نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 دانشیار گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 استاد گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر درمان عقلانی- هیجانی-رفتاری بر مؤلفههای کیفیت رابطةۀ زناشویی زوجین مبتلا به سرطان پستان بوداست. این پژوهش به بهلحاظ هدف کاربردی و به بهلحاظ شیوه شیوۀ گردآوری اطلاعات از نوع مطالعات نیمه نیمهآزمایشی و طرح آن، پیش آزمون-پس پسآزمون با گروه کنترل بوداست. جامعه جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیهتمامی زوجین مبتلا به سرطان پستان بوداست که در مهرماهمهر ماه 1397 برای پیگیری درمان سرطان به بیمارستان ولایت شهر قزوین مراجعه کرده بودند. شیوه شیوۀ نمونهگیری این پژوهش غیرتصادفی و از نوع در دسترس بود،است؛ بهطوریکهبه طوری که از میان همۀ کلیه زوجینی که در مهرماهمهر ماه 1397 به بیمارستان ولایت مراجعه کرده بودند، تعداد 60 زن بهصورتبه صورت در دسترس انتخاب و مورد پیشآزمونپیش آزمون قرار گرفتشدند، . از میان این افراد، تعداد 18 زن به بههمراه همسرانشان (18 زوج) که در مقیاس کیفیت رابطه رابطۀ زناشویی نمرةۀ پایینترپایین تر از میانگین کسب کرده بودند، گزینش انتخاب شدند و بهصورتبه صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. و در ادامه تنها فقط گروه آزمایش، تعداد 8هشت جلسه (هر جلسه دو ساعت) تحت آموزش مبتنی بر درمان عقلانی عقلانی-هیجانی هیجانی-رفتاری قرار گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پرسشنامۀ کیفیت رابطةۀ زناشویی ادراکشدهادراک شده (PRQC) بوداست. دادههای این پژوهش با استفاده از نرمافزارنرم افزار SPSS-24 و از طریقبه روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که گروه آزمایش و گواه از لحاظ مؤلفههای کیفیت رابطةۀ زناشویی تفاوت معنیاداری با یکدیگر دارند، ؛ بهطوریکهبه طوری که اندازةۀ همةۀ مؤلفههای کیفیت رابطةۀ زناشویی در زوجینی که در گروه آزمایش حضور داشترند، بهطوربه طور معناداری بیشتر از گروه گواه بوداست (001/0 = p). . (p < 0.001) براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر درمان عقلانی- هیجانی- رفتاری موجب ارتقاء ارتقای مؤلفههای کیفیت رابطةۀ زناشویی در زوجین مبتلا به سرطان پستان میشود
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Educating Based on Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) on Marital Quality Components of Couples Who Are Coping with Breast Cancer
نویسندگان [English]
1 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Clinical Psychologist, Qazvin Medical Science University, Qazvin,Iran
چکیده [English]
The This paper is purpose of this study was to study determine the effects of an education program based on rational rational emotive behavior therapy (REBT) on marital quality components of couples coping with breast cancer. The present study is semi-experimental in terms of According to the purpose of this study, and is conducted it was semi-experimental and its design wasby pretest and posttest with a control group in terms of plan. The statistical population of the present study includes included all the couples coping with breast cancer who visited Velayat hospital in Qazvin province in October 2018 tofor follow-up cancer treatment. Sixty women were selected via available sampling and pretested. Of Among them, 18 women, along with their husbands (18 couples), who had a score lower average on the marital quality of relationship scale were selected and randomly assigned categorized into two groups including experimental and control. The experimental group received 8 eight 2-hour sessions of education based on REBT. The research instrument was the questionnaire of Perceived Relationship Quality Components (PRQC). The data of this study were analyzed using SPSS-24 software and Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). The results of the present study showed that the experimental and control groups were significantly different in terms of quality components of marital relationship, so that the amount of quality components of marital relationship in couples in the experimental group was significantly higher than that of the control group. (P <0.001). Based on the findings of this study, it can be concluded that education based on rational-emotionalemotive-behavioral therapy improves the quality components of marital relationship in couples who are coping with breast cancer.
کلیدواژهها [English]