نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانمندسازی شناختی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه دوم تا پنجم مراجع کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رشت در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. حجم نمونه به صورت هدفمند شامل 30 کودک بود که تشخیص اختلال یادگیری ریاضی را دریافت کردند که به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره گمارده شدند (گروه آزمایش و گواه). گروه آزمایش 12 جلسه (هرهفته دوجلسه 30 دقیقهای) توانمندسازی شناختی از طریق نرمافزار کاپیتان لاگ دریافت کرد و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (WIS-IV)، جهت ارزیابی سرعت پردازش و حافظهیکاری، آزمون تشخیصی کی مت (KMDT)، آزمون مهارتهای دیداری-حرکتی بندر گشتالت (BVMGT)، و آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون (RPMT)، بود. دادهها با روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغییره) با spss نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که توانمندسازی شناختی تاثیر معناداری بر سرعت پردازش و حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی داشت (05/0> p). با استناد به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت، استفاده از نرمافزار کاپیتان لاگ برای بهبود نقصهای شناختی شایع کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی میتواند بسیار مؤثر باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Cognitive Empowerment on Processing Speed, Working Memory and Visual-Motor Coordination of Children with Mathematics Learning Disorder
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of cognitive empowerment on processing speed, working memory, and visual-motor coordination of children with mathematics learning disorder. The present research was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population of the study included all children with mathematics learning disorders from the second to the fifth grade who referred to learning disorder centers in Rasht city in the 2022-2023. The sample size convince sampling included 30 children who received the diagnosis of mathematical learning disorder, who were randomly assigned to two groups of 15 people (experimental and control groups). The experimental group received 12 sessions ( Two 30-minute sessions per week) of cognitive empowerment through Captain’s Log software, and the control group did not receive any intervention. The research tools include the fourth version of the Wechsler Children's Intelligence Scale (WISC-IV), to evaluate processing speed and working memory, the Key Math test (KMDT), the Bandar Gestalt visual-motor skills test (BVMGT), and the Raven progressive matrices test (RPMT). The data were analyzed with descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential (multivariate covariance analysis) using spss software version 22. The findings of the research showed that cognitive empowerment had a significant effect on processing speed and working memory and visual-motor coordination of children with mathematics learning disorder (p<0.05). Based on the findings of the research, it can be concluded that the use of Captain’s Log software can be very effective in improving the common cognitive defects of children with mathematics learning disorders.
کلیدواژهها [English]