تدوین بسته آموزش توانمندسازی روانی مبتنی بر مهارت‌های سواد رسانه‌ای و اثر بخشی آن بر ادراک شایستگی و سبک ارتقا دهنده سلامت دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

3 گروه روان‌شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.

چکیده

هدف حاضر اثربخشی بسته توانمندسازی روانی مبتنی بر مهارت‌های سواد رسانه‌ای بر ادراک شایستگی و سبک ارتقا دهنده سلامت دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش نیمه آزمایشی بوده و در آن طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر متوسطه اول دارای مشکلات رفتاری در مدارس منطقه 1 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 می‌باشد. نمونه پژوهش شامل 40 دانش آموز دارای مشکلات رفتاری که در پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پیترسون نسبت به بقیه دانش آموزان نمرات بیشتری اخذ نمودند و نیز با تایید معلمان و مشاوران مدرسه، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، به طور تصادفی در دو گروه 20 نفر آزمایش و 20 نفر کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ادراک شایستگی کودکان (SPPC) و سبک ارتقا دهنده سلامت (HPLP)استفاده شد. تجزیه و تحلیل یافته‌ها بوسیله نرم افزار، SPSS- 26 و تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد بسته توانمندسازی روانی مبتنی بر ادراک شایستگی و سبک ارتقا دهنده سلامت دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری پسر دوره اول متوسطه تاثیر داشت(001/0 ˂ p). بنابراین نتایج پژوهش حاضر می‌تواند مورد توجه سازمان آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و معلمان قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a Mental Empowerment Training Package Based on Media Literacy Skills and its Effectiveness on the Perception of Competence and Health Promoting Style of Students with Behavioral Problems

نویسندگان [English]

  • Yazdan Goodarzi 1
  • Maryam Akbari 2
  • Kyomarth Karimi 3

1 Department of Psychology, Sa. C., Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Sa. C., Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.

3 Department of Psychology, Mah. C., Islamic Azad University, Mahabad, Iran.

چکیده [English]

The purpose research was the effectiveness of the psychological empowerment package based on media literacy skills on the perception of competence and the health-promoting style of students with behavioral problems. The current rsemi-experimental type of research, and in that design, pre-test and post-test were used with a control group. The statistical population of this research includes all male students of the first secondary school with behavioral problems in the schools of District 1 of Tehran in the academic year of 2022-2023. The research sample includes 40 students with behavioral problems who obtained higher scores in Quay and Peterson's behavioral problems questionnaire than the rest of the students and were selected as a statistical sample with the approval of teachers and school counselors, randomly divided into two groups of 20 people. The experiment and 20 control subjects were replaced. Children's Competency Perception Questionnaire (SPPC) and Health Promotion Style (HPLP) were used to collect data. Analysis of findings was done by SPSS-26 software and covariance analysis. The results showed that the psychological empowerment package based on the perception of competence and health-promoting style of students with behavioral problems in the first year of secondary school had an effect (p < 0.001).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perception of competence
  • Psychological empowerment based on media literacy skills
  • health promoting style
  • Students with behavioral problems

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 16 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 19 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 19 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 19 مهر 1404