نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
2 دانشگاه تبریز، ایران
3 استادمشاور
چکیده
مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اساس مدل گراس و لینهان برخودتنظیمی شناختی نوجوانان دختر دارای نشانگان افسردگی انجام گرفت. پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانشآموزان دختر در مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 1401-1400 شهر اردبیل بود. روش نمونه گیری از نوع هدفمند و 66 نفر دانش آموزدختر به عنوان نمونه انتخاب شدند که در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 22 نفر) به صورت تصادفی ساده تقسیم گردیدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II) و خودتنظیمی شناختی (ESQ) استفاده شد. اطلاعات پژوهش با آزمون تحلیل واریانس آمیخته و سنجش مکرر، بوسیله نرم افزار 26 spss اجرا گردید. یافتههای پژوهش نشان داد، بکارگیری تنظیم هیجانی گراس و لینهان موجب تفاوت در بین گروه آزمایش و گواه میباشد (05/0 P<). . این تفاوت در مرحله پیگیری نیز مشاهده گردید. در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت، آموزش تنظیم هیجانی لینهان در بهبود وضعیت گروه آزمایش در حوزه افسردگی و خودتنظیمی شناختی به نسبت روش گراس موثر بوده، لذا بکارگیری آن در دانشآموزان مورد تاکید قرار دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Effectiveness of Emotion Regulation Training Based on Gross and Linehan's Model on the Cognitive Self-Regulation of Teenage Girls with Depressive Syndromes
نویسندگان [English]
1 Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Tabriz University, Iran
3 Advisor
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of emotion regulation training based on Gross and Linehan's model on the cognitive regulation of adolescent girls with depressive symptoms. The research was semi-experimental with a pre-test, post-test and one-month follow-up plan with a control group. the academic year of 1400-1401 in Ardabil city. The sampling method was purposeful and 66 female students were selected as a sample, who were divided into two experimental groups and one control group (22 people in each group) in a simple random manner. Beck depression questionnaire (BDI-II) and cognitive self-regulation (ESQ) were used to collect data. The research data was analyzed by mixed analysis of variance and repeated measures by SPSS 26 software. The findings of the research showed that the use of Gross and Linehan's emotional regulation causes a difference between the experimental and control groups (P<0.05). Of course, Linehan's emotional regulation method was in a more suitable state than Gross's method in the post-test phase (P<0.05). This difference was also observed in the follow-up phase. Ithe condition of the experimental group in theof depression and cognitive self-regulation compared to the Gross method, so its use in students is emphasized
کلیدواژهها [English]