مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و روان‌درمانی پویشی فشرده و کوتاه‌مدت بر اضطراب صفت-حالت و تاب‌آوری دانش‌آموزان دختر دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری با روان‌درمانی پویشی فشرده و کوتاه‌مدت در اضطراب صفت-حالت و تاب‌آوری در دانش‌آموزان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان بود. روش‌پژوهش، آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان مقطع دوّم متوسطه در سال‌تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین جامعه فوق تعداد 45 نفر به‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی، تعداد 15 نفر در هر دو گروه آزمایشی درمان شناختی-رفتاری و درمان روان‌پویشی کوتاه‌مدت و 15 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. داده‌ها به وسیله پرسشنامه‌های رفتارهای خودجرحی (ISAS)، اضطراب صفت-حالت (STAI) و تاب‌آوری (CD-RIS) گردآوری شدند. گروه آزمایشی اوّل تحت درمان شناختی-رفتاری (8 جلسه 90 دقیقه‌ای) و گروه آزمایشی دوّم تحت درمان روان‌پویشی فشرده و کوتاه‌مدت (12 جلسه 90 دقیقه‌ای) قرار گرفتند ولی آزمودنی‌های گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها بااستفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر در نرم افزار SPSS.26 انجام گرفت. نتایج نشان داد که تأثیر دو درمان شناختی-رفتاری و روان‌درمانی پویشی فشرده و کوتاه‌مدت بر اضطراب صفت، حالت و تاب‌آوری معنادار است (0/01≥P). همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که میزان تأثیر روان‌درمانی پویشی فشرده و کوتاه‌مدت به نسبت درمان شناختی-رفتاری در گروه پس‌آزمون و پیگیری بیش‌تر بوده است (0/01≥P).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy and Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy on State-Trait Anxiety and Resilience in female Students with Self-Harming Behaviors

نویسندگان [English]

  • Kianoush Zahrakar 1
  • Aysan Sharei 2
  • Ali Salmani 3

1 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran

2 Ph.D. Student, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran

3 Ph.D. Student, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to compare the effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy (CBT) with Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy (ISTDP) on state-trait anxiety and resilience in students with self-harming behaviors. The research method was experimental with pre-test and post-test with a control group. The statistical population included all female high school students with self-harming behaviors in the academic year 2023-2024. From this population, 45 students were selected through purposive sampling and randomly assigned 15 students to both the experimental groups of CBT and ISTDP and 15 students to the control group. Data were collected using the Inventory of Statements about Self-Injury (ISAS), State-Trait Anxiety Inventory (STAI) and Resilience Scale (CD-RIS). The first experimental group underwent CBT (8 sessions 90 minutes) and the second experimental group underwent ISTDP (12 sessions 90 minutes) but the subjects in the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance in SPSS.26 software. The results showed that the effects of both CBT and ISTDP on state-trait anxiety and resilience were significant (P≤0.01). Also,the results of the follow-up test showed that the effect of ISTDP was greater than that of CBT in the post-test and follow-up groups (P≤0.01).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive-Behavioral Therapy (CBT)
  • Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy (ISTDP)
  • Resilience
  • Self-Harming Behaviors
  • State-Trait Anxiety

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 29 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 25 شهریور 1404
  • تاریخ انتشار: 25 شهریور 1404