نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی ارشد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمال کاری تحصیلی، انعطاف پذیری شناختی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دچار فرسودگی تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر با فرسودگی تحصیلی بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1403-1402 در منطقه 2 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 36 دانش‌آموز دختر با فرسودگی تحصیلی با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایدهی شدند (18 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 18 دانش‌آموز در گروه کنترل). دانش‌آموزان حاضر در گروه آزمایش آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را طی ده هفته در ده جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (APQ)، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (CFQ)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (ABQ) استفاده شد. داده‌های با تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمال کاری تحصیلی، انعطاف پذیری شناختی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دچار فرسودگی تحصیلی تأثیر معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Procrastination, Cognitive Flexibility and Academic Engagement of Students Suffering from Academic Burnout

نویسندگان [English]

  • shima akbari 1
  • hosein bigdeli 2

1 1. Ma student in Educational Psychology, Faculty of Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of self-regulated learning strategies on academic procrastination, cognitive flexibility and academic engagement of students suffering from academic burnout. The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the research included female students with academic burnout who were studying in the first period of secondary school in the academic year 2022-2023 in the 2nd district of Tehran. In this research, 36 female students with academic burnout were selected by purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups. (18 students in the experimental group and 18 students in the control group). The students in the experimental group received the self-regulated learning strategies during ten weeks in ten 75-minute sessions. Academic Procrastination Questionnaire (APQ), Cognitive Flexibility Questionnaire (CFQ), Academic Engagement Questionnaire (AEQ) and Academic Burnout Questionnaire (ABQ) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that self-regulated learning strategies has significant effect on the academic procrastination (p<0.001), cognitive flexibility (p<0.001) and academic engagement (p<0.001) in the students suffering from academic burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Burnout
  • Academic Engagement
  • Academic Procrastination
  • Cognitive Flexibility
  • Self-Regulated Learning Strategies