The Effect of Group Games on the Moral Judgment of Third Grade Male Elementary School Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 MA of Educational Research, Faculty of Psychology and Educational Sciences,, University of Tehran, Tehran. Iran.

2 Department of Educational Sciences, Facuty of Psychology and Educational Sciences. University of Tehran, Tehran,Iran.

3 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences. University of Tehran, Tehran,Iran.

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of group games on the moral judgment of third grade male elementary students. In this applied research, a pre-test-post-test with control group was conducted. The research population consisted of all third grade elementary school students in Nourabad Delfan enrolled in the school year 2021-2022. The samples consisted of third generation boys selected through product sampling. The subjects were 30 male students randomly divided into two groups of 15. Moral Judgment questionnaires (MJT) were used in the pretest phase. After protocol validation, the experimental group entered into group games based on the protocol in 10 sessions of 50 minutes and the control group did not participate in the experimental conditions. Data were analyzed using analysis of covariance. SPSS 10 software was used. The results showed that there was a significant difference between the two groups after the pretest was removed and that the average ethical judgment of the entire experimental group had increased. The effect size (ŋ =0.802) confirms the high influence of group games in explaining the variance in students’ ethical judgment. Consequently, group games can be used as part of the empowerment.

Keywords


قرآن کریم، ترجمۀ الهی قمشه‌ای، قم-اجود، دارالقرآن کریم، 1391.
ابافت شلمزاری، م.، و قربانی، مریم. (1397). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های همدلی بر بهبود قضاوت اخلاقی دانش‌‌آموزان. فصلنامۀ ایدههای نوین روان‌شناسی. 2(6)، 9-1.
ابراهیمی، ط.، اصلی‌پور، ط.، و خسروجاوید، م. (1398). تأثیر بازی‌درمانی گروهی بر رفتارهای پرخاشگرانه و مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامۀ سلامت روان کودک. 2(6)، 52-40.
امینی، ش. (1396). تأثیر بازی‌های مشارکتی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان. کنگرۀ انجمن روان‌شناسی ایران. 1(12)، 261-257.
انگجی، ل.، و عسگری، ع. (۱۳۸۵). بازی و تأثیر آن بر رشد کودک، چاپ اول، تهران: انتشارات طراحان ایماژ.
بیات، م.، و بیات، م. (1395). روان‌‌شناسی محیطی و بررسی تأثیر بازی بر آموزش و یادگیری کودکان. دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران،معماری و شهرسازی و محیط زیست پایدار،13 خرداد 1395، استانبول، ترکیه.
پریرخ، م.، و نادری، م.، و آقامحمدیان شعرباف، ح. (1392). چگونه وب‌سایت‌ها اجتماعی‌شدن کودکان را تسهیل می‌کنند؟ رویکردی پیاژه‌ای. پژوهشنامۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی. 5(2)، 205-182.
جعفری، ا.، رحمانی، ه.، و امیری مجد، م. (1395). پیش‌بینی قضاوت اخلاقی در دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی عادی و تیزهوش براساس ارزش‌های شخصی-خانوادگی و خودپنداره. فصلنامۀ پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری. 2(6)، 80-65.
جعفریان، م. (1398). رشد معنوی و اخلاقی در دوران کودکی و تأثیر آن در بزرگسالی: یک مقالۀ مروری. فصلنامۀ علمی-ترویجی در حوزۀ اخلاق. 36(58)، 97-73.
حسنی، م. (1395). بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی تربیت اسلامی. 11(22)، 28-1.
خاکپور، م.، و مهرآفرید، م. (1391). قضاوت اخلاقی کودکان پیش‌دبستانی پنج و شش‌ساله. تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 3(1)، 14-1.
خدام، ح.، مدانلو، م.، ضیایی، ط.، و کشتکار، ع. ع. (1388). اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسۀ شهر گرگان. پژوهش پرستاری، 14، 37-29.
دوران، ب. و فتحی آشیانی، ع. (1397). مقایسۀ نظامنامۀ اخلاق حرفه‌ای روان‌شناسان در کشورهای ایران، آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا. مجلۀ روانشناسی. 22(4)، 412-396.
رضایی، ز.، حجازی، ا.، و کارشکی، ح. (1399). نقش تعدیل‌کنندگی همدلی در رابطۀ بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی در دانش‌آموزان. مجلۀ روان‌شناسی. 24(2)، 183-167.
رضایی، م.، و حسینی‌نسب، د. (1396). اثربخشی نمایش عروسکی بر مهارت‌های اجتماعی و خلاقیت در کودکان پیش‌دبستانی شهرستان مراغه. نشریۀ علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی. 40(10)، 26-13.
زادشیر، ف.، استکی، م.، و امامی‌پور، س. (1388). مقایسۀ قضاوت اخلاقی و رشد اجتماعی دانش‌آموزان دبستان‌های غیرانتفاعی تحت تعلیم آموزش قرآن به شیوۀ حفظ با معانی با غیرانتفاعی عادی. مجلۀ روان‌‌شناسی کاربردی. 2(10)، 47-25.
ساویز، م.، حجازی، ا.، افروز، غ.، و صالحی، ک. (1399). مفهوم اخلاق از دیدگاه نوجوانان ایرانی: یک مطالعۀ پدیدارشناسی. فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی. 130(16)، 117-56.
شورای عالی آموزش و پرورش (1391). برنامۀ درسی ملی. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
عبدالمالکی، ص.، و آرمند، م. (1395). مفهوم بازی و انواع آن در کلاس: دیدگاه مربیان مهدکودک و پیش‌دبستان‌های شهر تهران. فصلنامۀ مطالعات پیش‌دبستان و دبستان. 2(6)، 85-59.
غیاثی‌زاده، م. (1391). رابطۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی با رشد قضاوت اخلاقی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه. زن و فرهنگ. 3(10)، 122-111.
کوشان، م.، و بهنام وشانی، ح. (1380). بررسی شیوع برخی اختلالات رفتاری و عوامل خانوادگی مؤثر در کودکان دبستانی شهر سبزوار. مجلۀ اسرار. 8(4)، 46-39.
مامی، ش.، و امیریان، ک. (1395). تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانش‌آموزان. فصلنامۀ آموزش و ارزشیابی. 9(36)، 92-75.
میرزایی، پ.، و قمری، س. (1399). اثربخشی بازی‌های گروهی، قصه‌گویی نمایش خلاق بر کاهش اضطراب دانش‌آموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر تهران. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 1(29)، 78-69.
نویدیان، ا.، واحدی، ش.، فتحی آذر، ا.، و بدری، ر. (1398). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستان‌های بومی در رشد اخلاقی دانش‌آموزان ابتدایی. فصلنامۀ تدریسپژوهی. 7(3)، 91-74.
یادگاری، م.، صالحی، ک.، و سجادیه، ن. (1398). ارائۀ نظریۀ داده‌بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطۀ شهر تهران. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 2(11)، 186-147.
یعقوبی، ا.، و بیات، ط. (1395). تأثیر آموزش حالات ذهنی بر قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان دختر پایۀ پنجم ابتدایی. فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی. 12(42)، 187-173.
Ahloy-Dallaire, J., Espinosa, J., & Mason, G. (2018). Play and optimal welfare: Does play indicate the presence of positive affective states? Behavioral Processes, 156(11), 3-15.
Clarkson, E. (2021). Moral behavior in games: A review and call for additional research. New Ideas in Psychology, 64
Eisenberg, N., Zhou, Q., & Koller, S. (2001). Brazilian adolescents' prosocial moral judgment and behavior: Relations to sympathy, perspective taking, gender‐role orientation, and demographic characteristics. Child Development, 72(2), 518-534.
 Emre, Y. (2021). The Effect of Educational Game Method on Learning Achievements of Seventh-Grade Students with Different Learning Styles. Science Education International. 32(2), 88-95.
Fernandes, R. (2019). The Kansei of Play: Group Games Effects on Children's Affective Impressions and Cooperative Motivations. International Journal of Affective Engineering, 19(3), 245-257.
Hakam, K. A., Fitriya, R., Nurbayani, S., & Wismaliya, R. (2020). Moral Dilemma Stories in Football Games to Develop Moral Judgment in Elementary School Students. In 4th International Conference on Sport Science, Health, and Physical Education, 1-4.
Hooshyar, D., Pedaste, M., Yang, Y., Malva, L., Hwang, G.J., Wang, M., Lim, H. & Delev, D. (2021). From gaming to computational thinking: An adaptive educational computer game-based learning approach. Journal of Educational Computing Research59(3), 383-409.
Kenanoglu, D., & Duran, M. (2021). The Effect of Traditional Games on the Language Development of Pre-School Children in Pre-School Education. Asian Journal of Education and Training, 7(1), 74-81.‏
Kumar, S. (2017). Moral Judgement of B.ED student teachers in relation to their social maturity. International Journal of Research-Granthaa, 5(9), 250-265.
Lyons, S. (2018). Benefits of Cooperative Games for Young Children. Playthings that Nurture the Spirit of Cooperation.
Proios, M., & Proios, I. (2017). The Influence of Religiosity on Moral Judgment in Sport. Social Sciences, 6(1), 2-16.
 Tsung-Y, C., Martin, K-C., Yeh., & Yu-Lun, L. (2021). The Impact of Game Playing on Students' Reasoning Ability, Varying According to Their Cognitive Style. Educational Technology & Society, 24(3), 29-43.
Yildirim, Z., & Baran, M. (2021). A Comparative Analysis of the Effect of Physical Activity Games and Digital Games on 9th Grade Students' Achievement in Physics. Education and Information Technologies, 26(1), 543-563.