ابوالمعالی، خ. (1391). پژوهشهای کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
اجاقی، م. ا.، و طالبوند، م. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشتۀ دانشجویان حسابداری. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی. خرداد 1394، دانشگاه پیامنور ساری، ایران.
باقری، م.، و فرهادی، ه. (1396). عوامل مؤثر بر انتخاب رشته از دید دانشجویان رشتۀ روانشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی 96-95. همایش بینالمللی روانشناسی و مطالعات اجتماعی. تهران، ایران.
پرند، ک.، یادگارزاده، غ.، مقیمی، ف.، خدایی، ا.، و رنگین، ح. (1387). بررسی و مطالعۀ دیدگاههای داوطلبان آزمون سراسری سال 1387 و دانشجویان سال اول (داوطلبان آزمون سال 1386) بهمنظور شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب رشته و پیشنهاد راهکارهای بهبود آن. پژوهش در نظامهای آموزشی. 3(7)، 63-43.
بیگدلی، ز.، و آبام، ز. (1382). عوامل مؤثر در انتخاب رشتۀ تحصیلی و تغییر نگرش دانشجویان کتابداری و روانشناسی بالینی در دانشگاه شهید چمران اهواز. کتابداری و اطلاعرسانی. 6(2)، 66-47.
ﺣﺴﻴﻨﻲ ﺷﻬﻴﺪی، ل.، ﻋﻄﺎردی، ع.، و ﻣﻘﻴﻤﻴﺎن، م. (1384). ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن. اﻓﻖ داﻧﺶ. 11(1)، 60-53.
ذکایی، م. س.، و شجاعی باغینی، ن. (1392). تغییر رشتهایها: انگیزهها، انتظارها و ارزیابی دانشجویان رشتههای غیرمرتبط از تحصیل در علوم انسانی. فصلنامۀ علوم اجتماعی. 20(63)، 175-128.
رجبزاده، ص.، و مؤمنی مهمویی، ح. (1394). بررسی نقش علاقه به رشتۀ تحصیلی و آگاهی از آیندۀ شغلی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. سومین کنفرانس ملی توسعۀ پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. دیماه 1394. قم، ایران.
زینآبادی، ح.، فرزانه، م.، و دارابی، ف.، (1397). مهاجرت علمی: تأملی بر دلایل تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد از سایر رشتهها به مدیریت آموزشی. دوفصلنامۀ مطالعات برنامهریزی آموزشی. 7(13)، 169-146.
سالمیان، م. (1389). علل گرایش دانشجویان غیرمرتبط به رشتۀ علوم ارتباطات اجتماعی مقطع کارشناسی ارشد. پایاننامۀ کارشناسیارشد. رشتة علوم ارتباطات. دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
سرهنگپور، ح.، اکبری، م.، و نادری، ح. (1396). سهم عوامل درونی و بیرونی مؤثر در انتخاب رشتۀ روانشناسی دانشجویان دانشگاههای استان مازندران. چهارمین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی. خرداد 1396. دانشگاه نیکان، تهران، ایران.
ضرابیان، ف.، و رمضانی، ف. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشتۀ دانشگاهی در دانشجویان روانشناسی دانشگاه پیام نور اراک (ورودیهای 97-1394). اولین همایش ملی مدرسه فردا. شهریور 1398. دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
عنایتی نوینفر، ع.، درانی، ک.، و کرمدوست، ن. (1391). بررسی مقایسهای عوامل مؤثر بر انتخاب رشتۀ تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 18(4)، 167-145.
قاضینژاد، م.، و عباسیان، م. (1390). مطالعۀ کیفی عوامل اجتماعی همسرکشی. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). 9(2)، 115-81.
کاظمی، م. (1389). بررسی تطبیقی وضعیت علمی و آموزشی و راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان کارشناسیارشد رشتههای مرتبط و غیرمرتبط (مطالعۀ موردی). پایاننامۀ کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه چمران اهواز.
محمدپور، ا. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش (جلد اول: منطق و طرح در روششناسی کیفی). تهران، انتشارات جامعهشناسان.
مدهوشی، م.، زالی، م. ر.، و نجیمی، ن. (1388). تشکیل خانۀ کیفیت در نظام آموزش عالی (مطالعۀ موردی: مقطع دکتری مدیریت دانشگاههای دولتی). پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 1(15)، 154-121.
معروفی، ی.، و آداک، م. (1396). بازنمایی تجارب زیستۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علوم تربیتی در ارتباط با تغییر رشته (مطالعۀ پدیدارشناسی). فصلنامۀ مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. 7(20)، 55-33.
معمارپور، م.، بذرافکن، ل.، موسوی، ا.، و وثوقی، م. (1392). عوامل مؤثر بر انتخاب رشتۀ تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی. مجلۀ آموزش در علوم پزشکی. 13(4)، 269-260.
مهدیخانی، ع. (1395). بررسی علل گرایش دانشجویان رشتههای فنی- مهندسی و علوم پایه به ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسیارشد رشتههای علوم انسانی (مطالعۀ موردی دانشگاه زنجان). دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری و آسیبهای اجتماعی ایران. تهران، ایران.
نصر، ا. ر.، عریضی، ح. ر.، علامتساز، م. ح.، و نیلی، م. ر. (1386). بررسی ملاکهای انتخاب رشتۀ داوطلبان ورود به دانشگاههای دولتی و مقایسۀ آن بر مبنای تحصیلات پدر و رشتۀ تحصیلی، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری. پژوهشهای نوین روانشناختی. 2(5)، 138-109.
وکیلی، م. (1399). مدرسه و هویت جنسیتی: مطالعۀ پدیدارشناختی چالشهای هویتی نوجوانان ناراضی جنسیتی در مدرسه. پایاننامۀ کارشناسیارشد. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، رشتة مشاورة مدرسه، دانشگاه تهران.
Astorne-Figari, C., & Speer, J. D. (2019). Are changes of major changes? The roles of grades, gender, and preferences in college major switching. Economics of Education Review. 70)1), 75-93.
Baker, R., Bettinger, E., Jacob, B., & Marinescu, L. (2018). The effect of labor market information on community college students major choice. Economics of Education Review. 65(121), 18-30.
Bartolj, T., & Polanec, S. (2012). College major choice and ability: Why is general ability not enough? Economics of Education Review. 31(6), 996-1016.
Bernard, H. (2000).
Social research methods: Qualitative and quantitative approaches.
New York, United States. SAGE Publications.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2012).
The landscape of qualitative research. SAGGE Publishing.
New York, United States
Jaradat, M. S. (2017). Reasons influence students’ decisions to change college majors. International Journal of Humanities and Social Science. 7(3), 223-238
Kinzie, J., Palmer, M., Hayek, J., Hossler, D., Jacob, S. A., & Cummings, H. (2004). Fifty years of college choice: Social, politic al and institutional influences on the decision making process. Indianapolis, in: New Agenda Series, Lumina Foundation for Education.
McGrath, M., & Braunstein, A. (1997). The prediction of freshmen attrition: An examination of importance of certain demogaraphic, academic, financial, and social factors. College Student Journal. 31, 396-408.
Sepp, H .R., & Embree, L. (2010). Handbook of phenomenological aesthetics. Springer Dordrecht Heidelberg London New York.
Wright, C. (2018). Choose wisely: A study of college major choice and major switching behavior. Ph.D. Dissertation in Public Policy Analysis. Pardee RAND Graduate School.
Zahavi, D. (2003). Husserl's phenomenology. Stanford: Stanford University Press.