اثربخشی آموزش چند حسی فرنالد بر تقویت حافظه و یادآوری اطلاعات دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز ،تبریز، ایران.

2 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی،گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز،تبریز، ایران.

3 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان،

چکیده

پژوهش حاضر باهدف اثربخشی آموزش چند حسی فرنالد بر تقویت حافظه و یادآوری اطلاعات دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه با دوره پیگیری (3 ماهه) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی مبتلا به نارساخوانی بود که در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 به مراکز اختلال یادگیری شهر زاهدان مراجعه کردند. نمونه آماری تعداد ۴6 نفر از این دانش‌آموزان بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (24 نفر) و گواه (۲2 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مقیاس هوش وکسلر -کودکان نسخه پنجم (WISC-V) و آزمون یادگیری کلامی کالیفرنیا-نسخه کودکان (CVLT-C) بود که تمام آزمودنی‌ها در مرحله پیش‌آزمون آن را تکمیل کردند. برنامه مداخله‌ای آموزشی چند حسی فرنالد (1921) به گروه آزمایش در 15 جلسه به صورت دو بار در هفته و هر جلسه 45 دقیقه آموزش داده شد و در نهایت پس‌آزمون و پیگیری از دو گروه آزمایش و گواه گرفته شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش چند حسی فرنالد بر مؤلفه‌های تقویت حافظه و یادآوری اطلاعات مؤثر بود (01/0>P).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

the effectiveness of Fernald multisensory training on memory amplification and information recall in students with dyslexia

نویسندگان [English]

  • Shahram Vahedi 1
  • amir yekanizad 2
  • Nadiyeh Arjmandi 3

1 Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Ph.D Student, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology,University of Tabriz, Tabriz, Iran.

3 Ph.D Student, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology,University of Sistan and Baluchestan, Sistan and Baluchestan, Iran .

چکیده [English]

This study aimed to investigate the effectiveness of Fernald multisensory training on memory amplification and information recall in students with dyslexia. The research method of the present study was quasi-experimental with a pre-test and post-test design, with an experimental and control group and a 3-month follow-up period. The statistical population of this study consisted of all second to sixth grade elementary students with dyslexia who attended learning disability centers in Zahedan during the 2023-2024 academic year. A total of 46 students from this population were selected through convenience sampling and randomly assigned to two groups: 24 students in the experimental group and 22 students in the control group. The data collection tools included the Wechsler Intelligence Scale for Children, Fifth Edition (WISC-V) and the California Verbal Learning Test for Version Children (CVLT-C). All participants completed these assessments during the pretest phase. The Fernald multisensory instructional intervention program (1921) was taught to the experimental group over 15 sessions, with two sessions per week, each lasting 45 minutes. In the end, post-tests and follow-up assessments were conducted for both the experimental and control groups. Data were analyzed using repeated measures variance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dyslexia
  • Fernald Multisensory Training
  • Memory Amplification
  • Information Recall

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 10 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 14 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 02 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 02 مهر 1404