بابایی نادینلویی، ک.، میکاییلی منیع، ف.، پزشکی، ه.، بافنده، ح.، و عبدی، ح. (1396). رابطۀ ذهنآگاهی و فراهیجان در پیشبینی تنظیم هیجانی-شناختی پرستاران تازهکار.
نشریۀ پرستاری ایران،
۳۰(۱۰۵)، 22-11.
http://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.105.11
بوردیک، د. (1396). راهنمای عملی درمان ذهنآگاهی برای کودکان و نوجوانان. ترجمۀ غلامرضا منشئی، مسلم اصلیآزاد، الله حسینی و پریناز طیبی. اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) (تاریخ انتشار کتاب به زبان اصلی، 2014).
پناهی، ر. (1397). رابطۀ احساس تنهایی و سبکهای دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان متوسطۀ دورۀ دوم ناحیۀ دو تبریز. پایاننامۀ کارشناسیارشد رشتۀ روانشناسی، دانشگاه پیام نور تبریز.
جعفری ندرآبادی، م. (1397). بررسی رابطۀ بین میزان وابستگی به فضای مجازی با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان.
فصلنامۀ جامعهشناسی آموزش و پرورش،
8(1)، 45-30.
magiran.com/p1850665
چوپانی، م.، و کرمی، م. (1398). شیوعشناسی آسیبهای روانی- اجتماعی مبتنی بر چرخۀ زندگی خانوادگی در شهر تهران. طرح پژوهشی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران.
حامدی، م.، میرزائیان، ب.، و حسنزاده، ر. (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان.
مجله ایدههای نوین روانشناختی،
1(1)، 20-11.
http://jnip.ir/article-1-46-fa.html
حمیدی، ف.، نجفآبادی، م.، و نمازیان، ث. (1394). بررسی رابطۀ بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان متوسطه.
فصلنامۀ فناوری آموزش و یادگیری، 1(3)، 10-1.
https://doi.org/10.22054/jti.2015.1818
خانجانی، م.، قنبری، ف.، و نعیمی، ا. (1397). بررسی ارتباط کارکرد خانواده، سبک دلبستگی و سبکهای تربیتی والدین با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان.
فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10(37)، 142-121.
https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.26576.1655
داراسیان سلماسی، آ.، و رضاخانی، س. (1397). پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس افسردگی و هیجانخواهی در دختران دانشآموز.
مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی،
15(32)، 116-93.
https://doi.org/10.22111/jeps.2018.4420
دلاور، ع. (1396). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
سپهوندی، م. ع.، سبزیان، س.، گراوند، ی.، بیرانوند، س.، و پیرجاوید، ف. (1395). اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شهر اصفهان.
فصلنامۀ رویکردهای نوین آموزشی، 11(1)، 80-63.
https://doi.org/10.22108/nea.2016.21058
سلگی، ز.، و ویسی، ر. (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر حساسیت اضطرابی، خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانشآموزان دچار نارسانویسی.
فصلنامۀ روانشناسی کاربردی، 12(4)، 594-573.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_97183.html
شاملی، م. ح.، معتمدی، ع. ا. و برجعلی، ا. (1397). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اعتیاد به بازیهای اینترنتی با میانجیگری متغیرهای خودکنترلی و هیجانخواهی در نوجوانان پسر.
فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(33)، 161-137.
https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.25865.1635
شیخ الاسلامی، ع. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 6(3)، 84-65.
https://doi.org/10.22098/jsp.2017.585
عاشوری، ا. (1398). اثربخشی درمان فراشناختی در کاهش اضطراب امتحان و بهبود خودپنداره تحصیلی دانشجویان
. کنفرانس بینالمللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش، 17 اسفند 1398، تهران.
https://civilica.com/doc/1039957
عزیزیان، ر. (1397). تعیین نقش پیشبینیکنندگی اهمالکاری تحصیلی فرزندان براساس ویژگیهای شخصیتی و ابعاد کمالگرایی والدین آنها. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود.
علوی، س. س.، اسلامی، م.، مراثی، م. ر.، نجفی، م.، جنتی فرد، ف.، و رضاپور، ح. (1389). ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ.
مجلۀ علوم رفتاری، 4(3 )، 189-183.
https://sid.ir/paper/129781/fa
علیمدد، ز. (1388).بررسی نقش خودتعیینی در رابطۀ بین ابعاد فرزندپروری و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان شیراز.
پایان نامۀ کارشناسیارشد رشتۀ روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی
، دانشگاه شیراز.
https://elmnet.ir/doc/10488839-51108
قادری، ه.، نبی زاده چیانه، ق.، و اسمعلی کورانه، ا. (1393). سبکهای هویت، احساس تنهایی و ترس از صمیمیت در افراد معتاد به اینترنت و افراد بهنجار.
فصلنامۀ مطالعات ملی، 15(60)، 136-117.
https://www.rjnsq.ir/article_97110.html
قاسمی جوبنه، ر.، موسوی، س. و. ا.، ظنی پور،آ.، و حسینی صدیق، م. ا. (1395). رابطۀ بین ذهنآگاهی و تنظیم هیجان با تعللورزی تحصیلی دانشجویان.
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۹(۲)، ۱41-134.
http://edcbmj.ir/article-1-970-fa.html
مطیعی، ح.، حیدری، م.، صادقی, م. (1391). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس مؤلفههای خودتنظیمی در دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامۀ
روانشناسی تربیتی، 8(24)، 5072-7250.
https://jep.atu.ac.ir/article_2393.html
مهمانپذیر، بپ. (1391). نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی در پیشبینی میزان وابستگی به اینترنت دانشجویان کارشناسی ارشد
دانشگاه تهران.
پایاننامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران.
سامانه گنج
هاشمی گرجی، ا.، اسدزاده دهرائی، ح.، شریفی، ط.، و غضنفری، ا. (1400). مقایسۀ اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز و مدیریت شناختی و رفتاری استرس بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطه.
اندیشهه های نوین تربیتی،
17(2)، 22948-248229.
https://doi.org/10.22051/jontoe.2021.31657.3060
References
Acquah, E. O., & Katz, H. T. (2020). Digital game-based L2 learning outcomes for primary through high-school students: A systematic literature review.
Computers & Education,
143, 103667.
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103667
Aghasi, F., Farhadi, H., Aghaei, A. (2019). Effectiveness of mindfulness on self-esteem and procrastination in girl students.
Research in Curriculum Planning, 63(16), 152-162.
https://doi.org/10.30486/jsre.2019.1866936.1383 (In Persian)
Ahmadi, M., Nikomanesh, Z., Farnam, A., (2021). Effectiveness of stress-based mindfulness therapy on the students' feelings of loneliness and internet addiction.
Pajouhan Scientific Journal, 19(4), 1-9.
http://dx.doi.org/10.61186/psj.19.4.1 (In Persian)
Alavi, S. S., Eslami, M., Maracy, M. R., Najafi, M., Jannatifard, F., & Rezapour, H. (2010). Psychometric properties of young internet addiction test. International Journal of Behavioral Sciences, 4(3), 183-189.
https://sid.ir/paper/129781/en (In Persian)
Alimadad, Z. (2009). Investigating the role of self-determination in the relationship between parenting dimensions and academic procrastination among Shiraz students. Master's thesis in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University.
https://elmnet.ir/doc/10488839-51108 (In Persian)
Ashouri, A. (2019). The effectiveness of metacognitive therapy in reducing test anxiety and improving students' academic self-concept. International Conference on Educational Sciences, Psychology, Counseling, Education and Research, March 8, 2019, Tehran.
https://en.civilica.com/doc/1039957/ (In Persian)
Aster, A. M. (2016). Mindfulness as a mediator of PTSD and depressive symptom change in trauma-exposed adult females.
Ph.D. Dissertation. Faculty of Psychology, Kean University, USA.
Link
Azizian, R. (2018). Determining the predictive role of children's academic procrastination based on personality traits and dimensions of their parents' perfectionism. Master's thesis in Psychology, Islamic Azad University, Shahrood Branch, Shahrood. (In Persian)
Babaei Nadinluye, K., Mikaeli Manee, F., Pezeshki, H., Bafande, H., & Abdi, H. (2017). Relationship between mindfulness and meta-emotion on predicting emotional adjustment of novice nurses.
Iran Journal of Nursing, 30(105), 11-22.
http://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.105.11 (In Persian)
Baer, S., Bogusz, E., & Green, D. A. (2011). Stuck on screens: Patterns of computer and gaming station use in youth seen in a psychiatric clinic.
Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry,
20(2), 86-94.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3085682/
Birnie, K., Garland, S. N., & Carlson, L. E. (2010). Psychological benefits for cancer patients and their partners participating in mindfulness‐based stress reduction (MBSR).
Psycho‐Oncology,
19(9), 1004-1009.
https://doi.org/10.1002/pon.1651
Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects.
Psychological Inquiry,
18(4), 211-237.
https://doi.org/10.1080/10478400701598298
Burdick, B. E. (2014). Mindfulness skills for kids' teens: A workbook for clinicans clients with 154 tools, techniques, activities worksheets. Persian Translated by Gholamreza. Manshaei et al., (20..). Isfahan: Islamic Azad university Press, Isfahan Branch (Khorasgan). (In Persian)
Crane, R. (2009). Mindfulness-based cognitive therapy. London: Routledge Press.
Darasian salmasi, A., & rezakhani, S. (2018). Prognosis of internet addiction based on depression and sensation seeking in female students.
Journal of Educational Psychology Studies,
15(32), 93-116.
https://doi.org/10.22111/jeps.2018.4420 (In Persian)
Delavar, A. (2017). Research methodology in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh Press. (In Persian)
Dillon, K. P., & Bushman, B. J. (2015). Unresponsive or un-noticed? Cyberbystander intervention in an experimental cyberbullying context.
Computers in Human Behavior,
45, 144-150.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.009
Fernie, B. A., McKenzie, A. M., Nikčević, A. V., Caselli, G., & Spada, M. M. (2016). The contribution of metacognitions and attentional control to decisional procrastination.
Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy,
34(1), 1-13.
https://doi.org/10.1007/s10942-015-0222-y
Gagnon, J., Dionne, F., & Pychyl, T. A. (2016). Committed action: An initial study on its association to procrastination in academic settings.
Journal of Contextual Behavioral Science,
5(2), 97-102.
https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2016.04.002
Ghasemi Jobaneh, R., Mousavi, S. V., Zanipoor, A., & Hoseini Seddigh, M. A. (2016). The relationship between mindfulness and emotion regulation with academic procrastination of students.
Education Strategies in Medical Sciences, 9(2), 134-141.
http://edcbmj.ir/article-1-970-en.html (In Persian)
Hamedi, M., Mirzaiyan, B., & Hasanzadeh, R. (2017). Efficacy of mindfulness-based cognitive therapy on anxiety and positive meta-cognitive beliefs about worry in students with test anxiety.
Journal of Psychology New Ideas, 1(1), 11-20.
http://jnip.ir/article-1-46-en.html (In Persian)
Hamidi, F., Mahdiyeh Nejafabadi, M. & Namaziyan Nejafabadi, S. (2015). The Relationship between internet addiction and academic procrastination among secondary school students.
Educational Technologies in Learning,
1(3), 89-106.
https://doi.org/10.22054/jti.2015.1818 (In Persian)
Hashemi Gorji, O., Asadzadeh, H., Sharifi, T. & Ghazanfari, A. (2021). The comparison of the effectiveness of wells metacognitive group training and cognitive and behavioral stress management on educational negligence of female students.
The Journal of New Thoughts on Education,
17(2), 229-248.
https://doi.org/10.22051/jontoe.2021.31657.3060 (In Persian)
Hjemdal, O., Solem, S., Hagen, R., Kennair, L. E. O., Nordahl, H. M., & Wells, A. (2019). A randomized controlled trial of metacognitive therapy for depression: analysis of 1-year follow-up.
Frontiers in Psychology, 10, 1842.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01842
Karremans, J. C., Schellekens, M. P. J., & Kappen, G. (2017). Bridging the sciences of mindfulness & romantic relationships: A theoretical model & research agenda.
Personality and Social Psychology Review, 21(1), 29_49.
https://doi.org/10.1177/1088868315615450
Kervin, C. E., & Barrett, H. E. (2018). Emotional management over time management: using mindfulness to address student procrastination.
WLN: A Journal of Writing Center Scholarship,
42(9-10), 10-18.
https://wac.colostate.edu/docs/wln/v42/42.9-10.pdf
khanjani, M., ghanbari, F., & Naeimi, E. (2019). Investigating the relationship between family function, attachment style and parenting styles with internet addiction in adolescents.
Counseling Culture and Psycotherapy,
10(37), 121-142.
https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.26576.1655 (In Persian)
Lin, M. P. (2020). Prevalence of internet addiction during the COVID-19 outbreak and its risk factors among junior high school students in Taiwan.
International Journal of Environmental Research and Public Health,
17(22), 8547.
https://doi.org/10.3390/ijerph17228547
Mehmanpazir, p., (2012). The role of academic self-efficacy and dimensions of academic procrastination in predicting the level of Internet addiction among master's students at the University of Tehran. Master's thesis, Educational Psychology, University of Tehran, Tehran. (In Persian)
Moti'i, H., Heidari, M., & Sadat Sadeqi, M. (2012). Predicting Academic procrastination during self-regulated learning in iranian first-grade high-school students.
Educational Psychology,
8(24), 50-72.
https://jep.atu.ac.ir/article_2393.html?lang=en (In Persian)
Mousavi, S. A., Zare-Moghaddam, A., Gomnam, A., Mirbluk Bozorgi, A., & Hasani, F. (2019). Mindfulness from theory to therapy.
Rooyesh, 8(1), 155-170.
http://frooyesh.ir/article-1-413-en.html (In Persian)
Nooripour, R., Nasershariati, M. A., Amirinia, M., Ilanloo, H., Habibi, A., & Chogani, M. (2023). Investigating the effectiveness of group metacognitive therapy on internet addiction and cognitive emotion regulation among adolescents.
Practice in Clinical Psychology, 11(2), 93-102.
https://doi.org/10.32598/jpcp.11.2.288.8
Panahi, R. (2018). The relationship between loneliness and attachment styles with internet addiction in second-year high school students in Tabriz District 2. Master's thesis in psychology, Payam Noor University of Tabriz. (In Persian)
Qaderi, H., Nabizadeh Chianeh, Q., & Esmaili Kurane, A. (2014). Identity styles, loneliness and fear of intimacy among internet addicts and normal individuals.
National Studies Journal,
15(60), 117-136.
https://www.rjnsq.ir/article_97110.html?lang=en (In Persian)
Rafat, A., Norouzi, N., Khademi, M., & Rashedi, V. (2013).Loneliness and internet addiction in students of Hamadan University of Medical Sciences.
Pajouhan Scientific Journal, 11(4), 51-55.
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-58-en.html (In Persian)
Schutte, N. S., & del Pozo de Bolger, A. (2020). Greater mindfulness is linked to less procrastination.
International Journal of Applied Positive Psychology,
5(1), 1-12.
https://doi.org/10.1007/s41042-019-00025-4
Sepahvandi, M., sabzian, S., Geravand, Y., Bayranvand, S. & Pirjavid, F. (2016). Effectiveness of cognitive techniques on academic motivation and academic performance of female high school students in isfahan.
New Educational Approaches,
11(1), 63-80.
https://doi.org/10.22108/nea.2016.21058 (In Persian)
Shahbaziyan khonig, A., Mesrabadi, J., & Farid, A. (2019). The role of academic procrastination and loneliness in students' academic burnout.
Rooyesh,
7(10), 183-198.
http://frooyesh.ir/article-1-762-en.html (In Persian)
Shameli, M., Moatamedi, A. And Borjali, A. (2018). The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness of internet game addiction intermediary variables with self-control and sensation seeking, in boy adolescents in the city of Tehran.
Counseling Culture and Psycotherapy,
9(33), 137-161.
https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.25865.1635 (In Persian)
Sheykholeslami, A. (2017). The effectiveness of cognitive and meta-cognitive learning strategy training on academic procrastination of students with low academic achievement.
Journal of School Psychology,
6(3), 65-84.
https://doi.org/10.22098/jsp.2017.585 ( in Persian).
Shonin, E., Van Gordon, W., & Griffiths, M. D. (2014). Are there risks associated with using mindfulness for the treatment of psychopathology?
Clinical Practice,
11(4), 389-392.
Link
Sirois, F. M., & Tosti, N. (2012). Lost in the moment? An investigation of procrastination, mindfulness, and well-being.
Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy,
30(4), 237-248.
https://doi.org/10.1007/s10942-012-0151-y
Solgi, Z. & Vaisi, R. (2019). The effectiveness of mindfulness training on anxiety sensitivity, self-concept and academic self-efficacy of students with dysgraphia.
Applied Psychology,
12(4), 573-594.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_97183.html?lang=en (In Persian)
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1994). Procrastination assessment scale- students (PASS). In J. Fischer and K. Corcoran (Eds.), Measures for clinical practice (pp. 446-452). New York, NY: The Free Press.
Spada, M. M., Langston, B., Nikčević, A. V., & Moneta, G. B. (2008). The role of metacognitions in problematic internet use.
Computers in Human Behavior,
24(5), 2325-2335.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.12.002
Steiner, H. H. (2016). The strategy project: Promoting self-regulated learning through an authentic assignment.
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education,
28(2), 271-282.
https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1111151.pdf
Tamadoni, M., Hatami, M., & Hashemi Razini, H. (2010). General self-efficacy, academic procrastination and academic achievement in university students.
Educational Psychology,
6(17), 66-88.
https://jep.atu.ac.ir/article_2283.html?lang=en (In Persian).
Tezer, M., Ulgener, P., Minalay, H., Ture, A., Tugutlu, U., & Harper, M. G. (2020). Examining the relationship between academic procrastination behaviours and problematic internet usage of high school students during the COVID-19 pandemic period.
Global Journal of Guidance and Counseling in Schools: Current Perspectives,
10(3), 142-156.
https://doi.org/10.18844/gjgc.v10i3.5549
Wells, A. (2000). Emotional disorder and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chic Hester, New York: John Wiley & Sons.
Williams, J. P., & Atkins, J. G. (2009). The role of metacognition in teaching reading comprehension to primary students. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, & A. C. Graesser (Eds.), Handbook of metacognition in education (pp. 26–43). Routledge/Taylor & Francis Group.
Zarei, L., & Khoshouei, M. S. (2023). Relationship of academic procrastination with metacognitive beliefs, emotion regulation and tolerance of ambiguity in university students.
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education,
22(3), 113-130.
https://journal.irphe.ac.ir/article_702906.html?lang=en (In Persian)
Zarrabian, S., Nooripour, R., Babaeian-koopaie, M., & HasaniAbharian, P. (2024). Psychometric properties of the Persian version of the instagram addiction test (IAT) in the Iranian population.
International Journal of Behavioral Sciences, 17(4), 186-194.
https://doi.org/10.30491/ijbs.2024.404557.1981
Zhang, Y., Dong, S., Fang, W., Chai, X., Mei, J., & Fan, X. (2018). Self-efficacy for self-regulation and fear of failure as mediators between self-esteem and academic procrastination among undergraduates in health professions.
Advances in Health Sciences Education,
23(4), 817-830.
https://doi.org/10.1007/s10459-018-9832-3
Zhao, J., Meng, G., Sun, Y., Xu, Y., Geng, J., & Han, L. (2021). The relationship between self-control and procrastination based on the self-regulation theory perspective: The moderated mediation model.
Current Psychology,
40(10), 5076-5086.
https://doi.org/10.1007/s12144-019-00442-3
Ziegler, N., & Opdenakker, M-C. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: The link with metacognitive self-regulation, self-efficacy, and effort regulation.
Learning and Individual Differences,
64, 71-82.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.04.009