نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزﺷﯽ. داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ
2 ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ
چکیده
در محیط پرتلاطم و پر از تغییر کنونی، یکی از شاخصهای ماندگاری و بقای سازمانها، یادگیری مستمر و بهینهسازی مداوم عملکرد فردی و سازمانی است. بررسی اجمالی مطالعات صورت گرفته در حوزهی سرآمدی نظام آموزش و یادگیری گویای عدم توجه الگوهای ارائه شده به علل ریشهای بروز نقصانهای عملکردی و اتکای بیش از حد این الگوها به مداخلات آموزشی و غفلت از مداخلات غیرآموزشی است. هدف اصلی این پژوهش ارائهی الگویی مطلوب برای سرآمدی نظام یادگیری و بهبود عملکرد است تا با استفاده از آن بتوان به آسیبشناسی جامع فعالیتهای این حوزه پرداخت و برای بهبود آن برنامهریزی نمود. بدین منظور با انتخاب چارچوب نظریهی سیستمی به عنوان قالب اصلی الگوی نهایی پژوهش (عوامل زمینهای، پیشآیندی، فرآیندی، پسآیندی و پیآمدی) و با بهرهگیری از روش تحقیق آمیخته، در وهلهی نخست از طریق انجام مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته با 16 نفر از خبرگان حوزهی آموزش و یادگیری و استفاده از تکنیک تحلیل محتوای ترکیبی جهتدار و تلخیصی، 27 معیار اولیهی الگو شناسایی گردید و سپس با استفاده از تکنیک دلفی فازی معیارها پالایش گردید که در نتیجهی آن 24 معیار نهایی مشخص گردید. در پایان نیز با تلخیص هفت معیار نگرش راهبردی به سرمایه انسانی، موازنهی شغل و شاغل، برنامهریزی و مدیریت مسیر شغلی، مدیریت دانایی، استعدادگزینی و استعدادپروری، بهسازی عناصر چسبندگی و ساماندهی کانون ارزیابی و توسعه به دلیل مشابهتهای ماهوی (فرآیندهای متعامل با نظام یادگیری و بهبود عملکرد) در قالب معیار پایبستهای همپیوند، الگوی نهایی تدوین گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Model for Self-Assessment of Excellence of Developmental Mechanisms Based on Learning and Performance Improvement
نویسندگان [English]
1
2
چکیده [English]
In the current turbulent and changing environment, one of the indicators of sustainability and survival of organizations is continuous learning and constantly improvement of individual and organizational performance. An overview of studies in the field of training and learning excellence indicates a lack of attention to the root causes of performance deficiencies and overreliance on training interventions and negligence of non-training interventions. The main aim of this study is to present a desirable model for excellence of learning and performance improvement, used for comprehensive pathology of activities in the field and planning for improvement. By selecting systems theory framework as the main form of final model (context, input, process, output and outcome factors) and using a mixed method, 27 primary criteria were identified through semi-structured interviews with 16 experts in the field of training and learning and via combined directive and summative content analysis, then the criteria was refined by fuzzy Delphi technique and 24 final criteria was determined. Finally, seven criteria (strategic view to human capital, balancing job and employee, career planning & management, knowledge management, talent selection & multiplication, improving engagement elements, organizing assessment and development center), were summarized in one criterion (associate foundations), because of the inherent similarities (processes interacting with learning and performance improvement system), and the final model was developed.
کلیدواژهها [English]