امیریانزاده، ل. (1389). اثربخشی تلفیق دو رویکرد شناختدرمانی و واقعیتدرمانی بر ارتباط مادر- فرزندی دختران نوجوان شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
برادری، ر. (1393). بررسی اثربخشی واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب بر بهبود رابطه مادر- کودک و وضعیت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال اُتیسم. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
پریماسون، ر. (بیتا). پرورش کودک دلسوز و مسؤول به روش فرزندپروری با نگاه انتخاب، ترجمه علی زارعیکلات، الهام گنابادی و طیبه عباسزاده (1394). مشهد: فراانگیزش.
حاجیغلامییزدی، ع. (1390). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندپروری با باورهای خودکارآمدی، نگرانی و اضطراب والدین دارای تکفرزند و چندفرزند دبستانهای غیردولتی دخترانه ناحیه یک آموزشوپرورش کرج. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور تهران.
خلیلی، ش.، برزگر کهنمویی، س.، صاحبی، ع.، و فراهانی، ح. (1395). اثربخشی مداخله مبتنی بر تئوری انتخاب و واقعیتدرمانی بر رضایت زناشویی (پژوهش مورد منفرد). فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 7(1)، 23-1.
سهرابنژاد، س. (1393). اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیتدرمانی بر تعارضات والد- فرزندی و خودکارآمدی در نوجوانان پسر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
شعیبی، ف. (1392). واقعیت درمانی. نشر الکترونیکی کتاب سبز.
شکوهییکتا، م.، اکبری زردخانه، س.، پرند، ا.، و پوران، ف. (1391). ارتقاء تعامل والدین و فرزندان با استفاده از آموزش روشهای نوین فرزندپروری. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی. 3(10)، 14-1.
عبدالهزاده، ح.، برزو، س.، و کریمی، ل. (1387). پرسشنامه نگرش فرزند به والدین. تهران: آزمونیار پویا.
علیزاده، ح. (1380). تعامل والدین فرزند: تحول و آسیبشناسی. فصلنامه پژوهشهای روانشناختی. 6(4-3)، 102-82.
گلسر، و. (بیتا). نظریه انتخاب: درآمدی بر روانشناسی امید، ترجمه علی صاحبی (1395). تهران: سایه سخن.
محمدی، ش.، قمری، م.، و جعفری، ا. (1392). اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در کاهش تعارض والد- همجنس دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده. 7(23)، 200-183.
مشیریان فراحی، م. (1393). اثربخشی آموزش گروهی تئوری انتخاب گلاسر بر بهبود روابط والد- فرزند، افزایش کیفیت زندگی و کاهش نشانههای پرخاشگری دانشجویان دختر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
نوابینژاد، ش. (1372). سه گفتار درباره راهنمایی و تربیت فرزندان. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
References
Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence. 16(5), 427-454.
Auger, A., Stevens, C., Cannon, J. S., & Sontag-Padilla, L. (2016). Parenting Programs in Shelby County, Tennessee.
Branje, S. J., Hale, W. W., Frijns, T., & Meeus, W. H. (2010). Longitudinal associations between perceived parent-child relationship quality and depressive symptoms in adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology. 38(6), 751-763.
Dwyer, K. M., Rubin, K. H., & Knighton-Wisor, S. Booth-LaForce, C. (2014). Parent–Child Relationships, Parental Psychological Control, and Aggression: Maternal and Paternal Relationships. Journal of Youth and Adolescence. 43(8). 1361-1373.
Fuligni, A. J., & Eccles, J. S. (1993). Perceived Parent-Child Relationships and Early Adolescents' Orientation toward Peers, Developmental Psychology. 29(4), 622-632.
Gershoff, E. T. (2002(. Corporal punishment by parents and associated child behaviors and experiences: A meta-analytic and theoretical review, Psychological Bulletin. 128(4), 539-579.
Giuli, C. A., & Hudson, W. W. (1977). Assessing parent–child relationship disorders in clinical practice: The child's point of view. Journal of Social Service Research. 1(1), 77-92.
Golish, T., & Caughlin, J. (2002). "I'd rather not talk about it": adolescents' and young adults' use of topic avoidance in stepfamilies. Journal of Applied Communication Research. 30(1), 78-106.
Gordon, T. (2000). Parent effectiveness training the tested new way to raise responsible children. New York, NY: New American Library.
Haslam, D., Mejia, A., Sanders, M. R., & de Vries, P. J. (2016) Parenting programs. In J. M. Rey (Ed), IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health (pp. A.12, 1-26). Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions.
Huang, L. N. (1999). Family communication patterns and personality characteristics. Communication Quarterly. 47(2), 230-243.
Jung, J. Y., & Kim Y. C. (2012). The effects of parent–child communication patterns on children's interactive communication in online communities: focusing on social self-efficacy and unwillingness to communicate as mediating factors. Asian Journal of Communication. 22(5), 493-505.
Kenny, R., Dooley, B., & Fitzgerald, A. (2013). Interpersonal relationships and emotional distress in adolescence. Journal of Adolescence. 36(2), 351-360.
Kim, Y. (2001). The Development and Effects of a Reality Therapy Parent Group Counseling Program. International Journal of Reality Therapy. 20 (2), 4-7.
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Understanding family communication patterns and family functioning: The roles of conversation orientation and conformity orientation. Communication Yearbook. 26(1), 37-69.
Lezin, N.,Rolleri, L. A., Bean, B., & Taylor, J. (2004). Parent- child connectedness: Implications for Research, Interventions, And Positive Impacts on Adolescent Health. Santa Cruz, CA: Education Training Research Associates.
Lin, H. S., & Li, C. H. (2012). The role of emotion in parent-child relationships: Children’s emotionality, maternal meta-emotion, and children’s attachment security. Journal of Child and Family Studies. 21(3), 403-410.
Long, N., Edwards, M. C., & Bellando, J. (2009). Parent-training interventions. In: Matson J. L., Andrasik F, Matson M. L., (Eds). Treating childhood psychopathology and developmental disabilities (pp.70-104). New York: Springer.
Neumark-Sztainer, D., Story, M., & Perry, C. (2006). Parent–child connectedness and behavioral and emotional health among adolescents. American Journal of Preventive Medicine. 30(1), 59-66.
Phinney, J. S., & Ong, A. D. (2002). Adolescent-parent disagreements and life satisfaction in families from Vietnamese-and European-American backgrounds. International Journal of Behavioral Development. 26(6), 556-561.
Reis, O., & Youniss, J. (2004). Patterns of identity change and development in relationships with mothers and friends. Journal of Adolescent Research. 19(1), 31-44.
Riesch, S. K., Anderson, L. S., & Krueger, H. A. (2006). Parent–child communication processes: Preventing children's health‐risk behavior. Journal for Specialists in Pediatric Nursing. 11(1), 41-56.
Rigby, K., Slee, P. T., & Martin, G. (2007). Implications of inadequate parental bonding and peer victimization for adolescent mental health. Journal of Adolescence. 30(5), 801-812.
Ritchie, L. D. (1991). Family communication patterns: An epistemic analysis and conceptual reinterpretation. Communication Research. 18(4), 548 565.
Rostad, W. L., & Whitaker, D. J. (2016). The Association between Reflective Functioning and Parent–Child Relationship Quality. Journal of Child and Family Studies. 25(7), 2164-2177.
Runcan, P. l., Constantineanu, C., Ielics, B., & Popa, D. (2012). The role of communication in the parent-child interaction. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 46, 904–908.
Smetana, J. G. (1995). Conflict and coordination in adolescent–parent relationships. In Shulman S (Ed.) Close relationships and socio-emotional development (pp. 155–184). Norwood: blex.
Vietze, P. M., Sandler, H. M., Sherrod, K. B., & Alteier, W. A. (1980). Quality of parenting and the mother-infant relationship following rooming. In P. M. Taylor (Ed.), Parent infant relationship (pp.349-369). New York: Gune-Stratton.
Wedig, M. M., & Nock, M. K. (2007). Parental expressed emotion and adolescent self-injury. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 46(9), 1171-1178.