رابطه کیفیت خواب و میزان فعالیت بدنی با پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22059/japr.2025.374124.644889

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کیفیت خواب و میزان فعالیت بدنی با پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. از بین کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر اهواز در سال 1401، تعداد 142 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت خواب، پرسشنامه فعالیت بدنی ، پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی و پرسشنامه خودکارآمدی دانش آموزان بود. نتایج: نتایج نشان داد بین کیفیت خواب و پیشرفت تحصیلی و بین فعالیت‌بدنی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (001/0 =P). همچنین نتایج نشان داد فعالیت‌بدنی بر کیفیت خواب اثر معناداری دارد (0001/0=P). میزان رابطه بین کیفیت خواب با سطح فعالیت‌بدنی برابر با 248/0= r بود. نتایج رگرسیون نشان داد ارتباط معنی-داری بین فعالیت‌بدنی، کیفیت خواب و پیشرفت تحصیلی وجود دارد (0001/0=P). بدین ترتیب که فعالیت‌بدنی بر پیشرفت تحصیلی از طریق کیفیت خواب اثر غیر مستقیم دارد (ضریب 74/0 R=؛ میزان اثر خالص فعالیت‌بدنی: 16/0). نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد فعالیت‌بدنی وکیفیت خواب در مجموع می‌توانند تغییرات پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کنند (0001/0=P). نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه‌گرفت داشتن فعالیت‌بدنی و سپس کیفیت خواب مطلوب در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی، پیشرفت تحصیلی آنها را در پی خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship of thed Sleep Quality and Physical Activity with the Academic Achievement among Children with Developmental Coordination Disorder

نویسندگان [English]

  • Solmaz Razmjouei 1
  • Rasool Abedanzadeh 2
  • Ebrahim Norouzi Seyyedhassani 3
1 MSc., Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Associate Prof., Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Assistant Prof., Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was to examine the relationship between sleep quality and physical activity with academic achievement in children with developmental coordination disorder. Methods: The current research is of a descriptive-correlation type. 142 people were purposefully selected from the target community. The research tools included sleep quality, physical activity , developmental coordination disorder, and student self-efficacy questionnaires. Results: The results showed there is a positive and significant relationship between sleep quality and academic achievement and between physical activity and academic achievement (P=0.001). Moreover, physical activity has a significant effect on sleep quality (P=0.001). The relationship between sleep quality and physical activity level was equal to r=0.248. The regression results showed that there is a significant relationship between physical activity, sleep quality and academic achievement (P=0.001). In this way, physical activity has an indirect effect on academic achievement through sleep quality (R coefficient=0.74; the net effect of physical activity: 0.16). The results of the path analysis test showed physical activity and sleep quality can predict changes in academic achievement (P=0.001). Conclusion: It is concluded that having physical activity and then good sleep quality in children with developmental coordination disorder will lead to their academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sleep quality
  • physical activity
  • academic achievement
  • developmental coordination disorder

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 28 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 26 خرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 03 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 03 تیر 1404