطلاعات، مقیاس رضایت زناشویی و مقیاس کیفیت زندگی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آزمون های تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری بین شرکت کنندگان در گروه های آزمایش و کنترل در متغیر وابسته یعنی کیفیت زندگی و رضایت زناشویی تفاوت معناداری را نشان داد. بر اساس نتایج این مطالعه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی و رضایت زناشویی موثر است. بالاترین میزان اثر مداخله به ترتیب در رضایت زناشوئی) 93/0( و کیفیت زندگی (66/0) بود. به نظر می رسد تمرین های شناخت-درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با افزایش آگاهی افراد از لحظه ی حال از طریق فنونی مثل توجه به تنفس و بدن، و توجه دادن آگاهی به این جا و اکنون، بر نظام شناختی و پردازش اطلاعات اثر می گذارد. لذا با توجه به موثر واقع شدن این نوع آموزش و با در نظر گرفتن سودمندی های این روش در زمینه افزایش کیفیت زندگی و رضایت زناشویی، استفاده از این روش به خصوص در مشاوره زناشوئی توصیه می شود.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723The effectiveness of Acceptance and commitment consultation (ACT) on self-efficacy and marital satisfaction substance using married women with childrenاثربخشی مشاوره شناختی رفتاری مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودکارآمدی و رضایت زناشویی زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای همسر و فرزند61755850410.22059/japr.2015.58504FAJournal Article20140508<span style="line-height: 99%; letter-spacing: 0.3pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 7pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">Addiction is regarded as a crucial threat for family health. It seems that the third wave of cognitive behavioral therapies with an emphasis on mindfulness and psychological resilience are effective in the rehabilitation of substance using married women with children.The present study intended to assess the effectiveness of acceptance and commitment counseling for self-efficacy and marital satisfaction in substance using married women with children. The method of the present study was quasi-experimental and its design was pretest-posttest with a control group.</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 7pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';"> <span style="letter-spacing: 0.3pt;">The statistical population included all the substance using married women with children who were in drug rehabilitation centers of Shiraz city. Thirty substance using married women with children were selected via convenience sampling method. General Self-Efficacy Scale (GSE) and Hudson Index of Marital Satisfaction (IMS) were used as pretest and posttest in this study and the data were analyzed using ANCOVA.The results suggested that ACT had a significant effect on the participants' self-efficacy and marital satisfaction and there was a significant difference between the 1 acceptance and commitment counseling improves self-efficacy and marital satisfaction in substance using married women with children.</span></span>امروزه اعتیاد یک تهدید بسیار مهم برای سلامت نظام خانواده به حساب میآید. به نظر میرسد درمان های موج سوم شناختی رفتاری با تأکید بر ذهن آگاهی و توجه بر انعطاف پذیری روانشناختی، در بازتوانی زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر مؤثر باشند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مشاوره شناختی رفتاری مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودکارآمدی و رضایت زناشویی زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر انجام شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر بستری در کمپ های ترک اعتیاد شهر شیراز بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 زن وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر انتخاب شد. از مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE) و رضایت زناشویی هادسون (IMS) به عنوان پیش آزمون- پس آزمون در این پژوهش استفاده شد و داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده ها حاکی از آن بود که مشاوره –شناختی رفتاری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی و رضایت زناشویی زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر موثر بوده، و بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشته است. با توجه به نتایج این پژوهش، مشاوره مبتنی بر تعهد و پذیرش، خودکارآمدی و رضایت زناشویی را در زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر افزایش می دهد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Psychometric Properties of Watson–Glaser Critical Thinking Test
and its Relation with Creativityویژگیهای روانسنجی آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر و ارتباط آن با خلاقیت77905850510.22059/japr.2015.58505FAJournal Article20140717The present study aims to determine the psychometric characteristics of the Watson–Glaser critical thinking test among employees in the Iranian National Oil Company. For this purpose, 380 employees referred to ‘the assessment center’in 1390-91 were selected through random sampling method . The research method is a descriptive – instrument maling one. In which two tests were used: 1)Watson–Glaser critical thinking test, and 2) Abedi creativity test. Determining the reliability of Watson–Glaser critical thinking test in terms of its components and the whole test through Cronbach alpha and retest, respectively, was indicative of the suitability of the extracted items and factors. The test validity was examined via construct validity (factor analysis), the results indicated the existence of fine factors, which totally could account for about 48/62 of the variance of the whole test. The relation between Watson–Glaser critical thinking test and creativity was examined through Pearson correlation method; it suggested that there is no significant relation between critical thinking and creativity. Therefore, it can be concluded that Watson–Glaser critical thinking test enjoys a suitable level of validity and reliability to assess critical thinking among organizational employees.<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA">هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر در بین کارکنان شرکت ملی نفت ایران بود. برای این منظور، از بین کلیه شاغلین شرکت ملی نفت ایران که به مرکز ارزیابی مدیران این شرکت مراجعه کرده بودند؛ با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 380 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع ابزارسازی بود که از دو آزمون تفکر انتقادی واتسون</span><span style="line-height: 99%; font-size: 9pt; font-weight: normal; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">-</span></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA">گلیزر و تفکر خلاق عابدی برای انجام آن استفاده شد. ضرایب اعتبار بدست آمده از روش آلفای کرانباخ و بازآزمایی مولفهها و کل آزمون نشان از ویژگیهای مناسب آیتمها داشت. تحلیل عاملی نشان دهنده وجود پنج عامل است که در مجموع حدود 62/48 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین مینماید. نتیجه بررسی رابطه آزمون تفکر انتقادی واتسون</span><span style="line-height: 99%; font-size: 9pt; font-weight: normal; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">-</span></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA"> گلیزر و تفکر خلاق نیز حاکی از رابطه معناداری وجود نبود </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA">(روایی واگرا). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر از روایی و اعتبار مناسبی جهت سنجش تفکر انتقادی در بین کارکنان سازمانی برخوردار است</span><span style="line-height: 99%; font-size: 9pt; font-weight: normal; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">.</span></span>دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Development and Assessment of Effectiveness of Coping skills Training program on parenting stress and Marital Satisfaction of mothers with Deaf Childrenطراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی تنیدگی زدایی بر تنیدگی والدینی و رضایتمندی زناشویی والدین دارای کودک ناشنوا911045850610.22059/japr.2015.58506FAJournal Article20140203The purpose of this study was Development and assessment of the effectiveness of the de– stress training program. On the mother<sup>s</sup> stress and marital satisfaction of parents with deaf children experimental study design with follow- up. 20 mothers were chosen and Assigned to two experimental and control groups trained to de-stress training program in 15 session .all mothers completed parental stress scale( Berri and Jonse, 1995)and Marital Satisfaction Scale(Afrooz,1389)at the pre-test post-test and one month later at the follow-up stage. Fathers did not attend in intervention but completed marital satisfaction scale in three stages. Data Were analyzed with multivariate Covariance, Result about mother<sup>s</sup> stress, showed the significant difference between means of experimental and control groups and this difference persisted at follow-up stage. Result of parent<sup>s</sup> marital Satisfaction did not show significant difference between experimental and control groups. Therefore it can be concluded de- stress training program reduced mother<sup>, </sup>s Stress and this reduction persisted (p<0/01).<span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی تنیدگی زدایی بر تنیدگی والدینی و رضایت</span><span style="font-family: 'Cambria','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="FA"> </span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">مندی زناشویی مادران دارای کودک ناشنوا بود. 20 مادر کودک ناشنوای عمیق به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. مادران گروه</span><span style="font-family: 'Cambria','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="FA"> </span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آزمایش</span><span style="font-family: 'Cambria','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="FA"> </span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در 15جلسه با برنامه طراحی شده تنیدگی زدایی تحت آموزش قرار گرفتند. کلیه مادران به مقیاس تنیدگی والدینی (بری و جونز، 1995) و مقیاس رضامندی زوجیت (افروز، 1389) در پیش آزمون، پس آزمون و یک ماه بعد در مرحله پیگیری پاسخ دادند. پدران بدون حضور در جلسات مداخله، اما همزمان با مراحل سه گانه به مقیاس پاسخ دادند. نتایج در مادران تفاوت معنی داری را بین میانگین گروههای آزمایش و کنترل در تنیدگی نشان داد و این تفاوت در مرحله پیگیری پایدار ماند (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">p<0/01</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">). نمرات رضایت زناشویی والدین تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایش و کنترل نشان نداد. می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی تنیدگی زدایی بر کاهش تنیدگی مادران مؤثر بوده و این اثر با گذشت زمان یک ماهه پایدار می ماند. </span>دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723The effect of group counseling through transactional analysis on improvement of depression in physically disabled womenبررسی تاثیر مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش افسردگی زنان معلول جسمی- حرکتی1051175502110.22059/japr.2015.55021FAJournal Article20141105This study was conducted to determine the effects of group counseling through transactional analysis on improvement of depression in physically disabled women (20-40 years old) in Kashan. The research was performed in semi-experimentally method, thus 40 patients were selected randomly among of physicaly disabled women of Kashaneh Mehr center of Kashan in 2014 year. Then, theey were divided in two groups randomly, testing group (n=20) and control group (n=20). The measurement instrument was the Beck Depression Inventory (BDI). Therefore, before the first group counseling session, using questionnaire in both testing and control groups, pre-test was conducted. Then 8 sessions, each lasting 120 minutes, was carried out for testing group and in each session, one of the basic skills of Eric Berne model, was trained. For both test and control groups, post-test (immediately after training sessions), and follow-up test (one month later) was taken. For data analysis, covariance with repeated measurements was used. The results showed that group counseling through Transactional Analysis, significantly decreased the level of depression in physically disabled women (р ≤0.01).The research finding suggests that group counseling using transactional analysis decreases the level of depression in physically disabled women.این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش افسردگی در زنان 20 تا 40 ساله معلول افسرده شهر کاشان انجام شد. در این تحقیق به شیوه نیمه تجربی، از بین معلولان زن افسرده مرکز کاشانه مهر کاشان در سال 1393، 40 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسش نامه افسردگی بک استفاده شد. به این ترتیب، پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش، با استفاده از پرسش نامه در هر دو گروه آزمایش و گواه، پیش آزمون اجرا شد و سپس برای گروه آزمایش 8 جلسه 120 دقیقه ای آموزش تحلیل رفتار متقابل برگزار شد. در هر یک از جلسات یکی از مهارت های اساسی مدل اریک برن آموزش داده شد و بلافاصله بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی هر دو گروه آزمایش و گواه پس آزمون، و یک ماه پس از آن آزمون پیگیری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل، سبب کاهش معنی دار افسردگی (01/0≥р) در زنان معلول می گردد. نتایج آزمون اندازه گیری مکرر افسردگی در مقایسه دو به دوی مراحل آزمون، بین پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری اختلاف معنی داری را نشان داد (01/0≥р)، و پس آزمون و پیگیری در یک سطح آماری بودند. همچنین بین نمره های عامل (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) و گروه ها تفاوت معنی داری مشاهده شد (01/0≥ P). با توجه به نتایج این تحقیق چنین به نظر می رسد که آموزش گروهی زنان معلول افسرده به شیوه تحلیل رفتار متقابل، می تواند به طور مؤثری سبب کاهش نمره افسردگی در آنان گردد و در ارائه خدمات بهتر برای سلامت روانی زنان دارای ناتوانی های جسمی - حرکتی مفید باشد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Attachment to the teacher and academic engagement among female and male studentsدلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر1191326142610.22059/japr.2015.61426FAJournal Article20141128This<br />study aimed to evaluate the quality of teacher-student relationship as an<br />attachment to the teacher (secure attachment, avoidant attachment, and anxious attachment) as<br />factors influencing academic engagement in male and female students through are<br />examined. This<br />research method is descriptive (non-experimental) and its design is<br />causal-comparative, correlation and stepwise regression. 289 female students<br />and 282 male students were selected as the sample in Hamedan in the field of Mathematics-Physics and Empirical<br />Sciences in chemistry and physics<br />by the method of multistage cluster sampling and completed Rio and Tseng<br />questionnaire of aspects of academic engagement (2011) and researcher-made<br />three-dimensional scale of attachment to teacher. Results showed that there is a significant difference between the two<br />groups in avoidant attachment style to the teacher. Also, the difference between avoidant attachment relationship<br />with academic engagement, in two groups was significant. But between Secure<br />attachment relationship with academic engagement, in two groups significant<br />difference was not observed. Moreover, in females, secure attachment to the<br />teacher was predictor of high academic<br />engagement. in boys, secure attachment to teachers was<br />predictor of high academic engagement and avoidant attachment to the teacher<br />predictor of low academic engagementپژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رابطه معلم-دانشآموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان عامل اثرگذار بر درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح آن از نوع علی- مقایسهای، همبستگی و رگرسیون گام به گام میباشد. 289 دانشآموز دختر و 282 دانشآموز پسر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در دروس شیمی و فیزیک، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. آنان پرسشنامههای ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی اجتنابی به معلم و رابطه دلبستگی اجتنابی به معلم و درگیری تحصیلی، در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، ولی بین رابطه دلبستگی ایمن به معلم و درگیری تحصیلی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. در گروه دختران، دلبستگی ایمن به معلم، پیشبین درگیری تحصیلی بالا و در گروه پسران، دلبستگی ایمن به معلم پیشبین درگیری تحصیلی بالا و دلبستگی اجتنابی به معلم پیشبینی کننده درگیری تحصیلی پایین بود.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Investigating the role of positive thinking (optimism) and emotion regulation in life satisfaction of housewives in Tehranبررسی نقش مثبت اندیشی و تنظیم هیجان در رضایت مندی زندگی زنان خانه دار شهر تهران1331466108910.22059/japr.2015.61089FAJournal Article20140618The purpose of this study was to Study the Positive thinking and emotion regulation styles in life satisfaction of housewives in Tehran. This research was a correlation study and research population was included all housewives in four area of Tehran in year 1393-1394 that their number is uncertain. The sample size for this study consisted of 250 housewives selected by available sampling method. The data collection tool was an Ingram and viniski positive thinking questionnaire (1988), garnovski and colleagues emotion regulation styles questionnaire (2001) and life satisfaction questionnaire (1985) . Pearson correlation coefficient and step by step regression analysis were used to evaluate the results. The results showed that life satisfaction of housewives can be predicted by their Positive thinking (p<0/01) and life satisfaction of housewives can also be predicted by their emotion regulation styles (p<0/01). So, according to the results of this research, it can be taken steps to life satisfaction of housewives by positive thinking trainingهدف از این تحقیق بررسی نقش مثبت اندیشی و تنظیم هیجان در رضایتمندی زندگی زنان خانه دار شهر تهران بود. این تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان خانه دار منطقه 4 شهر تهران بود که تعداد آنان نامشخص می باشد. حجم نمونه تحقیق را 250 زن خانه دار تشکیل داد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و وینیسکی (1988)، پرسشنامه سبکهای تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامه رضایتمندی از زندگی (1985) استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها شاخصهای آمار توصیفی شامل نمودار، درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل رگرسیون گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد: متغیر مثبتاندیشی به صورت معنادار 6/36 درصد از واریانس رضایتمندی از زندگی را در زنان خانه دار پیش بینی می کند و همچنین متغیر ابعاد تنظیم هیجان (تنظیم شناختی مثبت و تنظیم شناختی منفی) می تواند تنها 4/2 درصد از واریانس رضایتمندی از زندگی زنان خانه دار را پیش بینی نماید. بنابراین، می توان از طریق آموزش مثبت اندیشی و تنظیم هیجان در جهت ارتقاء رضایتمندی از زندگی زنان خانه دار گام برداشت.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723The Effect of Group Movie Therapy on Reduction of obsessive compulsiveتأثیر فیلمدرمانی گروهی بر کاهش نشانههای وسواس- اجبار1471636109010.22059/japr.2015.61090FAJournal Article20140708The Obsessive compulsive disorder is a mental health global problem with the rate of prevalence about 2.5 percent in all the life. Nowadays, one of the main challenges is creating of new and effective therapies that also provide low-cost interventions. The aim of this study was to determine the effect of group movie therapy on reduction symptoms of obsessive compulsive. The design of this study was quasi-experimental pretest– posttest and follow- up (one month) with control group. The samples were included 24 people with OC symptoms that randomly selected to the control and the experimental group (12 people in each group). The research instrument was Maudsley Obsessive - Compulsive Inventory (MOCI). The obtaining scores were evaluated from obsessive - compulsive and subscales included on checking, cleaning, slowness, and doubting in three phases (pretest, posttest and follow-up in a month). The results were analyzed with a mixed ANOVA analysis. The results of this research showed that the group movie therapy was useful significantly (p<0.05) to reduce obsessive compulsive symptoms. Based on the results of this study, use of group movie therapy can be suggested to OC therapist as a new, inexpensive and effective in facilitating of therapyاختلال وسواس- اجبار با شیوع مادامالعمر تقریباً 5/2 درصد بهعنوان یک مشکل جهانی سلامت روان مطرح است. امروزه یکی از چالشهای اساسی، ایجاد درمانهای مؤثر و جدیدی است که مداخله های کمهزینهای را نیز فراهم آورد. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی فیلمدرمانی گروهی بر کاهش نشانههای وسواس- اجبار بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی و یک طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه بود. نمونة آماری را 24 فرد دارای نشانههای وسواس- اجبار تشکیل دادند که بهصورت تصادفی در دو گروه 12 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامة وسواس- اجبار مادزلی (MOCI) بود. نمرات بدست آمده از ارزیابی وسواس- اجبار و خرده مقیاسهای آن شامل بازبینی، شستن، کندی و تردید، در سه مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که فیلمدرمانی گروهی بر کاهش نشانههای وسواس- اجبار مؤثر است (05/0p<). بر مبنای نتایج این مطالعه، میتوان استفاده از فیلمدرمانی گروهی را بهعنوان روشی نوین، کمهزینه و مؤثر در تسهیل درمان به درمانگران وسواس پیشنهاد نمود.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Role of Emotional Memory Management on negative automatic thoughts and adolescent conflict resolution tactics with parentsاثربخشی مدیریت حافظه ی هیجانی بر افکار منفی خودآیند و تاکتیک های حل تعارض نوجوانان و والدین1651806142710.22059/japr.2015.61427FAJournal Article20140422The aim of this study was to assess the effect of emotional<br />memory management intervention on negative automatic thoughtsandadolescent<br />conflict resolution tactics with parents. The statistic society in this study<br />consisted of all adolescent boys that lived in Bushehr city in 2016. The sample<br />include 34 boy adolescents that selected via available sampling from Bushehr<br />Dr. Hesabi school and were randomly allocated to intervention (n=17) and<br />control (n=17) groups. For data gathering Negative Automatic Thoughts<br />Questionnaire and Conflict Resolution Tactics Scale were used. The data were<br />analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that,<br />emotional memory management intervention has been increased conflict resolution<br />tactics arguments and has been decreased conflict resolution tactics verbal<br />aggression with mother. Also, it has been decreased all element of negative automatic thoughts. These findings<br />have important implications for predicting and improving adolescent’s emotional<br />problems and decreasing family injures.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر افکار منفی خودآیند و تاکتیکهای حل تعارض نوجوانان و والدین میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی نوجوانان پسر شهر بوشهر میباشد. نمونه پژوهش حاضر شامل 34 نفر از نوجوانان پسر است که به صورت نمونهگیری در دسترس از دبیرستان دکتر حسابی بوشهر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تاکتیکهای حل تعارض نوجوان با والدین اشتراوس (1990) و مقیاس افکار خودآیند منفی هالان و کندال (1980) استفاده شد. برای تحلیل دادههای نیز از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی مدیریت حافظه هیجانی سبب افزایش استفاده از تاکتیک حل تعارض استدلال با پدر و مادر و کاهش پرخاشگری کلامی با مادر و همچنین کاهش همه مؤلفههای افکار خودآیند منفی شده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری و بهبود مشکلات هیجانی و شناختی نوجوانان و کاهش آسیبهای خانواده در بر دارد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Mediating role of Self – Esteem on the relationship of Perceived Organizational Support and Self – Efficacyنقش واسطه ای عزت نفس در رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و خودکارآمدی1811956142810.22059/japr.2015.61428FAJournal Article20140411This research carried out with the aim of studying the mediating role of self – esteem on the relationship between perceived organizational support and self – efficacy. Research method was correlational and statistical population was all employees of Isfahan province Gas Company. Using convenience sampling, 248 subjects were selected. They were assessed by perceived organizational support questionnaire (Eisenberger et al.), self - esteem questionnaire (Rosenberg) and self - efficacy questionnaire (Sheerer & Maddux). Data were analyzed by use of Pearson correlation coefficient and Structural Equation Modeling. Results showed that there was significant relationship between Perceived organizational support and self - efficacy (p<0.01), Perceived organizational support and self - esteem (p<0.01) self - esteem and self - efficacy (p<0.01). Moreover results of Structural Equation Modeling showed that self – esteem played a mediating role between perceived organizational support and self – efficacy (p<0.01). According to these findings, for increasing of employees’ self – efficacy in organizations, should pay more attention to employees’ self – esteem through organizational support. این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای عزت نفس در رابطه بین ادراک حمایت سازمانی و خودکارآمدی در میان کارکنان شرکت گاز استان اصفهان به انجام رسید. روش پژوهش همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیه کارکنان شرکت مذکور بود که از میان انان 248 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهی 16 سؤالی حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986)، پرسشنامهی 10 سؤالی عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامهی 17 سؤالی خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس (1982) بود. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که طی یک سلسله روابط زنجیرهای، عزت نفس رابطه میان حمایت سازمانی ادراک شده با خودکارآمدی را میانجیگری میکند (/010p<). بنابراین، چنین نتیجهگیری میشود که برای افزایش خودکارآمدی کارکنان میتوان با افزایش عزت نفس کارکنان از طریق بهبود در ادراک حمایت سازمانی اقدام نمود.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Difficulties in emotion regulation: Effects of Mindful Sport Performance Enhancement (MSPE) on flow in Iranian athletesدشواری تنظیم هیجان: تاثیر برنامه بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه بر اجرای روان ورزشکاران1972086880510.22059/japr.2015.68805FAJournal Article20150417The aim of this study is todeterminethe effect ofMindful Sport Performance Enhancement (MSPE) on flow in athletes consideringthe emotion regulation, Professional athletes moderating role of difficulties in emotion regulation- short form (DERS-SF). For this reason we used a designwith repeated measures(pre-test, post-test andfollow-up). The population consisted of students in national competitions in Olympic training camp for the thirteenth using available and voluntary Afterwards study was conducted with 54 athletes qualifying criteria. In response to criticism of Psychological Skills Traditional(PST), MSPE approach is used. Instruments used in this study are: Flow state Scales,(FSS) chen’s, Difficult Emotion regulation scale short form( DERS-SF),Baerr<strong>.</strong>,Mindfulness Inventoryfor Sport(MIS)Glassy’s. Data analyzes by descriptive statistics, multivariate analysis of covariance with repeated measures.The findings analysis using multiple analysis of covariance showed that the intervention was little excitement in the experimental group compared to the control group hysteria, and reverse significantly difference in flow.In addition, significant differences were observed After fallow up. The use of interventions to improve athletic performance mindfullness on extensive research with a focus on aspects of Iranian-Islamic cultural recommended that consistent with the pattern.رویکرد مداخله ای بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه در پاسخ به انتقاد از آموزش رویکردهای سنتی روانشناسی ورزش ارائه شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله «بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه» بر اجرای روان ورزشکاران حرفه ای با توجه به نقش تعدیل گر سطح دشواری در تنظیم هیجان طراحی شد. این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی با اندازه های مکرر (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) است. جامعه آماری شامل دانشجویان حاضر در اردوی آمادگی برای مسابقات کشوری در المپیک سیزدهم بود و نمونه تحقیق شامل 54 نفر از ورزشکاران در دسترس مطابق شرایط مطالعه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده علاوه بر پرسشنامه محقق ساخته، مقیاس اجرای روان، پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گراتز و رومر و پرسشنامه ذهنآگاه ورزشی بود. روش آماری و تحلیل کواریانس چندمتغیری با اندازه گیری مکرر برای تحلیل اطلاعات انجام شد. نتایج تجزیه تحلیل یافته ها بااستفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندگانه نشان داد مداخله صورت گرفته در گروه آزمایش هیجان کم، نسبت به گروه آزمایش هیجان زیاد، در اجرای روان تفاوت معنادار و معکوس است. ضمنا بعد از پیگیری تفاوت معنادار مشاهده شد. استفاده از شیوه مداخله بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه در تحقیقات گسترده تر با تمرکز بر ابعاد همخوان با الگوی فرهنگ بومی ایرانی- اسلامی پیشنهاد می شود.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723Effectivencess of Perceptual- MotorSkills Training on Reduse Mathematics Disorder’s Symptomsاثربخشی آموزش مهارت های ادراکی– حرکتی بر کاهش نشانه های اختلال یادگیری ریاضی2192106366010.22059/japr.2015.63660FAJournal Article20140804The purpose of the current study was to investigate the effectiveness of perceptual- motor skills training on reduse mathematics disorder’s symptoms.The design of the study was semi-experimental with pretest-posttest and control group. The population consisted of all third elementary female students with mathematics disorder in Tehran city. From this population 30 individuals were selected through available sampling, and were randomly divided into two groups of experimental and control groups. The experimental group wich consist of 15 participants received perceptual- motor skills training for18 sessions in two mounths. Then post- test performed for both groups.in this study malek pour mathematics disorder test (1387) was used. Data analysis was performed by using analysis of covariance. Research findings indicate that the perceptual- motor skills training can reduce mathematics disorder,s symptoms. <br /> هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ادراکی– حرکتی بر کاهش نشانههای اختلال یادگیری ریاضی بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ریاضی شهر تهران بود. از این جامعه آماری 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 18 جلسه طی دو ماه تحت آموزش مهارتهای ادراکی- حرکتی قرار گرفتند، سپس پسآزمون روی دو گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، آزمون اختلال ریاضی ملک پور (1387) بود. تحلیل یافتهها با استفاده از مدل آماری تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ادراکی- حرکتی تأثیر مثبت و معناداری بر کاهش نشانههای اختلال یادگیری ریاضی دارد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81266220150723The effectiveness of attachment-based mother-child intervention on the stress-related electrophysiological indices of the preschool childrenاثربخشی مداخله دلبستگی محور مادر ـ کودک بر شاخصهای فیزیولوژیک مرتبط با تنیدگی در کودکان پیشدبستانی2212337955010.22059/japr.2015.79550FAJournal Article20210124The present study aims at determining the effectiveness of the attachment-based mother-child intervention on the stress response pattern of the preschoolers with insecure attachment style. The sample of the study included 28 mother-child pairs selected from mothers and their 4-6 year-old children who had reffered to Atieh Clinic, based on their scores on the attachment Q-sort (Waters, 1987). Children’s stress responses were measured before and after the intervention using Stress Response Evaluation (SRE) equipment. The sample was randomly divided into control and experimental groups (14 mother-child pair in each group). The intervention included 6 sessions of group education for the mothers and 6 sessions of group play therapy for the children, and finally 4 sessions of individual psychotherapy for each mother-child pair. Findings indicated that the scores related to temperature indices, skin conductance, respiration rate, and heart rate had been improved in the post-intervention in comparison with the pre-intervention evaluation, and were clinically significant, but none of the indices were statistically significant.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله دلبستگی محور مادر-کودک بر شیوه پاسخگویی به تنیدگی در کودکان پیشدبستانی واجد سبک دلبستگی ناایمن میباشد. نمونه پژوهش دربرگیرنده 28 زوج مادر – کودک بود که از بین جامعه مادران و کودکان 4 تا 6 سال مراجعهکننده به کلینیک آتیه، بر اساس نمره آنها در مقیاس ابزار مشاهدهای دلبستگی (واترز، 1987) انتخاب شد. پاسخدهی کودکان به تنیدگی قبل و پس از مداخله به وسیله دستگاه ارزیابی پاسخ به تنیدگی (SRE) سنجیده شد. گروه نمونه به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش (14 زوج مادر – کودک در هر گروه) واگذار شدند. مداخله در برگیرنده 6 جلسه آموزش گروهی مادران و 6 جلسه بازی درمانی گروهی برای کودکان و پس از آن 4 جلسه رواندرمانی برای هر زوج مادر – کودک بود. با توجه به نتایج بهدست آمده از تحیل کوواریانس چندمتغیری، نمرات مرتبط با شاخصهای درجه حرارت، رسانایی پوست، نرخ تنفس و ضربان قلب در ارزیابیهای پیشآزمون و پسآزمون به لحاظ آماری در هیچیک از شاخصهای ذکرشده معنادار نمیباشد. لذا برای ایجاد تغییرات معنادار فیزیولوژیک به مداخلات طولانیتر و ابزار حساستری نیاز است.