نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مدل درمانی خواسته ها و توانمندی ها بر کاهش شدت لکنت کودکان پیش دبستانی (82 - 42 ماهه) بوده است. پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه آزمایشی بالینی تک گروهی با اندازه گیری مکرر، 10 کودک پیش دبستانی (5 دختر و 5 پسر) مبتلا به لکنت زبان مراجعه کننده به دو کلینیک گفتار درمانی وابسته به سازمان بهزیستی تهران را انتخاب نموده، و به مدت 12 جلسه انفرادی، تحت تاثیر یک برنامه درمانی مداخله ای به نام مدل خواسته ها و توانمندی ها قرار داده است. میزان لکنت کودکان بر اساس شاخص درصد هجاهای لکنت شده، در سه مرحله پیش آزمون، میان آزمون و پس آزمون، اندازه گیری و اطلاعات به دست آمده از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که مدل درمانی خواسته ها و توانمندی ها توانسته است در شدت لکنت کودکان پیش دبستانی از نظر آماری کاهش معناداری پدید آورد (01/0p< ). نتیجه پژوهش حاضر نقش موثر مدل درمانی خواسته ها و توانمندی ها را در کاهش شدت لکنت کودکان پیش دبستانی تایید نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Demands and Capacities Model on Reducing the severity of Shuttering in Children
چکیده [English]
The purpose of this study was to evaluate effectiveness of Demands and Capacities Model (DCM) on reducing the severity of preschool children’s stuttering. In a clinical cuasiexperimental design of single group with repeated measurements; 10 preschool stuttered children (5 girls and 5 boys) referred to two speech therapy clinics that were affiliated to Tehran Welfare Organization were selected and were affected by DCM within a period of 12 individual sessions and children’s stuttering severity was measured according to percentage of syllables stuttered(ss%) at three stages: pretest, mid test and posttest. Obtained data were analyzed according to analysis of variance with repeated measurements.The results of ANOVA with repeated measurements showed that DCM has created a statistically significant decrease in preschool children’s stuttering severity (p <0/01). Result of this study confirmed the effectiveness of DCM in reduction of preschool children’s stuttering severity.
کلیدواژهها [English]