تدوین بسته آموزشی توجه و تمرکز و بررسی اثربخشی آن بر ادراک شنیداری کودکان پیش دبستان 6-5 سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 گروه روانشناسی ، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران،ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به منظور تدوین و ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی توجه و تمرکز بر ادراک شنیداری کودکان پیش دبستان انجام شد. این پژوهش به صورت آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل، همراه با دوره پیگیری دو ماهه اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل نوآموزانی بود که در سال‌های 1401-1402 در مراکز پیش دبستان شهر تهران ثبت نام کرده بودند. ابتدا، 2 پیش دبستان به صورت تصادفی انتخاب شدند و از این میان 40 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله، آزمون ادراک شنیداری و پمن (ADT™) بر روی هر دو گروه اجرا شد. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه 1 ساعته تحت آموزش قرار گرفتند. پس از پایان دوره آموزشی، پرسشنامه و پمن بر روی هر دو گروه اجرا شدند. سپس، پس از گذشت دو ماه از پایان آموزش، آزمون پیگیری اجرا شد. نتایج نشان داد که بسته آموزشی علاوه بر اینکه از روایی مناسبی برخوردار است، توانسته است بهبود معناداری در ادراک شنیداری نوآموزان ایجاد کند. همچنین، آموزش‌های مبتنی بر توجه شنیداری در سنین پیش از دبستان می‌توانند نقش مؤثری در افزایش توانمندی ادراک شنیداری نوآموزان داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating The Effectiveness of “Attention and Concentration” Package on Auditory Perception of Pre-school Children of the Age of 5-6 Years Old

نویسندگان [English]

  • Alireza Sebghati 1
  • Alireza Kiamanesh 2
  • Valiollah Farzad 3

1 Department of Educational Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Professor of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Kharazmi University

3 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The present study aimed to develop and evaluate the effectiveness of an attention and concentration training package on the auditory perception of preschool children. This research was conducted experimentally using a pretest-posttest design with a control group, accompanied by a two-month follow-up period. The population of this study consisted of preschool children registered in the preschool centers of Tehran in the years 1401-1402. Initially, 2 preschools were randomly selected, and then 40 participants were randomly assigned to two experimental and control groups. Before the intervention, the Auditory Discrimination Test (ADT™) was administered to both groups. The experimental group received 15 one-hour training sessions. After the completion of the training period, questionnaires and the ADT™ were administered to both groups. Subsequently, a follow-up assessment was conducted two months after the end of the training. The results indicated that the training package, besides being valid, significantly improved the auditory perception of the preschool children. Moreover, auditory-focused training in the pre-preschool ages can play a significant role in enhancing the auditory perception capabilities of preschool children.
Keywords: attention and concentration, training package, auditory perception, preschool children, preschool education, auditory perception empowerment

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention and Concentration
  • Educational Package Development
  • Auditory Perception
  • Preschool Children

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 18 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 تیر 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 15 آذر 1404
  • تاریخ انتشار: 15 آذر 1404