اثربخشی آموزش گروهی سرمایه های روان شناختی بر شایستگی اجتماعی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان دچار درماندگی آموخته شده دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی سرمایه های روان شناختی بر شایستگی اجتماعی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان دچار درماندگی آموخته شده دوره دوم متوسطه انجام گرفت. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر و پسر دچار درماندگی آموخته شده بود که در دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهرستان فیروزآباد فارس مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانش آموز دچار درماندگی آموخته شده با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش (18 نفر) و گواه (17 نفر) جایدهی شدند. دانش آموزان حاضر در گروه آزمایش آموزش گروهی سرمایه های روان شناختی را طی ده هفته در 10 جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمودند. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش گروهی سرمایه های روان شناختی بر شایستگی اجتماعی (0001>P؛ 56/0=Eta؛ 52/42=F) و پایستگی تحصیلی (0001>P؛ 60/0=Eta؛ 76/50=F) دانش آموزان دچار درماندگی آموخته شده دوره دوم متوسطه تأثیر معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Group Training of Psychological Capitals on Social Competence and Academic Resilience of Students Suffering from Learned Helplessness in the Second Year of High School

نویسندگان [English]

  • mahbobeh zangeneh 1
  • reza ahmadi 2
  • tayyebeh sharifi 3

1 PhD student in Educational Psychology, Faculty of Humanities, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran

3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.

چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of group training of psychological capitals on social competence and academic resilience of students suffering from learned helplessness in the second year of high school. The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the research included male and female students with l learned helplessness who were studying in the second period of secondary school in the academic year of 1401-1402 in Firozabad city of Fars.. 35 student suffering from learned helplessness were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental (18 people) and control groups (17 people). The students in the experimental group received psychological capital training in ten weeks in ten 90-minute sessions. The applied questionnaires included social competence Questionnaire (SCQ), academic resilience Questionnaire (ARQ) and learned helplessness Questionnaire (LHQ). The data from the study were analyzed through Analysis of variance with repeated measures via SPSS23 software. The results showed that group training of psychological capitals has significant effect on the social competence (F=42.52; Eta=0.56; P<0001) and academic resilience (F=50.76; Eta=0.60; P<0001) of students suffering from learned helplessness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Group Training of Psychological Capitals
  • Social Competence
  • Academic Resilience
  • Learned Helplessness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 11 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 23 آذر 1404
  • تاریخ انتشار: 23 آذر 1404