نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
5 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی پروتکل یکپارچة درمان فراتشخیصی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مضطرب و خودکارآمدی مادران آنها بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه به همراه پیگیری یکماهه و سهماهه و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۱ ساله در سال تحصیلی 1400-1399 شهر تهران و مادران آنها بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از دانشآموزان دختر مضطرب شناسایی شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه (15 نفر گروه گواه و 15 نفر گروه آزمایش) قرار گرفتند. ابزار استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامة مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS)، پرسشنامة اضطراب کودکان اسپنس (SCAS)، فرم گزارش معلم (TRF) و پرسشنامة خودکارآمدی والدین دومکا (PSAM) بود که دانشآموزان و مادرانشان قبل و بعد از مداخله و بعد از جلسههای پیگیری تکمیل کردند. گروه آزمایش در 15 جلسة 60 دقیقهای مداخله شرکت کردند. درنهایت نیز دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخة 24) و روش تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد پروتکل یکپارچة درمان فراتشخیصی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان و همچنین بر افزایش خودکارآمدی مادران اثر معنادار دارد (05/0P<). بهنظر میرسد میتوان پروتکل یکپارچة درمان فراتشخیصی را روشی برای بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مضطرب و خودکارآمدی مادران آنها دانست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of the Unified Transdiagnostic Treatment Protocol on the Social Skills of Students with Anxiety Disorders and the Self-Efficacy of their Mothers
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Department, of Psychology and Education for Exceptional Children , Faculty of Psychology and Educational science. University f Tehran, Tehran. Tran.
4 Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
5 , Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of the unified protocol for transdiagnostic treatment on the social skills of students with anxiety disorders and the self-efficacy of their mothers. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group with one-month and three-month follow-up, which was practical in purpose. The statistical population included all female students aged 8 to 10 years in the academic year 2020-2021 in Tehran and their mothers. Using the available sampling method, 30 anxious schoolgirls were identified and randomly divided into two groups (15 in the control group and 15 in the experimental group). The instrument used in this study was Gresham and Elliott’s Social Skills Questionnaire (SSRS), Spence Children’s Anxiety Questionnaire (SCAS), Teacher Report Form (TRF), and Dumka Patents Self-Efficacy Questionnaire (PSAM), which were completed by the students and mothers before and after the intervention, and after the follow-ups. Then, the experimental group participated in the intervention for 15 sessions of 60 minutes each. Finally, data were analyzed using SPSS software (version 24) and ANOVA with repeated measures. The results showed that the unified protocol for transdiagnostic treatment had a significant effect on improving social skills, reducing children's behavior problems, and increasing mothers’ self-efficacy. It appears that the unified protocol for transdiagnostic treatment can be used as a means to improve students’ social skills and their mothers’ self-efficacy.
کلیدواژهها [English]