اثربخشی آموزش لذت بردن از روابط والد-کودک بر تعارض و سردرگمی مادران دارای کودک زیر 5 سال شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

2 دانشیار گروه مشاوره ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش لذت بردن از روابط والد-کودک بر تعارض و سردرگمی مادران دارای کودک زیر 5 سال شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را کلیه مادران دارای فرزند زیر 5 سال شهر اصفهان در نیمه دوم سال 1401 تشکیل دادند. در این پژوهش 100 مادر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به شیوۀ تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند (هر گروه 50 مادر) و به پرسشنامه‌ کیفیت مراقبت مادرانه قنبری و همکاران(1390) در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 4 جلسه‌ی یک ساعته و یک بار در هفته تحت آموزش لذت بردن از روابط والد-کودک قرار گرفتند. داده‌های پژوهش به شیوۀ تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم‌افزار 23SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین مادران دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر تعارض و سردرگمی تفاوت معناداری وجود داشت و فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار گرفت (001/0P<). براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت این آموزش کوتاه‌مدت می‌تواند در بهبود ارتباط مادر و فرزند مؤثر باشد علاوه بر این توانمندی‌های مادری را تقویت می‌کنند .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Relational Savoring Education with the child of conflict and confusion Mothers with Children under 5 Years old in Isfahan

نویسندگان [English]

  • Nasim Ansarifar 1
  • Zabihollah KavehFarsani 2
1 MSc Counseling Shahrekord University, Shahrekord, Iran
2 -Associate Professor, Department of Counseling, School of Literature, Shahrekord University, Shahrekord
چکیده [English]

The objective of the current study was to the effectiveness of relational savoring education with the child on conflict and confusion of mothers with children under 5 years old in Isfahan. The research method was quasi-experimental, utilizing a control group, pre-test, post-test and follow-up design. The statistical population of the current research consisted of all mothers with children under 5 years of age in Isfahan city in the second half of 2021. In this research 100 mothers were randomly assigned to the experimental and control groups, each consisting of 50 women, using the voluntary and available sampling method. The experimental group was trained to relational savoring education during 4 one-hour sessions and once a week, while no intervention was done on the control group. The data from the study were analyzed through Covariance via SPSS23 software. The results showed that there was a significant difference between the mothers of the two experimental and control groups in the variable of conflict and confusion, and the research hypothesis was confirmed (P<0.001). Based on the findings of this research, it can be concluded that this short-term training can be effective in improving the mother-child relationship, in addition, they strengthen the mother's capabilities,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conflict and confusion
  • Maternal caregiving quality
  • Mothers
  • Relational savoring education

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 20 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 03 خرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 03 خرداد 1404