The Effectiveness of Social Cognitive Skills on the Motivational Structure of Students with a Propensity to Engage in Risky Behavior

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD. Student in Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Group of Psychology-Department Psychology and Social Science, Islamic Azad University- Roudehen Branch-Roudehen-Iran

3 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of social cognitive skills on the motivational structure of students with a tendency toward risky behavior. The research method was applied in terms of purpose and the design of the present research was quasi-experimental with pretest-posttest and follow-up with a control group. The statistical population consisted of female second-year secondary school students in the 7th district of Tehran in the academic year 2017-2018, of which 24 female students were selected based on the cut-off of Iranian Adolescents Risk-Taking Scale (IARTS) and randomly assigned to the control and experimental groups. Both groups answered the Personal Concerns Inventory (PCI) before the test, after the test, and at follow-up. After 12 sessions of social cognitive skills training, the present data were analyzed using analysis of variance with mixed design and SPSS-24 software. In the present study, the interaction effect of time*group for the components of inclination (P=0.001, F=11.03), control (P=0.006, F=5.70), information (P=0.008, F=5.41), effort (P=0.002, F=7.55), satisfaction (P =0.001, F=11.03), and engagement (P=0.002, F=6.91) was significant at the 0.05 level. Cognitive-social skills training improved the motivational structure of students with risky behaviors. Therefore, it is suggested that students and teachers should be taught cognitive-social skills to improve students’ adaptive motivational structure.

Keywords


ابراهیمی، ع.، ابوالمعالی الحسینی، خ.، و هاشمیان، ک. (1396). ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ ساختار انگیزشی در نوجوانان دختر و پسر مقطع متوسطۀ دوم. فصلنامۀ روان‌شناسی کاربردی. 13(2)، 333-317.
ابراهیمی، ع.، و ابوالمعالی الحسینی، خ. (1396). نقش واسطه‌ای ساختار انگیزشی در رابطۀ بین توانایی‌های شناختی با رفتارهای پرخطر در نوجوانان. روان‌شناسی تربیتی (روان‌شناسی و علوم تربیتی)، 13(46)، 190-171.
ابوالمعالی الحسینی، خ.، و موسی‌زاده، ز. (1398). بسته‌های ارتقای طرح نماد. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
ارجمندنیا، ع.، وطنی، ص.، و حسن‌زاده، س. (1395). تأثیر آموزش مهارت مثبت‌نگری بر شادکامی و باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان نابینا. پژوهشنامۀ روان‌شناسی مثبت. 2(3)، 34-21.
باند، ف. د.، و درایدن، و. (1393). رفتاردرمانی شناختی (رویکرد کوتاه‌مدت). ترجمۀ علی حسینائی و حسن حمیدپور. تهران: ارجمند.
برغندان، س.، ترخان، م.، و قائمی خمامی، ن. (۱۳۹۱). تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رشت. مطالعات روان‌شناسی بالینی. ۲(۸)، ۱۶۵-۱۴۰.
حاتمی، ز. (۱۳۹۰). راهبردهای روان‌شناختی/ راهبردهای خودکنترلی رفتار. مشاورۀ مدرسه، ۶(۴)، ۵۵-۵۲.
رایت، ج.، بسکو، م.، و تیز، م. (2009). آموزش درمان شناختی رفتاری. ترجمۀ حبیب‌الله قاسم‌زاده و حسن حمیدپور. تهران: ارجمند.
زاده‌محمدی، ع.، احمدآبادی، ز.، پناغی، ل.، و حیدری، م. (1390). ساخت و هنجاریابی مقیاس خطرپذیری نوجوانان. مجلۀ روان‌شناسی. 15(2)، 129-146.
سلامی، ف.، و حاتمی، ح.، و نوری، ر. (1397). الگوی ساختاری گرایش به مصرف مواد در نوجوانان برمبنای فضای روان‌شناختی خانواده و پیشینۀ اعتیاد اعضای خانواده با میانجی‌گری گروه همسالان. روان‌شناسی کاربردی. 12(46)، 284-265.
سیمیاریان، ک.، سیمیاریان، ق.، و ابراهیمی قوام‌آبادی، ص. (۱۳۹۰). بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی بر کاهش سهل‌انگاری نوجوانان دختر پایۀ دوم متوسطۀ شهر تهران. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی. ۱(۳)، ۳۵-۱۹.
شریعت باقری، م.، و نیک‌پور، ف. (1397). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی-ارتباطی بر مسئولیت‌پذیری و سازگاری دانش‌آموزان. مجلۀ روش‌های و مدل‌های روان‌شناسی. 9(32)، 223-207.
شیشه‌فر، س.، عطاریان، ف.، کارگربرزی، ح.، درویش نارنج‌بن، س.، و محمدلو، ه‍. (1396). مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی اجتماعی با بازی‌درمانی شناختی-رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان با اختلالات رفتار ایذایی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی). 17(4)، 106-93.
کمالی ایگلی، س.، و ابوالمعالی الحسینی، خ. (۱۳۹۵). تبیین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان براساس فرایندهای ارتباطی خانواده و کمال‌گرایی در نوجوانان دختر. فصلنامۀ روان‌شناسی کاربردی. 10(۳۹)، ۳۱۰-۲۹۱.
محمدلو، ه‍.، قربانیان، ا.، و خانبانی، م. (1394). اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای دانش‌آموزان. فصلنامۀ روان‌شناسی کاربردی. 9(35)، 113-99.
محمدی کرکانی، آ.، درتاج، ف.، و کیامنش، ع. (1398). اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی-عاطفی بر روی مؤلفه‌های عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر. آموزش و ارزشیابی. 12(45)، 150-133.
ملکی گلندوز، پ.، و سرداری، ب. (1399). اثربخشی آموزش روان‌شناسی مثبت‌گرا با تأکید بر آموزه‌های دینی بر کاهش رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی. پژوهشنامۀ روان‌شناسی مثبت. 6(23)، 68-51.
هاوتون، ک.، کیس، پ. م. س.، کرک، ج.، و کلارک، د. م. (1397). رفتاردرمانی شناختی: راهنمای کاربردی در درمان اختلال‌های روانی. ترجمۀ حبیب‌الله قاسم‌زاده. تهران: ارجمند.
یگانه، ط.، حسین خانزاده، ع.، و زربخش، م. (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی به شیوۀ شناختی-رفتاری بر کاهش نشانه‌های اختلال‌های رفتاری برون‌نمود در دانش‌آموزان. فصلنامۀ روان‌شناسی افراد استثنایی، 3(11)، 63-41.
Baskin-Sommers, A., & Sommers, I. (2006). The co-occurrence of substance use and high-risk behaviors. The Journal of adolescent health: official publication of the Society for Adolescent Medicine, 38(5), 609–611.
Calero, C., & Rozo, S. V. (2016). The effects of youth training on risk behavior: the role of non-cognitive skills. IZA Journal of Labor & Development, 5(12), 1-27.
Cox, W. M., & Klinger, E. (2004). Measuring Motivation: The Motivational Structure Questionnaire and Personal Concerns Inventory. In W. M. Cox & E. Klinger (Eds.), Handbook of motivational counseling: Concepts, approaches, and assessment (pp. 141-174). New York, NY, US: John Wiley & Sons Ltd.
Cox, W. M., & Klinger, E. (2011). Handbook of motivational counseling: Goal-based approaches to assessment and intervention with addiction and other problems (2nd Ed.). New Jersey, United States: Wiley-Blackwell.
Cox, W. M., Klinger, E., & Fadardi, J. S. (2015). The motivational basis of cognitive determinants of addictive behaviors. Addictive Behaviors, 44(1), 16-22.
Feenstra, H., Ruiter, R. A., & Kok, G. (2010). Social-cognitive correlates of risky adolescent cycling behavior. BMC public health, 10(408), 1-7.
Field, A. (2009). Discovering Statistics using SPSS (3rd Ed.). Sage
Heberle, A. E., Thomann, C. R. B., & Carter, A. S. (2020). Social and Emotional Development gi Development (Second Edition) (pp. 173-182). Amsterdam, Netherlands: Elsevier.
Jogdand, S. S., & Naik, J. (2014). Study of family factors in association with behavior problems amongst children of 6-18 years age group. International Journal of Applied & Basic Medical Research4(2), 86–89.
Kamper-DeMarco, K. E., Shankman, J., Fearey, E., Lawrence, H. R., & Schwartz-Mette, R. A. (2020). Chapter 3 - Linking social skills and adjustment. In D. W. Nangle, C. A. Erdley, & R. A. Schwartz-Mette (Eds.), Social Skills Across the Life Span (pp. 47-66). Massachusetts, United States: Academic Press.
Keating, D. P., I. Demidenko, M., & Kelly, D. (2019). Cognitive and Neurocognitive Development in Adolescence. In Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. Elsevier.
Kingery, J. N., Erdley, C. A., & Scarpulla, E. (2020). Chapter 2 - Developing social skills. In D. W. Nangle, C. A. Erdley, & R. A. Schwartz-Mette (Eds.), Social Skills Across the Life Span (pp. 25-45). Massachusetts, United States: Academic Press.
Klimstra, T. A., & van Doeselaar, L. (2017). 18 - Identity formation in adolescence and young adulthood. In J. Specht (Ed.), Personality Development across the Lifespan (pp. 293-308). Massachusetts, United States: Academic Press.
Liang, C. T., Chang, C.-C., Peng, L. P., & Liang, C. (2016). The moderating effect of intrinsic motivation on rural practice: a case study from Taiwan. Innovations in Education and Teaching International, 55(3), 294-303.
Nikel, Ł. (2020). Submissiveness, assertiveness and aggressiveness in school-age children: The role of self-efficacy and the Big Five. Children and Youth Services Review, 110(4), 104746.
Page, C. E., & Coutellier, L. (2018). Adolescent Stress Disrupts the Maturation of Anxiety-related Behaviors and Alters the Developmental Trajectory of the Prefrontal Cortex in a Sex- and Age-specific Manner. Neuroscience, 390(1), 265–277.
Schunk, D., & Dibenedetto, M. (2019). Motivation and Social Cognitive Theory. Contemporary Educational Psychology, 60(1), 101832.
Sellen, J. L., McMurran, M., Theodosi, E., Cox, M., & Klinger, E. (2009). Validity of the offender version of the Personal Concerns Inventory with adult male prisoners. Psychology, Crime & Law, 15(5), 451-468.
Sepehri-Shamloo, Z., & Cox, M. (2010). The relationship between personality subtypes and motivational structure among alcohol abusers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5(1), 1922-1926.
Simões, C., Matos, M., & Social, E. d. P. A. (2012). Risk behaviors in Adolescents with Special Needs: Are Social and Emotional Competences Important? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69(1), 2219-2227.
Zinn, J. O. (2019). The meaning of risk-taking – key concepts and dimensions. Journal of Risk Research, 22(1), 1-15.