دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023The Effect of Transcranial Direct Current Stimulus on Selective Attention in Dual Task Paradigmتأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر توجه انتخابی در شرایط تکلیف دوگانه1146503210.22059/japr.2017.65032FAرسولعابدان زادهاستادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-3629-8465سعیدآلبوغبیشکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20171121The current study aimed to investigate the effect of transcranial direct current stimulus on selective attention in dual task paradigm. By semi-experimental method 28 students of Shahid Chamran University of Ahvaz were recruited (mean age: 25.32±2.46) by at available sampling method and assigned into experimental and Sham equally groups. Participants were asked to perform dual task test of Stroop’s effect before and after transcranial stimulus. The test included four stimulus onset synchronized of 50, 100, 300 and 900 thousandth of a second between two stimuli in three Stroop’s effect conditions with dual task paradigm. The results of the mix analysis of variance revealed that the mean of reaction time in experimental group was better than the other one (p<0.05), therefore, it can result that the transcranial stimulus of prefrontal cortex method decreased the effect of psychological refractory period. Thus this method can improve the capacity of selective attention or information process in humankindپژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر توجه انتخابی در شرایط تکلیف دوگانه انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. بدین منظور تعداد 28 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با میانگین سنی 46/2±32/25 سال به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب، و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و شم تقسیم شدند. از تمامی شرکتکنندگان آزمون تکلیف دوگانه اثر استروپ قبل و بعد از تحریک الکتریکی فراجمجمهای به عمل آمد. این آزمون شامل چهار فاصله زمانی 50، 100، 300 و 900 هزارم ثانیه بین دو محرک در سه حالت اثر استروپ در شرایط تکلیف دوگانه بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد که میانگین زمان واکنش گروه آزمایشی به طور معناداری از گروه شم بهتر بود؛ در نتیجه تحریک الکتریکی قطعه پیشپیشانی قشر مغز باعث کاهش اثر دوره بیپاسخی روانشناختی میشود. پس تحریک الکتریکی، ظرفیت توجه یا سرعت پردازش اطلاعات را در انسان بهبود میدهد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023Comparative study of impulsiveness in patients with major depression, anxiety disorders, and normal individualsمقایسه تکانشوری در بیماران مبتلا به افسردگی، اختلال های اضطرابی و افراد عادی15286507810.22059/japr.2017.65078FAمحمدعلیبشارتاستاد روانشناسی بالینی. دانشکده روانشناسی و
الوم تربیتی، دانشگاه تهرانمحمدرضانیک فرجامکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطباییکورشمحمدی حاصلدانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0002-3104-946Xعباسذبیح زادهکارشنات ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیمحمدحسینفلاحدکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد یزدJournal Article20160215Impulsiveness, the individual's tendency to respond quickly to a given stimulus without reflectivity and evaluation of the consequences, is considered as a determinant component of several psychiatric disorders. Dimensions of impulsiveness including lack of discipline, motor impulsiveness, and cognitive impulsiveness could influence different aspects of depression and anxiety disorders. The main aim of this study was to compare impulsiveness in patients with major depression and anxiety disorders with and normal individuals. This study demonstrates the differences of impulsivity among the three attending groups in this study. A total of 224 individuals (87 depressed, 64 anxious, 73 normal) participated in this study voluntarily. Following a psychiatric diagnosis of the psychological disorders, both the patient and normal groups were asked to complete the Barrat Impulsiveness Scale (BIS; Barratt, 1994). The results revealed that depressed patients reported significantly higher levels of motor impulsiveness and lack of descipline than did anxious patients and normal individuals. Anxious patients reported higher levels of cognitive impulsiveness than did depressed patients as well as higher levels of cognitive impulsiveness and lack of discipline than did normal individuals. Normal individuals reported lower levels of impulsiveness than did the two groups of depressed and anxious patients. Comparison of dimensions of impulsiveness in patients and normal individuals provides evidence of the possible impact of pathological impulsivity on the development and/or continuity of depression and anxiety disorders. The difference between levels and dimensions of impulsiveness of the two groups of depressed and anxious patients also could explain their differences in terms of the kind of psychological disorders.تکانشوری، گرایش به انجام رفتار ناگهانی و فاقد دوراندیشی، از مولفههای تعیینکننده تعدادی از اختلالهای روانپزشکی است. ابعاد تکانشوری شامل بی برنامگی، تکانشوری حرکتی و تکانشوری شناختی هر یک به نحوی تعیینکننده جنبههایی از افسردگی و اختلالهای اضطرابی هستند. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه ویژگیهای تکانشوری بیماران مبتلا به افسردگی و اختلالهای اضطرابی و افراد عادی بود. این مقایسه، تفاوت سطوح تکانشوری سه گروه شرکت کننده در این پژوهش را نشان داد. تعداد 224 نفر (87 افسرده، 64 مضطرب، 73 عادی) از مبتلایان و جمعیت عمومی به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. علاوه بر تشخیص روانپزشکی نوع اختلال، از شرکت کنندگان خواسته شد تا مقیاس تکانشوری بارات (BIS؛ بارات، 1994) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که افراد افسرده به طور معنادار بیش از افراد مضطرب و عادی تکانشوری حرکتی و بی برنامگی دارند و افراد مضطرب به طور معنادار بیش از افراد افسرده تکانشوری شناختی و بیش از افراد عادی تکانشوری شناختی و بی برنامگی دارند. سطوح تکانشوری افراد عادی در هر سه بعد کمتر از افراد افسرده و مضطرب بود. مقایسه ابعاد تکانشوری بیماران و افراد عادی، احتمال تاثیرگذاری تکانشوری بر شکلگیری و یا تداوم افسردگی و اختلالهای اضطرابی را تایید میکند. تفاوت سطوح و ابعاد تکانشوری بیماران افسرده و مضطرب نیز میتواند تفاوت در نوع اختلال روانشناختی را در این دو گروه توجیه کند.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023Effectiveness of cognitive-behavioral intervention training in decreasing the Students test anxiety and Shynessاثربخشی آموزش مداخله شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب امتحان و کمرویی دانش آموزان29456503410.22059/japr.2017.65034FAحسنعلیویسکرمیدانشگاه لرستان0000-0002-3404-6563حمیدهاداویدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستانزینبآزادبختدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ترببتی دانشگاه لرستانلیلاامیریاندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستانJournal Article20170716The current study is done with the purpose of studying the effectiveness behavioral-cognitive intervention training in decreasing the Students test anxiety and shyness. The present study was a qasi-experimental method with pre-test/post test with a controlled group. Statistical population included first grade high school students of Khorramabad city who were studying in the educational year 95-96. sample of this study was composed of 30 students who were selected with multi-stage random sampling method, and were placed in two experimental groups and control groups(each consisted of 15 persons). Research tools included test anxiety questionnaire (TAQ) Sarason (1960) and shyness questionnaire (SQ) Cheek & Buss (1983). Data using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were analyzed. Research results show that education cognitive-behavioral intervention training decreases Test anxiety and Shyness in the students (F-72/63, P<0/001). So cognitive-behavioral intervention due to the decrease in students a passion Test anxiety and Shyness and holding periods is one of the necessities of research in this area is recommended.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مداخله شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانشآّموزان بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 میباشد که از میان آنها تعداد 30 نفر(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب امتحان ساراسون (0196)و کمرویی چیک و باس (1983) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مداخله درمان شناختی-رفتاری باعث کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانشآموزان شد (63/70=F، 001/0>P)؛ بنابراین توجه به اهمیت مداخله شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانشآموزان یکی از ضرورتهای پژوهش محسوب میشود و برگزاری دورههایی در این زمینه توصیه میشود.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023Relationship between Emotional Intelligence and Self- compassion among Yazd University Studentsرابطه هوش هیجانی و شفقت به خود در بین دانشجویان دانشگاه یزد47686503510.22059/japr.2017.65035FAسیدعلیرضاافشانیرییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزدآزادهابوییدانشجوی دکتری رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی . واحد یزد و عضو باشگاه پژوهشگران جوانJournal Article20170117This study aims to investigate the relationship between emotional intelligence and self-compassion among students. The statistical population of this study includes Yazd university students studying in 2015-2016 academic year. A sample of 375 students was selected through stratified sampling strategy. Shearing emotional intelligence questionnaire included self-motivation, self-awareness, social consciousness, social skills and self-control and Neff self-compassion questionnaire included self-kindness, self-criticism, a sense of common humanity, isolation, mind fullness and overidentifing were the instruments of this research. The research instruments were distributed among the students and they were asked to answer all the questions. The instruments were proved to have content validity and the reliability of them was determined by Cronbach's alpha coefficient. For data analysis, Pearson correlation coefficient and Structural Equation Modeling (SEM) were used. The result of correlation matrix shows a positive and significant relationship between the emotional intelligence and self-compassion (p< 0.001). The results of structural equation modeling show there is a positive and significant relationship between these two variables and fitness of model is good.هدف این پژوهش تعیین رابطه بین هوش هیجانی و شفقت به خود بین دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه یزد در سال تحصیلی 94-95 بودند که 375 نفر از آنها به عنوان نمونه، به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش یعنی پرسشنامه هوش هیجانی شیرینگ شامل پنج خرده مقیاس خودانگیزی، خودآگاهی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و خودکنترلی و پرسشنامه شفقت به خود نف (SCS) شامل شش خرده مقیاس مهربانی با خود، قضاوت به خود، اشتراکات انسانی، انزوا، بهشیاری و همانندسازی افراطی بین دانشجویان توزیع شد و از آنها خواسته شد به کلیه پرسشها پاسخ دهند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج به دست آمده از ماتریس همبستگی نشان داد بین هوش هیجانی و ابعاد آن با شفقت به خود رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین نتایج بررسی مدل معادله ساختاری نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین این دو متغیر وجود داشت و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023The structural model of attachment to the teacher, academic engagement and test anxietyالگوی ساختاری رابطه دلبستگی به معلم، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان69887099410.22059/japr.2017.70994FAمسعودغلامعلی لواسانیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران1027_0958_0003_0000فرنازمهدی پور مارالانیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهرانالههحجازیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهرانJournal Article20160410In this study, the quality of teacher-student relationship is presented as attachment to teacher (secure attachment, avoidant attachment, and anxious attachment) as contextual variable and as factors influencing test anxiety in female students through academic engagement, are examined using the method of structural equation modeling. 289 female students were selected as the sample in Hamedan in the field of Mathematics-Physics and Empirical Sciences in chemistry and physics by the method of multistage cluster sampling and completed Rio and Tseng questionnaire of aspects of academic engagement (2011) and researcher-made three-dimensional scale of attachment to teacher, and Test Anxiety Inventory of Abolqasemi et al. (2002). According to the results and the model presented,secure attachment has no significant direct effect on test anxiety, But, through the mediating role of academic engagement, reduces test anxiety. Anxious and Avoidant attachment to the teacher leads to increased test anxiety.هدف این پژوهش، بررسی کیفیت رابطه معلم- دانش آموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان متغیر بافتی اثرگذار بر اضطراب امتحان به واسطه درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر به روش مدل یابی معادلات ساختاری است.289 دانش آموز دختر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در دروس شیمی و فیزیک به عنوان نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم و سیاهه اضطراب امتحان اهواز ابوالقاسمی و همکاران (2002) را تکمیل کردند.نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که دلبستگی ایمن به معلم بر کاهش اضطراب امتحان اثر مستقیم معنادار ندارد، ولی از طریق میانجی گری درگیری تحصیلی اثر غیرمستقیم معنادار بر کاهش اضطراب امتحان دارد.دلبستگی اضطرابی و اجتنابی به معلم نیز منجر به افزایش اضطراب امتحان شد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023The influence of addiction on aberrant driving behaviors and traffic safetyاثر اعتیاد بر رفتارهای پرخطر رانندگی و ایمنی ترافیک891056507710.22059/japr.2017.65077FAزهراطبیبیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-5648-9533Journal Article20170401The current study aimed to compare driving violations and driving errors of addicted, under-treatment and healthy drivers. Also, the influence of aberrant driving behavior on traffic safety (accidents and tickets) for each group was assessed. A total of 240 volunteers filled up Driving Behavior Questionnaire and a demographic questionnaire asking about driving experience and history of substance was used. ANCOVA and MANCOVA with age, gender, education, and hours of driving per week, and the years of driving experience as covariates indicated that compared to healthy drivers, addicted and under-treatment drivers reported higher rate of aggressive violations, ordinary violations, errors, lapses, accidents and tickets. Among addicted there was significant relationship between the number of accidents and driving errors. Their number of tickets was related to ordinary driving violations. For the under-treatment group, the number of accidents were related to ordinary violations, aggressive violations, errors and lapses. Their number of tickets was related to aggressive violations, ordinary violations and errors. For healthy individuals none of the correlations were significant. Addicted and under-treatment individuals violate traffic regulations and drive erroneously more than healthy individuals, resulting in decrease in traffic safety.پژوهش حاضر میزان رفتارهای پرخطر رانندگی شامل تخلفات و خطاها را در افراد مصرفکننده مواد مخدر، در حال ترک و سالم بررسی کرد. همچنین تاثیر رفتارهای پرخطر رانندگی بر دو شاخص ایمنی ترافیک (تصادفات و جریمهها) در این سه گروه سنجیده شد. 240 نفر بهطور مساوی در سه گروه معتاد (100 درصد مرد)، در حال ترک (100 درصد مرد) و سالم (80 درصد مرد)، بهشیوه در دسترس پرسشنامه رفتارهای رانندگی منچستر به علاوه ویژگیهای فردی و تاریخچه مصرف مواد را پر کردند. آزمونهای آماری با کنترل متغیرهای سن، جنسیت، تحصیلات، ساعت و تجربه رانندگی نشان داد افراد معتاد و در حال ترک نسبت به افراد سالم میزان خطاها، تخلفات پرخاشگرانه و معمولی، لغزشها، تصادفات و جریمههای رانندگی بیشتری مرتکب میشوند. یافتههای همبستگی سهمی در گروه معتاد رابطهی بین تعداد تصادفات با خطاها و لغزشهای رانندگی و تعداد جریمهها با تخلفات معمولی، پرخاشگرانه و لغزش معنادار بود. در گروه تحت درمان بین تعداد تصادفات و همه انواع تخلفات و خطاها و تعداد جریمهها با تخلفات پرخاشگرانه، معمولی و خطاهای رانندگی ارتباط معنادار بود. در افراد سالم هیچ رابطهای معنادار نبود. افراد معتاد و تحت درمان نقش موثری در بروز رفتارهای پرخطر رانندگی و کاهش سطح ایمنی ترافیک دارند.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023The Role of Oxytocin in formation of Infant-mother Attachment: a systematic reviewنقش هورمون اکسی توسین بر شکل گیری دلبستگی مادر و شیرخوار: مطالعه مروری نظام مند1071207099510.22059/japr.2017.70995FAرضارستمیگروه آموزشی روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-9318-108Xعاطفهذبیحیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینینرجسحسین زاده بحرینیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینیفاطمهدهقانی آرانیاستادیار ، گروه روانشناسی دانشگاه تهران0000-0002-6641-2345Journal Article20190516Context: It is over two decades that bio-cognitive studies in the field of Bowlby’s attachment theory became very important. Currently, the researchers emphasize on the role of oxytocin in the formation of attachment and caring behaviors.a Evidence acquisition: To study the relationship between oxytocin and attachment, related articles were studied in the Pubmed, Medlib, Cochrane library, SID and Iran Doc Informationa databases (2000 to 2016). The articles assessing the relationship of oxytocin with non-attachment features have been excluded among the studied articles. A total of 115 articles were studied. Results: The relationship between attachment and oxytocin is highly confirmed in all these investigations, regarding the variety of methodology in the collected studies and obtaining the confirming studies. Conclusion: Studies show that the process of pregnancy, childbirth and the mother’s relationship with the baby increases the mother’s oxytocin level and thus the improvement of maternal behavior. The consequence of enhancing the care quality is an increase in the oxytocin level in the brain of the baby. As a result, oxytocin plays a critical role in the improvement of maternal care and mother-infant attachment status.طی دو دهه اخیر مطالعات زیست شناختی به ویژه در خصوص نقش هورمون ها در حوزه نظریه دلبستگی بالبی، اهمیت جدی پیدا کرده است. هدف این مطالعه، پاسخ به این سوال بود که آیا نقش هورمون اکسی توسین به فرایند تولد محدود می شود یا در رابطه بلندمدت شیرخوار با مراقب نیز اثرگذار است؟. مطالعه گسترده پیرامون این موضوع نشان می دهد ترشح هرمون اکسی توسین نه تنها به تسهیل روند زایمان می انجامد، بلکه در تمام تعاملات و دلبستگی مادر- کودک نیز نقش تسهیل کننده دوجانبه دارد. برای یافتن ارتباط میان اکسی توسین و دلبستگی، پایگاههای اطلاعاتی Pubmed، Medlib،Cochrane library ، SID، Iran Doc (۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶) مطالعه شدند. از میان مقالات مطالعه شده، آنهایی که ارتباط اکسی توسین با ویژگی هایی غیر از دلبستگی را بررسی کرده بودند، حذف، و تعداد ۱۱۵ مقاله بررسی شد. این مطالعات نشان دادند ارتباطی قوی بین سطح اکسی توسین والدین و نوزاد و رفتارهای دلبستگی وجود دارد.مطالعات نشان می دهند فرایند بارداری، زایمان و ارتباط مادر با نوزاد باعث افزایش سطح اکسی توسین مادر و نوزاد، در نتیجه بهبود رفتار مادرانه و نهایتاً شکل گیری پایه های دلبستگی می شود. البته برای نتیجه گیری قطعی در این زمینه نیاز به نمونه گیری هایی با حجم بیشتر است.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023Effectiveness of Emotion-Focused counseling Based on Islamic ethics on Happiness of Incompatible couplesاثربخشی مشاوره هیجان مدار مبتنی بر اخلاق اسلامی بر شادکامی زوجین ناسازگار1211446503610.22059/japr.2017.65036FAفاطمهجعفریکارشناس ارشد مشاوره خانواده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهرانمنصورهحاج حسینیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران0000000169371609باقرغباری بناباستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه تهرانJournal Article20170715The purpose of this study was to design and identify Emotion-Focused counseling model on Islamic ethics on incompatible couples' Happiness. The research method was experimental and in the framework of a pseudo-experimental design of a pre-test and post-test type with a control group. The statistical population was selected from 30 volunteers of all clients’ couples referring to Yara counseling center in Saveh city in the second six months of 1395. The information gathering tool was Oxford Happiness Questionnaire. The program was run for 10 sessions of 90-minute group counseling for the test group but the control group did not receive any training. The findings indicated that the designed model had an appropriate validity, and significantly increased the happiness mean and its components namely: life satisfaction, positive mood, well-being mental, self-efficacy but there was no significant effect on the other component which was self-esteem. It can be concluded that an Emotion-Focused Counseling Based on Islamic ethics model can drive inconsistent couples from insecure attachment to secure attachment, more emotional control and more intimate as an applied and effective way.پژوهش حاضر با هدف طراحی و شناسایی اثر الگوی مشاوره هیجانمدار مبتنی بر اخلاق اسلامی بر شادکامی زوجین ناسازگار صورت پذیرفت. روش پژوهش آزمایشی، و در چارچوب طرح شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعهکننده به مرکز مشاوره یارا در شهرستان ساوه بوده است که از بین آنها 30 زوج داوطلب در شش ماهه دوم سال 1395 انتخاب گردید و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. برنامه به مدت 10 جلسه مشاوره گروهی 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که الگوی طراحیشده از روایی مناسب برخوردار بوده و باعث افزایش معنادار میانگین شادکامی و مولفههای آن یعنی رضایت از زندگی، خلق مثبت، بهزیستی ذهنی و خودکارامدی گردیده، اما بر مولفه دیگر یعنی عزت نفس تاثیر معناداری نداشته است. میتوان نتیجه گرفت الگوی مشاوره هیجانمدار مبتنی بر اخلاق اسلامی به عنوان یک روش کاربردی و مؤثر میتواند زوجین ناسازگار را از حالت دلبستگی ناایمن به ایمن، تنظیم هیجانات و شادکامی بیشتر سوق دهد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023The effectiveness group logo therapy on religious orientation and mental health in maladjustment adolescencesاثربخشی معنی درمانی گروهی بر جهت گیری مذهبی و سلامت روان نوجوانان1451606551910.22059/japr.2017.65519FAسیدرضاجارچیدانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهدحمداللهحبیبیمربی، گروه الهیات، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایرانوحیدمنظری توکلیدانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، رفسنجان، ایرانوجیههالساداتهاشمیزادهکارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش کودکان استثنایی. دانشگاه تهرانJournal Article20170715The purpose of this study was to design and identify Emotion-Focused counseling model on Islamic ethics on incompatible couples' Happiness. The research method was experimental and in the framework of a pseudo-experimental design of a pre-test and post-test type with a control group. The statistical population was selected from 30 volunteers of all clients’ couples referring to Yara counseling center in Saveh city in the second six months of 1395. The information gathering tool was Oxford Happiness Questionnaire. The program was run for 10 sessions of 90-minute group counseling for the test group but the control group did not receive any training. The findings indicated that the designed model had an appropriate validity (CVR =0.7125) and significantly increased the happiness mean and its components namely: life satisfaction, positive mood, well-being mental, self-efficacy but there was no significant effect on the other component which was self-esteem. It can be concluded that an Emotion-Focused Counseling Based on Islamic ethics model can drive inconsistent couples from insecure attachment to secure attachment, more emotional control and more intimate as an applied and effective way.آنچه در معنادرمانی به عنوان رکن و پایه در نظر گرفته می شود، بحث معنا و هدف مند بودن در زندگی است که در حوزه دین نیز مطرح است و بر جهت گیری مذهبی و به دنبال آن آرامش روانی نوجوان اثرگذار است. پژوهش حاضر با هدف شناخت اثربخشی معنی درمانی گروهی بر جهت گیری مذهبی و سلامت روان نوجوانان ناسازگار انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر ناسازگار در مدارس مقطع متوسطه شهر کرمان که به دلیل عدم سازگاری در مدارس توسط مشاوران مدارس به مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش ارجاع داده شده بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش 30 دانش آموز پسر ناسازگار از بود که با استفاده از مقیاس سازگاری دانش آموزان دبیرستانی 30 نفر نخست انتخاب، و به عنوان دانش آموز ناسازگار تشخیص داده شدند. گروه نمونه از نظر بهره هوشی و پیشرفت تحصیلی همتا شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 15 نفر قرار گرفتند. به گروه آزمایشی کارگاه آموزش معنی درمانی در 10 جلسه 90 دقیقه ای ارائه شد و گروه کنترل برنامه ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش به مقیاس های جهت گیری مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. داده ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش معنی درمانی گروهی تأثیر معناداری بر جهت گیری مذهبی و سلامت روان دانش آموزان داشته است (01/0P<). معنیدرمانی با تأکید بر سازه هایی چون یافتن معنای شخصی در زندگی و معنای رنج و نیز تکلیف هایی که در آن به مراجع داده می شود، شیوه مؤثری در جهت اثرگذاری بر جهت گیری مذهبی و به دنبال آن سلامت روانی افراد نوجوان است.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023The relationship prayer and supplication with anxiety and depressionرابطه نماز و نیایش با اضطراب ، افسردگی1611726613910.22059/japr.2017.66139FAمحمدامامی رادکارشناس ارشد روانشناس بالینیJournal Article20160406A significant percentage of people suffering from anxiety and depression and there are different treatments for this condition. In this study, prayer has been suggested at least to treat or reduce anxiety and depression. Hence, the present study is done to determine the relation of prayer with anxiety and depression. The research method is a correlation. The statistical population of research, was randomly selected between 400 retiring for prayer, 120 person as the sample volume that composed of 80 men and 40 women. Research instruments included the beck anxiety inventory, Beck Depression Inventory II, prayer standard questionnaire and benediction was conducted in the statistical population. The most important findings of the study show that the main hypothesis of this study included a prayer relationship with anxiety and depression that was confirmed at the level of %1. Also, the first research hypothesis that have been associated with anxiety of prayer was also confirmed at the level of %5.درصد قابل توجهی از انسانها<br />دچار اضطراب و افسردگی هستند و درمانهای مختلفی برای این عارضهها وجود دارد. در<br />این مقاله، نماز برای درمان یا حداقل کاهش آن پیشنهاد شده است. از این رو، پژوهش<br />حاضر با هدف تعیین رابطه نماز با اضطراب و افسردگی انجام شده است. روش پژوهش همبستگی است و برای جامعه آماری، از بین 400 معتکف، 120 نفر به عنوان<br />حجم نمونه که ترکیبی از 80 مرد و 40 زن<br />بوده است، به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب بک،<br />تست افسردگی بک II و پرسشنامه استاندارد نماز در جامعه آماری<br />اجرا شد. مهمترین یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که فرضیه اصلی پژوهش یعنی<br />ارتباط نماز با اضطراب و افسردگی تأیید شد. همچنین، فرضیه فرعی<br />اول پژوهش که شامل فرض ارتباط نماز با اضطراب بوده است، نیز مورد تأیید قرار گرفت.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81268320171023Designing an Emotional Regulation Training Package based on the needs of people who leave the drug and examining its effectiveness on cognitive disturbances and drug use temptationطراحی بسته آموزشی تنظیم هیجانی مبتنی بر نیازهای افراد در حال ترک مواد مخدر و بررسی اثربخشی آن بر تحریف های شناختی و وسوسه مصرف مواد مخدر1861996969910.22059/japr.2017.69699FAمحمدهمتیدانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد خوراسگان)علیمهدادگروه روانشناسی عمومی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد خوراسگان. اصفهان.ایران0000-0001-9366-5500اصغرآقایی جشوقانیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد خوراسگان)Journal Article20190203The purpose of this study was to design a specially designed syllabus for emotional regulation and its effectiveness in Cognitive disturbances and the temptation of drug use. For this purpose, mixed research method has been used. In the qualitative stage, which was done by the method of Grounded Theory, the constructive components of the package of emotional regulation training were identified. In the second stage, the pseudo-experimental design of heterogeneous groups was used. 40 subjects were selected by available sampling method and were randomly assigned to either experimental or control group. The questionnaires used include Interpersonal Cognitive Distortion Questionnaire (Hamamci & Buyuk-ozturk, 1998) and Beck and Clarke's Drug Temptation Questionnaire (1993). The collected data were analyzed using repeated measure. The results show that emotional regulation training reduces the cognitive distortion of drug abusers, but does not have a significant effect on drug use temptation. As a result, educating positive assessment strategies and improving cognitive distortions in people who are leaving can increase their sense of satisfaction.پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی تنظیم هیجانی ویژه افراد در حال ترک مواد مخدر سنتی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود تحریفهای شناختی و وسوسه مصرف مواد مخدر این افراد اجرا شده است. روش تحقیق از نوع آمیخته میباشد. در مرحله کیفی که با روش نظریه مبنایی صورت گرفته، مولفههای سازنده بسته آموزش تنظیم هیجانی (ویژه افراد در حال ترک) شناسایی شد. در بخش کمی پژوهش، از طرح شبه آزمایشی گروههای ناهمسان استفاده شد. 40 نفر نمونه با روش در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه تحریفهای شناختی بین فردی حمام چی و بویوک اوزتورک (1998) و وسوسه مصرف مواد مخدر ﺑﮏ و ﮐﻼرک (1993) میباشد. دادههای جمعآوری شده با آزمون تحلیل واریانس عاملی و اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که آموزش تنظیم هیجانی، موجب کاهش نمره تحریفهای شناختی افراد در حال ترک مواد مخدر شده است، اما بر وسوسه مصرف مواد مخدر تاثیر معناداری ندارد. در نتیجه آموزش راهبردهای ارزیابی مثبت و بهبود تحریفهای شناختی در افراد در حال ترک میتواند احساس رضایت آنها را افزایش دهد.