بررسی شیوع اختلالات یادگیری و پیش بینی کننده های جمعیت شناختی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22059/japr.2014.63681
چکیده
این مطالعه به منظور بررسی پیشبینی کنندههای جمعیت شناختی شیوع اختلالات یادگیری در دانشآموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی در سیستان و بلوچستان انجام شد. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 864 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با بهرهمندی از مصاحبه بالینی، چک لیستهای مربوط به اختلالات یادگیری مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر بررسی شدند. تحلیل دادهها با روش توصیفی و استنباطی و با نرم افزارSPSS-19 انجام شد. نتایج نشان داد که شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان 1/23 درصد میباشد. بین دوزبانگی و تحصیلات والدین با نمره اختلالات یادگیری رابطه منفی معنیدار وجود داشت. به این ترتیب، بین تولد و اختلالات یادگیری رابطه ای وجود ندارد. نوع جنس و تحصیلات پدر نیز میتوانند اختلالات یادگیری را در دانش آموزان پیش بینی نمایند.
. (1392). بررسی شیوع اختلالات یادگیری و پیش بینی کننده های جمعیت شناختی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4(4), 181-192. doi: 10.22059/japr.2014.63681
MLA
. "بررسی شیوع اختلالات یادگیری و پیش بینی کننده های جمعیت شناختی", فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4, 4, 1392, 181-192. doi: 10.22059/japr.2014.63681
HARVARD
. (1392). 'بررسی شیوع اختلالات یادگیری و پیش بینی کننده های جمعیت شناختی', فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4(4), pp. 181-192. doi: 10.22059/japr.2014.63681
VANCOUVER
. بررسی شیوع اختلالات یادگیری و پیش بینی کننده های جمعیت شناختی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 1392; 4(4): 181-192. doi: 10.22059/japr.2014.63681