نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین بستهآموزش خودتعیینگری و تعیین اثربخشی آن برنشانگان روانشناختی (افسردگی،اضطراب و استرس) و انسجامروانی دانشجویان انجامگرفت.طرح پژوهش،ترکیبی از نوع طرحهای اکتشافی که در بخش کیفی پژوهش ازنوع تحلیلمضمون ودربخش کمّی ازنوع نیمهآزمایشی باطرح پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری (سهماهه) باگروه کنترل بود.جامعه بخش کیفی، شامل متونعلمی مربوط به نظریه خودتعیینگری و شیوه نمونهگیری نظری بود و پس از کدگذاری مضامین،بسته موردنظر تدوینواعتبارآن تأییدشد.در بخش کمّی جامعه پژوهش شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بیرجند شامل پردیسهای امامسجاد(ع) و شهیدباهنر در سال تحصیلی 1402-1401 بودند.نمونه شامل 40 نفر از دانشجویان (20دختر و 20پسر) بود که بهصورت داوطلبانه ثبتنام و بهصورت تصادفی دردوگروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند.گروه آزمایش در12جلسه 90دقیقهای در هر هفته یک جلسه در طول سه ماه، تحت آموزش مهارتهای خودتعیینگری قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند.مقیاس نشانگان روانشناختی(DASS-21) و پرسشنامه انسجام روانی (PCQ) ابزار پژوهش بودند. از نرمافزارNVIVO-10 جهت تحلیل دادههای کمی وSPSS-26 جهت تحلیل دادههای کمّی(تحلیل کوواریانس بااندازهگیری مکرر) استفاده شد.یافتهها نشانداد آموزش بسته خودتعیینگری بر کاهش افسردگی(92/83=F) اضطراب(81/149=F) و استرس(24/72=F) و افزایش انسجام روانی(50/223=F) دانشجویان اثربخش بود و این اثربخشی در دوره پیگیری نیز ادامه داشت(001/0>P).طبق نتایج، بهکارگیری آموزش خودتعیین گری به عنوان یک مداخله انگیزشی در بهبود سلامتروان دانشجویان ضروری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing a Self-determination training (SDT) package and investigating its effectiveness on psychological symptoms (depression, anxiety and stress) and psychological cohesion of students: Three-Month Follow-Up
نویسنده [English]
Assistant Professor, Psychology Education and Counseling Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of compiling a self-determination training package and determining its effectiveness on psychological symptoms (depression, anxiety and stress) and psychological coherence of students. The method was a combination of exploratory designs, which in the qualitative part of the research was of thematic analysis type and in the quantitative part of the semi-experimental type with a pre-test-post-test-follow-up plan (three months) with a control group. The qualitative section included scientific texts related to the theory of self-determination and the theoretical sampling method, and after coding the themes, the desired package was compiled and its validity was confirmed. In the quantitative part, the research community consisted of students studying at Farhangian University of Birjand, including Imam Sajjad and Shahid Bahonar campuses in the academic year of 2022-2023. Lavibond and Lavibond psychological symptoms scale(1995) and psychological coherence questionnaire Flensborg-Madsen et al.(2006) were research tools. NVIVO-10 and SPSS-26 software were used to analyze data. The results showed that self-determination training has an effect on reducing depression(F=83.92), anxiety(F=149.81) and stress(F=72.24) and increasing psychological cohesion(F=223.50) in students. This effectiveness continued in the follow-up period. According to the results, it is necessary to use self-determination training to improve students' mental health
کلیدواژهها [English]