نقش میانجی خودکارآمدی در رابطۀ بین فابینگ و رضایت از زندگی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 سنجش و اندازه‌گیری، روان‌شناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 روش‌ها و برنامه‌های درسی و آموزشی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای خودکارآمدی در رابطۀ بین فابینگ و رضایت از زندگی در بین دانشجویان بود. این پژوهش ازنظر هدف یک مطالعۀ بنیادی با کاربست روش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ مورد مطالعه شامل تمامی ۱۴۰۰۰ دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که از بین جامعۀ مذکور ۲۵۷ نفر (۱۵۳ زنان و ۱۰۴ مردان) با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامۀ عمومی فابینگ (GSP)، پرسش‌نامۀ خودکارآمدی (GSES) و پرسش‌نامۀ رضایت از زندگی (SWLS) بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و شیوۀ مدل‌یابی معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار SPSS 27 و همچنین نرم‌افزار Amos Graphics 24 تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش حاکی از رابطۀ منفی و معنادار بین فابینگ و خودکارآمدی و همچنین بین فابینگ و رضایت از زندگی بود. به‌علاوه، بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی رابطۀ مثبت و معناداری وجود داشت. در پژوهش حاضر رابطۀ غیرمستقیم فابینگ و رضایت از زندگی ازطریق خودکارآمدی در سطح ۰۱/۰ معنادار بود. براساس نتایج، تمرکز بر افزایش آگاهی دانشجویان دربارۀ تأثیرات منفی و زیان‌بخش این پدیدۀ نوظهور و کوشش روان‌درمانگران و مشاوران در این حیطه بسیار حائز اهمیت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mediating role of self-efficacy in the relationship between phubbing and students' life satisfaction

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Abdoli 1
  • Mahdi Kazemi 2
  • Ebrahim Khodaie 3
  • Sedigheh Ahmadi 4
1 Family counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Assessment and Measurement, Psychology and Educational sciences, Allameh Tabatabai' university, Tehran, Iran
3 Curriculum and educational methods and programs, Faculty of Psychology and educational sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Science, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the mediating role of self-efficacy in the relationship between phubbing and life satisfaction among students. The research method was descriptive-correlational, with a study population comprising all 14000 students of Kharazmi University in the academic year 2023-2024. A sample of 257 (153 women and 104 men) students was selected through Convenience sampling. Generic Scale of Phubbing (GSP), General Self-Efficacy Scale (GSES) and Satisfaction With Life Scale (SWLS), were research instruments. Analysis was conducted through the Pearson correlation test and structural equation modeling using SPSS 27 and Amos Graphics 24 softwares. The findings revealed a negative and significant relationship between phubbing and self-efficacy, as well as between phubbing and life satisfaction. Additionally, a significant positive relationship between self-efficacy and life satisfaction was observed. In the present study, the indirect relationship between phubbing and life satisfaction through self-efficacy was significant at the 0.01 level. Based on the results, it is very important to focus on increasing students' awareness about the negative and harmful effects of this emerging phenomenon and the efforts of psychotherapists and counselors in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phubbing
  • Self-Efficacy
  • Life Satisfaction
  • Correlation Coefficients
  • Structural Equation Modelling

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 25 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 فروردین 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 13 خرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 13 خرداد 1404