احدی، ح.، و جمهری، ف. (1396). روانشناسی رشد نوجوانی و بزرگسالی. چاپ هفتم. تهران: نشر آیندة درخشان.
برک، ل. (1396). روانشناسی رشد از نوجوانی تا پایان زندگی. ترجمة یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات ارسباران.
تیرچ، د.، ساندروف، ب.، و سیلبراستین، ل. (1395). درمان متمرکز بر شفقت برای درمانگران اکت. ترجمة سعیده دانشمندی، راضیه ایزدی، محمدرضا عابدی. تهران: انتشارات کاوشیار.
خانیپور، ح.، پرواز، پ.، و پرواز، ی. (1394). نقش هیجانهای خودآگاه (استعداد شرم و استعداد گناه) و سبکهای اسنادی در پیشبینی نشانههای عمومی روانپزشکی، مجلة سلامت روان. 15(17)، 178-169.
رنجبرکهن، ز.، و نوری، ح. (1396). مبانی نظری و اصول درمان شفقتمحور (چاپ دوم). تهران: انتشارات نهر.
زنجانی، س.، مهدوی، م.، و بهرامی، س. (1396). نقش متغیرهای مربوط به خود (شفقت به خود، حرمت خود، خودانتقادی و خودکارآمدی) در پیشبینی نشانههای افسردگی در دانشجویان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی. 24(12)، 115-99.
سهرابنژاد، س.، یونسی، س.، دادخواه، ا.، و بیگلریان، ا. (1394). اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی روی تعارضات کودک-والد و خودکارآمدی در نوجوانان پسر. مجلة علوم پزشکی دانشگاه ایلام. 23(6)، 120-110.
شریعتی، م.، حمیدی، ن.، هاشمی، ا.، بشلیده، ک.، و مرعشی، ع. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر مهرورزی بر افسردگی و خودانتقادی دانشجویان دختر. مجلة پژوهشهای بالینی و مشاوره. 17(1)، 50-43.
فتح ا...زاده، ن.، مجلسی، ز.، مظاهری، ز.، رستمی، م.، و نوابینژاد، ش. (1397). اثربخشی درمان متمرکز بر مهرورزی بر شرم درونیشده و خودانتقادی زنان آزاردیدة عاطفی. مجلة مطالعات روانشناختی. 13(2)، 45-40.
فردی، م. (1396). روانشناسی مدرسه و نکات مهم برای دبیران (چاپ اول). یزد: انتشارات سینا.
قریشی، م.، و بهبودی، م. (1396). اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی گروهی بر تنظیم هیجان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر. مجلة مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت. 4(30)، 243-233.
گلاسر، و. (1396). درآمدی بر روانشناسی امید تئوری انتخاب. ترجمة علی صاحبی. تهران: انتشارات سایة سخن.
گیلبرت، پ. (1397الف). آموزش ذهن برای شفقتورزی: مقدمهای بر مفاهیم و تمرینهای شفقتمحور. ترجمة مریم قهرمانی و پروانه محمدخانی. تهران: انتشارات پرکاس.
گیلبرت، پ. (1397ب). درمان متمرکز بر شفقت. ترجمة مهرنوش اثباتی و علی فیضی. تهران: انتشارات ابنسینا.
گیلبرت، پ. (1397ج). شفقت مبتنی بر ذهنآگاهی. ترجمة محمدحسین فلاح و آزاده ابویی. یزد: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
گیلبرت، پ. (1396). مقدمهای بر نظریه و تمرینات درمان مبتنی بر شفقت و دلسوزی برای مشکلات ناشی از شرم. ترجمة الهام احمدی و ابراهیم ظاهری عبدهوند. تهران: انتشارات پژوهندگان راه دانش.
نوربالا، ف.، برجعلی، ا.، و نوربالا، ا. (1392). اثربخشی پرورش ذهن شفقتورز بر میزان اضطراب و خودانتقادی بیماران افسرده. مجلة فرهنگ مشاوره و رواندرمانی علامه. 12(2)، 78-55.
نیلوفری، ر. (1396). اثربخشی آموزش گروهی تئوری انتخاب بر افسردگی، سطوح تفکر خودانتقادی، اضطراب و احساس شرم زنان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی. 10(7)، 168-149.
Bates, T. (2018). The expression of compassion in group psychotherapy. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualization, research and use in psychotherapy. Psychological Review. 84(20). 159-198.
Bleys, D., Soenens, B., & Luyten, P. (2018). The role of intergenerational similarity and parenting in adolescent self-criticism. Journal of Adolescence. 49(3), 68-76.
Boersma, K., Salomonsson, E., & Johanson, I. (2019). Compassion focused therapy to counteract shame, self-criticism and Isolotion, A replicated single case experimental study for individuals with social anxiety. Journal Contemp Psychoter. 45(61), 89-98.
Bridges, K. R. (2010). Using attributional style to predict academic performance: How does it compare to traditional methods? Personality and Individual Differences. 31(6), 723-774.
Cohen, T. R., Wolf, S. T., Panter, A. T., & Insko, C. A. (2011). Introducing the GASP scale: A new measure of guilt and shame proneness. Journal of Personality and Social Psychology. 100(5), 947-966.
Cox, B. J., Enss, M. W., & Jones, C. S. (2019). Choice theory as it applies to reduce depression, shame and self-criticism. Journal of Reality Therapy. 35(2), 21-47.
Darbai, M. (2015). Study of efficiency of teaching choice theory and reality therapy courses on increasing intimacy among irreconcilable wives. Welfare and Rehabilitation University. 10(5), 81-99.
Genremarine, N., Morris, M., Hay, G., Salgado, R., & White, C. C. (2016). The experience of cultivating self- compassion in counseling. Personality and Individual Differences. 21(5), 452-468.
Gilbert, P., & Irons, C. (2015). Focused therapies and compassionate mind training for shame and self- attaching. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: conceptualizations, research and use in psychotherapy. London: Routledge.
Glasser, W. (2010). Counseling with choice theory: The new Reality Therapy. New York: Harper Collins Publisher.
Joff, R. T., Rustling, C. L., & Wiese, A. C. (2019). Reality therapy for dependent and self- critical patients. Journal of Psychology. 20(15), 56-63.
Johannsdottir, A. L., Chang, T., Connor, M., & Himelstein, S. (2017). The effects of mindfulness–based intervention on self-compassion in incarcerated youth. Health Psychology. 98(22), 148-196.
Kakia, L. (2017). Effect of group counseling based on reality therapy on problems and crisises in students of guidance school. Journal of Fundament Mental Health. 84(12), 430-452.
Karkanis, A., Kouros, J., & Kottaa, D. (2017). Erratum to: Family support and substance abuse during puberty. Annals of General Psychiatry. 18(2), 42-45.
Kastner, B. (2016). Choice therapy as it applies to different backdrops: A case study. Journal of Reality Therapy. 3(10), 9-17.
Kumano, P., & Agrawal, A. (2016). Puberty: Psychology and abnormalities. Journal of Adolescence. 12(2), 100-105.
Neff K. D. (2009). The Role of Self-Compassion in Development: A Healthier Way to Relate to Oneself. Human development, 52(4), 211–214.
Newcombe, S. R., Wood, P., & Pizer, B. (2015). Shame and self-compassion in members of alcoholics anonymous. Journal of Health Psychology. 36(45), 149-189.
Ratilen, W. L., Cahen, F., & Leadbeater, J. (2014). Families, peer and contexts as multiple determinants of adolescent problem behavior. Journal of Adolescence. 27(3), 421-438.
Reder, S. D. (2011). Choice theory: An investigation of the treatment effects of a choice theory protocol on students identified as having a behavioral, emotional disability on measures of anxiety, depression and locus of control and self–esteem. A dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in Counseling, University of North Carolina.
Thompson, R., & Zuroff, D. (2004). The Levels of Self-Criticism Scale: Comparative self-criticism and internalized self-criticism. Personality and Individual Differences. 36, 419-430.