اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر قلدری سایبری در دانش آموزان دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22059/japr.2025.373326.644874

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر قلدری سایبری انجام گرفت. این پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه انجام شد. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه قلدری سایبری آنتونیادو (2016) صورت گرفت. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. با نمونه گیری در دسترس، 30 نفر با کسب امتیاز قلدری سایبری از پرسشنامه آنتونیادو، انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش مداخلات رفتاردرمانی دیالکتیک را در هشت جلسه 90 دقیقه ای طی مدت 8 هفته دریافت و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را در این مدت دریافت نکردند. در پایان مجدداً پرسشنامه تجربه قلدری سایبری در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده‌ها نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیک بر قلدری سایبری در دانش‌آموزان در مرحله پس آزمون تأثیر داشته است و این تغییرات از نظر آماری معنادار بود . نتایج نشان داد که این درمان رفتار‌های مستقیم و غیر مستقیم قلدری سایبری در نوجوانان را کاهش می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of dialectical behavior therapy on cyber bullying in second period high school students

نویسندگان [English]

  • Batool Soleimani 1
  • Maryam Kadkhodaee 2
1 MSc in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effectiveness of dialectical behavior therapy on cyber bullying in second year high school students. It was a quasi-experimental study with a pretest, posttest, control group, and three-month follow-up period design. The statistical population included second period high school students in the city of Isfahan in the autumn of academic year of 2022–2023. The research tool was cyber bullying/victimization experiences questionnaire (CBVEQ) (Antoniadou, Kokkinos and Markos, 2016). Based on the scores obtained, 30 people who scored higher than 30, were selected by available sampling method and randomly divided into two groups. Dialectical behavior therapy was applied to experimental group in eight 90-minute sessions, while the students in the control group didn’t receive such intervention during the study. The data were analyzed through ANOVA repeated measurement via SPSS-26 software. The results showed that dialectical behavior therapy had an effect on cyber bullying in second year high school students in the experimental group at the post-test stage and these changes were statistically significant (p<0/05). Findings showed that dialectical behavior therapy reduces direct and indirect cyber bullying behaviors in teenagers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cyber Bullying
  • Dialectical Behavioral Therapy
  • Second Period High School
  • Students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 10 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 31 تیر 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 03 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 03 تیر 1404