نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل شادکامی براساس حمایت اجتماعی بامیانجیگری هوش هیجانی دردانشجویان کارشناسی انجام شده است. نوع پژوهش بنیادی وروش توصیفی همبستگی مبتنی برمعادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش راکلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وتحقیقات درسال تحصیلی 1402-1401 تشکیل میدادند وجهت تعیین حجم نمونه براساس دیدگاه کلاین درمدل معادلات ساختاری،تعداد 414 فرد از طریق نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها ازپرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI)،حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) و هوش هیجانی (SSRI) استفاده شد. تجزیه وتحلیل دادهها ازطریق مدل معادلات ساختاری بااستفاده از نرمافزار 26AMOS انجام پذیرفت. نتایج یافتهها نشان دادکه حمایت اجتماعی وهوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری با شادکامی دانشجویان دارد. همچنین هوش هیجانی دانشجویان بهصورت مثبت ومعناداری، رابطه بین حمایت اجتماعی و شادکامی را میانجیگری میکند. میتوان نتیجه گرفت حمایت اجتماعی در دانشجویان بهعنوان محافظی در برابر رویدادهای استرسزا عمل کرده و نقش اساسی در تاثیرگذاری و بهبود کیفیت زندگی، سلامت روان و شادکامی در جوامع مختلف را دارا است، بنابراین با توجه به اهمیت متغیر حمایت اجتماعی در شادکامی دانشجویان، آموزشها و کارگاههای مهارتهای زندگی، ارتباطات و تعاملات مثبت که موجب بهبود و افزایش شادکامی در دانشجویان میشود در سطح دانشگاهها و موسسات عالی برنامهریزی، تدوین و اجرا شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Development of a Happiness Model based on Social Support with the Mediation of Emotional Intelligence in Undergraduate Students
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
3 Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Thepresent study was conducted with theaim of developing a happiness model based on social support withthe mediation of emotional intelligence in undergraduate students. The typeof fundamental research and descriptive method was correlation based on structural equations. The type of fundamental research and descriptive method was correlation based on structural equations. The statistical population ofthe research consisted of all undergraduate students at the Islamic Azad University of Science and Research inthe academic year 2022-2023 and in order to determine the sample size based on Klein's point of view in the structural equation model, 414 individuals were selected through multi-stage cluster random sampling. Oxford happiness questionnaire (OHI) perceived social support (MSPSS)and emotional intelligence (SSRI) were used to collect data. Data analysis was done through structural equation model using AMOS 26 software. Theresults of the findings showed that social support and emotional intelligence have a positive and significant relationship with students' happiness. Also, students' emotional intelligence positively and significantly mediates the relationship between social support and happiness. It can be concluded that social support in students acts as a protection against stressful events and it has an essential role in influencing and improving the quality oflife, mental health, and happiness in different societies.
کلیدواژهها [English]