احمدی، ا.، ارجمندنیا، ع. ا.، عزیزی، م.، و مطیعی، س. (1396). اثربخشی برنامۀ آموزش کارکردهای اجرایی رایانهمحور بر ویژگیهای شناختی و پیشرفت ریاضی کودکان دارای نارسایی توجه/بیشفعالی. مجلۀ پرستاری کودکان. 4(1)، 50-43.
اسپرز، ک. (1394). درمان اختلالات توجه و تمرکز در کودکان بیشفعال. ترجمۀ شهلا رفیعی. تهران: انتشارات فراوان.
انجمن روانپزشکی آمریکا (1399). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ترجمۀ یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان.
بارکلی، ر. (1394). آموزش کودکان با نقصتوجه-بیشفعالی. ترجمۀ احمد عابدی و عادله شعربافزاده. تهران: جنگل.
برجعلی، م.، علیزاده، ح.، احدی، ح.، فرخی، ن.، سهرابی، ف.، و محمدی، م. (1393). مقایسۀ تأثیر روشهای آموزش دلگرمسازی، رفتاری و دارودرمانی بر مهارتهای خودکنترلی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی. مطالعات روانشناسی بالینی. 4(16)، 175-153.
بهمنی، ط.، و علیزاده، ح. (1390). بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوههای فرزندپروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی فرزندان. روانشناسی افراد استثنایی. 1(1)، 44-27.
شکوهی یکتا، م.، پرند، ا.، شهائیان، آ.، و اکبری زردخانه، س. (1390). تأثیر آموزش روش تربیتی مبتنی بر حل مسئله بر روش فرزندپروری و رفتارهای خشمگینانۀ والدین. روشها و مدلهای روانشناختی. 2(6)، 56-45.
عزیزیان، م. (1397). مداخلههای آموزشی کارکردهای اجرایی برای کودکان با نارسایی شناختی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1(150)، 71-63.
علیزاده، ح. (1383). کتاب آدلر: در گسترۀ نظریۀ شخصیت و رواندرمانی. تهران: دانژه.
کدخدایی، م.، احمدی، ا.، و عابدی، ا. (1396). بررسی تأثیر آموزش برنامۀ والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر دارای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی مقطع ابتدایی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 18(2)، 24-12.
گلمن، د. (1397). هوش هیجانی. ترجمۀ نسرین پارسا. تهران: رشد.
مدنی، س.، علیزاده، ح.، فرخی، ن.، و حکیمیراد، ا. (1396). تدوین برنامآ آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ، بهروزرسانی، توجه پایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن بر کاهش نشانههای کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی. روانشناسی افراد استثنایی. 7(26)، 25-1.
نجاتی، و.، آقایی ثابت، س.، و خوشحالی پناه، ص. (1392). شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه و بیشفعالی. علوم تربیتی و روانشناسی. 2(2)، 53-47.
همتی، ق. (1383). تأثیر آموزش خودکنترلی بر بهبودبخشی مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال بیشفعالی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران.
Barkley, R. A. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Press.
Barkley, R. A. (2013). Defiant children: A clinician's manual for assessment and parent training (3rd Ed.). New York: Guilford Press.
Berthelsen, D., Hayes, N., White, S. L. J., & Williams, K. E. (2017). Executive function in adolescence: Associations with child and family risk factors and self-regulation in early childhood. Frontiers in Psychology. 8, Article 903. Retrieved from
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00903
Bussing, R., Zima, B. T., Mason, D. M., Meyer, J. M., White, K., & Garvan, C. W. (2012). ADHD knowledge, perceptions, and information sources: perspectives from a community sample of adolescents and their parents. Journal of Adolescent Health. 51(6), 593-600.
Bussing, R., Mason, D.M., Bell, L., Porter, P. H., & Garvan, C. (2010). Adolescent outcomes of childhood attention- deficit/hyperactivity disorder in a diverse community sample. Journal of American Academy of Child and Adolscent Psychiatry. 49(6), 565-605.
Christiansen, L., Beck, M. M., Bilenberg, N., Wienecke, J., Astrup, A., & Lundbye-Jensen, J. (2019). Effects of exercise on cognitive performance in children and adolescents with ADHD: potential mechanisms and evidence-based recommendations. Journal of Clinical Medicine. 8(6), 2-51.
Dagenais, E., Rouleau, I., Tremblay, A., Demers, M., Roger, É., Jobin, C., & Duquette, P. (2016). Role of executive functions in prospective memory in multiple sclerosis: Impact of the strength of cue-action association. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology. 38(1), 127-140.
Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescent: a practical guide to assessment and intervention (2nd Ed.). New York, NY: The Guilford Press.
Dell Angello, G., Maschietto, D., Bravaccio, C., Calamoneri, F., Masi, G., Curatolo, P. et al. (2009). Atomoxetine hydrochloride in the treatment and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder and comorbid oppositional defiant disorder: A placebo-controlled Italian study. Jornal of European Neuropsychopharmacology. 19(11), 822-834.
Daley, D., & O’Brien, M. (2013). A small-scale randomized controlled trial of the self-help version of the New Forest Parent Training Programme for children with ADHD symptoms. European Child & Adolescent Psychiatry. 22(9), 543-552.
DeLoatche, K. J. (2015). Parent-child interaction therapy as a treatment for ADHD in early childhood: A multiple baseline single-case design. Unpublished doctoral dissertation, College of Education, University of South Florida, Tampa Bay, Florida.
Fabiano, G. A., Pelham, W. E., Coles, E. K., Gnagy, E. M., Chronis-Tuscano, A., & O'Connor, B. C. (2009). A meta-analysis of behavioral treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. Clinical Psychology Review. 29(2), 129-140.
Kanagaratnam, P., & Asbjornsen, A. (2007). Executive deficits in chronic PTSD related to political violence. Journal of Anxiety Disorders. 21(4), 510-525
Kendall, P. C., & Wilcox, L. E. (1979). Self –control in children development of a rating scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 47(6), 1020-1029.
Koi, P. (2020). Born which Way? ADHD, situational self-control, and responsibility. Neuroethics. 14, 205–218
Malik, T. A., & Tariq, N. (2014). Parent training in reduction of attention-deficit/hyperactivity disorder and oppositional defiant disorder symptoms in children. Pakistan Journal of Psychological Research. 29(1), 151–169.
Murray, E. (2002). Challenges in educational research. Med Educ. 36(2), 110-112.
Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, J., Nowak, M., & Wójcik, N. (2018). The (In)significance of executive functions for the trait of self-control: A psychometric study. Frontiers in Psychology. 9, Article 1139. Retrieved from https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01139
Reyno, S. M., & McGrath, P. J. (2006). Predictors of parent training efficacy for child externalizing behavior problems—A metaanalytic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 47, 99-111.
Shuai, L., Daley, D., Wang, Y., Zhang, J., Kong, T., TAN, X. et al. (2017). Executive function training for children with attention deficit hyperactivity disorder. Chinese Medical Journal. 130(5), 549–558.
Steiner, A. M. (2011). A strength-based approach to parent education for children with autism. Journal of Positive Behavior Interventions. 13(3), 178-190.
Urquiza, A. J., & Timmer, S. G. (2012). Parent-child interaction therapy: Enhancing parent-child relationships. Psychosocial Intervention. 21(2), 145-156.
Willcutt, E. G. (2005). Validity of the executive function theory of attention-deficit/ hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Biological Psychiatry. 57(11), 1336-1346.
Yaghmaei, S., Malekpour, M., & Ghamarani, A. (2019). The effectiveness of Barkley's parent training on social skills of students with attention deficit/hyperactivity disorder. Social Behavior Research and Health Journal. 3(1), 349-359.