نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین عواطف خودآگاه(شرم و گناه)، خودانتقادی و ناگویی هیجانی با رفتارهای خود-جرحی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 استاد تمام گروه روانشناسی_ دانشکده ادبیات و علوم انسانی_ دانشگاه گیلان_رشت_ ایران

3 استاد تمام گروه روانشناسی_ دانشکده ادبیات و علوم انسانی_ دانشگاه گیلان_ رشت_ ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط شرم، گناه، خودانتقادی و ناگویی هیجانی با رفتارهای خود-جرحی در دانشجویان: نقش میانجی شفقت به خود است. این پژوهش از نوع کاربردی و با طرح همبستگی و با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بود. ۵۰۸ دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی۱۴۰۳ به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس‌های خودجرحی بدون قصد خودکشی (SHI)، عواطف خودآگاه (TOSCA-3)، خودانتقادی (LOSC)، ناگویی هیجانی (TAS) و شفقت به خود(SCS-SF) بود. داده‌ها با روش مدل معادلات ساختاری و آزمون بوت‌استرپ از طریق نرم‌افزار‌های SPSS27 و AMOS24 تحلیل شد.نتایج نشان داد مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین، شفقت به خود نقش میانجی معناداری در رابطه بین شرم، گناه، خودانتقادی و ناگویی هیجانی با رفتارهای خود-جرحی دارد (01/0>P). این یافته‌ها نشان می‌دهد که شفقت به خود می‌تواند اثرات منفی این عوامل را بر خود-جرحی کاهش دهد. بنابراین، در برنامه‌های پیشگیری، آموزشی و درمانی در دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The mediating role of self-compassion in the relationship between self-conscious emotions (shame and guilt), self-criticism and alexithymia with self-injurious behaviors in students

نویسندگان [English]

  • Seyed Omid Yasini 1
  • seyed mosa kafie 2
  • abbas abolghasemi 3

1 Department of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran

2 Professor of the Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.

3 Professor of the Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.

چکیده [English]

The aim of the present study is to investigate the relationship between shame, guilt, self-criticism, and alexithymia with self-injurious behaviors in students: the mediating role of self-compassion. This is an applied research and was conducted with a correlational design using the structural equation modeling method. The statistical population of this study was all undergraduate students at the University of Guilan. 508 undergraduate students of the University of Guilan were selected through convenience sampling in the academic year 2024. The research instruments included Non-Suicidal Intentional Self-Injury Scale(SHI),the Self-Conscious Affect Scale (TOSCA-3), the Self-Criticism Scale(LOSC), the Alexithymia Scale (TAS), and the Self-Compassion Scale – Short Form(SCS-SF). Data were analyzed using Structural equation model method and bootstrap test using SPSS27 and AMOS24 software.Findings indicated that the proposed model demonstrated a good fit. Additionally, self-compassion played a significant mediating role in the relationship between shame, guilt, self-criticism, and alexithymia with self-injurious behaviors (p < 0.01).These findings suggest that self-compassion can mitigate the negative impact of these factors on self-injurious behaviors. Therefore, self-compassion should be considered in prevention programs, educational interventions, and therapeutic approaches in universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-injury behaviors
  • shame and guilt
  • self-criticism
  • alexithymia
  • self-compassion

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 10 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 10 خرداد 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 04 آبان 1404
  • تاریخ انتشار: 04 آبان 1404