نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2 استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
3 گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
4 گروه سنجش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی تابآوری تحصیلی در رابطه میان بهزیستی معنوی و سلامت روانشناختی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها همبستگی از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2800 نفر بودند. بر اساس جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای (طبقه دختر و پسر) از بین افراد واجد شرایط 353 نفر(184 پسر و 169 دختر) بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامههای تابآوری تحصیلی ساموئلز(ARI)، بهزیستی معنوی دهشیری و همکاران(SWBQ) و سلامت روانشناختی عمومی گلدبرگ(GHQ-28) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری، با دو نرمافزار تحلیل آماری SPSS-27 وSmart-pls-3 تحلیل شدند. نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد که ضریب مسیر رابطه غیرمستقیم بین بهزیستی معنوی با سلامت روانشناختی از طریق متغیر میانجی تابآوری تحصیلی معنیدار بود(۰۱/0>p). همچنین حصول مقدار 463/0=GOF حاکی از برازش کلی مدل پژوهش داشت. بنا بر یافتههای پژوهش نقش غیرمستقیم بهزیستی معنوی در سلامت روانشناختی دانشجویان از طریق نقش میانجی تابآوری تحصیلی تأیید شد؛ بنابراین آموزش روشهای بهبود منش تابآور به دانشجویان باهدف بهبود سلامت روانشناختی آنان ضروری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Mediating role of academic resilience in the relationship between spiritual well-being and psychological health of students
نویسندگان [English]
1 Department of counseling and Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Psychology Education and Counseling Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran.
3 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, Iran.
4 Psychometrics Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of academic resilience in the relationship between spiritual well-being and psychological health of Farhangian University students. In terms of practical purpose and in terms of data collection, the research was structural equation analysis. The statistical population included all male and female students of Farhangian University of South Khorasan province in the academic year of 2023-2024, numbering 2800 people. Based on the sampling table of Krejce and Morgan, using the stratified sampling method, 353 people(184boy and 169girl) were selected as the research sample from among the eligible people, and they were asked the Samuels Academic Resilience Questionnaires(ARI), Spiritual well-being Dehshiri et al.(SWBQ) and Goldberg's General Psychological Health(GHQ-28)answered. Data were analyzed using Pearson's correlation and structural equation modeling with SPSS-27 and Smart-pls-3. The findings showed that the coefficients of the direct path related to the relationship between spiritual well-being and academic resilience were positive and significant(p<0.01).The results of the bootstrap test showed that the path coefficient of the indirect relationship between spiritual well-being and psychological health through the mediating variable of academic resilience was significant(P<0.01). Also, obtaining the value of GOF=0.463 indicated the overall fit of the research model.
کلیدواژهها [English]