ارائه الگوی قلدری سازمانی در مراکز آموزشی و درمانی: رویکرد نظریه‌پردازی داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی تبریز

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه سراسری تبریز

3 دانشگاه آزاد تبریز

4 گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تبریز،تبریز،ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه الگوی برای قلدری سازمانی در مراکز آموزشی و درمانی با رویکرد کیفی و به روش داده بنیاد بود.
میدان پژوهش شامل متخصصان و خبرگان مدیریتی آشنا به قلدری سازمانی و همچنین پزشکان، پرستاران و کارمندان شاغل در مراکز آموزشی و درمانی تبریز بودند و روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و اشباع نظری بود. تعداد مشارکت‌کنندگان 22 نفر بودند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و از باز آزمون و پایایی بین دو کدگذار برای بررسی روایی و پایایی مصاحبه‌ها و کدگذاری‌ها استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل محتوای مضمونی استفاده شد.نتایج نشان داد که شرایط علی قلدری سازمانی شامل 3 کد محوری اعمال قدرت یک‌جانبه، تبعیض و مدیریت ناکارآمد؛ شرایط زمینه‌ای مؤثر بر قلدری سازمانی شامل 4 کد محوری ضعف شخصیتی؛ و پیامدهای حاصل از قلدری سازمانی شامل 8 کد محوری آسیب‌های جسمی- روانی؛ نارضایتی ارباب‌رجوع؛ تضعیف روحیه کاری، پیشرفت حرفه‌ای ضعیف، هویت حرفه‌ای شکننده؛ هویت‌سازمانی شکننده؛ هرج‌ومرج اداری و از دست دادن مزیت رقابتی هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the model of organizational bullying in educational and therapeutic centers: the foundational data theorizing approach

نویسندگان [English]

  • ali taghiniya 1
  • hamdallah habibi 2
  • zarin daneshvar heris 3
  • Sadegh Maleki Avarsin 4
1 Tabriz University of Medical Sciences
2 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz National University
3 Tabriz Azad University
4 Department of Educational Science,, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The main goal of the current research was to provide a model for organizational bullying in educational and therapeutic centers with a qualitative approach and the foundation data method.
The research field included specialists and management experts familiar with organizational bullying, as well as doctors, nurses and employees working in educational and medical centers in Tabriz, and the sampling method was purposeful and theoretical saturation. The number of participants was 22. The data collection tool was a semi-structured interview, and retesting and reliability between two coders were used to check the validity and reliability of the interviews and coding. Thematic content analysis was used to analyze the data. The results showed that the causal conditions of organizational bullying include 3 core codes of unilateral power exercise, discrimination and inefficient management; Background conditions affecting organizational bullying include 4 core codes of personality weakness; and the consequences of organizational bullying including 8 core codes of physical and mental injuries; Dissatisfaction of the returning master; Demoralization, poor professional development, fragile professional identity; Fragile organizational identity; Administrative chaos and loss of competitive advantage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational bullying
  • educational and treatment centers
  • organizational behavior management
  • nurses

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 03 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 تیر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 13 خرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 13 خرداد 1404