نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل ادراک و تجربة زیستة دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مفهوم مدیریت افکار است. در این راستا از رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شده است. پژوهش پیشرو به لحاظ هدف کاربردی است و میدان پژوهش دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است. نمونة پژوهش 20 نفر (4 نفر مرد - 16 نفر زن) از دانشجویان تحصیلات تکمیلی (4 نفر دکتری - 16 نفر کارشناسی ارشد) هستند که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. پس از مصاحبة نیمه ساختاریافته با 14 نفر، اشباع نظری دادهها بهدست آمد، اما برای اعتباربخشی به یافتهها، مصاحبهها تا بیستمین نفر ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از راهبرد هفتمرحلهای کلایزی و نرمافزار MAXQDA 10 صورت گرفت. بهمنظور اعتبار یافتهها، روش بازبینی توسط اعضا بهکار گرفته شد. همچنین برای رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش، از سه ملاک قابلقبول بودن، تأییدپذیری و قابلیت اطمینان استفاده شد. در تحلیل دادهها، مدیریت افکار به پنج محور کلیدی مفهوم، نقش، عوامل مؤثر، پیامدها و راهکارها تقسیم شد که درمجموع به 10 مضمون اصلی و 47 زیرمضمون برای مفهوم مدیریت افکار منتج شد. برای محور مفهوم دو مضمون اصلی درک و برداشت و موارد بهکارگیری و برای هرکدام از چهار محور دیگر، جفت مضمونهای اصلی عملکردی و روانشناختی مطرح و تبیین شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Perceptions of the Students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran College based on the Concept of thought Management
نویسندگان [English]
1 Master student of Adult Education, Psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Educational Science, Psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this study is to analyze students' perceptions and lived experiences of the concept of thought management. A qualitative research approach and a phenomenological method were used. The research area was the faculty of psychology and Education at Tehran College. The research sample consisted of 20 (4 males - 16 females) students (4 PHDs - 16 Masters) selected by purposive sampling criteria. Theoretical data saturation was achieved after a semi-structured interview with 14 subjects, but interviews were continued until the twentieth subject to validate the results. Data analysis was performed using Colizzi's seven-step strategy and MAXQDA 10 software. To validate the results, the review method was applied by the members, and in order to observe the qualitative characteristics of the research, the three criteria of acceptability, verifiability and reliability were used. In data analysis, thought management was divided into five key areas: Concept, Role, Factors, Consequences, and Strategies. This resulted in a total of 10 major themes and 47 subthemes for the concept of thought management. For each factor, the following concepts were proposed and explained. Concept: two main themes, perception and use, were proposed and explained, and for each of the other four factors, two main themes, operational and psychological concepts were proposed and explained.
.
کلیدواژهها [English]