بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه انگیزه اجتماعی در بین دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه انگیزه اجتماعی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی است. جامعۀ پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، آمل و شمال بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه 502 دانشجو به روش نمونه‌گیری در دسترس به صورت الکترونیک به پرسشنامه‌ انگیزه اجتماعی پاسخ دادند. داده‌ها با نرم افزارهای آماری (SPSS) نسخه 20 و (LISREL) نسخه 8.80 جهت بررسی پایایی و روایی پرسشنامه از ضریب همسانی درونی و روایی صوری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. با توجه به هدف پژوهش برای انجام تحلیل‌های آماری حجم نمونه به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شد. در نیمه اول نمونه تحلیل عاملی اکتشافی و در نیمه دوم نمونه تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد 8 سوال روی 2 عامل بارگذاری شدند که این 2 عامل روی هم 58 درصد از واریانس پرسشنامه انگیزه اجتماعی را تبیین می‌کردند. شاخص‌های برازش مدل شامل 98/0CFI=، 96/0NFI=، 97/0NNFI=، 97/0GFI=، 94/0 AGFI=، 05/0RMSEA= در سطح مطلوب بود. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 8 سوالی 71/0 محاسبه گردید که نشان از هماهنگی درونی مناسب سوال‌ها

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Psychometric Properties of the Persian Version of the Social Motivation Questionnaire among Students

نویسندگان [English]

  • Mahsa Mosalman 1
  • Mohammad Narimani 1
  • Seifollah Aghajani 1
  • , Sajjad Basharpour 1
  • Ahmad Sohrabi 2
1 Department of Psychology, Educational Science and psychology Faculty, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kurdistan University, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

This research was conducted to investigate the psychometric properties of the Persian version of the social motivation questionnaire. The current research is a descriptive-correlation type of study. The research community included all students of Farhangian, Amol, and Shamal universities who were studying in the academic year 2020-2021. From this community, 502 students responded to the social motivation questionnaire using the electronic sampling method. The data were used with statistical software (SPSS version 20) and (LISREL) version 8.80 to check the reliability and validity of the questionnaire, internal consistency coefficient, and face validity and confirmatory factor analysis. According to the purpose of the study, the sample size was randomly divided into two groups to perform statistical analysis. Exploratory factor analysis was done in the first half of the sample and confirmatory factor analysis was done in the second half of the sample. The results of exploratory factor analysis showed that 8 questions were loaded on 2 factors, and these 2 factors together explained 58% of the variance of the social motivation questionnaire. The fit indices of the model included CFI=0.98, NFI=0.96, NNFI=0.97, GFI=0.97, AGFI=0.94, and RMSEA=0.05 were at the optimal level. Also, Cronbach's alpha coefficient was calcula-

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reliability
  • Social Motivation
  • Standardization
  • Students
  • Validity

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 22 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 17 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 10 مهر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 24 بهمن 1403
  • تاریخ انتشار: 24 بهمن 1403