نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 نویسنده مسئول، دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تدوین مدل ساختاری اعتیاد به بازیهای اینترنتی بر اساس سیستمهای بازداری/فعالساز رفتاری با میانجیگری استرس ادراک شده در نوجوانان شهر تهران بود. روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش-آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 500 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل آزمون اعتیاد به بازیهای اینترنتی(IGD-20 Test)، مقیاس سیستمهای مغزی- رفتاری(BIS/BAS) و مقیاس استرس ادراک شده(PSC) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم سیستمهای بازداری/فعالساز رفتاری و استرس ادراک شده بر اعتیاد به بازیهای اینترنتی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که استرس ادراک شده در رابطه بین سیستمهای بازداری/فعالساز رفتاری با اعتیاد به بازیهای اینترنتی نقش میانجی و معنادار دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که رابطة بین این متغیرها در مداخلههای مرتبط با اعتیاد به بازیهای اینترنتی دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Development of Structural Model of Internet Game Addiction Based on Behavioral Inhibition/Activation Systems with Mediation Role of Perceived Stress in Adolescents in Tehran City
نویسندگان [English]
1 Ph.D Candidate in General Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
2 Corresponding author, Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Psychology Department, Faculty of Humanities, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran (corresponding author
چکیده [English]
The purpose of the present study was to investigate development of a structural model of internet game addiction based on behavioral inhibition/activation systems with mediation role of perceived stress in adolescents in Tehran city. This was descriptive-correlation research. The statistical population was male students in Tehran city in year academic 2023-2024. The sample size was selected and with random cluster sampling of 500 students. Data collection tools include the internet gaming disorder questionnaire (IGDQ), behavioral inhibition system/behavioral activation system scales (BIS/BAS Scales) and perceived stress scale (PSC). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equations modeling. The results showed direct effect of behavioral inhibition/activation systems and perceived stress were significant on internet game addiction. Also, the results showed that perceived stress had a mediating role in relationship between behavioral inhibition/activation systems with internet game addiction. Based on the results of this research, it is suggested that the relationship between these variables should be taken into consideration in interventions internet game addiction in students.
کلیدواژهها [English]