احمدیان، ن.، و ثمری، ع. ا. (1395). اثربخشی آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست. مجلۀ اصول بهداشت روانی، 19(1)، 59-52.
ارجمندنیا، ع. ا.، وطنی، ص.، و حسنزاده، س. (1395). تأثیر آموزش مهارت مثبتنگری بر شادکامی و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان نابینا. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت، 2(3)، 34-21.
اسماعیلزاده، ه.، اسدی، م.، میری، م.، و کرامتکار، م. (1393). بررسی شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان شهر قزوین در سالهای 91-1390. مجلۀ اپیدمیولوژی ایران، 10(3)، 82-75.
اسماعیلپور، خ.، و فرزانه، ا. (1397). پیشبینی سازگاری عاطفی و تحصیلی دانشآموزان بر اساس ابعاد کارکردی خانواده. نشریۀ آموزش و ارزشیابی، 11(44)، 118-103.
امامی نائینی، ن.، و نقرهچی، ح. (1388). استرس. تهران: هنر آبی.
باند، ف. د.، و درایدن، و. (1393). رفتاردرمانی شناختی (رویکرد کوتاهمدت). ترجمۀ علی حسینائی و حسن حمیدپور، تهران: ارجمند.
بزازیان، س.، رجایی، ی.، و افسری، ل. (1393). نقش بازدارندۀ باورهای مذهبی و پیوند با خانواده در گرایش به مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی. مجلۀ روانشناسی خانواده، 1(1)، 28-19.
بهزادپور، س.، مطهری، ز.، و گودرزی، پ. (1392). رابطۀ بین حل مسئله و تابآوری با میزان رفتارهای پرخطر در بین دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. روانشناسی مدرسه، 2(8)، 42-25.
دلاور، ع. (1398). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
دهقان، م.، و رسولی، ع. (1394). نقش تعارض والد-فرزند و سبکهای اسنادی در پیشبینی سازگاری اجتماعی دختران نوجوان. فصلنامۀ نسیم تندرستی، 4(3)، 27-21.
رایت، ج.، بسکو، م.، و تیز، م. (1390). آموزش درمان شناختی-رفتاری. ترجمۀ حبیبالله قاسمزاده و حسن حمیدپور. تهران: ارجمند.
رحیمینژاد، ع.، و رحیمینژاد، م. (1393). رابطۀ عملکرد خانواده و نیازهای روانشناختی با سلامت روانی نوجوانان. خانوادهپژوهی، 10(37)، 111-99.
رکرک، س.، احمدی طهور سلطانی، م.، و دوران، ب. (1394). مقایسۀ نرخ رفتارهای پر خطر و عوامل زمینهساز آنها در دانشجویان خانوادههای نظامی و غیرنظامی. مجلۀ طب نظامی، 17(3)، 170-163.
زادهمحمدی، ع.، احمدآبادی، ز.، و حیدری، م. (1390). تدوین و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 17(66)، 225-218.
زادهمحمدی، علی.، سروشفر، ز.، غلامرضا کاشی، ف.، غلامرضا کاشی، ف. (1394). مرور نظاممند تحقیقات سوءمصرف مواد مخدر در نوجوانان. مسائل اجتماعی ایران، 6(1)، 130-107.
سلامی، ف.، حاتمی، ح. ر.، و نوری، ر. (1397). الگوی ساختاری گرایش به مصرف مواد در نوجوانان برمبنای فضای روانشناختی خانواده و پیشینۀ اعتیاد اعضای خانواده با میانجیگری گروه همسالان. روانشناسی کاربردی، 12(46)، 284-265.
شهریاری، ش.، دستجردی، ر.، حجتزاده، ن.، کیخایی، ر.، و رمضانی، ع. (1392). نقش و کارکرد خانواده در گرایش دانشجویان به اعتیاد و سوءمصرف مواد. فصلنامۀ علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل، 5(4)، 67-59.
صدری دمیرچی، ا.، هنرمند قوجه بگلو، پ.، بصیرامیر، س. م.، و قلیزاده، ب. (1398). پیشبینی رفتارهای پرخطر براساس نقش مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراکشده، ابرازگری هیجانی، سیستمهای مغزی رفتاری در معتادان. افق دانش، 25(4)، 297-282.
عربنژاد، ش.، مفاخری، ع.، و رنجبر، م. ج. (1397). نقش انسجام خانواده و خودارزشمندی در پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان مقطع متوسطۀ اول. مجلۀ مطالعات روانشناختی، 14(50)، 162-147.
کمالی ایگلی، س.، و ابوالمعالی الحسینی، خ. (1395). تبیین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان براساس فرایندهای ارتباطی خانواده و کمالگرایی در نوجوانان دختر. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی، 10(39)، 310-291.
مرعشیان، ف. (1390). بررسی نقش زنان بهعنوان مادران خانواده در ارتکاب انواع رفتارهای پرخطر نوجوانان. فصلنامۀ علمی-پژوهشی زن و فرهنگ، 2(7)، 122-109.
مکتبی، غ.، سلطانی، ع، بواسحاقی، م.، و نوکاریزی، ح. (1393). رابطۀ پیوندهای والدینی و ابراز وجود با رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. دوفصلنامۀ مشاورۀ کاربردی، 4(2)، 82-69.
نعامی، ع.، و پیماننیا، ب. (1393). تحلیل نقش جو عاطفی خانواده بر خودپنداره در نوجوانان بزهکار. فصلنامۀ طب انتظامی، 3(3)، 140-135.
نوروزی، و.، اسدی، س. (1397). نقش بهزیستی روانشناختی والدین و تعاملات والد-فرزند در تبیین سازگاری اجتماعی دانشآموزان نوجوان. دوفصلنامۀ روانشناسی معاصر، 13(2)، 148-140.
نوری، ر. (1386). مهارت مقابله با استرس؛ ویژۀ دانشآموزان. تهران: طلوع دانش.
هاوتون، ک.، سالکووس کیس، پ. م.، کرک، ج.، و کلارک، د. م. (1397). رفتاردرمانی شناختی: راهنمای کاربردی در درمان اختلالهای روانی. ترجمۀ حبیبالله قاسمزاده. تهران: ارجمند.
Aschen, S. R. (2006). Assertive Training Therapy in Psychiatric Milieus. Archive of Psychiatric Nursing, 11(1), 46–51.
Becker, S. J., & Curry, J. F. (2014). Testing the Effects of Peer Socialization versus Selection on Alcohol and Marijuana Use among Treated Adolescents. Substance Use & Misuse, 49(3), 234–242.
Dinçyurek, S., Çağlar, M., & Silman, F. (2009). Determination of the Locus of Control and Level of Assertiveness of the Students Studying in the TRNC in Terms of Different Variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 12–22.
Defoe, I. N., Dubas, J. S., Dalmaijer, E. S., & van Aken, M. A. G. (2020). Is the Peer Presence Effect on Heightened Adolescent Risky Decision-Making only Present in Males? Journal of Youth and Adolescence, 49(3), 693–705.
Hummel, A., Shelton, K. H., Heron, J., Moore, L., & Van Den Bree, M. B. M. (2013). A Systematic Review of the Relationships Between Family Functioning, Pubertal Timing and Adolescent Substance Use. Addiction, 108(1), 487–496.
İlhan, N., Sukut, Ö., Akhan, L. U., & Batmaz, M. (2016). The Effect of Nurse Education on the Self-Esteem and Assertiveness of Nursing Students: A Four-Year Longitudinal Study. Nurse Education Today, 39, 72–78.
Jogdand, S. S., & Naik, J. (2014). Study of Family Factors in Association with Behavior Problems amongst Children of 6-18 Years Age Group. International Journal of Applied & Basic Medical Research, 4(2), 86–89.
Kazemi, R., Momeni, S., & Abolghasemi, A. (2014). The Effectiveness of Life Skill Training on Self-esteem and Communication Skills of Students with Dyscalculia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 863–866.
Keating, D. P., I. Demidenko, M., & Kelly, D. (2019). Cognitive and Neurocognitive Development in Adolescence. In Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. Elsevier.
Klimstra, T. A., & van Doeselaar, L. (2017). 18 - Identity Formation in Adolescence and Young Adulthood. In J. Specht (Ed.), Personality Development across the Lifespan (pp. 293-308). Academic Press.
Maggs, J. L., Jager, J., Patrick, M. E., & Schulenberg, J. (2012). Social Role Patterning in Early Adulthood in the USA: Adolescent Predictors and Concurrent Wellbeing across Four Distinct Configurations. Longitudinal and Life Course Studies, 3(2), 190–210.
Mendo-Lázaro, S., León-Del-Barco, B., Polo-Del-Río, M. I., Yuste-Tosina, R., & López-Ramos, V. M. (2019). The Role of Parental Acceptance-Rejection in Emotional Instability during Adolescence. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(7), 1194.
Morelli, V., & Nettey, C. (2019). Chapter 1 - Adolescent Health Screening: Toward a More Holistic Approach. In V. Morelli (Ed.), Adolescent Health Screening: an Update in the Age of Big Data (pp. 1–5). Elsevier. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/B978-0-323-66130-0.00001-6
Nikel, Ł. (2020). Submissiveness, Assertiveness and Aggressiveness in School-Age Children: The Role of Self-Efficacy and the Big Five. Children and Youth Services Review, 110, 104746–104761.
Salavera, C., Usán, P., Pérez, S., Chato, A., & Vera, R. (2017). Differences in Happiness and Coping with Stress in Secondary Education Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 1310–1315.
Schmidt, N. M., Thyden, N. H., Kim, H., & Osypuk, T. L. (2020). Do Peer Social Relationships Mediate the Harmful Effects of a Housing Mobility Experiment on Boys’ Risky Behaviors? Annals of Epidemiology, 48, 36–42.
Tømmerås, T., & Kjøbli, J. (2017). Family Resources and Effects on Child Behavior Problem Interventions: A Cumulative Risk Approach. Journal of Child and Family Studies, 26(10), 2936–2947.
Wills, T. A., & Knight, R. (2015). Adolescent Health and Health Behaviors. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition) (pp. 121–127). Elsevier.
Zinn, J. O. (2019). The Meaning of Risk-Taking – Key Concepts and Dimensions. Journal of Risk Research, 22(1), 1–15.