رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانش‌آموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی پردیس فارابی دانشگاه تهران

2 استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران

3 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

4 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی انواع رفتار زورگویی معلمان و بررسی شیوع و دامنه‌‌ آن در شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بود که نمونه‌گیری طبقه‌بندی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید و آلفای کرونباخ آن (91/0) محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی داده‌های 1046 دانش‌آموز نشان‌دهنده‌ سه مؤلفه‌ زورگویی فیزیکی، زورگویی کلامی و زورگویی روانی بود و تحلیل عاملی تأییدی نمایانگر برازش مطلوب آن بود. میزان انواع رفتار زورگویی کم‌تر از معیار و در مدارس پسرانه به ترتیب زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی و در مدارس دخترانه زورگویی روانی، فیزیکی و کلامی مشاهده شد. دانش‌آموزانی که هرگز در معرض زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی قرار نگرفته‌اند به‌ترتیب 64/81، 33/73 و 86/76 درصد بودند. زورگویی فیزیکی و کلامی نسبت به پسران شایع‌تر بود و همچنین زورگویی روانی الگوی مشابهی در هر دو جنس داشت. منطقه یک، کم‌ترین میزان انواع زورگویی و منطقه‌ 19 بالاترین میزان زورگویی فیزیکی، منطقه‌ 13 بالاترین میزان زورگویی روانی و منطقه 10 بالاترین میزان زورگویی کلامی را نشان داد. زورگویی روانی، در بین پایه‌های متفاوت الگوی مشابهی داشت؛ اما زورگویی فیزیکی در پایه‌ هشتم بالاترین و در پایه پنجم کم‌ترین و زورگویی کلامی در پایه‌ چهارم بالاترین و در پایه نهم کم‌ترین میزان را نشان داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teachers’ Bullying Behaviors Toward Students and Studying its Prevalence and Scope in Tehran’s Schools

نویسندگان [English]

  • Neda Ebrahimi Moghadam 1
  • Hossein Khanifar 2
  • Kamal Dorrani 3
  • karamdoust nouroz ali 4
2 Professor, Tehran University
3 Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran,Tehran, Iran
4 Associate Professor, University of Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences
چکیده [English]

The purpose of this survey was to identify the types of teacher’s bullying behavior and its prevalence in school in Tehran, this was done by classifying sampling in schools. After confirmation by the experts, the researcher-made questionnaire was tested experimentally and Cronbach's alpha was calculated. EFA of data from 1046 students showed that there were three components of physical, psychological and verbal bullying, and CfA revealed its appropriateness. Another of physical, psychological and verbal bullying were observed in boys 'schools while psychological, physical and verbal bullying were observed in girls' schools. Students who were never experienced physical, psychological and verbal bullying were 81.64, 73.33, and 76.86 percent, respectively. Physical and verbal bullying are more prevalent in boys and a similar pattern of psychological bullying was seen in both gender. The lowest and highest level of all types of bulling was observed in District 1,19,13, 10, respectively. While psychological bullying had a similar pattern in various grades, the maximum amount of the physical bullying was seen in the eighth and the minimum was seen in the fifth grade. The maximum and minimum amount of the verbal bullying was respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Bullying
  • Physical Bullying
  • Psychological Bullying
  • Verbal Bullying

بازرگان، ز.، و غلامعلی لواسانی، م. (1382). خشونت بدنی در مدرسه و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش آن. فصلنامه‌ نوآوری‌های آموزشی. 2(6)، 30-13.

دهقانی، م.، جوادی‌پور، م.، و اسلام دوست، س. (1393). بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکارآمدی معلمان با صلاحیت‌های حرفه‌ای آنان. فصلنامه‌ پژوهش‌های کاربردی روانشناختی. 5(4)، 90-73.

غلامعلی لواسانی، م.، و مهدی‌پور مارالانی، ف. (1394). دلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانش‌آموزان دختر و پسر. فصلنامه‌ پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی. 6(2)، 132-119.

کریمی، ف. (1390). بررسی انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن از نظر دانش‌آموزان و معلمان. فصلنامه‌‌ پژوهشنامه حقوقی. 2(2)، 185-102.

 

Centers for Disease Control Prevention. (2014). The relationship between bullying and suicide: What we know and what it means for schools. Available on the Internet: http://www.Cdc. gov/violenceprevention/pdf/bullying-suicide-translation-final-a. Pdf.

Copeland, W. E., Wolke, D., Angola, A., & Costello, E. J. (2013). Adult psychiatric outcomes of bullying and being bullied by peers in childhood and adolescence. JAMA psychiatry. 70(4), 419-426.

Cornell, D., & Limber, S. P. (2015). Law and policy on the concept of bullying at school. American Psychologist. 70(4), 333.

Frazier, K. N. (2011). Academic Bullying: A Barrier to Tenure and Promotion for African-American Faculty. Florida Journal of Educational Administration & Policy. 5(1), 1-13.

Fromuth, M. E., Davis, T. L., Kelly, D. B., & Wakefield, C. (2015). Descriptive features of student psychological maltreatment by teachers. Journal of Child & Adolescent Trauma. 8(2), 127-135.

Gershoff, E. T., & Font, S. A. (2016). Corporal Punishment in US Public Schools: Prevalence, Disparities in Use, and Status in State and Federal Policy. Social Policy Report. 30(1).

Gini, G., & Pozzoli, T. (2009). Association between bullying and psychosomatic problems: A meta-analysis. Pediatrics. 123(3), 1059-1065.

Hung, A. H., Cassedy, A., Schultz, H. M., Yeates, K. O., Taylor, H. G., Stancin, T., & Wade, Sh. L. (2017). Predictors of long-term victimization after early pediatric traumatic brain injury. Journal of developmental and behavioral pediatrics: JDBP. 38(1), 49.

Jaghoory, H., Bjorkqvist, K., & Osterman, K. (2015). Extreme Physical Punishment by Teachers and its Associations with Aggression and Victimization at School: A Study among Young Adolescents in Iran. Pediatrics & Therapeutics, 2015.

Lyles, Sh. R. B. (2014). School Psychologists' Experiences with Teacher-to-Student Mistreatment. Liberty University, Lynchburg, VA.

Mc Evoy, A. (2005). Teachers who bully students: Patterns and policy implications. Paper presented at the Teachers who bully students. Presentation to the Conference on Persistently Safe Schools–Philadelphia (September 11–14. 2005).

McCarty, S (2013). Study finds surprising links between bullies and eating disorders Duke Medicine, corporate.dukemedicine.org. Retrieved 2015-11-28.

National Center for Educational Statistics/Bullying Statistics. (2015). https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=719.

Nauert, R. (2015). Being Bullied Increases Likelihood of Self-Harm. Psych Central. Retrieved on July 2, 2017.

Olweus, D., & Breivik, K. (2014). Plight of victims of school bullying: The opposite of well-being. In Handbook of child well-being (2593-2616). Springer, Dordrecht.

Osterman, K. F. (2010). Teacher practice and students’ sense of belonging International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 239-260): Springer.

Petrosino, A., Guckenburg, S., De Voe, J., & Hanson, Th. (2010). What Characteristics of Bullying, Bullying Victims, and Schools Are Associated with Increased Reporting of Bullying to School Officials? Issues & Answers. REL 2010-No. 092. Regional Educational Laboratory Northeast & Islands.

Sabina, Ch., Schally, J., & Marciniec, L. (2017). Problematic alcohol and drug use and the risk of partner violence victimization among male and female college students. Journal of family violence. 32(3), 305-316.

Sylvester, R. (2011). Teacher as bully: Knowingly or unintentionally harming students. Delta kappa gamma bulletin. 77(2), 42-45.

U.S. Department of Health & Human Services. (2015). What is Bullying?   Retrieved from http://stopbullying.gov/topics/what_is_bullying/index.html

Van Geel, M., Goemans, A., Zwaanswijk, W., Gini, G., & Vedder, P. (2018). Does peer victimization predict low self-esteem, or does low self-esteem predict peer victimization? Meta-analyses on longitudinal studies. Developmental Review.

Waasdorp, T. E., & Bradshaw, C. P. (2018). Examining Variation in Adolescent Bystanders' Responses to Bullying. School Psychology Review. 47(1), 18-33.

Whitted, K. S., & Dupper, D. R. (2008). Do Teachers Bully Students? Findings from a Survey of Students in an Alternative Education Setting. Education and Urban Society. 40(3), 329-341.

Zerillo, C., & Osterman, K. F. (2011). Teacher perceptions of teacher bullying. Improving schools. 14(3), 239-257.