دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923Factor Structure and Gender Invariance of Subjective Vitality Scale in studentsساختار عاملی و تغییرناپذیری جنسیتی مقیاس سرزندگی ذهنی در دانشجویان1146910810.22059/japr.2018.69108FAفرهادتنهای رشوانلودانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-2218-2493راضیهکرامتیدانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانحسینکارشکیدانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد. ایران0000-0003-1990-2365مرضیهترکمنیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانJournal Article20180224<span>The purpose of present study was to investigate the psychometric properties of subjective vitality scale in students. The research design was correlational and the statistical population consisted of students of Shahid Beheshti University and Shahid Beheshti Medical Sciences university of Tehran. Two sample groups including 247(sample 1) and 239(sample 2) students were selected through multi-stage sampling and completed Subjective Vitality scale( Ryan & Frederick, 1997) and Oxford Happiness Questionnaire( Hills & Argyle, 2002). Internal consistency, exploratory and confirmatory, convergent and criterion validity were analyzed. Results showed that subjective vitality scale show the structure of an agent with explained variance of 59.47%. Confirmatory validity and gender invariance was confirmed. Cronbach's alpha and split half coefficients for the scale were 0.88 and 0.85. There were no significant differences in scale according to age, marital status, and field of study. Convergent validity was also confirmed in relation to the dimensions of happiness. It seems that the subjective vitality scales, has a good reliability and validity in students.</span>هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سرزندگی ذهنی در دانشجویان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بوده، و جامعه آماری آن را دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی تشکیل میداد. دو گروه نمونه 247 و 239 نفره از این دانشجویان به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس سرزندگی ذهنی (رایان و فردریک،1997) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (هیلز و آرگایل،2002) را تکمیل کردند. همسانی درونی، روایی عاملی اکتشافی، تاییدی، همگرا و ملاکی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس سرزندگی ذهنی، ساختاری یک عاملی با واریانس تبیین شده 47/59 درصد دارد. روایی عاملی تاییدی و تغییرناپذیری جنسیتی نیز به تایید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن 88/0 و 85/0 بود. برحسب سن، وضعیت تاهل، مقطع و گروه تحصیلی تفاوت معناداری در مقیاس ها به دست نیامد. روایی همگرای مقیاس ها در ارتباط با ابعاد شادکامی به تایید رسید. به نظر می رسد، مقیاس سرزندگی ذهنی در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923Psychological self-Development Process of Academic Leaders (A Meta-Synthesis Study)فرایند روانشناختی خودتوسعه ای رهبران دانشگاهی (یک مطالعه فراترکیب)15346911010.22059/japr.2018.69110FAخدایارابیلیاستاد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه، تهران، ایرانابراهیممزاریداﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی. رﺷﺘﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، تهران، ایران0000-0001-5415-5006Journal Article20180809<span>The present study aims to explain the psychological self-developmental process of academic leaders. The method of this research is qualitative</span><span>and a kind of meta-synthesis. The research population consisted of all the related sources about 2670 sources. First, 250 sources were selected based on abstract. Then, 67 sources were selected based on the content, which eventually analyzed 58 sources as related resources by coding in three levels of proposition (code), concept, and category. In order to verify the quality of data, validity and reliability have been provided.</span><span>The results showed that the psychological self-developmental process consists of eight key components that 4 steps were psychological that consist of: 1) Self-thinking and self-actualization, 2) self-knowledge and self-awareness, 3) self-motivation, 4) self-initiation, and the next 4 steps were psychological-managerial such as 5) selection of self-development methods(structured, guided and individual) 6) applying self-development mechanisms (self-leadership, self-management, self-regulation, self-directed learning, 7) self-development evaluating and monitoring (self-control, self-monitoring and self-evaluation), and finally, responsibility and accountability to self-development activates (self- responsibility, self-commitment and self-accountability</span><span lang="FA" dir="RTL">(</span><span> that in this research, psychological dimensions</span><span> of academic leadership have been emphasized.</span>پژوهش حاضر با هدف تبیین فرایند روان شناختی خودتوسعه ای رهبران دانشگاهی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی، و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط به تعداد 2670 منبع بوده که ابتدا تعداد 250 منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس 67 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که در نهایت 58 منبع به عنوان منابع مرتبط، به روش کدگذاری در سه سطح گزاره (کد)، مفهوم و مقوله تحلیل شد. به منظور بررسی کیفیت داده ها، اعتبار (باورپذیری) و اعتماد (اطمینان پذیری) یافته ها تأمین شده است. یافته ها نشان دادند فرایند روان شناختی خودتوسعه ای شامل هشت مؤلفه (گام) کلیدی بوده است که چهار گام اولیه آن صرفاً روان شناختی و عبارتند از: 1) خوداندیشی و خودتأملی، 2) خودشناسی و خودآگاهی، 3) خودانگیزشی، 4) خودآغازگری. چهار گام بعدی، روان شناختی-مدیریتی بوده و شامل 5) انتخاب روش خودتوسعه ای (ساختاریافته، هدایت شده و فردی)، 6) کاربست مکانیزم های خودتوسعه ای (خودرهبری، خودمدیریتی، خودنظمدهی و خودراهبری یادگیری، 7) نظارت و ارزیابی خودتوسعه ای (خودکنترلی،خودنظارتی و خودارزیابی) و 8) مسئولیت و پاسخگویی (خودمسئولیت پذیری، خودتعهدی و خودپاسخگویی) به اقدامات خودتوسعه ای می باشند. در این پژوهش، ابعاد روانشناختی خودتوسعه ای رهبران دانشگاهی مورد تأکید بوده است.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923Modeling of the relationship between perfectionism and mental-health by examining the mediating role of academic perocrastination and academic self-handicappingمدلیابی رابطه کمالگرایی و سلامت روان با بررسی نقش واسطهای متغیرهای اهمالکاری تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی35547093610.22059/japr.2018.70936FAسیدمحمدهادیحکیمﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ، مدیر کانون خانواده اسلامیزهرانقشاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6065-7838Journal Article20190511The research has been prepared to propose a model showing the relation between perfectionism and mental health by studying the mediating role of variables such as academic procrastination and academic self-handicapping with the help of path analysis method. The study covered 300 subjects of both sexes who were students of Psychology Faculty of Tehran University. To study the variables of the research, the subjects filled the following questionnaires: The F-Multidimensional Perfectionism Scale(FMSP-18), General Health Questionnaire(GHQ-28), academic procrastination by LJ Solomon & ED Roth-Blum and Academic Self-Handicapping Scale(ASHS). We found that there's a high correlation between the variables and they are statistically significant. The relation between perfectionism and procrastination as the relation between perfectionism and handicapping is also significant and positive and the relation between perfectionism and mental-health is negative and significant. Also, the relation between procrastination and self-handicapping is positive & significant and the relation between procrastination with mental health is negative and significant. Moreover, the perfectionism indirect effect on mental health by procrastination is negative and significant. Same result is seen by the effect of perfectionism on mental health; negative and significant. The results showed that the variables: perfectionism, procrastination and self-handicapping predict 54% of the mental health variance.پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای رابطه بین کمالگرایی و سلامت روان با بررسی نقش واسطهای متغیرهای اهمالکاری تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی به کمک روش تحلیل مسیر انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل ۳۰۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. از شرکت کنندهها خواسته شد پرسشنامههای کمالگرایی فراست (FMPS)، سلامتعمومی (GHQ-28)، اهمالکاریتحصیلی سولومون و راثبلوم و پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی (ASHS)شوینگر و استینسمر را تکمیل کنند. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد رابطه کمالگرایی با اهمالکاری و رابطه کمالگرایی با خودناتوانسازی مثبت و معنیدار است و رابطه کمالگرایی با سلامت روان منفی و معنیدار است. رابطه اهمالکاری با خودناتوانسازی مثبت و معنیدار و با سلامت روان و رابطه خودناتوانسازی با سلامت روان منفی و معنیدار است. همچنین اثر غیرمستقیم کمالگرایی بر سلامت روان بهواسطه اهمالکاری و کمالگرایی بر سلامت روان بهواسطه خودناتوانسازی منفی و معنیدار است. نتایج نشان داد که متغیرهای کمالگرایی، اهمالکاری و خودناتوانسازی ۵۴ درصد از واریانس سلامت روان را پیشبینی میکنند.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923Factors Influencing Extramarital Relationship among Married Females: A Qualitative Studyعوامل تأثیرگذار بر روابط فرازناشویی زنان متأهل؛ یک مطالعه کیفی55756956810.22059/japr.2018.69568FAپریساغفوریان نوروزیدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمد جواداصغری ابراهیم آباداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد ، ایران0000000324081098محمدسعیدعبدخداییاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانسید علیکیمیاییداﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﺸﺎوره و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮدوﺳﯽ ﻣﺸﻬﺪJournal Article20190122Marital commitment has always been recognized as one of the fundamental principles of marriage, and extramarital relations have led to irritable consequences, although the reasons are not well known. Therefore, this study was aimed to investigate the factors is related to the extra marital relationships of Iranian females through a qualitative analysis. The statistical population consisted 17 women who referred to health centers in Mashhad city. Sampling conducted via purposive method. The main method of collecting data in the present study was a deep semi-structured qualitative interview, documents and interview with experienced professional psychologist. Data were analyzed using qualities method. After extracting data’s, the content was adjusted in to four categories of individual, family, social and religious-beliefs. Each of these categories has been considered as a factor for extra marital relationship of participants. The results of the survey showed that the factors associated with extra marital relationship is explainable in the four categories framework. According the findings, suggestions are presented in the article.<span lang="FA" dir="RTL">همواره از تعهد به رابطه زناشویی بهعنوان یکی از اصول اساسی در ازدواج یاد شده است و روابط فرازناشویی با آسیبهای جبرانناپذیری همراه بوده است. هر چند دلایل این مسئله چندان شناخته شده نیست. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مرتبط با روابط فرازناشویی زنان به روش تحلیل کیفی بوده است. جامعه آماری شامل 17 نفر از زنان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شیوه اصلی گردآوری دادهها در پژوهش حاضر، مصاحبه کیفی عمیق از نوع نیمه ساختاریافته با استفاده از اسناد و مصاحبه بود. دادهها با استفاده از روش کیفی بررسی شدند. پس از استخراج مفاهیم از مصاحبهها، محتوای بهدستآمده در چهار گروه طبقه فردی، خانوادگی، اجتماعی و مذهبی تنظیم شد. هر یک از این طبقات بهمنزله یک عامل تأثیرگذار بر روابط فرازناشویی شرکتکنندگان قرار گرفت. بررسی نتایج نشان داد عوامل مرتبط با چهار گروه طبقهبندیشده از عوامل قابل تبیین است. بر اساس این یافته پیشنهادات لازم در مقاله ارائه شده است.</span>دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923The effectiveness of Self Regulated Meta-Cognitive Learning Strategies Training on Negative Educational Emotionsاثربخشی آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی بر مولفههای هیجانهای منفی تحصیلی77906911210.22059/japr.2018.69112FAعبدالهرشیدزادهدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .دانشگاه تبریز.ایراناسکندرفتحی آذراستاد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی ، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران0000-0001-7875-4986رحیمبدریاستاد گروه روانشناسی.دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.دانشگاه تبریزتورجهاشمیاستاد گروه روانشناسی.دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.دانشگاه تبریز0000000283536104Journal Article20181231The purpose of this research was to investigaite effectiveness of self-regulated metacognitive strategies education on negative academic emotions of secondary school students. This research was an expanded quasi-experimental design with pretest-posttest with the control group. The population of this study was secondary school students of Tabriz. The statistical sample of this study included 60 students with high negative emotions were selected for preliminary study, screening and using multi-stage cluster sampling. Using semi- experimental design, They were assigned a target- replacement to an experimental group and control group. To collect data of AEQ (pekrun & et.all, 2005). And to analyze the them, was used multivariate covariance analysis. The results showed that the training of self regulated meta cognitive strategies included decreased and improved was used the negative academic emotions. This research has implications for teachers, trainers and school counselors that can use the results to improve students' progress and reduce 'negative emotion nal academic.هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی بر مؤلفه های هیجان های منفی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل60 نفر از دانش آموزان دارای هیجان های منفی تحصیلی بالا بودند، که از طریق مطالعه مقدماتی و سرندکردن و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از روش جایگزینی هدفمند در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس هیجان های تحصیلی (پکران و همکاران، 2005)، و برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب کاهش مؤلفه های هیجان های منفی تحصیلی شده است. این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمین، مربیان و مشاورین مدرسه می باشد که می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت تحصیلی و کاهشدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923Explaining Extra Role Behaviors (Organizational Citizenship Behavior) Based on Self-Developmentتبیین رفتارهای فرانقشی کارکنان بر اساس گرایش به توسعه فردی911166956910.22059/japr.2018.69569FAفاطمهنارنجی ثانیاﺳﺘﺎدﯾﺎر ﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی آﻣﻮزﺷﯽ، داﻧﺸﮑﺪه روانﺷﻨﺎﺳﯽ و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان0000-0002-1766-9945زینب الساداتمصطفویدانشجوی دکترا، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانسارارحمتیداﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی، ﮔﺮوه رﻫﺒﺮی و ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش، داﻧﺸﮑﺪه روانﺷﻨﺎﺳﯽ و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮانJournal Article20190122The purpose of this study is to explain the extra role behavior (organizational citizenship behavior) based on self-development components. This research is applied in terms of purpose, and also in terms of data collection method it is considered as a quantitative-descriptive research. The statistical population of this research consisted of experts at Telecommunication Organization of Tehran province 120 people that by Using Cochran formula and random sampling method, 90 of them were selected. The validity of the questionnaires was calculated using content validity and reliability of the questionnaires using Cronbach's alpha. Descriptive and inferential statistics were used to analyze and interpret the research objectives after collecting and tabling data. The results of the analysis showed that 1) self-development in general can explain the extra role behaviors in the organization; and 2) among the components of self-development, work- oriented and Success-oriented, have played the most role in explaining the extra role behaviors in the organization.هدف از پژوهش حاضر تبیین رفتارهای فرانقشی (رفتار شهروندی سازمانی) بر اساس گرایش به توسعه فردی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها جزء پژوهشهای کمی- توصیفی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان واحدهای اداری و تشکیلاتی سازمان مخابرات استان تهران به تعداد 120 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 90 نفر از آنان انتخاب شدند. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی، و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. پس از جمعآوری و تلخیص داده-ها به منظور تحلیل و تفسیر اهداف پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که: 1) توسعه فردی بهطور کلی، میتواند تبیین کننده رفتارهای فرانقشی در سازمان باشد، و 2) از بین مؤلفههای توسعه فردی، کارگرایی و موفقیت گرایی بیشترین نقش را در تبیین رفتارهای فرانقشی در سازمان دارا میباشند.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923The Effect of Elicited Emotion on Heart Rate Variability (HRV), Evaluating the Mediator Role of Risk Factorsاثر القاء هیجان بر تغییرپذیری ضربان قلب؛ ارزیابی نقش تعدیل کننده ریسک فاکتور1171306911310.22059/japr.2018.69113FAرضارستمیاستاد گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-9318-108Xساراکشاورز مقدمدانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایراننیماقربانیدانشیار گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانعباسرحیمی نژادداﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، تهران ، ایران0000-0001-5882-2996علیواشقانی فراهانیاستاد ﮔﺮوه ﻗﻠﺐ و ﻋﺮوق، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی اوﻟﯿﻪ از ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﻗﻠﺐ و ﻋﺮوق، ﻣﺮﮐﺰ ﻗﻠﺐ ﺗﻬﺮان، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮانJournal Article20181231The purpose of this study was to investigate the effect of elicited emotion on heart rate variability (HRV). In this study which was an semi-experimental research, 92 subjects whose age range was 20-40 years participated voluntarily and they were put purposefully in experimental group. The research tools included Procomp HRV Biofeedback, excitement emerging movies and Risk Factors Check list .<br />To analysis the data, Multi and univariate analysis of variance (Repeated measure) were assigned. According to results of the study, between analyses was revealed that the changes between high risk and low risk group was not significant. Due to the obtained results, CAD risk factors cannot be significantly affective for HRV abnormalities prediction in low age group and the need to investigate risk factors on older group is essential.<sup>پژوهش حاضر با هدف تبیین تاثیر القاء هیجان بر تغییرپذیری ضربان قلب (</sup><em><sup>HRV</sup></em><sup>) طراحی شد</sup><em><sup>.</sup></em><sup> مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی است. جامعه مورد پژوهش شامل زنان و مردان ایرانی در دامنه سنی 20 تا 40 سال است. پس از مصاحبه اولیه تعداد 92 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند گزینش شدند. طرح آزمایشی شامل چهار مرحله ثبت تغییرپذیری ضربان قلب بوده است که به ترتیب شامل خط پایه، القاء هیجان غم، القاء هیجان خشم و مرحله پیگیری یا بازگشت به خط پایه بوده است. </sup><sup>ابزار پژوهش </sup><sup>شامل دستگاه ثبت </sup><sup>تغییرپذیری ضربان قلب، فیلم های برانگیزاننده هیجان و چک لیست ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری قلبی-عروقی بوده است. به منظور تحلیل آماری از تحلیل واریانس چندمتغیری اندازه گیری مکرر (طرح دو بین-یک درون) استفاده شد. مطابق با نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری اثر بین آزمودنی، میان زنان و مردان در </sup><em><sup>HR</sup></em><sup> تفاوت معناداری وجود داشت، اما بین دو گروه با ریسک بالا و پایین و اثر متقابل جنسیت و ریسک اثر معناداری پیدا نشد. ریسک فاکتورهای زیستی و محیطی در سنین کمتر از 40 سال بر تغییر پذیری ضربان قلب تاثیرگذار نیستند. </sup>دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923Psychometric Properties of the Persian Version of the Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM-5 (PCL-5)بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی فهرست اختلال استرس پس از ضربه منطبق با ویراست پنجم نظام تشخیصی و آماری اختلالات روانی1311426970710.22059/japr.2018.69707FAحمیراورمقانیدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانعلیفتحی آشتیانیاﺳﺘﺎد ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻋﻠﻮم رﻓﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﻘﯿﻪاﷲ (ﻋﺞ) و ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻢ و
ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان0000000264390560حمیدپورشریفیدانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانJournal Article20190204Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) is one of the most common, chronic and debilitating disorders. The present research was conducted to determine the psychometric properties of the Persian version of the PTSD Checklist for DSM-5 (PCL-5). The research method is descriptive and correlational. Sampling method is convenience. Sample size in the first step consists of 201 people and the final step includes validated questionnaires including 157 Tehran citizens who have experienced excessive stress and from April to September 2017 responded to the Connor- Davidson Resilience Scale (CD-RISC) and the PTSD scale of MCCP (MCCP). The results of exploratory factor analysis showed that PCL-5 has a five-factor structure in Iranian culture. The internal consistency of the scale is high and the Cronbach's alpha is equal to 0.92. Significant correlation between the scores of this scale and the MCCP scores indicates the desired convergent validity (0.74) and with the CD-RISC scores represent a desirable divergent validity (0.46). PCL-5 as a tool according to DSM-5 can help specialists in the assessment of PTSD.اختلال استرس پس از ضربه یکی از اختلالهای شایع، مزمن و ناتوانکننده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فهرست اختلال استرس پس از ضربه (PCL-5) انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. روش نمونهگیری در دسترس بوده، نمونه اولیه شامل 201 نفر، و نمونه نهایی با لحاظ کردن پرسشنامههای معتبر شامل 157 نفر از شهروندان تهرانی بود که استرس خارج از تحملی را تجربه کرده و در فاصله زمانی اردیبهشت تا شهریور 1396 به پرسشنامه تاب آوری کانر- دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس اختلال تنیدگی پس از سانحه میسیسیپی (MCCP) پاسخ دادند.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که PCL-5 در فرهنگ ایرانی ساختار پنج عاملی دارد. همسانی درونی مقیاس بالا و میزان آلفای کرانباخ برابر با 92/0 است. همبستگی معنادار بین نمرات این مقیاس با نمرات MCCP بیانگر روایی همگرای مطلوب (74/0)، و با نمرات تابآوری نشاندهنده روایی واگرای مطلوب (46/0) است.PCL-5 بهعنوان ابزار کاملا منطبق با DSM-5 میتواند به متخصصان در زمینه ارزیابی اختلال استرس پس از ضربه کمک فراوانی نماید.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923Comparison of Reading the Mind in the Eyes, Selective Attention and Working Memory in Patients with Multiple Sclerosis and Non-Patientsمقایسه ذهن خوانی از طریق چشم، توجه انتخابی و حافظه کاری در افراد مبتلا و غیر مبتلا به اسکلروز چندگانه1431596956710.22059/japr.2018.69567FAشقایقزهراییگروه روان شناسی، داشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران0000000239110616بهارهجزء رنجبرکارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانروشنکخدابخشداﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانﺷﻨﺎﺳﯽ. داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا، تهران، ایران0000-0003-0970-0698Journal Article20190122The aim of this study was to compare reading the mind in the eyes and executive functions (selective attention and working memory) in patients with Multiple Sclerosis (MS) and non-patients. Participants were included of 40 patients with MS and 40 non-patients that matched in ages, education and sex. Instruments including Reading mind in the eyes (Baron-Cohen and et., 2001), N back (Kirchner, 1958) and Stroop (Stroop, 1935) have been used to investigate reading the mind in the eyes, working memory and selective attention. MANOVA showed a significant difference between the patients and non-patients in the ‘reading the mind through the eyes’ test, the working memory components (the correct response and the mean of the response time) as well as the incongruent items as the components of selective attention. The comprehensive impact of MS disease on cognitive domains highlights the importance of addressing its cognitive aspects along with the development of effective therapeutic interventions. این پژوهش با هدف مقایسه ذهنخوانی از طریق چشم و کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی و حافظه کاری) در افراد مبتلا و غیر مبتلا به اسکلروز چندگانه (ام اس) انجام شد. تعداد 40 بیمار مبتلا به ام اس جهت نمونهگیری، بهصورت در دسترس انتخاب شدند و 40 نفر افراد غیرمبتلا به ام اس از نظر سن، جنسیت و تحصیلات با آنها همتا شدند. آزمونهای ذهنخوانی از طریق چشم (بارون-کوهن و همکاران، 2001)، n تعداد به عقب (کرچنر، 1958) و استروپ (استروپ، 1935) برای بررسی ذهنخوانی، حافظه کاری و توجه انتخابی در هر دو گروه اجرا شد. دادههای این پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره بررسی شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین افراد مبتلا و غیر مبتلا به ام اس در ذهنخوانی از طریق چشم، مولفههای تعداد صحیح پاسخ و میانگین زمان پاسخ حافظه کاری و مولفههای زمان آزمایش ناهمخوان و تعداد صحیح ناهمخوان توجه انتخابی وجود داشت. تأثیر فراگیر بیماری ام اس بر حیطههای شناختی، اهمیت پرداختن به جنبههای شناختی این بیماری و توسعه کاربستهای درمانی را برجسته میسازد.دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-81269320180923Psychometric Properties of the Reynolds Intellectual Assessment Scales(RIAS)- Second Edition in students with Intellectual Developmental Disorderویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش1611796911410.22059/japr.2018.69114FAلیداتبیانی نیاندانشجوی دکترا آموزش و روانشناسی کودکان استثنایی.دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران ، ایرانکامبیزکامکاریدکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرمسعودلواسانیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران1027_0958_0003_0000Journal Article20181231The Aim of this study was "Psychometric Properties of the Second Edition of the Reynolds Intellectual assessment scales in Students with Intellectual Developmental Disorder. This research is a methodological and developmental design. The second version of the Reynolds Intellectual assessment Scale has 8 sub-tests (4 main sub-tests and 4 Additional sub-tests), which provides 5 IQs and 8T scores. After translating and Accommodation, as well as performing in the pilot phase (30 people), analyzes were conducted at the level of the question and the questions were sorted out. Then a try out version (100) and a final version (150) were implemented with purposeful sampling on students with intellectual disability. Psychometric analyzes were carried out in the field of Reliability (internal consistency, halving, stability coefficient) and validity (concurrent validity, diagnostic validity). The findings show that this tool has psychometric soundness in students with intellectual disability, and given its rapid implementation, it can be used as a powerful and reliable tool for screening and <br />identification purposes and research.هدف این پژوهش ویژگی های روان سنجی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش بود. این پژوهش از نوع طرح های روش شناختی و توسعه ای است. نسخه دوم مقیاس سنجش هوش رینولدز دارای 8 خرده آزمون (4 خرده آزمون اصلی و 4 خرده آزمون غیراصلی) است که 5 شاخص هوش بهر و 8 نمره تراز ارائه می کند. پس از ترجمه و انطباق یابی های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیل ها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرتب شدند. سپس نسخه آزمایشی (100 نفر) و نسخه نهایی (150 نفر) با روش نمونه گیری هدفمند روی دانش آموزان با اختلال تحولی هوش اجرا شد. تحلیل های روان سنجی در حیطه اعتبار (تجانس درونی، دونیمه کردن، ضریب ثبات) و روایی (روایی همزمان، روایی تشخیصی) انجام شد. یافته ها نشان می دهند این ابزار در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش، از مطلوبیت روان سنجی برخوردار است و با توجه به اجرای سریع آن، می توان از آن بهعنوان ابزاری قدرتمند و مطمئن برای اهداف غربالگری، شناسایی و پژوهشی استفاده کرد.