پاشاشریفی، ح. (1381). تدوین و هنجاریابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی زبان فارسی برای دورههای ابتدایی و راهنمایی تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت. شمارههای 69 و 70، 88-67.
حبیبی، ح.، پرداختچی، ح.، ابوالقاسمی، م.، و قهرمانی، م. (1389). بررسی جوّ یادگیریمحور، مدرسه و ارتباط آن با اثربخشی مدرسه. فصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد. 20(3)، 118-101.
حسینی، ف. ا.، و محمد، خ. (1389). بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان. پژوهشهای نوین روانشناختی. 20(5)، 63-41.
رستمی، ر.، شاهمحمدی، خ.، قایدی، غ .ح.، بشارت، م .ع.، زردخانه، ا.، و نصرتآبادی م. (1389). رابطه خودکارآمدی با هوش هیجانی و حمایت اجتماعی ادراکشده در دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی گناباد. 16(3). 54-46.
رشیدی، ع.، امیری، م.، مهرآور، ش.، و نودهی، ح. (1394). بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس با تابآوری تحصیلی. پژوهشهای آموزشی و یادگیری (دانشور رفتار). 22(7)، 198-189.
سلطانینژاد، م.، آسیابی، م.، ادهمی، ب.، و توانایی یوسفیان، س. (1393). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه تابآوری تحصیلی ARI. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 5(15)، 34-16.
سوری، ح. (1389). رابطه تابآوری و خوشبینی با بهزیستی روانشناختی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
مرادی، آ. (1390). عوامل بافتی (حمایت همسالان؛ معلمان و والدین) و درگیری در مدرسه: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی. رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران.
مشیریان فراحی، س. م. م.، رزاقی کاشانی، ش.، و مشیریان فراحی، س. م. (1393). مطلوبیت اجتماعی در روابط میانفردی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با تأکید بر تئوری انتخاب، اولین کنگره ملی علومتربیتی و آسیبهای اجتماعی، کتاب کدیور، جلد چهارم. 693-587.
نقش، ز. (1392). مقایسه و پیشبینی پیشرفت ریاضی در ایران، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و کره: براساس داده تیمز 2011 رساله دکتری روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
نقش، ز. (1396). تحلیل چندسطحی؛ راهکاری برای خطاهای حاصل از تجمیع دادهها: استفاده از دادههای سطح دانشآموز و معلم تیمز 2011. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. 7(18)، 146ـ127.
Assor, A., Kaplan, H., Kanant-Maymon, Y., & Roth, G. (2012). Directiy controlling teacher behaviors as predictors of poor motivation and engagement in girls and boys: The role of anger and anxity. Learning and Insruction. 15, 397-413.
Belmont, M., Skinner, S. A., Wellborn, J. & Cannel, J. P. (1992). Teacher as social context (TASC): two measures of teacher provision of involvement, structure, and autonomy support: Student report measure. Technical Report university of Rochester, Rochester, NY.
Block, K. A. (2009). The relationship among social intelligence, emotional intelligence and cultural intelligence. Journal of Organization. Management. 6(3), 148-163.
Brenner, U. (1979). Ecological models of human development, in International Encyclopedia of Education. 3, 37-43.
Brown, D. T. (2014). Instilling resilience in students of poverty. Illinois School Board Journal. 9(80), 28-31.
Christiansen, J., Christiansen, J., & Howard, M. (1997). Using protective factors to enhance resilience and school success for at-risk students. Intervention in School & Clinic. 2(33), 86-89.
Davidson, J. R. T. (2008). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISK). Depression and Anxiety. 18, 76-82.
Desi, E. L., & Ryan, R. M. (1996). The General Causality orientation Scale: Self-Determination. Journal of Research in Personality. 2(19), 109-134.
Gizir, C. A., & Aydin, G. (2009). Protective factors contributing to the academic resilience of students living in poverty in Turkey. Professional School Counseling. 13(1), 38-49.
Gross JJ, John OP. (1998). Individual differences in tow emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 2003. 85(2), 348-362
Gross, J. J (1999). Emotion regulation: Past present, future. Cognition and Emotion. 13(5), 551-537.
Hair, J. F. (1998). Multivariote_Data_Analysis, 7ed, Pearson. 785.
Herr, O. E., Castro, C., & Canty, M. (2012). Striving for excellence: Resilience among gifted students from different cultural, linguistic, and low-socio-economic backgrounds. Review of Higher Education & Self-Learning. 5(16), 1-15.
Howard, S., & Johnson, B. (2000). What makes the difference? Children and teachers talk about resilient outcomes for children 'at risk'. Educational Studies. 26(3), 321-337.
Jenteri, P. E, gabeal, E. M., reza, R. A. (2008). Thriving in adolescence: The voices of youth-servingpractitioners, parents, and early and late adolescents. The journal of Early Adolescence. 25(1), 94-112.
Johnson, B. (2008). Teacher-student relationships which promote resilience at school: A micro-level analysis of students' views. British Journal of Guidance & Counselling. 36(4), 385-398.
Kohen. M. (2009). Resilience: overcoming challenge and moving on positively. (N. Keeninak. Trans). National Aboriginal Health Organization.
Lessard, A., Fortin, L., Marcotte, D., Potvin, P., & Royer, _E. (2009). Why did they not drop out? Narratives from resilient students. Part of a Special Issue: Preventing School Dropout: How All Adults Can Support School Completion. 16(3), 21-24.
Liebenberg, L., Theron, L., Sanders, J., Munford, R., van Rensburg, A., Rothmann, S., et al. (2016). Bolstering resilience through teacher-student interaction: Lessons for school psychologists. School Psychology International. 37(2), 140-154.
Marrison, M. G., & Allen, R. M. (2007). Promoting student resilience in school contexts. Theory into Practice. 46(2), 162-169.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates, and cognate constructs. Oxford Review of Education. 3(35), 353-370.
Masten, A. S. (2001). Ordinary majic: Resilience processes in development. American Psychology. 56, 277-238.
Newman, R. (2003). Providing direction on the road to resilience. Behavioral Health Management. 13(4), 42-43.
Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. L. Christenson, A. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of Research on Student Engagement. New York: Springer.
Samuels, W. E., & Woo, A. (2009). Creation and initial validation of an instrument to measure academic resilience.
Samuels, W. E. (2004). Development of Non-Intellective Measure of Academic Success: Towards the Quantification of Resilience.
Shane, C. D., Marlo, Torsenson T., & Yokard, S. (2008). Psychological well-being: Meaning, measurement, and implications for psychotherapy research. Psychology and Psychosomatics. 65, 14-23.
Wang, M. C., Heartel, G. D., & Welberg, H. J. (1994). What helps students learn? Educational Leadership. 51(4), 74-79.
Wernner, E. E., & Smith, R. S. (1992). Journeys from childhood to midlife Risk Resilience and recovery. New York: Cornell University Press.
Weyt, I. G., & Sarason, B. R. (2006). Social support: Theory, Research, and Applications. Dordrech 6 Nijhoff.