اثربخشی آموزش تلفیقی مهارت‌های پایه خواندن و حافظه کاری مبتنی بر بازی‌وارسازی بر عملکرد خواندن و اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز. تبریز، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

4 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. تبریز، ایران.

10.22059/japr.2025.394549.645235

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش تلفیقیِ بازی‌وارسازی‌شدهٔ مهارت‌های پایه خواندن و حافظه کاری بر عملکرد خواندن و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه (نارساخوانی) انجام شد. در یک طرح نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل، 30 دانش‌آموز (15 دختر و 15 پسر) به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، مداخلهٔ تلفیقی (آموزش خواندن و حافظه کاری با رویکرد بازی‌محور) را دریافت کرد، درحالی‌که گروه کنترل به برنامهٔ عادی ادامه داد. ابزارها شامل آزمون‌های استاندارد خواندن و پرسشنامهٔ اشتیاق تحصیلی بودند که قبل و بعد از مداخله اجرا شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تک‌متغیره (ANCOVA) تحلیل شدند.
یافته‌ها نشان داد مداخلهٔ بازی‌وارسازی‌شده به‌طور معناداری موجب بهبود عملکرد خواندن (واج‌آگاهی، واژه‌خوانی، روان‌خوانی و درک مطلب) و افزایش اشتیاق تحصیلی (ابعاد رفتاری، عاطفی و شناختی) در گروه آزمایش شد. این نتایج حاکی از آن است که رویکرد تلفیقیِ بازی‌محور می‌تواند همزمان بر جنبه‌های شناختی و انگیزشی یادگیری تأثیر بگذارد و راهبرد مؤثری برای دانش‌آموزان با نارساخوانی باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Gamified Integrated Training in Basic Reading Skills and Working Memory on Reading Performance and Academic Engagement in Students with Specific Learning Disorder and Reading Impairment

نویسندگان [English]

  • Shahrooz Nemati 1
  • Shahram Vahedi 2
  • Hossein Dehghanzadeh 3
  • Zahra Hosseinpour 4

1 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

2 Department of Educational Science, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

3 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

4 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

This study examined the effects of gamified integrated training combining basic reading skills and working memory exercises on reading performance and academic engagement in students with specific learning disorder (SLD) and reading impairment. Using a quasi-experimental pretest-posttest control group design, 30 students with dyslexia (15 girls, 15 boys) were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received 12 weeks of gamified training integrating reading skill development with working memory tasks, while the control group followed standard curriculum. Standardized assessments measured reading performance (phonological awareness, word reading, fluency, comprehension) and academic engagement (behavioral, emotional, cognitive dimensions) before and after intervention.
MANCOVA and ANCOVA analyses, controlling for baseline scores, revealed significant improvements in the experimental group across all reading measures (p<0.01, η²=0.42) and engagement domains (p<0.05, η²=0.35) compared to controls. Effect sizes indicated moderate to large intervention impacts. The gamified approach simultaneously enhanced cognitive reading skills and motivational engagement, suggesting its dual benefit for SLD students. These results support incorporating game-based elements into reading interventions to address both skill deficits and learning motivation in this population. The integrated training model shows promise as a comprehensive approach for students with reading-related SLD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • working memory
  • gamification
  • reading performance
  • academic engagement
  • specific learning disorder

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 16 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 06 دی 1404
  • تاریخ انتشار: 06 دی 1404