نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مشاوره، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 نویسنده مسئول، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان هیجانمدار با درمان مرور زندگی مبتنی بر هستی شناسی اسلامی بر دشواری در تنظیم هیجان در نوجوانان دختر بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری کلیه نوجوانان دختر 17 تا 21 ساله مراجعه کننده به مراکز مشاوره بابک شهر در زمستان سال 1400 بود. در مرحله اول تعداد 45 نوجوان دختر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش(هر گروه 15 نوجوان) و یک گروه کنترل (15 نوجوان) جایگزین شدند. سپس نوجوانان دختر گروههای آزمایش تحت درمان هیجانمدار و درمان مرور زندگی مبتنی بر هستی شناسی اسلامی قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از مقیاس دشواری در تنظیم هیجان(DERS) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 28 با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله مذکور تاثیر معناداری بر کاهش دشواری در تنظیم هیجان داشتهاند (05/0>P).
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Effectiveness of Emotion- Focused Therapy with Life Review Treatment based on the Islamic Ontology Trend on the Difficulty in Regulating Emotion in Female Adolescents
نویسندگان [English]
1 Ph.D Candidate in Counseling, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
2 Corresponding author, Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology & Education Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Science, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to comparing the effectiveness of emotion- focused therapy with life review treatment based on the Islamic ontology trend on the difficulty in regulating emotion in female adolescents. This semi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and follow-up 2 month. The statistical population was all female adolescents aged 17 to 21 years who referred to counseling centers in Shahrebabak in the winter of 2022. In the first stage, 45 female adolescents were selected and and then randomly divided into 2 experimental groups (15 people in each group) and a control group (15 people) were replaced and experimental groups underwent emotion- focused therapy and life review treatment based on the Islamic ontology trend, but the control group received no training and remained in the waiting list. To collect data difficulties in emotion regulation scale (DERS). Data analysis was performed using SPSS-28 software with analysis of variance with repeated measures and Bonferroni. The results of the study showed that of both interventions had a significant effect on difficulties in emotion regulation (P<0.05).
کلیدواژهها [English]