نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. رایانامه
2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش،بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر هوشهایچندگانه گاردنر بر مهارتهای فراشناختی و تنظیمرفتار کودکاننارسا-خوان بود. طرح پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروهگواه بود. جامعهآماری تمامی کودکان 7 تا ۱۱ساله نارساخوان شهر رشت بودند که در سالتحصیلی ۱۴۰1-1402 به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه کردند. نمونهپژوهش ۳۰ کودک نارساخوان (15 پسر و 15 دختر) بود که با روش دردسترس انتخاب و بهطورتصادفی در گروههای آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایدهی شدند. کودکان گروه آزمایش برنامه آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر را طی ۱۲ جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند و در طی این مدت کودکان گروه گواه فقط آموزشهای مرکز آموزشی خود را دریافت کردند. ابزار مورداستفاده شامل مقیاسسنجش و برآورد هوشهایچندگانه (MII)و پرسشنامه رتبهبندیرفتاری کارکردهایاجرایی (BRIEF)بود.نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS-26 و با روش تحلیلکوواریانس تکوچندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها حاکی از اثرگذاری معنیدار آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بر بهبود مهارتهایفراشناختی و تنظیم رفتار کودکان نارساخوان مؤثر بود (05/0> p). براســاس نتایج پژوهش حاضــر، آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بهعنوان کلید تحول ذهن، با شناسایی تواناییهای ذهنی کودکان نارسا-خوان، میتواند بهعنوان مداخلهای موثر برای ارتقای مهارتهای فراشناختی و تنظیمرفتار کودکاننارساخوان مورد استفاده گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Education Based on Gardner's Multiple Intelligences on Metacognitive and Behavioral regulation Skills in Children with Dyslexia
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences Branch, University of Guilan, Rasht, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Branch, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]
This study’s aim was investigation the effect of education based on Gardner's multiple intelligences)EBOMI)on metacognition and behavioral regulation skills in children with dyslexia(CWD).This research was a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. The statistical population was all 7 to 11-year-old CWD in Rasht who referred to learning disorders centers in the academic year of 2022-2023. The sample consisted of 30 CWD (15 boys and 15 girls, who were selected through convenience sampling and randomly assigned to experimental (15 people) and control (15 people) groups. The children in the experimental group received twelve 45-minute the EBOMI sessions,and during this period, the children in the control group only has received the educations of their education center.The instruments used included Multiple Intelligences Inventory (MII) and the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance in SPSS-26 software. The results showed that EBOMI was effective on promoting the metacognition and behavioral regulation skills in CWD( P<0.05). Based on the findings of the current study, EBOMI as the key of mind development, by identifying the mental abilities of CWD,can be used as an effective intervention to improve the metacognition and behavioral regulation skills in CWD
کلیدواژهها [English]