نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تحملپریشانی و مهارتهای ارتباطی دختران بیسرپرست انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری اطلاعات، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و مرحلۀ پیگیری بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دختران بیسرپرست در سال تحصیلی 1402-1401 شهر شیراز بود که از این بین تعداد 30 نفر به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس تحملپریشانی (DTS) و آزمون مهارتهای ارتباطی (QCST) استفاده شد. گروه گواه در انتظار ماند و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی برای گروه آزمایش در 8 جلسۀ 90 دقیقهای به اجرا گذاشته شد. سپس، در پایان مداخلات درمانی و 2 ماه بعد، مجدداً آزمودنیهای گروههای آزمایش و گواه، توسط ابزارهای پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخۀ 24) وبا روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که در گروه آزمایش، تحملپریشانی و مهارتهای ارتباطی به شکل معناداری افزایش یافته است. نتایج پژوهش اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را بر افزایش تحملپریشانی و بهبود مهارتهای ارتباطی دختران بیسرپرست تأیید کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Cognitive Therapy Based on Mindfulness (MBCT) on Distress Tolerance and Communication Skills of Orphaned Girls
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
2 Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
3 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
چکیده [English]
This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on distress tolerance and communication skills of homeless girls. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group and a follow-up phase in terms of the practical purpose and the method of data collection. The statistical population included all the unaccompanied girls in the academic year of 2021-2022 in the city of Shiraz, and 30 of them were selected by available sampling and were randomly assigned to the experimental and control groups. Distress Tolerance Scale (DTS) and Communication skills test (QCST) were used to collect data. The control group was kept waiting and cognitive therapy based on mindfulness was implemented for the experimental group in 8 sessions of 90 minutes. Then, at the end of the therapeutic interventions and 2 months later, the subjects of the test and control groups were again evaluated by research tools. The results were analyzed using the SPSS software (version 24) and the variance analysis method with repeated measurements. The results of the research indicated an increase in distress tolerance and improvement in communication skills.
کلیدواژهها [English]