ساخت برنامه مهارت‌های اجتماعی، حرکتی و زبانی تحول محور: بررسی اثربخشی آن بر ارتقای شاخص‌های تحولی کودکان با تأخیر تحولی کلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ مهارت‌‌های اجتماعی، حرکتی و زبانی تحول‌محور بر ارتقای شاخص‌های تحولی کودکان با تأخیر تحولی کلی انجام شد. مطالعۀ حاضر شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و از جهت هدف کاربردی است. جامعۀ مورد مطالعه شامل کودکان 5-3 سال با تأخیر تحولی در شهر تهران در سال 1402-1401 بودند که از میان آنان 22 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 11 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. برنامه بازی‌های تحول‌محور که با مرور نظامدار پژوهش‌های مرتبط با تأخیرهای تحولی این افراد تدوین شده بود، به کودکان گروه آزمایش به صورت کارگاه‌های مادر- کودک (12 جلسه) آموزش داده شد اما به گروه گواه، آموزشی ارائه نشد. ابزار استفاده شده، پرسشنامه غربالگری تحولی (ASQ3TM) و مصاحبه تشخیصی مبتنی بر ویراست پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (DSM-5) بود و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس تک‌متغیره استفاده شد و با نرم‌افزار SPSS نسخه 26 انجام گرفت. نتایج تحقیق، تأثیر معنادار اجرای برنامه بازی‌های تحول‌محور را بر ارتقای شاخص‌های تحولی نشان داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Creating a Development-oriented Social, Movement and Language Skills Program: Investigating its Effectiveness on Improving the Developmental Indicators of Children with Global Developmental Delay

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Zabeti Arani 1
  • Saeed Hasanzadeh 2
  • Gholamali Afrooz 2
  • Keyvan Salehi 3
1 Ph.D. in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Department of methods and educational planning, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of the development-oriented social, movement and language skills program on improving the developmental indicators of children with General Developmental Delay . The present study is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group and is practical in terms of purpose. The study population included children aged 3-5 years with Developmental Delay in Tehran in 1401-1402, from whom 22 were selected as available and were tested in two groups of 11. The program of development-oriented games, which was compiled by systematic review the researches related to the developmental delays of these people, was taught to the children of the experimental group in the form of mother-child workshops (12 sessions), but no training was provided to the control group. The instruments used were the Ages & Stages Questionnaires (ASQ3TM) and the diagnostic interview based on the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) and univariate analysis of variance was used to analyze the data and with software SPSS software version 26 was used. The results of the research showed the significant effect of the implementation of development-oriented games program on the

کلیدواژه‌ها [English]

  • Developmental indicators
  • Development- oriented
  • Improve
  • Skills
  • Global Developmental Delay (GDD)

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 25 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 03 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 23 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 فروردین 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 25 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 25 تیر 1404