اصغری، ل. (1399). راهبردهای شناختی تنظیم هیجان. تهران: نشر مهد پژوهش.
اقاجانی، ا. (1390). آموزش مهارت حل مسئله به کودکان.
فصلنامۀ کودک. نوجوان رسانه، 1(1)،
99-80.
http://noo.rs/V3Q60
بیانلو، ا. (1401). آموزش خودتنظیمی هیجانی در دانشآموزان دبستان. تهران: نشر ارجمند.
پورحسین، ا.، انتصار فومنی. غ. ح.، حجازی، م.، و نریمانی، م. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی، شناختی و یادگیری مشارکتی بر درماندگی آموختهشده و مهارت حل مسأله دانشآموزان پایۀ یازدهم مشگین شهر.
ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(12)، 3006-2991.
https://jou.spsiran.ir/article_158385.html
جلوهگر، ا.، کارشکی، ح.، و اصغری نکاح، م. (1393). تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسألۀ اجتماعی کودکان پیش دبستانی دختر و پسر.
پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 4(1)، 166-155.
https://cbs.ui.ac.ir/article_17317.html
خیبری. ب. (1389). صبر ایوب. تهران: نشر همیاران جوان.
رستمی، م.، خسروی، ف.، و منصوری کربانی، ر. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجانی. بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی سالمندان،
رویش روانشناسی،
11(4)، 74-61.
http://frooyesh.ir/article-1-3547-fa.html
زیبایی، ا.، غلامی، ح.، زارع، م.، مهدیان، ح.، و حارث آبادی. م. (1392). تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر کنترل خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانۀ مشهد.
مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(10)، 795-784.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2702-fa.html
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی. ا. (1401). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه
شیپرو، ل.، پلتا هلر، ز.، و گرینوالد، آ. (1397). کنترل خشم و عصبانیت در کودکان و نوجوانان. ترجمۀ محبوبه رمضان زاده، تهران: اکتاب درمانی
صفارینیا، م.، علیپور، ا.، و کیخاونی، ش. (1398). مدیریت هیجانها و احساسات: احساسات ما. تهران: نشر عطرک.
کاسانوا، م. (1399). روزی که درک عربده کش به شهر آمد. ترجمه شیدا رنجبر. تهران: نشر پرتقال.
کیمیایی، ع.، رفتار، م.، و سلطانیفر. ع. (1390). آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی.
پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(11)، 166-153.
https://doi.org/10.22067/ijap.v1i1.3116
مروی نوغانی. ف. س. (1397). تنظیم هیجان. اردبیل: یاوریان.
مهدوی، ع.، گلستانی، ع.، آقائی، م.، همتیراد، گ.، حاج حسینی، م.، غلامعلی لواسانی، م.، سپهر، ی.، و قربانینیا، ف. (1397). اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق.
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(33)، 170- 157.
https://doi.org/10.22111/jeps.2019.4497
میرحسینی. ف. (1396). بررسی رابطۀ خودتنظیمی هیجانی، درگیری تحصیلی در بین دانشآموزان بیش فعال و عادی هنرستان کرج. تهران: سنجش و دانش.
هاشمزاده، س.، طاهر، م.، آقایی، ح.، و حسین خانزاده، ع. ح. (1401)، مقایسۀ اثربخشی آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروری بر مهارت حل مسألۀ دانشآموزان با نارسایی توجه/فزونکنشی.
سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت،
6(2)، 196-188.
https://www.islamiilife.com/article_187227.html
هومن، ف.، و مروی نوغانی، ف. س. (1401). مقایسۀ اثربخشی آموزش واقعیت درمانی و مثبت اندیشی بر خودناتوانسازی و جهتگیری منفی به مشکل با نقش تعدیلکنندۀ جنسیت در دانشآموزان نابینای مقطع متوسطۀ دوم شهر اردبیل.
فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی،
17(67)، 296-287.
https://doi.org/10.22034/jmpr.2022.15303
References
Aghajani, A. (2011). Teaching problem-solving skills to children.
Children's Quarterly. Youth Media, 1(1), 80-99.
http://noo.rs/V3Q60 (In Persian).
Asghari L. (2019). Cognitive strategies of emotion regulation. Tehran: Mahd Pajohesh. (In Persian)
Bayrāmi, M., Hāshemi, T., Mirnasab, M., & Kolyāei, L. (2017). The effectiveness of social problem solving training program on reducing the bullying victimization of students.
Journal of Educational Innovations,
16(3), 75-90.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79126.html?lang=en (In Persian)
Bianello. A. (2022). Teaching emotional self-regulation in primary school students, Tehran, Neshar Arjamand. (In Persian).
Bülbül, A. E., & Izgar, G. (2018). Effects of the patience training program on patience and well-being levels of university students.
Journal of Education and Training Studies, 6(1), 159-168.
https://doi.org/10.11114/jets.v6i1.2900
Caballero-Gonzalez, Y. A., Muñoz-Repiso, A. G. V., & García-Holgado, A. (2019). Learning computational thinking and social skills development in young children through problem solving with educational robotics.
Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 19-23).
https://doi.org/10.1145/3362789.3362874
Casanova, M. (2011). The day dirk yeller came to town. Translated by Shida Ranjbar (2019). Tehran: Orange publication. (In Persian)
Gasse, A., Kim, W. S., & Gagnon, J. (2020). Association between depression and hostile attribution bias in hostile and non-hostile individuals: An ERP study.
Journal of Affective Disorders,
276, 1077–1083.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.06.025
Hashemzadeh, s., Tahir, M.; Aghaei, H., & Hosein Khanzadeh, A. H. (2022), Comparing the effectiveness of anger management and parenting trainings on the problem solving skills of students with attention deficit-hyperactivity disorder.
Islamic Lifestyle with a Focus on Health, 6(2). 188-196.
https://www.islamiilife.com/article_187227.html (In Persian).
Heppner, P. P., & Anderson, W. P. (1985). The relationship between problem-solving self-appraisal and psychological adjustment.
Cognitive Therapy and Research, 9(4), 415–427.
https://doi.org/10.1007/BF01173090
Heppner, P. P. (1988).
The Problem Solving Inventory (PSI): Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Google Scholar
Hooman, F. & Marvi Noghani, F. S. (2022). Compare Effectiveness of reality, therapy and positive thinking training on self-disability and negative problem orientation, with the moderating role of gender in the blind.
Journal of Modern Psychological Researches,
17(67), 287-296.
https://doi.org/10.22034/jmpr.2022.15303
Jelvegar, A., Kareshki, H., & Asghari Nekah, M. (2014). The effect of self-regulation training on social problem solving of male and female preschoolers.
Research in Cognitive and Behavioral Sciences,
4(1), 155-166.
https://cbs.ui.ac.ir/article_17317.html?lang=en (In Persian)
Khormaei, F., & Farmani, A. (2016). Patience and its components in predicting bullying among elementary school students.
Journal of Behavioral Sciences, 9(4). 215-219.
https://www.behavsci.ir/article_67925.html
Kim, J. Y., Choi, D. S., Sung, C. S., & Park, J. Y. (2018). The role of problem solving ability on innovative behavior and opportunity recognition in university students.
Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4, 4.
https://doi.org/10.1186/s40852-018-0085-4
kimiaee, A.; Raftar, M. R., & Soltanifar. A. (2016), Emotional intelligence training and its effectiveness on aggression of aggressive adolescence.
Research in Clinical Psychology and Counseling, 1(1), 153-166.
https://doi.org/10.22067/ijap.v1i1.3116 (In Persian)
Mahdavi, A., Golestani, A., Aghaie, M., Hemati Rad, G., … & Ghorbaninia, F. (2019). The effectiveness of problem-solving skills training on increasing social adjustment and regulatory self strategies in children of divorce.
Journal of Educational Psychology Studies,
16(33), 157-170.
https://doi.org/10.22111/jeps.2019.4497 (In Persian)
Marvi Noghani, F. S. (2016). Cognition and excitement strategies. Ardabil: Yavarian. (In Persian).
Mertens, E. C. A., Deković, M., van Londen, M., & Reitz, E. (2022). Parallel changes in positive youth development and self-awareness: The role of emotional self-regulation, self-esteem, and self-reflection.
Prevention Science,
23, 502–512.
https://doi.org/10.1007/s11121-022-01345-9
Mir Hosseini, F. (2016). Investigating the relationship between emotional self-regulation and academic conflict among hyperactive and normal students of Karaj Conservatory. Tehran: Sanjesh va Danesh. (In Persian).
Nelson, W. M., & Finch, A. J. (2000).
Children’s inventory of anger. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
Google Scholar
Parenteau, S. C., & Wu, H. (2021). Religious problem-solving styles and life satisfaction: Exploring God, the will and the way.
Journal of Religion and Health, 60(6), 4451–4466.
https://doi.org/10.1007/s10943-020-01159-5
Pargament, K. I., & Park, C. L. (2019). In times of stress: The religion-coping connection
. In B. Spilka (Eds.).
The psychology of religion (pp. 44-53). New York: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780429495915
Pour Hossein, A.; Entisar Fumeni, Hejazi, M., & Narimani, M. (2023). The effectiveness of teaching cognitive metacognitive strategies and cooperative learning on learned helplessness and problem solving skills of 11th grade students
in Meshgin Shahr.
Iranian Political Sociology Monthly, 5(12). 2991-3006.
https://jou.spsiran.ir/article_158385.html?lang=en (In Persian).
Rahman, M. (2019).
21st Century skill “problem solving”: Defining the concept. Asian Journal of Interdisciplinary Research, 2(1), 64-74.
https://doi.org/10.34256/ajir1917
Rastgo, A., Naderi, E., Shariatmadari, A., & Sifnaraghi, M. (2010). The impact of internet information literacy training on university student’s problem solving skills.
Journal of New Approaches in Educational Administration,
1(4), 1-22.
https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_1055.html?lang=en (In Persian)
Robinson, M. D., Traurig, E., & Klein, R. J. (2020). On looking versus leaping: A situated multilevel approach to trait anger and the anger-aggression relationship.
Personality and Individual Differences, 164, Article 110130.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110130
Rostami, M.; Khosravi, F., & Mansouri Qurbani, R. (2022). The effectiveness of therapy based on acceptance and commitment on emotional cognitive regulation. Psychological well-being and quality of life of the elderly.
Rooyesh.
11(4), 61-74.
http://frooyesh.ir/article-1-3547-en.html (In Persian)
Sarmad, Z.; Bazargan, A., & Hejazi. E. (2022). Research methods in behavioral sciences, Tehran: Agah Publications.
Saffarinia, M., Alipour, A., & Kikhaoni, S. (2018). Management of emotions and feelings: our feelings. Tehran: Atrak publication. (In Persian).
Shapiro, L. E., Pelta-Heller, Z., & Greenwald, A. F. (2008). I'm not bad, I'm just mad: Aworkbook to help kids control their anger. Translated by Mahbubeh Ramzanzadeh (2018), Tehran: Ketab Darmani. (In Persian).
Sutton A. (2016). Measuring the effects of self-awareness: Construction of the self-awareness outcomes questionnaire.
Europe's Journal of Psychology,
12(4), 645–658.
https://doi.org/10.5964/ejop.v12i4.1178
Yıldırım, M., Kızılgeçit, M., Seçer, İ., Karabulut, F., Angın, Y., Dağcı, A., Vural, M. E., Bayram, N. N., & Çinici, M. (2021). "Meaning in life, religious coping, and loneliness during the coronavirus health crisis in Turkey": Correction.
Journal of Religion and Health, 60(4), 2386.
https://doi.org/10.1007/s10943-021-01184-y
Zibaei, A.; Gholami, H.; Zare, M.; Mahdian. H., & Haresabadi, M. (2012). The effect of web-based education on anger management in guidance school girls of Mashhad.
Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 13(10): 784-795.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2702-en.html (In Persian).